Onko totta että töiden saaminen on kiven alla?
Mitä ootte rehellisesti mieltä: onko se oikeasti tosi vaikeaa vai onko vaatimustaso töitten suhteen liian korkea ihmisellä, joka ei vuosien hakemisen jälkeen saa työpaikkaa?
Uskotteko, että tekevälle töitä riittää?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:35"]
Meillä on meidät työllistävä yritys, jossa pitäisimme tässä ruuhkavuosien aikana kokoaikaista työntekijää apuna. Vaan kun kyse on alasta, joka ei ole millään muotoa mediaseksikäs ja jonne ei ole 20 vuoteen saatu niin paljon opiskelijoita sisään kuin opiskelupaikkoja olisi, niin ei meillä ole mistä ottaa kunnollista työntekijää. Emme edes haaveile alan monipuolisesta osaajasta. Toivotaan, että olisi edes joku, joka pystyisi pitämään yrityksestä huolta muutaman päivän, jotta päästäisi joskus viettämään muutamaa vapaapäivää.
Aiemmin meillä oli ihan hyvä työntekijä, mutta hänen muutettua muualle ollaan oltu käytännössä ilman. Pari vuotta ollaan oltu käytännössä kokonaan ilman vapaapäiviä. Yksi tekijä otettiin koeajalle, mutta se ei kyennyt edes koeajan vertaa tsemppaamaan itseään tekemään muutakin kuin tupakan polttamista.
Ollaan päädytty tekemään investointeja, jotka helpottavat työtä. Ne ovat kalliita juttuja, mutta koska työvoimaa ei kerta kaikkiaan ole, niin pakkohan tilannetta on jotenkin ratkaista. Ei me voida olla vuosikausia ilman vapaapäiviä, lapsetkin vielä pieniä.
Eli ihan perinteinen tilanne meillä, että työvoima ja tarjonta eivät kohtaa. Meidän tapauksessa työvoima itse (tai sen puute) söi olemassa olevan työpaikan olemattomiin.
[/quote]
Maatila?
"Toivotaan, että olisi edes joku, joka pystyisi pitämään yrityksestä huolta muutaman päivän, jotta päästäisi joskus viettämään muutamaa vapaapäivää."
Eli ette tarjoa normaalia kokopäivätyötä, vaan satunnaista keikkaa silloin tällöin kun työnantajalla on tarve?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että ette maksa kilpailukykyistä palkkaa. TES ei sitä välttämättä ole ollenkaan, jos työtunteja on vähän, työ vittumaista ja työpaikka sijaitsee hevonkuusessa. Kun tarpeeksi kaivaa kuvetta - kuten esim. Brunein sulttaani, saa vaikka The Rolling Stonesin soittamaan synttäreilleen.
Pakko kysyä tuon toisen ketjun innoittamana, kun tässä ketjussa on paljon työnhakijoita, että onko työnantaja, jonka palvelukseen ootte hakenut, soitellut kysyäkseen tietoja teistä nykyiselle/entiselle työnantajalle?
Näin kuulemma nykyään tehdään.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:54"]
"Toivotaan, että olisi edes joku, joka pystyisi pitämään yrityksestä huolta muutaman päivän, jotta päästäisi joskus viettämään muutamaa vapaapäivää."
Eli ette tarjoa normaalia kokopäivätyötä, vaan satunnaista keikkaa silloin tällöin kun työnantajalla on tarve?
Ensimmäisenä tulee mieleen, että ette maksa kilpailukykyistä palkkaa. TES ei sitä välttämättä ole ollenkaan, jos työtunteja on vähän, työ vittumaista ja työpaikka sijaitsee hevonkuusessa. Kun tarpeeksi kaivaa kuvetta - kuten esim. Brunein sulttaani, saa vaikka The Rolling Stonesin soittamaan synttäreilleen.
[/quote]
Kyllä meillä ihan kokopäivätyö on tarjolla. Sen kokopäivätyön sisällä on toive eli vaatimus, että työntekijä pystyy tarvittaessa huolehtimaan yrityksen keskeisimmistä töistä myös itsenäisesti muutaman päivän ajan.
Palkka, edut ja työajat ovat kilpailukykyisiä. Mutta emme ole Supercell, joten tähtitieteellisiä palkkoja emme pysty maksamaan.
Ja kyllähän vakituisen työntekijän palkkaaminen on aina riski taloudellisesti. Palkat pitää maksaa joka kuukausi oli rahaa tai ei, ja irtisanominen ei ole välttämättä mitenkään yksinkertaista. Aika moni yrittäjä on jäänyt itse ilman tuloja kun on pitänyt maksaa työntekijälle, jonka panos ei aina edes ole kovin merkittävä yrityksen toiminnalle.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:40"]
Minä, 32v maisteri, 5 vuoden alan pätkätyö- ja projektityökokemuksella en pääse mihinkään enää kohta kolmen vuoden kotonaolon jälkeen. Olen vuoden hakenut erittäin aktiivisesti töitä. Tammikuussa loppuu kotihoidontuki.
Aluksi hain tietenkin oman alan töitä, mutten päässyt puoleen vuoteen edes mihinkään haastatteluihin. Tällä hetkellä haen ihan mitä vain. Siivousta, pakkausta, lastenhoitoa. Siis kokopäivätyötä, koska lapsi on laitettava hoitoon, jos pääsen töihin. En hae mitään 2h/viikko keikkatöitä. Ei mitään järkeä.
En ole päässyt edes työhaastatteluihin! Ihan oikeasti, enkä nirsoile yhtään.
[/quote]
Olethan toki opiskellut noiden kolmen kotivuoden aikana? Tai heittänyt keikkaa jossain?
[/quote]
En tietenkään. Minä tyhmä luulin, että oli tarkoitus hoitaa lasta kotona, mutta ilmeisesti olisi pitänyt sekin aika käyttää työntekoon.
[/quote]
aihoidit lastasi 24/7 ja sinä aikana olisi voinut esim yhtään lauantaita tehdä töitä.
pk-seudulla on ihan normaalia että opiskelijat ovat osa-aikaisti töissä esim Lidlissä, Ikeassa, Hemtexillä ja valmistumisen jälkeen jatkavat siellä jos mitään muuta ei saa. Jännä kun kotiäidit eivät osaa näin tehdä ja sitten itketään kun ei kukaan palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:40"]
Minä, 32v maisteri, 5 vuoden alan pätkätyö- ja projektityökokemuksella en pääse mihinkään enää kohta kolmen vuoden kotonaolon jälkeen. Olen vuoden hakenut erittäin aktiivisesti töitä. Tammikuussa loppuu kotihoidontuki.
Aluksi hain tietenkin oman alan töitä, mutten päässyt puoleen vuoteen edes mihinkään haastatteluihin. Tällä hetkellä haen ihan mitä vain. Siivousta, pakkausta, lastenhoitoa. Siis kokopäivätyötä, koska lapsi on laitettava hoitoon, jos pääsen töihin. En hae mitään 2h/viikko keikkatöitä. Ei mitään järkeä.
En ole päässyt edes työhaastatteluihin! Ihan oikeasti, enkä nirsoile yhtään.
[/quote]
Olethan toki opiskellut noiden kolmen kotivuoden aikana? Tai heittänyt keikkaa jossain?
[/quote]
En tietenkään. Minä tyhmä luulin, että oli tarkoitus hoitaa lasta kotona, mutta ilmeisesti olisi pitänyt sekin aika käyttää työntekoon.
[/quote]
aihoidit lastasi 24/7 ja sinä aikana olisi voinut esim yhtään lauantaita tehdä töitä.
pk-seudulla on ihan normaalia että opiskelijat ovat osa-aikaisti töissä esim Lidlissä, Ikeassa, Hemtexillä ja valmistumisen jälkeen jatkavat siellä jos mitään muuta ei saa. Jännä kun kotiäidit eivät osaa näin tehdä ja sitten itketään kun ei kukaan palkkaa.
[/quote]
Ja opiskelijat saavat lisäksi opintotuen + asumistuen. Eli homma kannattaa aivan eri tavalla. Valmistumisen jälkeen tilanne on aika usein plus miinus nolla verrattuna työttömänä oloon, riippuen paljonko saa työtunteja ja paljonko asumistukea.
Kotiäidin tilanne - kerran viikossa launtaisin esim. 4 tunniksi kaupan kassalle minimitessillä ei hirveästi kannata matkakulujen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:54"]
[/quote]
Kyllä meillä ihan kokopäivätyö on tarjolla. Sen kokopäivätyön sisällä on toive eli vaatimus, että työntekijä pystyy tarvittaessa huolehtimaan yrityksen keskeisimmistä töistä myös itsenäisesti muutaman päivän ajan.
Palkka, edut ja työajat ovat kilpailukykyisiä. Mutta emme ole Supercell, joten tähtitieteellisiä palkkoja emme pysty maksamaan.
[/quote]
Mua nyt kauheesti alko kiinnostamaan että mikä työ voi olla sellaista johon ei saa tekijää. Miksi et kerro reilusti mikä työ on kyseessä, ei tarvisi arvailla. En tiedä mitään alaa mihin ei olisi opiskelijoitakaan.
Joo tosi ärsyttävää kun aina tällaisiin ketjuhin tulee aina joku joka valittaa et meillä kyllä ois työntekijälle tarve, mut sitte ei kerrota et mitä, kun se kaikkia kuitenkin kiinnostaa, ja moni vois oikeesti alkaa harkitseen epätoivoisena jopa ko. ammattia :) Ihan samalla lailla turha tulla elvisteleen jos on tyyliin suoraan kotoo tultu hakemaan töihin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:57"]
Pakko kysyä tuon toisen ketjun innoittamana, kun tässä ketjussa on paljon työnhakijoita, että onko työnantaja, jonka palvelukseen ootte hakenut, soitellut kysyäkseen tietoja teistä nykyiselle/entiselle työnantajalle?
Näin kuulemma nykyään tehdään.
[/quote]
Kyllä työnantajat/rekrytoijat soittelevat entisille työnantajille. Eikä tämä ole mikään uusi juttu, ainakin 20 vuotta sitten jo tämä oli ihan tavallista. Tiedän sen varmasti, koska minulle on soitettu ja itse olen soitellut ollessani mukana rekrytointiprosessissa.
Nyt kaikki työttömät pelifirmoja perustamaan! Katainen ja kumppanit kilvan hehkuttaa Suomen "uutta sellunkeittoa". Nehän joo työllistää kymmeniätuhansia ihmisiä, kuten paperiteollisuus aikanaan. Ostatte vaan läppärin ja alatte väsäämään sotapelejä. Suomi nousuun!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:41"]
Mua nyt kauheesti alko kiinnostamaan että mikä työ voi olla sellaista johon ei saa tekijää. Miksi et kerro reilusti mikä työ on kyseessä, ei tarvisi arvailla. En tiedä mitään alaa mihin ei olisi opiskelijoitakaan.
[/quote]
Ihan vain siksi en kerro, kun ei tässä muutkaan ole kertoneet. Olen kyllä kertonut sellaisissa ketjuissa, missä puhutaan asioista ihan ammatteina.
Mutta kyllä varmasti sinäkin tiedät paljon aloja, joilla on työvoimapulaa. Meillä ainakin lehdessä on jatkuvasti, kuinka lääkäreiden tai varsinkin hammaslääkäreiden virkoja ei saada täytettyä. Koulupsykologeja ei myöskään saada kaupunkiin millään. Puheterapeuttipula on maanlaajuinen ongelma. Sosiaalialalle lastensuojeluun ja erityisopetukseen saadaan kyllä tekijät, mutta päteviä tekijöitä ei ole riittävästi. Uutisissa on jatkuvasti, kuinka Helsingin seudulla ei ole riittävästi lvi-ammattilaisia tekemään kaikki tarvittavat putkiremontit. Nuohoojia tai teurastajia on vaikea löytää. Hyvällä ammattitaidolla varustettuja hitsaajia, metsäkoneenkuljettajia, kaivurinohjaajia tai auraajia ei ole joka oksalla. Lähihoitajia tarvitaan jatkuvasti, aikuiskoulutuksessa pyörii koko ajan lähihoitajakoulutusta. Perhepäivähoitajat vähenevät, kun nykyiset eläköityvät kiihtyvää tahtia. Suuhygienisteistä sanotaan olevan pulaa.
Kun lukee lehtiä, niin koko ajan tulee vastaan aloja, joilla on työvoimapulaa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 09:21"]
Nyt kaikki työttömät pelifirmoja perustamaan! Katainen ja kumppanit kilvan hehkuttaa Suomen "uutta sellunkeittoa". Nehän joo työllistää kymmeniätuhansia ihmisiä, kuten paperiteollisuus aikanaan. Ostatte vaan läppärin ja alatte väsäämään sotapelejä. Suomi nousuun!
[/quote]
Juu hyvä on kataisten hehkuttaa, kun mitään eivät kyllä ole tehneet noiden firmojen eteen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:41"]
[/quote]
Ihan vain siksi en kerro, kun ei tässä muutkaan ole kertoneet. Olen kyllä kertonut sellaisissa ketjuissa, missä puhutaan asioista ihan ammatteina.
Mutta kyllä varmasti sinäkin tiedät paljon aloja, joilla on työvoimapulaa. Meillä ainakin lehdessä on jatkuvasti, kuinka lääkäreiden tai varsinkin hammaslääkäreiden virkoja ei saada täytettyä. Koulupsykologeja ei myöskään saada kaupunkiin millään. Puheterapeuttipula on maanlaajuinen ongelma. Sosiaalialalle lastensuojeluun ja erityisopetukseen saadaan kyllä tekijät, mutta päteviä tekijöitä ei ole riittävästi. Uutisissa on jatkuvasti, kuinka Helsingin seudulla ei ole riittävästi lvi-ammattilaisia tekemään kaikki tarvittavat putkiremontit. Nuohoojia tai teurastajia on vaikea löytää. Hyvällä ammattitaidolla varustettuja hitsaajia, metsäkoneenkuljettajia, kaivurinohjaajia tai auraajia ei ole joka oksalla. Lähihoitajia tarvitaan jatkuvasti, aikuiskoulutuksessa pyörii koko ajan lähihoitajakoulutusta. Perhepäivähoitajat vähenevät, kun nykyiset eläköityvät kiihtyvää tahtia. Suuhygienisteistä sanotaan olevan pulaa.
Kun lukee lehtiä, niin koko ajan tulee vastaan aloja, joilla on työvoimapulaa.
[/quote]
Joo, kaikki nuo ensimmäiset joita luettelit on ammatteja joihin on kyllä opiskelijoita tulossa, siskoni vaihtoi alaa ja opiskelee nyt sotepuolella, eikä muuten ollut ihan helppo päästä, monta kertaa pyrki ennenkuin pääsi. Ja nuo alat on myös sellaisia joihin kaikista ei vaan ole, ei ole sellainen luonne ym. Esimerkiksi minä en alkaisi lääkäriksi vaikka heti pääsisin koulusta läpi ja töihin, ja kaikista kauheinta potilaalle on mennä lääkärin vastaanotolle joka ei sovellu sille alalle. Meikäläistä lihavaa keski-ikäistyvää naista ei kyllä oteta noihin muihinkaan töihin, eipä ole meikäläisestä edes hitsariksi, isäpuoli ja muita sukulaisia on sitä hommaa paljon tehnyt, ja ovat kyllä työttömänäkin saaneet kaikki olla, ja kulkea töissä Norjaa myöden. Eno oli vuosikymmeniä lihanleikkaajana, ja niin vaan hänetkin lopulta vähän ennen eläkeikää laitettiin pois HK:lta, se nyt ei ole ihan teurastaja, mutta aika läheltä menee. Nuohoojan ammatti on kyllä aika eksoottinen, en tiedä missä mahtaa nuohoojakouluja olla, eipä ole meikäläisestä katoilla kiipeilemään kun en uskalla tuolillakaan seistä. Perhepäivähoitajan työhön varmaan pystyisin kun nuo omatkin lapset tuossa on tullut hoidettua, mutta siinä hommassa on aivan järkyttävän pieni palkka, joten en ihmettele miksi nuoret eivät siihen raskaaseen ammattiin enää ala, meidän kaupungissa vähän sääntöjä parannettiin, mutta ei se homma kyllä lyö leiville silti. Ja sitten kun haetaan hyvällä ammattitaidolla varustettuja ihmisiä, nousee esille se ongelma, että miten määritellään aina se ammattitaito, työkokemuksella? Mistä nuori aloitteleva ammatti-ihminen saa sen työkokemuksen että kehittyy ammattiataitoiseksi, kun ei pääse koskaan kunnon työpaikkaan? Kyllä työnantajan pitäisi olla valmis opettamaan työntekijää, työt opitaan työtä tekemällä, ja sitä oman alan työtä tekemällä, ei auta siivoojan työt siihen että tulisi hyväksi kaivinkoneen kuljettajaksi.
Jopa työllisyyskoulutuksiin on 100-200 hakijaa. Harjoittelemaan edes ilmaiseksi pääsy ei sekään ole itsestäänselvää. Repikää siitä.
Naiset..
Omani oli kiven ja kannon alla, mörökölli minut syököön jos pötyä puhun.
Jenni Kivessilta toimitti uutisen.
Mä olen kans maisteri ja saan aina (alan perinteiden takia) kahden tai kolmen kuukauden pestejä. Valmistumiseni jälkeen, eli neljän ja puolen vuoden sisällä olen ollut yhteensä reilun vuoden töissä, aina noissa kolmen kuukauden pätkissä. Jonkin aikaa ihan silloin valmistumisen jälkeen olin kaupassa, josta sain olla pois aina, kun oli oman alan töitä, mutta kauppa vähensi väkeä, ja jouduin siis lähtemään, kun olin viimeisten palkattujen joukossa. Sen jälkeen en ole saanut muutakaan työtä, kuin noita oman alan keikkoja - olen kyllä koettanut hakea myös paikkoihin, joissa osaamistani voi soveltaa...
vakipaikkaa missään normaalissa kaupassa en haluaisi, koska olen kuitenkin opiskellut tähän pätkätöitä tarjoavaan ammattiini, ja se on työtä, jota rakastan, kun vain sitä saan tehdä. Eikä minua yleensä sellaisiin haastatteluihin kutsutakaan, varmaankin arvaavat iän ja koulutuksen perusteella, että en oikeasti ole mistään kauppatöistä kiinnostunut.
Kai tekevälle löytyy töitä, jos ei ole kranttu. Mutta entä, jos oikeasti haluaisi tehdäkin jotain koulutuksella, jonka on käynyt läpi?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:23"]
Mutta entä, jos oikeasti haluaisi tehdäkin jotain koulutuksella, jonka on käynyt läpi?
[/quote]
Niin, entäpäs jos elettäisiin karkkilandiassa, jossa kaikki saavat tehdä sitä työtä josta oikeasti välittää tehden sitä intohimolla?
Meillä on meidät työllistävä yritys, jossa pitäisimme tässä ruuhkavuosien aikana kokoaikaista työntekijää apuna. Vaan kun kyse on alasta, joka ei ole millään muotoa mediaseksikäs ja jonne ei ole 20 vuoteen saatu niin paljon opiskelijoita sisään kuin opiskelupaikkoja olisi, niin ei meillä ole mistä ottaa kunnollista työntekijää. Emme edes haaveile alan monipuolisesta osaajasta. Toivotaan, että olisi edes joku, joka pystyisi pitämään yrityksestä huolta muutaman päivän, jotta päästäisi joskus viettämään muutamaa vapaapäivää.
Aiemmin meillä oli ihan hyvä työntekijä, mutta hänen muutettua muualle ollaan oltu käytännössä ilman. Pari vuotta ollaan oltu käytännössä kokonaan ilman vapaapäiviä. Yksi tekijä otettiin koeajalle, mutta se ei kyennyt edes koeajan vertaa tsemppaamaan itseään tekemään muutakin kuin tupakan polttamista.
Ollaan päädytty tekemään investointeja, jotka helpottavat työtä. Ne ovat kalliita juttuja, mutta koska työvoimaa ei kerta kaikkiaan ole, niin pakkohan tilannetta on jotenkin ratkaista. Ei me voida olla vuosikausia ilman vapaapäiviä, lapsetkin vielä pieniä.
Eli ihan perinteinen tilanne meillä, että työvoima ja tarjonta eivät kohtaa. Meidän tapauksessa työvoima itse (tai sen puute) söi olemassa olevan työpaikan olemattomiin.