Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta että töiden saaminen on kiven alla?

Vierailija
21.10.2013 |

Mitä ootte rehellisesti mieltä: onko se oikeasti tosi vaikeaa vai onko vaatimustaso töitten suhteen liian korkea ihmisellä, joka ei vuosien hakemisen jälkeen saa työpaikkaa?

Uskotteko, että tekevälle töitä riittää?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tietää, miten voi "pienellä suunnittelulla" välttää yt:den seurauksena saadut potkut.

Vierailija
82/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:07"]

Miten siihen voi varautua jos määräaikaista ei uusita tai YT:ssä tulee lähtö? 

Olen itse työssä.

[/quote]

No, sanotaan nyt vaikka niin, että hyville työntekijöille kyllä riittää töitä, määräaikaisia ei uusita ja yt:issä laitetaan yleensä pihalle ensin niitä työntekijöitä, josta halutaan jostain syystä eroon. Ja miten voi välttää tuollaisen? Hyvissä ajoin ennen määräaikaisuuden loppumista alkaa selvitellä, jatketaanko työsuhdetta, jos vaikuttaa vähänkin epävarmalta, aletaan uutta paikkaa hakemaan HETI hyvissä ajoin, ei sen jälkeen kun on hetki jo ehditty lomailla! Ja yt:ista kyllä tiedotetaan etukäteen - sama homma, jos oma osastosi/työsi on yhtään vaarassa, HETI hakemuksia uusiin paikkoihin, ei todellakaan kannata odottamaan, miten käy, jos yhtään epävarmuutta on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:40"]

Minä, 32v maisteri, 5 vuoden alan pätkätyö- ja projektityökokemuksella en pääse mihinkään enää kohta kolmen vuoden kotonaolon jälkeen. Olen vuoden hakenut erittäin aktiivisesti töitä. Tammikuussa loppuu kotihoidontuki. 

Aluksi hain tietenkin oman alan töitä, mutten päässyt puoleen vuoteen edes mihinkään haastatteluihin. Tällä hetkellä haen ihan mitä vain. Siivousta, pakkausta, lastenhoitoa. Siis kokopäivätyötä, koska lapsi on laitettava hoitoon, jos pääsen töihin. En hae mitään 2h/viikko keikkatöitä. Ei mitään järkeä.

En ole päässyt edes työhaastatteluihin! Ihan oikeasti, enkä nirsoile yhtään. 

[/quote]

Olethan toki opiskellut noiden kolmen kotivuoden aikana? Tai heittänyt keikkaa jossain?

[/quote]

En tietenkään. Minä tyhmä luulin, että oli tarkoitus hoitaa lasta kotona, mutta ilmeisesti olisi pitänyt sekin aika käyttää työntekoon. 

[/quote]Ei toivottavasti tullut yllärinä ettei ne vanhat työpaikat odota sinua jos olet kolme vuotta kotona välissä.

Vierailija
84/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa 14, miten tuon kohdan voi välttää "-valmistuttua ei löydä töitä?"
Itse valmistuin ammattiin, olin 18vuotias, tein pikkupätkiä harjoittelijana, ja 21vuotiaana aloin odottaa esikoistamme, nyt tie taas auki, taidan lähteä opiskelemaan joten kerroppa nyt minulle miten vältän ettei käy samoin?

Vierailija
85/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:41"]

Hain loppukeväästä töitä, sillä halusin vaihtaa työpaikkaa. Hain ehkä n. 15-20 avoimeen paikkaan, mistä 6 pääsin haastatteluun ja kolmeen minut valittiin. Lisäksi kahdesta paikasta, mitä en ollut edes hakenut, otettiin minuun yhteyttä ja tarjottiin töitä. Jostain haastattelusta jouduin jo kieltäytymäänkin, kun hyvä paikka oli jo löytynyt. Olen käynyt lukion ja opiskellut sen jälkeen, mutta minulla ei ole ylioppilastodistuksen lisäksi muuta tutkintoa, mutta kohtuullisen hyvä työkokemus on, lisäksi uskon töiden saamisen olevan paljon kiinni hakijasta: millainen hakemus on ja millaisen kuvan hakija antaa itsestään haastattelussa. Lopputulos tälle pohdinnalle siis: ne, jotka valittavat, että töitä ei löydä, voivat katsoa itse peiliin ja miettiä, miksi eivät tule valituiksi - töitä kyllä löytyy!

[/quote]

Noh.. se, että koulutustasosi on noin matala, kertoo siitä, että haet myös aivan erilaisia töitä kuin minä. Niillä aloilla, mihin minä pystyn ja mihin minulla on koulutus, on todella vaikea saada töitä. Esimerkiksi sairaanhoitajia tarvitaan, mutta en minä sellaiseen työhön voi hakea ilman koulutusta. Tarvitaan myös rekkakuskeja ja vaikka mitä, mutta en voi hakea niihin.

[/quote]

Olen toimistotyössä esimiesasemassa, ja olen työhön tosiaan päässyt jopa näin matalalla koulutustasolla. Kannattaisi jo ihan opiskeluja suunnitellessakin miettiä alan työllisyystilannetta - jos alan paikkoja on niukasti ja ne ovat pätkätöitä huonolla sijainnilla, kannattaako ihan oikeasti juuri sitä lähteä opiskelemaan? Tai sitten tulisi oikeasti olla jo opiskeluaikana niin aktiivinen, että saisi sitä oman alan työtä jo opiskeluaikana.

8

Vierailija
86/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:13"]

Minuakin kiinnostaa tietää, miten voi "pienellä suunnittelulla" välttää yt:den seurauksena saadut potkut.

[/quote]

Potkuja ei voi välttää. Sen sijaan voi huolehtia omasta kilpailukyvystään työmarkkinoilla. Työssä ollessakin kannattaa opiskella esim. vieraita kieliä (esim. venäjä, kiina), tai avoimen yliopiston opintoja (alalta, jolla on varmasti töitä). Kannattaa työssä ollessa verkostoitua mahdollisimman laajasti, jotta tunnet paljon alasi ihmisiä sitten kun jäät työttömäksi.

Vierailija
87/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko dille tuo numero 8. Varmaan jotain toimistopäällikön tms kouluttamattoman hommaa. 

KTM-08

Vierailija
88/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:18"]

Itse valmistuin ammattiin, olin 18vuotias, tein pikkupätkiä harjoittelijana, ja 21vuotiaana aloin odottaa esikoistamme, nyt tie taas auki, taidan lähteä opiskelemaan joten kerroppa nyt minulle miten vältän ettei käy samoin?

[/quote]

No, itse olen hankkinut harjoittelupaikan sellaisesta firmasta, mistä tiesin, että siellä olisi jatkossakin työmahdollisuuksia, hoidin harjoitteluni hyvin, ja oikeastaan jo ennen sen aloittamista sovittiin, että jatkan heillä töissä harjoittelujakson jälkeen. Olin kyseisessä paikassa opiskelun ohella osa-aikaisena, hain vajaa vuoden päästä firman sisällä vaativampiin tehtäviin, ja sieltä hain nykyiseen työpaikkaani. Valmistua en ole vielä ehtinyt, sillä olen pitänyt oman alan vakityötä sen verran hyvänä juttuna, että olen tehnyt opintoja tässä samalla.

Vierailija
89/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, oletko vähän yksinkertainen vai asutko tynnyrissä kun luulet että töitä riittää kaikille?

Vierailija
90/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:26"]

[/quote]

No, itse olen hankkinut harjoittelupaikan sellaisesta firmasta, mistä tiesin, että siellä olisi jatkossakin työmahdollisuuksia, hoidin harjoitteluni hyvin, ja oikeastaan jo ennen sen aloittamista sovittiin, että jatkan heillä töissä harjoittelujakson jälkeen. Olin kyseisessä paikassa opiskelun ohella osa-aikaisena, hain vajaa vuoden päästä firman sisällä vaativampiin tehtäviin, ja sieltä hain nykyiseen työpaikkaani. Valmistua en ole vielä ehtinyt, sillä olen pitänyt oman alan vakityötä sen verran hyvänä juttuna, että olen tehnyt opintoja tässä samalla.

[/quote]

Mistä tiesit että kyseisessä firmassa on jatkossakin työtä juuri sinulle??
Olen minäkin harjoitteluissa ollut, mutta toisessa ei kertakaikkiaan ollut minulle mitään tekemistä, keksimällä keksittiin kun ilmainen tekijä saatiin.. toisessa oli jatkuva harjoittelijan paikka, eli minun jälkeeni tuli taas uusi tettiläinen ja taas seuraava jne. Aina töissä oli 2 vakituista ja yksi opiskelija-harjoittelija milloin mistäkin koulusta.

Vierailija
91/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:16"]

Miten siihen voi varautua jos määräaikaista ei uusita tai YT:ssä tulee lähtö? 

Olen itse työssä.

[/quote]

No, sanotaan nyt vaikka niin, että hyville työntekijöille kyllä riittää töitä, määräaikaisia ei uusita ja yt:issä laitetaan yleensä pihalle ensin niitä työntekijöitä, josta halutaan jostain syystä eroon. Ja miten voi välttää tuollaisen? Hyvissä ajoin ennen määräaikaisuuden loppumista alkaa selvitellä, jatketaanko työsuhdetta, jos vaikuttaa vähänkin epävarmalta, aletaan uutta paikkaa hakemaan HETI hyvissä ajoin, ei sen jälkeen kun on hetki jo ehditty lomailla! Ja yt:ista kyllä tiedotetaan etukäteen - sama homma, jos oma osastosi/työsi on yhtään vaarassa, HETI hakemuksia uusiin paikkoihin, ei todellakaan kannata odottamaan, miten käy, jos yhtään epävarmuutta on!

[/quote]

Hehheh. Olen seuraillut yt-prosesseja eräässä suomalaisessa pörssiyhtiössä, ja siellä ne yt-voitot jaetaan täysin arvonnan perusteella. Työteholla, laskutuksella tai sairastamattomuudella ei ole mitään merkitystä. Joskus on sitten jouduttu palkkaamaan poispotkittuja takaisinkin kun talosta ei löytynytkään ketään joka osaisi tehdä näiden hommat. Tuolileikki on oikein sopiva sana. Ja niin pitkään kun itsellä on hyvä tuuri, on helppo tietenkin kuvitella sen johtuvan omasta erinomaisuudesta, vaikka todellisuudessa syy työpaikan säilymiseen on silkka tuuri.

Vierailija
92/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote]

Mistä tiesit että kyseisessä firmassa on jatkossakin työtä juuri sinulle??
Olen minäkin harjoitteluissa ollut, mutta toisessa ei kertakaikkiaan ollut minulle mitään tekemistä, keksimällä keksittiin kun ilmainen tekijä saatiin.. toisessa oli jatkuva harjoittelijan paikka, eli minun jälkeeni tuli taas uusi tettiläinen ja taas seuraava jne. Aina töissä oli 2 vakituista ja yksi opiskelija-harjoittelija milloin mistäkin koulusta.

[/quote]

Selvittelin etukäteen, tarpeeksi suuri firma, joten jos ei juuri kyseisessä paikassa olisi ollut, olisi luultavasti jossain muussa ollut. Kävin useammassa paikassa haastattelussa ja kysyin asiasta suoraan, useissa paikoissa kun arvostetaan ihan sitä, että tuo suoraan esille kiinnostuksensa ja haluaa pedata tulevaisuuttaan jo valmiiksi. Jotenkin arvasin, että täällä nousee kauhea myrsky mielipiteistäni, taisi monelle osua ja upota? Aika viihdyttävää oikeasti :)

Vierailija
93/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan kopiohuoneessa pomolle "palveluksia" niin paikka on pysynyt :)

t. N84

Vierailija
94/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työpaikalle se, joka palkkaa ihmisiä. Hän on viimeisen vuoden aikana todennut moneen kertaan: Kunpa työnhakijana olisi ihmisiä, jotka haluavat töitä eivätkä työpaikkaa. On joutunut koeajalla pistämään useita ihmisiä pois, koska eivät ole tehneet töitään.

Vierailija
95/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:20"]

Kyseessä ei ole mikään uskon asia. Avoimien työpaikkojen määrän näkee mol:in sivuilta, ja tulee muistaa että niistäkin suureen osaan on tekijä jo valittu kun ilmoitus laitetaan. Työttömien määrän puolestaan näkee tilastoista, ja siinä taas tulee muistaa että todellinen määrä on huomattavasti suurempi! Meillä kun tilastoja vääristellään jättämällä mm. erilaisissa pakkokoulutuksissa homehtuvat työttömät laskematta jne.

[/quote]

Avoimet työpaikat taitavat olla pääsääntöisesti aivan muualla kuin MOL:in sivuilla. Ne ovat niitä piilotyöpaikkoja, jotka menevät suhteilla tutuille ja tutun tutuille.

Vierailija
96/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, sinunlaisia ihmisiä tämä maa tarvitsee. Ihmisiä, jotka nostavat Suomen taantumasta, orastavasta lamasta. Sinähän voi palkata kaikki työttömät sinulle töihin, esimiesasemassa kun olet. Loppuisi tämä tuolileikki puolelta miljoonalta suomalaiselta.

Vierailija
97/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:20"]

Kyseessä ei ole mikään uskon asia. Avoimien työpaikkojen määrän näkee mol:in sivuilta, ja tulee muistaa että niistäkin suureen osaan on tekijä jo valittu kun ilmoitus laitetaan. Työttömien määrän puolestaan näkee tilastoista, ja siinä taas tulee muistaa että todellinen määrä on huomattavasti suurempi! Meillä kun tilastoja vääristellään jättämällä mm. erilaisissa pakkokoulutuksissa homehtuvat työttömät laskematta jne.

[/quote]

Avoimet työpaikat taitavat olla pääsääntöisesti aivan muualla kuin MOL:in sivuilla. Ne ovat niitä piilotyöpaikkoja, jotka menevät suhteilla tutuille ja tutun tutuille.

[/quote]

Ei niitä piilotyöpaikkojakaan ole niin paljon että kaikille riittäisi töitä. Sitä ei voi kaikki vaan myöntää, että nykyaikana työt tekee joko koneet, asiakkaat itse tai ne viedään ulkomaille. Kun suuri osa työssäolevista vielä tekee ylitöitä, ei tietenkään kaikille riitä töitä.

Vierailija
98/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkottaako se ettei saa tyota sita ettei saa tyota omasta kaupungista ja lahi alueilta vai etta saisi toita jostain pidempaa mutta ei halua lahtea?

Vierailija
99/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskaltaisi kulkea niin nokka pystyssä kuin nro 8. Olisin aivan varma, että jossain vaiheessa napsahtaa omaan nilkkaan. ap

Vierailija
100/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:40"]

Minä, 32v maisteri, 5 vuoden alan pätkätyö- ja projektityökokemuksella en pääse mihinkään enää kohta kolmen vuoden kotonaolon jälkeen. Olen vuoden hakenut erittäin aktiivisesti töitä. Tammikuussa loppuu kotihoidontuki. 

Aluksi hain tietenkin oman alan töitä, mutten päässyt puoleen vuoteen edes mihinkään haastatteluihin. Tällä hetkellä haen ihan mitä vain. Siivousta, pakkausta, lastenhoitoa. Siis kokopäivätyötä, koska lapsi on laitettava hoitoon, jos pääsen töihin. En hae mitään 2h/viikko keikkatöitä. Ei mitään järkeä.

En ole päässyt edes työhaastatteluihin! Ihan oikeasti, enkä nirsoile yhtään. 

[/quote]

Olethan toki opiskellut noiden kolmen kotivuoden aikana? Tai heittänyt keikkaa jossain?

[/quote]

En tietenkään. Minä tyhmä luulin, että oli tarkoitus hoitaa lasta kotona, mutta ilmeisesti olisi pitänyt sekin aika käyttää työntekoon. 

[/quote]

Tuo 3 vuoden kotona oleminen on toki lapsen kannalta vallan mainio juttu, mutta tässä on juuri se kääntöpuoli! Monelle korkeasti koulutetulle tuo on ammatillinen itsemurha. Ettekö te oikeasti ajattele tätä puolta? Uusia huippulahjakkaita tyyppejä valmistuu koulutuksista koko ajan ja he todellakin pyyhkivät teistä ohi työnhaussa niin että perävalot vaan vilkkuvat.

Itse olin lapsen kanssa kotona vain vuoden (myöskin maisteri, pätkätöissä) ja silti seuraavan työpaikan saaminen vei reilun vuoden. 3 vuoden kotona olo olisi ollut täysin typerää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi