Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta että töiden saaminen on kiven alla?

Vierailija
21.10.2013 |

Mitä ootte rehellisesti mieltä: onko se oikeasti tosi vaikeaa vai onko vaatimustaso töitten suhteen liian korkea ihmisellä, joka ei vuosien hakemisen jälkeen saa työpaikkaa?

Uskotteko, että tekevälle töitä riittää?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:31"]

Juu, peukkuja vaan kaikille itkuvirsille + täydellinen keskustelun tyssääntyminen, kun annetaan ymmärtää, että asioihin voi ITSE edes yrittää vaikuttaa. 

50 kiittää, kumartaa ja poistuu

[/quote]

Voi jeesus! Eikö mene jakeluun, että kun työpaikkoja ei ole tarpeeksi kaikille, ja vaikka kaikki yrittää kaikkensa, töitä ei silti mistään taikaiskusta tule lisää?!?!?!?

Minusta on todella loukkaavaa, että jos ei saa töitä, niin heti sanotaan että miksi et yritä edes, jos on kaikki ne konstit kokeillut, ja vähän muitakin, mitä täällä nämä täydelliset ihmiset ehdottaa, ja silti ei saa töitä, niin mitä helvettiä sitä pitäisi tehdä? Mennä kaulakiikkuun?

[/quote]

Suomessa on monessa alassa työvoimapula. Kannattaa suunnata opinnot sille alueelle ja muuttaa siihen kylään asumaan missä töitä on.

Ei kaikille englannin kielenkääntäjille töitä riitä tässä maassa, ei niille jotka asuu Juupajoella ja voi tehdä töitä vaan klo 8 - 14 parillisina viikkoina

Vierailija
42/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:44"]

Juu, peukkuja vaan kaikille itkuvirsille + täydellinen keskustelun tyssääntyminen, kun annetaan ymmärtää, että asioihin voi ITSE edes yrittää vaikuttaa. 

[/quote]

Voi jeesus! Eikö mene jakeluun, että kun työpaikkoja ei ole tarpeeksi kaikille, ja vaikka kaikki yrittää kaikkensa, töitä ei silti mistään taikaiskusta tule lisää?!?!?!?

Minusta on todella loukkaavaa, että jos ei saa töitä, niin heti sanotaan että miksi et yritä edes, jos on kaikki ne konstit kokeillut, ja vähän muitakin, mitä täällä nämä täydelliset ihmiset ehdottaa, ja silti ei saa töitä, niin mitä helvettiä sitä pitäisi tehdä? Mennä kaulakiikkuun?

[/quote]

Suomessa on monessa alassa työvoimapula. Kannattaa suunnata opinnot sille alueelle ja muuttaa siihen kylään asumaan missä töitä on.

Ei kaikille englannin kielenkääntäjille töitä riitä tässä maassa, ei niille jotka asuu Juupajoella ja voi tehdä töitä vaan klo 8 - 14 parillisina viikkoina

[/quote]

Juu muuttakaa kaikki suuriin kaupunkeihin asumaan niin maalta lopetetaan ne viimeisetkin palvelut. Ai niin milläs ne ihmiset työllistetään jotka taas niistä jää työttömäksi.
Ei se työn perässä muuttaminen aina ole niin itsestään selvää. Syy johtaa seuraukseen.
On totta että kaupungeissa on varmasti helpompi työllistyä, mutta kun kaikki ei tosiaan ole niitä sinkku kinkkuja jotka voivat mennä "go with flow" vaan on perheellisiä tai muuten vaan tietyillä paikoilla tietyistä syistä asuvia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisetkin voi muuttaa, ja muutto voi olla väliaikainen, minkä jälkeen voi jatkotyöllistyminenkin olla helpompaa.

Itse olin lähdössä peräti ulkomaille, pariinkin otteeseen, vaikka perheellinen olenkin, joskin aikeet sitten erinäisistä syistä kariutuivat,  ja töitä löytyi kotimaastakin. Toki miehen ja muun perheen tukea tällöin tarvitaan, kuten meillä oli asiain laita.

Mutta olen vahvasti sitä mieltä, että jonkinmoinen ratkaisu löytyy kyllä, jos on oikeasti halua yrittää - minulle kun jäi vähän sellainen käsitys, että ns. kaikki vaihtoehdot kokeilleet eivät kuitenkaan olleet testanneet kaikkia vastauksessa 50 lueteltuja vaihtoehtoja.

Ei se yrittäjyys esim. varmasti mikään taikakeino olekaan. Päinvastoin, yrittäjätuttavani, jotka ovat oikeasti menestyneet, ovat alunperinkin lähteneet liikkeelle sillä ajatuksella, että noin 10 ideasta ehkä 1 lyö leiville (ja sekin on hyvä).

Tuleeko suomalaisista avuttomia, kun on ensin mamma ja pappa liikaa tukeneet ja kotoa päästyä yhteiskunnassa liian hyvät sosiaaliedut? Kaiken pitäisi tulla heti, tai muuten ei kannata edes aloittaa??

Vierailija
44/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:20"]

En ole 14, mutta oletteko pitkään työttä olleet rumia ja epäsorttisia? Päinvastainenhan on nykyajan ihannetyöntekijä.

[/quote]

En ole ruma, vaan hyvännäköinen ja nuorikin vielä. Olen hakenut töitä aktiivisesti noin vuoden ajan ja minulla on ikääni nähden hyvä työkokemus. Ehkä olen sitten tuo "epäsorttinen", mitä se sitten tarkoittaakaan, koska töitä en vain saa.

Vierailija
45/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Useimmat työttömät ovat kokeilleet antamiasi keinoja ihan oma-aloitteisesti. Ärsyttää, että niitäkin pitää vielä tulla hieromaan naamaan :( "Oletko kokeillut aktiivisuutta ja peräänsoittamista?" No tuotapa en olekaan tajunnut, heureka.

Hakiessani uskon oikeastaan joka kerta, että minulla on hyvät mahdollisuudet paikkaan. Olen aktiivinen ja otan yhteyttä. Siitä huolimatta olen yhä työtön.

Vierailija
46/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:26"]

14, oletko vähän yksinkertainen vai asutko tynnyrissä kun luulet että töitä riittää kaikille?

[/quote]

En ole 14, mutta oletteko pitkään työttä olleet rumia ja epäsorttisia? Päinvastainenhan on nykyajan ihannetyöntekijä.

[/quote]

Siis sporttisia eikä sorttiisa.

t.55

Vierailija
47/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu muuttakaa kaikki suuriin kaupunkeihin asumaan niin maalta lopetetaan ne viimeisetkin palvelut. Ai niin milläs ne ihmiset työllistetään jotka taas niistä jää työttömäksi.
Ei se työn perässä muuttaminen aina ole niin itsestään selvää. Syy johtaa seuraukseen.
On totta että kaupungeissa on varmasti helpompi työllistyä, mutta kun kaikki ei tosiaan ole niitä sinkku kinkkuja jotka voivat mennä "go with flow" vaan on perheellisiä tai muuten vaan tietyillä paikoilla tietyistä syistä asuvia!

[/quote]

Ajattelit, että kannattaa muuttaa Helsinkiin lyhyen(alle2kk), bruttopalkaltaan 1000e/kk työn perässä?

Vierailija
48/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:01"]

Itse sain potkut kolmisen vuotta sitten yt:ttein jälkeen. Sain melkein heti koulutusta ja työkokemusta vastaavan, kokoaikaisen työpaikan. Minulla kävi kyllä uskomaton tuuri, sillä jos potkut olisivat tulleet viikkoakin myöhemmin, en tätä työpaikkaa olisi saanut. Tänä vuonna tässäkin työpaikassa oli yt:t, yksi osasto lopetettiin kokonaan, mutta onnekseni en ollut siinä.

Kyllä se työpaikan saaminen on kuin tuolileikki. Yhtä paikkaa kohden on paljon hyviä hakijoita, mutta jonkun kohdalle se valinta napsahtaa.

[/quote]

Ongelma on vaan seuraava. Se musiikki tulee yhä useammin ja kestää pidempää. Niitä tuoleja on myös koko ajan vähemmän mutta kilpailijat lisääntyvät.

[/quote]

Sitten täytyy tehdä kaikkensa, jotta erottuu persoonana positiivisesti joukosta. 

[/quote]

Mutta kun sieltä joukosta erottuu 20 posiitivisaq persoonaa, kaikki hyviä ja paikkoja on yksi. Ne loput 19 on edelleen vailla tuolia.

[/quote]

Monessa paikassa touhotetaan reippautta, kunnianhimoisuutta, urheilullisuutta, harrastuneisuutta ja kaikkea tällaista plussana työnhaussa. Joten susoittelisinkin teitä työttömiä menemään  seuraavaan työhaastattellun suoraan rankalta juoksulenkiltä tai HIIT-treenistä hikisenä ja punaisena juoskutossut, trikoot ja tuulitakki päällä. Ainakin erotutte positiivisena, reippaana ja kunnianhimoisena(+neuroottisena) joukosta!

Vierailija
49/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää kataista vallitsevasta työllisyystilanteesta.

Vierailija
50/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 20:56"]

[/quote]

Useimmat työttömät ovat kokeilleet antamiasi keinoja ihan oma-aloitteisesti. Ärsyttää, että niitäkin pitää vielä tulla hieromaan naamaan :( "Oletko kokeillut aktiivisuutta ja peräänsoittamista?" No tuotapa en olekaan tajunnut, heureka.

Hakiessani uskon oikeastaan joka kerta, että minulla on hyvät mahdollisuudet paikkaan. Olen aktiivinen ja otan yhteyttä. Siitä huolimatta olen yhä työtön.

[/quote]

Juuri näin! Musta tuntuu joka kerta kun pääsen haastatteluun asti, että voi hitsi, mullahan on varmaan hyvät mahikset, tuntuu niin kivasti haastattelijan kanssa kemiat kohtaavan, eikä mun koulutuksessa ja osaamisessakaan pitäisi olla mitään valittamista. No, käy sit kuitenkin niin, että koskaan ei mitään edes ilmoiteta jälkeenpäin, että ei me nyt sua sitte otettukaan. Niin kyllä tää vuodesta toiseen jatkuva pettyminen ja hylkääminen alkaa vähän nakertaa.

Vierailija
51/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:23"]

Mä olen kans maisteri ja saan aina (alan perinteiden takia) kahden tai kolmen kuukauden pestejä.  Valmistumiseni jälkeen, eli neljän ja puolen vuoden sisällä olen ollut yhteensä reilun vuoden töissä, aina noissa kolmen kuukauden pätkissä.  Jonkin aikaa ihan silloin valmistumisen jälkeen olin kaupassa, josta sain olla pois aina, kun oli oman alan töitä, mutta kauppa vähensi väkeä, ja jouduin siis lähtemään, kun olin viimeisten palkattujen joukossa.  Sen jälkeen en ole saanut muutakaan työtä, kuin noita oman alan keikkoja - olen kyllä koettanut hakea myös paikkoihin, joissa osaamistani voi soveltaa...

vakipaikkaa missään normaalissa kaupassa en haluaisi, koska olen kuitenkin opiskellut tähän pätkätöitä tarjoavaan ammattiini, ja se on työtä, jota rakastan, kun vain sitä saan tehdä.  Eikä minua yleensä sellaisiin haastatteluihin kutsutakaan, varmaankin arvaavat iän ja koulutuksen perusteella, että en oikeasti ole mistään kauppatöistä kiinnostunut.  

Kai tekevälle löytyy töitä, jos ei ole kranttu.  Mutta entä, jos oikeasti haluaisi tehdäkin jotain koulutuksella, jonka on käynyt läpi?

[/quote]

Et voi olla tosissasi. Jos on työtön, ei ole varaa valita. Sitten siinä "huonossa" työssä ollessa voi samalla hakea niihin oman alan parempiin paikkoihin.

[/quote]

Siihen huonoon työhön vaan ei pääse, koska työnantaja ajattelee "se lähtee kuitenkin heti kun saa paremman paikan".

[/quote]

Jos on valmistumisen jälkeen ollut yli viisi vuotta työttömänä, eikä aikaisempaakaan työkokemusta juuri ole, ei takuulla ole tällaista "vaaraa".

Enkä tietenkään tarkoita, että juuri sinun kohdallasi kyse tällaisesta. Mutta tiedän "real life" tällaisia työttömiä, jotka eivät lähes kymmenen vuoden työttömyyden ja kokemattomuudenkaan jälkeen hae kuin niitä riittävän "hyviä" työpaikkoja.

Vierailija
52/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä näin se on, juuri näin! 

Mulla on miehellä vakituinen valtion virka, velkainen omakotitalo ja alle kouluikäiset kaksoset hoidettavana. Ei tästä niin vaan mihinkään lähdetä.

Helsinginssäkin olen 10 vuotta asunut, pahimman laman aikaan sielläkään ei ollut mitään töitä, puhumattakaan siitä, että jos töitä on, ei ole asuntoja.

Milläs ilveellä maksetaan talosta lainaa jos mies jättää lähes tulkoon varman työpaikkansa täällä, ja muutetaan koko konkkaronkka Helsinkiin, niin että meikäläinen pääsee Alepan kassalle töihin 20h viikossa kympin tuntipalkalla, ja asuminen maksaa siellä enenmmän kuin asuntolaina täällä??? Joo, talon voisi myydä, paitsi että mitäs jos kukaan ei osta sitä? Tämä oli pitkään myynnissä ennen kuin me tämä ostettiin, ja markkinatilanne on nyt huomattavasti huonompi. Miehellä on täällä 85 vuotias äiti, jota hän käy lähes joka päivä katsomassa, ja kuskaa lääkäriin kun kaupunki ei taksilappuja anna. Ja aikuinen tytär opiskelee täällä, kyllä hänetkin olisi aika ikävä jättää ja muuttaa pikkuveljien kanssa kuuden tunnin matkan päähän.

Minä olen ikäni ollut kaupan alalla, mutta palkat on helvetin pienet, eikä tunteja saa kuin harva täysiä viikkoja, minulla on myös isännöitsijän ammattitutkinto, mutta koko länsi-suomessa ei ole paikkoja, idässä ja etelässä olisi. Luin isännöitsijäksi kun sillä alalla on paremmat palkat, ja kuulemma väki vanhaa, että jää pian paljon porukkaa eläkkeelle, jotta sitä odotellessa.. Sairaanhoitoalalle, tai kokiksi musta ei ole, ei myöskään siivojan työtä enää fysiikka kestä, vaikka en ole sporttinen, pää vielä toimii. Eikä näytä töissä olevat ihmisetkään mitenkään sporttisilta, miten kummasa ne on töihin päässeet? Täällä tarvittaisiin myös koulupsykologeja, mutta koska en ole käynyt lukiota, muusta alan koulutuksesta puhumattakaan, voi olla turha hakea niitäkään työpaikkoja vaikka mieli tekisikin, varmasti osaisin jotenkin auttaa lapsia ja nuoria pelkästään sillä että kuuntelisin huolia.

Yrittäjäksi mies ei halua että uudestaan alan, koska mulla on niin paljon velkaa entisestä firmasta. Joten, keksikääpä mitä minä nyt sitten vaan alan työkseni tekemään?

Vierailija
53/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillepä (minulle ja opiskelukavereille) sanottiin opiskeluaikana, että alan ennuste on todella hyvä. Valmistuttuamme olemme huomanneet, ettei se niin menekään. En nyt ihan heti viitsisi lähteä alaa vaihtamaan, koska samahan voi tapahtua uudelleen. Ennusteisiin ei ole luottamista!

Vierailija
54/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:32"]

Ja kuten joku sanoi: kun eräät täällä puurtaa niska limassa ylitöitä, tietenkään ei kaikille tässä automatisoidussa maailmassa riitä töitä.  Perustulo käyttöön, kaikille kuuden tunnin työpäivä ja neljän päivän työviikko ja johtajien bonukset työläisten palkkoihin.  Jää aikaa perheellekin, eikä ihmiset uuvu.

[/quote]

Täysi komppi tälle! Kukas poliitikko alkaisi ajamaan asiaa? Minusta saisi ainakin äänestäjän.

t. akateeminen kotiäiti, jota hirvittää tuleva työnhaku jo pari vuotta etukäteen

Vierailija
55/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:55"]

Ja kuten joku sanoi: kun eräät täällä puurtaa niska limassa ylitöitä, tietenkään ei kaikille tässä automatisoidussa maailmassa riitä töitä.  Perustulo käyttöön, kaikille kuuden tunnin työpäivä ja neljän päivän työviikko ja johtajien bonukset työläisten palkkoihin.  Jää aikaa perheellekin, eikä ihmiset uuvu.

[/quote]

Täysi komppi tälle! Kukas poliitikko alkaisi ajamaan asiaa? Minusta saisi ainakin äänestäjän.

t. akateeminen kotiäiti, jota hirvittää tuleva työnhaku jo pari vuotta etukäteen

[/quote]

No vihreät sitä on ajaneet jo vuosia, ja kaipa vasemmistolaisetkin ovat sen takana.

Vierailija
56/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:55"]

[/quote]

[/quote]

Kannattaa aloittaa työnhaku jo nyt. Paikan saamiseen voi hyvinkin mennä vuosi-pari.

Vierailija
57/104 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ilmeisesti ainut, joka komppaa tuota paljon parjattua kirjoittaja numero kahdeksikkoa.

Mun on erittäin hankala keksiä, millä alalla ei osaavalle ihmisille töitä löydy. Heittäkää nyt niitä esimerkkejä niin minäkin valaistun? Ja jos tilanne on pysyvästi huonontunut, niin onko tullut mieleen kouluttautua uudelleen?

Tuttavapiiriäni seuranneena ainoat työttömät ovat ihan aiheesta työttömiä (valitettavasti näin).

Vierailija
58/104 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole myöskään varaa lähteä opiskelemaan...

Vierailija
59/104 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:39"]

Mä olen ilmeisesti ainut, joka komppaa tuota paljon parjattua kirjoittaja numero kahdeksikkoa.

Mun on erittäin hankala keksiä, millä alalla ei osaavalle ihmisille töitä löydy. Heittäkää nyt niitä esimerkkejä niin minäkin valaistun? Ja jos tilanne on pysyvästi huonontunut, niin onko tullut mieleen kouluttautua uudelleen?

Tuttavapiiriäni seuranneena ainoat työttömät ovat ihan aiheesta työttömiä (valitettavasti näin).

[/quote]

No minä esimerkiksi, kaupan alalta ei löydy kokopäiväistä työtä, vaikka on koulutus, työkokeumustakin on, olen jopa pyörittänyt omaa firmaa viitisen vuotta, joten osaan kyllä myydä ja käyttää kassakonetta. Olen soitellut ja vienyt työhakemuksia kauppoihin, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Ja se miksi tarvin nyt juuri kokopäiväisen työn, on se että mulla on kaksi lasta jotka pitää sitten laittaa päiväkotiin kun menen töihin, ja se maksaa 500€/kk, ja myyjän tuntipalkka on noin kympin, tai korkeintaan vähän päälle, niin laske siitä paljonko pitää tehdä töitä. Yhteen paikkaan oli lähellä että olisin päässyt myymäläpäälliköksi, mutta eivät voineet ottaa sellaista jolla on luottotietomerkintä (tuli vuosia sitten kun jouduin lopettamaan firman)

Minulla on myös isännöitsijän ammattitutkinto (omalla kustannuksella kuljin yli sadan kilometrin päässä koulussa työttömänä ollessa iltaisin ja viikonloppuisin), ja puolisen vuotta olen sitä työtä tehnyt osa-aikaisesti, mutta sain kyllä aika paljon työkokemusta koska oli yksi todella vaikea taloyhtiö asiakkaana.

Kotihoidontuen aikana ja nyt sen jälkeen, olen isännöitsijän hommia kysellyt aina välillä, kaupungissa on kaksi isompaa alan firmaa, muut on pieniä perheyrityksiä, jotka ei ota uusia asiakkaita, eikä työntekijöitä. Yrittäjäksi en voi ryhtyä, koska minulla on niin paljon velkaa entistä firmasta, ja miehellä paljon asuntolainaa, että ei voi ottaa riskiä että mun tulot vielä putoaisivat tästä.

Muiden alojen töitä en oikein pysty tai osaa tehdä, ei ole koulutusta muualle, eikä minkäänlaista taipumusta, ja fyysinen kunto on aika huono, en pysty tekemään fyysisesti raskaita töitä. 

Kouluttautuminen taas uudestaan voisi toki jotain auttaa, kunhan keksisi mitä sitä kouluttautuisi.

Ei se auta vaikka olisi miten osaava, jos ei ole ketään joka sen palkan maksaisi. Tässä kaupungissa on yli 2000 työtöntä, ja mollin sivuilla n. 50 avointa työpaikkaa.

Näyttäis olevan pari parturi-kampaajan paikkaa, pari LVI-asentajan, raskaankaluston asenjan paikka, vastaava työmaamestari, tutkimusinsinööri, sovellusohjelmoija, tilintarkastaja, sairaalamikrobiologi, sairaala-apteekkari, ruotsin kielen tuntiopettaja, proviisori, projekti-insinööri, lähihoitaja, lämpö- ja vesikaivojen poraaja, puhelinmyyjien paikkoja, kylmäkoneasentaja, kuorma-autonkuljettaja... kyllähän näitä piisaa, mutta en minä noihin voi hakea.

Vierailija
60/104 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleen kouluttautuminen ei välttämättä auta yhtään mitään, jos ikää on vähänkin liikaa ja taustana työttömyyttä. Valmistumisen jälkeen joutuu kilpailemaan saman alan vastavalmistuneiden parikymppisten nuorten ja parhaillaan töissäolevien työpaikan vaihtajien kanssa samoista avoinna olevista työpaikoista. Arvaa ketä näistä kolmesta ei todennäköisemmin valita? Aivan.

Tätä kouluttautumista toitotetaan vaihtoehdoksi niin kovasti lähinnä siksi, että sillä kaunistuu työttömyysluvut ja koulutus on on niin iso bisnes. Unohtamatta sitä, että mitä enemmän opiskelijoita, sitä enemmän ilmaisia harjoittelijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme