Kaveri laittaa aina pastaveteen öljyä, heh
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 17:04"]
nro 14 : laitatko sä sitten vettä niin vähän,että päällimmäiset pastat on kuivia???:P
ja yhä edelleen...ei siitä ole mitään hyötyä että se öljy lilluu siinä pinnalla oli vettä miten paljon tahansa..usko jo..viemäriin ne siitä kuitenkin valuu kun kaadat vedet pois eikä sinne pastan joukkoon.
T:kokki
[/quote]
Minkähän sortin kokki oikein olet...? Kuten itsekin sanoit, ei ole mitään hyötyä, että öljy lilluu siinä veden pinnalla. Siksi sitä vettä laitetaankin SOPIVASTI, eli niin että pasta juuri ja juuri peittyy. Jos on kattila täynnä vettä niin johan se kiehuu siitä ylikin aika nopeasti.
[/quote]
Pasta keitetään aina reilussa vedessä, ei missään juuri ja juuri peittävässä tilkassa.
ei oo pakko ottaa sitä pienintä mahdollista kattilaa niin ei tuu vesi yli...
Täällä (etelä)-italialaisen kanssa naimisissa oleva: keitinveteen tulee reippaasti suolaa, mutta ei todellakaan öljyä. Pasta keitetään runsaassa vedessä (ei siis mitenkään, että "juuri ja juuri peittyy"). Jos pasta klimppiintyy, olet käyttänyt liian vähän vettä. Ja veden pitää todellakin porista ja kiehua koko keittämisen ajan, ei siis käännetä levyä ykköselle kun vesi kiehuu (tätäkin olen nähnyt Suomessa, että pasta pudotetaan kiehuvaan veteen, käännetään levy pienelle ja annetaan lillua siinä haalenevassa vedessä).
Pastaan ei täällä ainakaan liruteta öljyä missään vaiheessa. Pasta keikautetaan keittämisen jälkeen kastikkeen sekaan pannuun ja annetaan vielä maustua siinä kastikkeessa. Usein pieni liru sitä keitinvettä heitetään samalla kastikkeen sekaan.
Ja hyvää on.
Itse aikoinani lisäsin lorauksen öljyä keitinveteen, kunnes ihan oikea ja arvostettu kokki sanoi, että ei se siinä keitinvedessä mitään hyödytä.
Siinä pinnalla se kelluu ja menee veden mukana viemäriin. No eipä siinä mitään rakettitiedettä tarvita, että tottahan se on. Enää en käytä öljyä edes veden poiston jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 16:48"]
siitä ei ole mitään hyötyä.kun laitat veteen öljyä,öljy nousee pinnalle ja ei se vaikuta pastaan mitenkään.
Sen jälkeen,kun olet keittänyt pastan ja valuttanut veden,niin sitten voit lisätä öljyä niin eivät klimppiinny.
T:kokki
[/quote]
No on siinäkin kokki, kun ei tajua, että miten pastaa keitetään! :D
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 16:54"]
No eiha toi ole mitaan verrattuna siihen, etta jotkut ei laita suolaa pastan keitinveteen. Siita sita vasta elama pilalle meneekin. Tai pasta ainakin.
[/quote]
Suolan sijaan laitan lihaliemikuution.
niin mikä oli ongelma tuossa??
mitä hyötyä siitä öljystä on siellä vedessä joka valuu viemäriin samalla kun kaadat vedet pois??
niin siis ravintoloissa usein keitetään pastaa etukäteen ja jäähdytetään..silloin lorautat sitä öljyä sinne joukkoon niin se ei ole yks iso klöntti kun seuraavana päivänä avaat vetarin laatikon ja yrität ottaa siitä pastasta annoksen verran..Ymmärrätkö?
Mutta ei oo MITÄÄN hyötyä laittaa sitä öljyä sinne kattilaan kiehumaan!!
Jos kypsennät vedessä jotain sellaista mikä kelluu pinnalla ja silloin se öljy on myös siinä niin SILLOIN siitä voi tulla jotain makuja yms hyötyjä.Mutta Ei pastan kanssa...Pastaa keittäessä REILUSTI vettä ja kun on tarpeeksi vettä niin pastat on pohjalla ja öljyt pinnalla!!! aargh...
noniiin!! kattokaa nyt masterchef junioria...siinä setä keittää pastaa...reilussa vedessä ja ilman öljyä.... :)
Öljyn laitto tosiaan on täysin tarpeetonta. Tapa tosiaan lienee peräisin siitä että joissain ravintoloissa jos pastaa esikeitetään iso määrä, siihen pitää lisätä öljyä että pysyy erillisenä eikä klimppiinny.
Toinen juttu on, että joskus vanhaan aikaan Suomessa, ja esim. jenkeissä halpapastoissa vieläkin, pasta ei ole tehty durumjauhoista kuten pitää vaan tavallisista vehnäjauhoista, ja silloin siitä voi helposti tulla sitkeää jankkia, ja rasva keitinvedessä voi vähän auttaa asiaa. Mutta minusta sellaista pastaa ei kannata syödä ollenkaan vaan ostaa kunnollista.
Jos haluaa hyvää pastaa, ei kannata kokeilla sitä ravintolassa. Terveisiä vaan "kokille" ja kaikille muillekin kokeille. Ravintolapastalle on oma nimitys, ja se on PP, eli pettymyspasta. Liian vetistä, liian löllöä, täysin mautonta. Puhumattakaan lounas-työpaikka-kuppiloiden aivan järkyttävistä löllö-makarooniruuista.
Parhaan pastan saa, kun valmistaa sen itse kotona, ja seuraa asiantuntevia ohjeita. Tästäkin ketjusta löytyy yksi.
MIstään en tiedä mitään, mutta olen laittanut välillä öljyä ja välillä en - ja kyllä mä nyt maistain, onko pelkässä vedessä vai öljyvedessä keitettyä. Sanoo kokit ja muut mitä tahansa. Itse en tykkää oliiviöljyn mausta yhtään, ja kylä erotan - vaikka sokkotestissä. Mutta tosiaan, ei ole pahimpia ongelmia elämässäni.
Mieheni hakkasi minut pari kertaa sairaalaan ja olin joskus kuukauden turvakodissa. Jopa au-lapsen annoin anteeksi. Mutta eräänä päivänä hän LAITTOI PASTAN KEITINVETEEN ÖLJYÄ! Olin aivan romuna. Ei auttanut kuin miehen seuraavan työpäivän aikana pakata kamat, vaihtaa nimi ja muuttaa ulkomaille. En tiedä tänä päivänä mitä hän tekee mutta on varmaan yhä sinkku jos ei ole oppinut miten pasta keitetään :-(
Se veteen lorautettu öljy kyllä viimeistään siivilöinti vaiheessa tarttuu pastaan.
T. puuseppä
Väitän, että maistuu huomattavasti paremmalta jos lisää oliiviöljyä siihen.
Minä keitän pastan niin vähässä vedessä, ettei sitä tarvitse kaataa yhtään pois. Lihaliemikuution pistän sekaan, tulee ihana kastikemainen tuntu jo pastaan. Näin olen tehnyt aina, oppinut äidiltä jo lapsena.
Käytänkin lihalientä ja inhoan al dente-pastaa.