Miten ns. paskaduuneja surkealla palkalla tekevät ihmiset saavat motivaatiota tehdä työtään?
Paskaduunit ovat usein vielä vuorotyötä, ja niissä vaarantaa terveytensä (ainakin pitkässä juoksussa)
Palkat ovat jotain aivan surkeaa tyyliin 10e/h bruttona, joka ei juurikaan työttömän tukia voita...Ainakaan jos asuu pk-seudulla. Joka päivä saa olla väsyneenä ja valmistautua seuraavaan päivään, ja tulot riittävät ainoastaan hengissä pysymiseen ja asioiden (esim. vuokra-asunto, auto) ylläpitoon.
Asuntolainaa on huonoilla tuloilla vaikea saada, kumppanista puhumuttakaan (ainakin jos olet mies)
Kaikki valuu elämiseen, ja olet jatkuvasti väsynyt tehdäksesi mitään muuta. Pysyt hengissä, mutta et oikeasti pääse "elämään"
Vaikka tekisit pitkänkin uran paskahommissa, ei eläkkeesti silti suuresti poikkeasi takuueläkkeestä (laskettu on). Ja todennäköisesti ainakin jokin paikkasi olisi paskahommasta (esim. siivoaminen) niin rikki, että elämä olisi lähinnä kipuilua.
Olen siis pitkäaikaistyötön jolla ei muuta koulutustakaan ole kuin lukio, ja yritän psyykata itseäni "normalisoitumaan" ja hakeutumaan työelämään. Tietenkään minulle ei ole muuta kuin näitä huonoimpia töitä tarjolla, enkä vain onnistu näkemään järkeä miksi minä menisin näihin "paskahommiin"
Minä siis haluaisin haluta töihin, mutta en vain osaa motivoida itseäni. Voitteko te auttaa minua?
Mistä te muut saatte motivaation tehdä paskahommia vuodesta toiseen (ja ehkä vielä nauttia siitä?)
Kommentit (192)
Siis en ymmärrä että miks et vaan mee töihin paremmalla palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ollut muutakaan. Opiskelujen puolivälissä pääsin ns alakohtaisiin duuneihin ja kaksi asiaa löi ällikällä: homma oli fyysisesti helppoa toimistonotkumista ja siitä tienasi paremmin kuin kolmesta tuolloisesta sontaduunistani yhteensä. Ja vieläpä normaaaliin offiisiaikaan kun noissa toisissa meni kaikki viikonloput ja joskus arkiöitäkin.
Yel-maksut minimiin ja nostatte esim. asumistukea. Tavallinen paskaduunari ei tähän pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on yliarvostettua. Sen pitäisi olla vain väline jolla hankitaan likviditeettiä elämistä varten.
Ilman työtä ei pitäisi saada lainkaan likviditeettiä
Sitten hakisin sen likviditeetin sulta, halusit tai et
Et jaksa edes nousta sohvalta.
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
185cm/87kgNiin, mitä sanoitkaan?
T: 1400e tukia saava
Ihan säälittävää. Ensinnäkin valehtelet. Et jaksa mitään. Ja toiseksi: sohvalta nouseminen ei tarkoita kirjaimellisesti sohvalta nousemista. Se tarkoittaa sitä, että tekee jotain hyödyllistä ja merkittävää. Sinä kuvittelet että ulkonäön puunaaminen olisi esimerkki tästä joten yrität tehdä vaikutuksen väittämällä että sentään teet jotain. Turhamaisuus ei ole saavutus.
Miksi luulet että valehtelen?
T: 1400e tukia saava
Olet elämäntapatyötön. Miksi et valehtelisi? Varastat jo nyt rahat, jotka pitäisi antaa niille jotka oikeasti niitä tarvitsevat.
Teen osa-aikatyötä ja samalla luen lääkiksen pääsykokeisiin.
Monet paremmin palkatuista töistä on kokoaikaisia, jolloin en pysty lukemaan yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön saa tukia työttömyyden perusteella. Kyllä huonon palkan päälle saa samat lisät.
Saa osittain ne lisät ja se on sidoksissa enemmän siihen paljonko työtunteja on viikossa kuin palkan tasoon. Eli jos olet osa-aikainen, voit hakea osa-aikaistamistukea jossa saat työttömyystukea niiltä päiviltä/tunneilta joina et ole töissä. Eli jos palkka on vaikka 1000 euroa kuussa kun 40 tuntia viikossa ei täyty, niin silloin saat Kelalta noin 100-200 euroa siihen vielä lisäksi päälle.
Se meinaa sitä että osa-aikaistyöläinen saa kuukaudessa semmoiset 300-400 euroa ylimääräistä enemmän taskuun kun työtön, mikä on köyhälle iso raha.
Totta, tästä ei haluta puhua, mutta itse olen tehnyt osa-aikatyötä ja saanut soviteltua päivärahaa. En edes hakenut enkä puolison tulojen takia olisi saanutkaan muita tukia, mutta silti käteen tuli enemmän. Tätä vain halutaan kääntää toisin, kun halutaan väittää, että työttömät ei halua tukia. Nykyään minulla on kokoaikainen työ enkä takuulla pääsisi työttömänä lähellekään samaa, vaikka en mikään isopalkkainen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on mahdollisuus tienata hyvin seksiä myymällä.
Ehkä, jos on nätti ja nuori.
Ehkä ei edes tarvitse olla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0873cca3-ac8a-4301-a3e6-c8bc0e84b9bd
Oma työni ei ole välttämättä mitenkään kaksinen, mutta kyllä sillä toimeen tulee, ap:n mainitsema "eläminen" jää kyllä aika vähiin vaikka hengissä sillä pysyykin. Miksi en hae tukia? En muista tiedä, mutta kyllä minulla ainakin on tietty ylpeys että tienaan oman pitoni, vaikka olisikin sitten vaatimatonta. Ajatus siitä että eläisin niillä rahoilla jotka muut ovat veroina maksaneet tekemällä töitä, kuulostaa jotenkin.... Törkeältä ehkäpä. Ei ole häpeä hakea tukia jos niitä tarvitsee, mitä vain voi elämässä tapahtua, esim sairaus, että niitä tarvitsee, ja silloin niitä mielestäni kuuluukin hakea, systeemi on olemassa sitä varten. Itselleni on vieras ajatus että antaisin muiden raataa laittamatta itse rikkaa ristiin. Vähäin kuin että joku järkkäisi talkoot ja itse menisi paikan päälle vain hengailemaan eikä auttaisi yhtään, katsoisi vaan kun muut tekee.
Ilmeisesti 1400 e saava on mielenterveysongelmainen, koska tavallinen ihminen voi saada työttömänä vain max. n.1100 e ja näistäkin tuista jää vuokran jälkeen vain se 500 e, joten ei kannata hirveästi leuhkia tuilla :D
Se vaan, että se 10 euroa tunnissa saava voi saada sen päälle asumistuen, joka voi olla monta sataa...
Vierailija kirjoitti:
Rottien takia vastikkeettomasta turvasta pitäisi yksinkertaisesti luopua ja rotat pitäisi pakottaa tekemään jotain turhaa paskaa joka olisi oikeasti paskempaa kuin paskin mahdollinen oikea työ. Esim. 8-16 koiranpaskan keräämistä 6 päivää viikossa
Argumentin vuoksi oletan nyt että halusit jotain asiallistakin ajatella, eli ettet halunnut haukkua työttömiä yleisesti vaan puhuit tietystä työhaluttomimmasta joukosta. Siitä väestä varmaan iso osa on menettänyt terveytensä, osa on auktoriteettivammaisia ikiteinejä, joita tuo ei taida ainakaan parantaa. Jäljelle jää lauma psykopaatteja ja muita kusipäitä, joiden hiljaiseksi maksamisesta hyötyvät ihan kaikki, koska näiden vaihtoehtoiset ansaintakeinot tulevat paljon kalliimmaksi.
Ja tietysti tuossa porukassa on niitä, jotka ovat niin tippuneet kelkasta etteivät usko kelpaavansa normaali-ihmisten kirjoille. Miten ajattelit heidän epäuskoaan parantaa nimittämällä rotiksi?
Minä nimittäisin ennemmin rotaksi ihmistä, joka nävertää yhteiskunnan ilmapiiriä haaveillen kuriyhteiskunnasta, jossa kukaan muu ei voi voida hyvin kostonhimoinen sadisti. Minä haluan mieluummin sellaisen yhteiskunnan, jossa normaali-ihmiset voivat hyvin ja sadistia pännii, jos kaikki eivät voi olla tyytyväisiä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin kun saan tehdä helppoa, stressitöntä ja liikkuvaa työtä (kuorman purkajana kaupassa.) Teen lyhyttä viikkoa (30h), pysyn fyysisesti kunnossa, ehdin elää omaakin elämää. Työ on vain työtä, en ilmaise itseäni sen kautta. Viihdyn ihan hyvin ja tykkään työstäni ja työkavereista
Kerrotko vielä mitä tosta maksetaan. Ei siis mitään tes-palkkoja vaan ihan oma kokemus, paljonko saat ja mitä jää käteen. Kiinnostaisi, varsinkin vajailla tunneilla. Kassalle mua ei saa istumaan millään rahalla.
Riippuu kuukaudesta; kuinka paljon sunnuntaita, jne. Jäisikö keskimäärin 1400/kk. Välillä enemmän, välillä vähemmän.
ok tattis.
Ei töiden tekoon tarvita motivaatiota. Menee vaan sinne säädettyyn aikaan, tekee töitä ja lähtee pois. Rahaa tulee tilille, on motivaatiota tai ei. Vapaa-aikana voi tehdä juttuja, joihin on motivoitunut.
Mulla on puoliso, joten kyllä se pienikin palkka motivoi. Olin juuri tipahtamassa työmarkkinatuelle, kun pääsin pienipalkkaiseen ja halveksittuun työhön. Työmarkkinatuki olis jotain reilut 700€, veroja siitä ei juuri mene (itselläni, kun on vähennyksiä). Töistä saan nettona pari tonnia tai vähän päälle ja joskus on mahdollisuus tienata ylitöillä vähän lisää. Ei se 1300€ nyt suuren suuri raha ole, mutta ei ihan pienikään. Kyllä se on ihan tervetullut lisä meidän talouteen.
Vaikka työt välillä ahdistaa, niin sentään hyviäkin hetkiä on. Työttömänä niitä ei ollut, olin monta vuotta työtön ja aika masentavaahan se oli, kun tuntuu että on hylätty yhteiskunnan ulkopuolelle eikä pääse osallistumaan. Siihen päälle vielä se ihmisten halveksunta. No työn puolesta monet halveksuu minua vieläkin, mutta nyt ainakin tienaan omat rahani. Itse ansaittu raha tuntuu kivemmalta kuin se, että on toisten työmuurahaisten elätettävänä.
Työ itsessään palkitsee, usko tai älä. Se kun näkee valmista.
Uskon ettet ole sellaista kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puoliso, joten kyllä se pienikin palkka motivoi. Olin juuri tipahtamassa työmarkkinatuelle, kun pääsin pienipalkkaiseen ja halveksittuun työhön. Työmarkkinatuki olis jotain reilut 700€, veroja siitä ei juuri mene (itselläni, kun on vähennyksiä). Töistä saan nettona pari tonnia tai vähän päälle ja joskus on mahdollisuus tienata ylitöillä vähän lisää. Ei se 1300€ nyt suuren suuri raha ole, mutta ei ihan pienikään. Kyllä se on ihan tervetullut lisä meidän talouteen.
Vaikka työt välillä ahdistaa, niin sentään hyviäkin hetkiä on. Työttömänä niitä ei ollut, olin monta vuotta työtön ja aika masentavaahan se oli, kun tuntuu että on hylätty yhteiskunnan ulkopuolelle eikä pääse osallistumaan. Siihen päälle vielä se ihmisten halveksunta. No työn puolesta monet halveksuu minua vieläkin, mutta nyt ainakin tienaan omat rahani. Itse ansaittu raha tuntuu kivemmalta kuin se, että on toisten työmuurahaisten elätettävänä.
Alapeukku siksi että tukiin ei tule samanlaisia "alennuksia" veroon kuten työtuloon. Onhan se selväkin koska tuki maksetaan työntekijöiden työtuloista tai valtion ottamalla velkarahalla.
Ainakin itseltä 25% lähtee automaattisesti joten tuo sinun työtulosi 1300 euroa päihittää helposti tuen.
Hyvä sinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on yliarvostettua. Sen pitäisi olla vain väline jolla hankitaan likviditeettiä elämistä varten.
Ilman työtä ei pitäisi saada lainkaan likviditeettiä
Jep, ruokaliput asuntolan ruokalaan.
Ilmainen huone, ilmainen ruoka. Sijoituskohteen päättää valtio (kuten intissä). Stadissa näitä paikkoja ei kuitenkaan tulisi olla.
Thats it.
Tuollainen paikkahan on jo, lisäksi maksetaan jonkinlaisia tukia siihen päälle. Siitä huolimatta porukka laitostuu vankilaan niin, etteivät uskalla pois lähteä. Sitäkö sinä haluat, säikkyjä leirielättejä pelkäämässä varjoaankin?
Vierailija kirjoitti:
Siis en ymmärrä että miks et vaan mee töihin paremmalla palkalla?
Eikä tarvi tehdä ku 500 suojaosan verran, niin tienaa jo 300e kk enemmän verrattuna möllöttelyyn.
vajaa 500 perusturva vai 800e neljällä vuorolla kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Se vaan, että se 10 euroa tunnissa saava voi saada sen päälle asumistuen, joka voi olla monta sataa...
Sen saa muutenkin ja heti kun tienaat yli 500 brutto alkaa sakset käymään tukiin ja tulo muuttuu talkootyöksi...
Voidaanko jo lakata käyttämästä sanaa paskaduuni? Useimmat ammatit joista ihmiset jaksavat käyttää tätä nimitystä ovat todella tärkeitä ja ilman näitä työntekijöitä koko yhteiskunta olisi nopeasti täyskaaoksessa.
On täys asennevamma sellanen lapsellinen "ja munhan ei tarvi!"-uhma. Menestynyt ihminen ei vingu, eikä menestystä pidä mitata rahalla.
Tuomaan evankeliumissa