Miten ns. paskaduuneja surkealla palkalla tekevät ihmiset saavat motivaatiota tehdä työtään?
Paskaduunit ovat usein vielä vuorotyötä, ja niissä vaarantaa terveytensä (ainakin pitkässä juoksussa)
Palkat ovat jotain aivan surkeaa tyyliin 10e/h bruttona, joka ei juurikaan työttömän tukia voita...Ainakaan jos asuu pk-seudulla. Joka päivä saa olla väsyneenä ja valmistautua seuraavaan päivään, ja tulot riittävät ainoastaan hengissä pysymiseen ja asioiden (esim. vuokra-asunto, auto) ylläpitoon.
Asuntolainaa on huonoilla tuloilla vaikea saada, kumppanista puhumuttakaan (ainakin jos olet mies)
Kaikki valuu elämiseen, ja olet jatkuvasti väsynyt tehdäksesi mitään muuta. Pysyt hengissä, mutta et oikeasti pääse "elämään"
Vaikka tekisit pitkänkin uran paskahommissa, ei eläkkeesti silti suuresti poikkeasi takuueläkkeestä (laskettu on). Ja todennäköisesti ainakin jokin paikkasi olisi paskahommasta (esim. siivoaminen) niin rikki, että elämä olisi lähinnä kipuilua.
Olen siis pitkäaikaistyötön jolla ei muuta koulutustakaan ole kuin lukio, ja yritän psyykata itseäni "normalisoitumaan" ja hakeutumaan työelämään. Tietenkään minulle ei ole muuta kuin näitä huonoimpia töitä tarjolla, enkä vain onnistu näkemään järkeä miksi minä menisin näihin "paskahommiin"
Minä siis haluaisin haluta töihin, mutta en vain osaa motivoida itseäni. Voitteko te auttaa minua?
Mistä te muut saatte motivaation tehdä paskahommia vuodesta toiseen (ja ehkä vielä nauttia siitä?)
Kommentit (192)
Näin se on. Ikävä kyllä nuo myyjät myyvät aivan mitä tahansa kohteita mitä hulluimmilla työajoilla jatkuvasti. Ja läpi menee. Surullista mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ikävä kyllä nuo myyjät myyvät aivan mitä tahansa kohteita mitä hulluimmilla työajoilla jatkuvasti. Ja läpi menee. Surullista mutta totta.
Tämä siis vastaus viestiin nro 158.
No oma työni ei ole ihan koko ajan shittiä mutta usein on. Huolet valvottaa paljon, terveys reistailee ja tatti on otsassa usein. Stressi on valtava. Työ on välillä todella rankkaa fyysisesti ja usein myös henkisesti. Siihen työmäärään nähden ”palkka” on surkea. Vaikka itse olen alani valinnut, velkaa pankille on niin paljon että mikään muu kuin kuolema tai konkurssi ei pelasta. Olen siis karjatilallinen. Käteen jää reippaasti alle 1500 euroa kuussa, keskimäärin laskettuna. Oikein huonoina vuosina ei sitäkään, viime vuonna tienasin 1300 euroa kuussa ja suunta on alaspäin koko ajan. Mikä naurettavinta, puoliso tienaa tasan saman. Mutta kun käteen jotain jää niin toiminta on kannattavaa.
Toki työssä tulee myös onnistumisia joista saa iloa. Välillä kaikki kaatuu päälle mutta mikään ei auta. Joskus on miehen kanssa vitsailtu että jos oltaisiin vuorotöissä, olisipa kiva sen kaaoksen keskellä tehdä vuoronvaihto ja ongelmat olisi hävinneet sillä välin kuin nukutaan :)
Pärjättäisiin paremmin rahallisesti missä muussa työssä tahansa, en keksi mutta täysipäistä työtä missä tienaisi vähemmän.
Paskaduunia ja nyt tuntuu että arvostuskin meni kohdalleen kun uusi palkkausjärjestelmä pudottaa palkkaa 13%. Takuupalkalle menee, sitä saa kuulemma jopa ensi vuoden loppuun. Ihanaa.
Se on sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä. Mutta totta on, ettei palkkoja ole varaa enää tiputtaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt termiä "paskaduuni". Työ kuin työ on tärkeää. Jotkut eivät arvosta esim. siivoustyötä. Mitä tapahtuu, jos siistijöitä ei ole?
Siivoaminen loppuu tai ainakin vähenee. Jokaisessa paikassa varataan 15 min toimiston siivoukseen työajalla. Lattiat käy joku robotti kiillottamassa tai vahaamassa öisin. Kärcherillä kerran vuodessa joku firma pesee seinät ja katot kunnolla. Toimistot rakennetaan siten, että ne kestävät tämän.
Eli mulla on ainakin vaihtoehto tähän.
Entäs vessat? Ne on hyvä siivota kerran päivässä tai viihtyvyys työpaikalla laskee huomattavasti... kuvitelkaapa kun kouluissa ja päiväkodeissa ei vessoja siivottaisi... ette haluaisi että lapsenne käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt termiä "paskaduuni". Työ kuin työ on tärkeää. Jotkut eivät arvosta esim. siivoustyötä. Mitä tapahtuu, jos siistijöitä ei ole?
Siivoaminen loppuu tai ainakin vähenee. Jokaisessa paikassa varataan 15 min toimiston siivoukseen työajalla. Lattiat käy joku robotti kiillottamassa tai vahaamassa öisin. Kärcherillä kerran vuodessa joku firma pesee seinät ja katot kunnolla. Toimistot rakennetaan siten, että ne kestävät tämän.
Uskon myös, että siivoustyön tarve vähenee tulevaisuudessa. Tuo kuulostaa kuitenkin aika optimistiselta. Yksi ihminen ei siivoa useamman hengen toimistotiloja 15 minuutissa, vaikka robotti pesisi lattiat. Sitten jos siivoukseen aletaan käyttää päivässä 15 minuuttia kertaa 15 työntekijää, herää kysymys kannattaako lähes neljän tunnin työrupeamasta maksaa siivoojan tuntipalkkaa vai jonkun korkeakoulutetun asiantuntijan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon myös, että siivoustyön tarve vähenee tulevaisuudessa. Tuo kuulostaa kuitenkin aika optimistiselta. Yksi ihminen ei siivoa useamman hengen toimistotiloja 15 minuutissa, vaikka robotti pesisi lattiat. Sitten jos siivoukseen aletaan käyttää päivässä 15 minuuttia kertaa 15 työntekijää, herää kysymys kannattaako lähes neljän tunnin työrupeamasta maksaa siivoojan tuntipalkkaa vai jonkun korkeakoulutetun asiantuntijan palkkaa.
Lisään vielä tähän, että olen itse tehnyt toimistosiivousta, ja yhä enemmän trendi on sellainen, että siivoojalle siirtyy tehtäviä, jotka eivät ole suoranaista siivoustyötä (esim. kahviautomaatin huolto ja tiskikoneen käyttö). 15 minuutissa ehtii ehkä huoltaa kahvikoneen ja täyttää ja tyhjentää tiskikoneen. Nyt on päivän siivousaika käytetty. Kuka tyhjentää roska-astiat? Kuka pyyhkii kaikki pöytä- ja hyllytasot? Kuka siivoaa vessat ja täydentää niihin paperit? Maksetaanko kovapalkkaisille asiantuntijoille siis kovaa palkkaa näistä tehtävistä?
Suomessa työttömyys on monille elämäntapa, fyffee kun tulee joka luukusta, ikävää.
Nyt en tarkoita niitä jotka oikeesti hakee duunia.
Hakeudu mielekkäälle alalle. Palkka ei merkitse mitään siinä välissä kun työ antaa enemmän kuin ottaa.
Einstein teki ”paskaduunia” patenttilaitoksessa ihan tyytyväisenä samalla kun mullisti koko maailmankatsomuksemme.
Tällä hetkellä jokainen jolla on yhtään mikään duuni on todella onnekas.
Inhoan "en mä vaan tota tekis"-nirppanokkia.
Mutta palkkojen pitäisi olla suuremmat, ne ovat liian alhaalla verrattuna siihen mitä eläminen nykyään maksaa. 3000e/kk pitäisi olla alin palkka kokopäivätyöstä. Samaan aikaan pomopalkat ovat nousseet liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä tarkoitat paskaduunilla. Vaaralliset ja fyysisesti kovasti rasittavat paskaduunit yleensä ovat parempipalkkaisia hommia, koska ei niitä kukaan muuten tekisi. On myös paskaduunia joka on paskaa yksitoikkoisuuden takia ja nämä hommat ovat yleensä niitä matalapalkkaisempia.
Minä teen vaarallista ja fyysisesti rasittavaa työtä (särmääjänä metalliteollisuudessa), tuntipalkka 10,50.
Tuon pitäisi olla jo laitonta... :(
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu mielekkäälle alalle. Palkka ei merkitse mitään siinä välissä kun työ antaa enemmän kuin ottaa.
Mielekkäällä alalla ei välttämättä elä. Olen kertaalleen tehnyt harrastuksesta työn, seuraus oli että vihaan koko asiaa harrastuksena ja välttelen niiden asioiden tekemistä kotona mitä joudun töissä tekemään. ICT-ala. Haluaisin opiskella automekaanikoksi ja -maalariksi mutta missä välissä sen tekisin? Ja vain koska haluaisin tehdä asioita omien harrasteautojen kanssa. Jos lähtisin noihin töihin olisi harrastuksesta taas ilo poissa.
Meitä on monenlaisia ja joillekin paskaduuni voi tuntua kevyeltä ja stressittömältä. Riippuu työnantajasta. Oon tehnyt siivoojan töitä ja joissakin paikoissa työ oli tappotahtista, toisissa jopa mukavaa. Siivoojan työssä motivoi aito halu auttaa ja olla hyödyksi. Nyt teen hyvin vastuullista asiantuntijatyötä ja palkkani on yli 3000€/kk. Työ on fyysisesti kevyttä, mutta henkisesti kuormittavaa, mutta nautin ongelmien ratkomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Paskaduunia ja nyt tuntuu että arvostuskin meni kohdalleen kun uusi palkkausjärjestelmä pudottaa palkkaa 13%. Takuupalkalle menee, sitä saa kuulemma jopa ensi vuoden loppuun. Ihanaa.
Jotain tuohon tyyliin tuli joo. Liitot teki loistosopimuksen.
Suorittava työ on parhaimmillaan tosi hyvä diili. Asiantuntijatyössä työstressi ja vastuu kulkee ainakin herkällä ihmisellä mukana ja polttaa loppuun, mutta perusduunarina työt voi jättää huoletta töihin ja keskittyä rauhassa ja huoletta vapaa-aikaan. Toki, jos se suoritus on esim. fyysisesti niin raskas, että kulutat siinä kehosi loppuun, ei työ olekaan enää niin kannattavaa. Samoin palkan pitää olla sellainen, että perustarpeet saa hankittua. Luksus on lopulta aika turhaa onnellisuuden kannalta.
Minä jouduin irtisanotuksi yli 50 vuotiaana, media-alalta. Kouluttauduin lähihoitajaksi, kun te- toimisto vakuutti töitä riittävän ikäiselleni. Olen tehnyt pätkää pätkän perään, välillä työttömänä, huonoissa työyhteisöissä, hirveällä kiireellä, huonolla perehdytyksellä. Järkyttävä työ, jota inhoan. Huono palkka, jatkuva kiire, alimiehitys. Olen siivooja, pyykkäri, ruoanlämmittäjä. Siinä sivussa hutaisen vanhusten kakkavaipat ja kuuntelen omaisten valitukset. Kirjoitan kiireessä kirjaukset, en ehdi sen syvemmin paneutua mihinkään kunnolla enkä tutustua hoidettaviin. Jokainen työpäivä on kaaosta. Kun alan tutustua ja tottua paikan rutiineihin, määrä-aikaisuus loppuukin. Vihaan työtäni.
Näitä lukiessa tulee mieleen, että parempina aikoina lakko olisi keino saada työnkuvaa takaisin oikeille raiteille, samoin palkkausta. Korona-aikaan taitaa tulla hyvin rauhallinen lakkosyksy.