Ihmisten outo käsitys hoikkuudesta
Olen toki tiennyt, että nykyään normaalipainoista aletaan jo pitää hoikkana kun normaaliksi painoksi on tullut ylipaino (naisista 60% on läskejä), mutta kyllä oli vaikeuksia olla sanomatta mitään kun työkaveri luki mitälie laihdutusartikkelia lehdestä ja tuumasi, että onneksi hänen ei tarvitse laihduttaa kun hän on niin hoikka. Hoikka ei koskaan ole tullut edes mieleen työkaverin kohdalla, aivan tavallisen kokoinen nainen, paksut lyhyet jalat, maha kaikkea muuta kuin litteä ja kylkimakkarat näkyy selvästi. Kysäisin että paljonko painat ja hän sanoi, että 70kg ja on 170cm pitkä. Siis miten joku voi noilla mitoilla kuvitella olevansa hoikka? Hoikasta voi alkaa puhua jos painaa 60kg tai alle tuolla pituudella. Vaatekoko hänellä on niinkin "hoikka" kuin 40, että luulisi siitäkin jo ymmärtävän ettei todellakaan ole lähelläkään hoikkaa. Kyseessä ei ole kehonrakentaja tai ruumiillisen työn tekijä, joten perusplösön lihaksista ei nyt löydy selitystä :D
Kommentit (129)
70-kiloinen nainen on aivan normaalipainoinen, jos pituuttakin on noin 170 cm.
"Useimpien mielestä se kai tarkoittaa, että ei ole lihava, läski tms."
Ei se, ettei ole lihava, tarkoita että olisi hoikka.
Nykyään on vääristynyt koko painokäsitys; aloittajan mitoilla ei olla hoikkia (paitsi jos käy ahkerasti puntilla), mutta koska valtaosa on lihavia, normaalipainoinenkin menee hoikasta.
Minä olen 175cm/60kg, kokoa S/36. Monen mielestä olen tosi laiha, mutta normaalipainoahan tuo tarkoittaa, ei millään tavalla laihaa.
Ja tämä kansan läskistyminen on viime aikojen ilmiö. Nykyään jo lapsetkin on kunnon punkeroita, siis isoja mahoja ja röllyköitä ja naamat leveitä kuin kollikateilla ja aina naama punaisena ja hiki päässä kun vähän tarvitsee liikkua. Omaa kouluaikaa kun muistelee, niin omalla ala-asteen luokalla oli tasan 2 lihavaa, siis vain 2. Nykyään lienee niinpäin että luokalla on 2 hoikkaa lasta. Onko se edes mikään ihme, kun ostetaan cokista, ostetaan 1,5l, kun ostetaan sipsejä, ostetaan megapussi, kun ostetaan pizza, ostetaan jättikoko. Ja kaikkihan on tietenkin syötävä heti, kerralla ja samantien. Ja tokihan välipalaksi on oltava vanukasta, suklaata, keksiä ja silleen.
Tosin lapsia ei voi kokonaan syyttää, vanhemmat ne ruokailutottumukset luo ja ruoat ostaa ja käytännössä aina on helppo tunnistaa, kenen vanhempien lapsi kaupassa kuuluu millekin perheelle, koska painoluokka on sama jo pienestä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:43"]
En voi uskoa, että jotakuta oikeasti harmittaa se, että joku joka ei ole nälkäkuoleman partaalla pitää itseään hoikkana. Miksi ihmeessä se haittaa sinua??
Voi hyvänen aika. Mitäpä jos kasvaisit aikuiseksi?
[/quote]
Haittaisiko sinua jos työkaverisi väittäisi ihan vakavalla naamalla jotain mikä ei ilmeisesti pidä paikkaansa? Miten suhtautuisit?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:50"]
No kyllä siinä alkaa silmä tottumaan ja pitämään normaalina 70 kiloista naista kun suuri osa tuppaa nykypäivänä sitä kaliiberia olemaan, ja sitä lihavampia. 50 kiloisia voikin sitten haukkua jo anorektikoiksi *huoh*
[/quote]
Höpöhöpö. Miksi luulet, että ihmiset keskimäärin olisivat samalla tavalla äärimmäisen intohimoisia ja fanaattisia jakamaan tuomioita muiden painosta kuin sinä itse olet?
Joo, kyllähän normaalin ja hoikan käsitteet ovat aika lailla vääristyneet viime vuosien aikana sitä mukaa kun kansa pulskistuu. Ja auta armias jos tämän sanoo ääneen, nousee kamala äläkkä siitä, kuinka ylipainosta ei saa puhua kun se ei kellekään kuulu. Kyllä se alkaa kuulua, jos mietitään terveydenhoitokustannusten jatkuvaa kasvua kotimaassamme.
Itse olen juurikin tuon 170cm pitkä ja painan 71kg. Silti vaatekokoni on 36. Ei se painoindeksi aina kaikkea kerro.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:57"]
Nykyään on vääristynyt koko painokäsitys; aloittajan mitoilla ei olla hoikkia (paitsi jos käy ahkerasti puntilla), mutta koska valtaosa on lihavia, normaalipainoinenkin menee hoikasta.
Minä olen 175cm/60kg, kokoa S/36. Monen mielestä olen tosi laiha, mutta normaalipainoahan tuo tarkoittaa, ei millään tavalla laihaa.
Ja tämä kansan läskistyminen on viime aikojen ilmiö. Nykyään jo lapsetkin on kunnon punkeroita, siis isoja mahoja ja röllyköitä ja naamat leveitä kuin kollikateilla ja aina naama punaisena ja hiki päässä kun vähän tarvitsee liikkua. Omaa kouluaikaa kun muistelee, niin omalla ala-asteen luokalla oli tasan 2 lihavaa, siis vain 2. Nykyään lienee niinpäin että luokalla on 2 hoikkaa lasta. Onko se edes mikään ihme, kun ostetaan cokista, ostetaan 1,5l, kun ostetaan sipsejä, ostetaan megapussi, kun ostetaan pizza, ostetaan jättikoko. Ja kaikkihan on tietenkin syötävä heti, kerralla ja samantien. Ja tokihan välipalaksi on oltava vanukasta, suklaata, keksiä ja silleen.
Tosin lapsia ei voi kokonaan syyttää, vanhemmat ne ruokailutottumukset luo ja ruoat ostaa ja käytännössä aina on helppo tunnistaa, kenen vanhempien lapsi kaupassa kuuluu millekin perheelle, koska painoluokka on sama jo pienestä.
[/quote]
Niin sinähän olet itse asiassa hyvin hoikka. Painoindeksisi on 19,6. Tutkimuksissa on todettu, että ihmiset pitävät hoikkana alle 23 painoindeksin vartaloita. Eli vaikka painaisit 71,5 kg, sinua pidettäisiin hoikkana.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:57"]
[/quote]
"Maailmassa on virhe" sanonta pätee erittäin hyvin. Kaikki heti barrikaadeille vaatimaan, että normaalipainoisia pitää kutsua läskeiksi, niin palstan luukatoprinsessalle tulee hyvä mieli. Oliko susta hauska kiusata niitä kahta lihavaa koulukaveria? Varmaan raukat joutuivat sun ja muiden pissisten silmätikuiksi, kun "kehtasivat" olla niin läskejä? Ilmankos muistatkin ne niin tarkasti.
No kyllä siinä alkaa silmä tottumaan ja pitämään normaalina 70 kiloista naista kun suuri osa tuppaa nykypäivänä sitä kaliiberia olemaan, ja sitä lihavampia. 50 kiloisia voikin sitten haukkua jo anorektikoiksi *huoh*