Ihmisten outo käsitys hoikkuudesta
Olen toki tiennyt, että nykyään normaalipainoista aletaan jo pitää hoikkana kun normaaliksi painoksi on tullut ylipaino (naisista 60% on läskejä), mutta kyllä oli vaikeuksia olla sanomatta mitään kun työkaveri luki mitälie laihdutusartikkelia lehdestä ja tuumasi, että onneksi hänen ei tarvitse laihduttaa kun hän on niin hoikka. Hoikka ei koskaan ole tullut edes mieleen työkaverin kohdalla, aivan tavallisen kokoinen nainen, paksut lyhyet jalat, maha kaikkea muuta kuin litteä ja kylkimakkarat näkyy selvästi. Kysäisin että paljonko painat ja hän sanoi, että 70kg ja on 170cm pitkä. Siis miten joku voi noilla mitoilla kuvitella olevansa hoikka? Hoikasta voi alkaa puhua jos painaa 60kg tai alle tuolla pituudella. Vaatekoko hänellä on niinkin "hoikka" kuin 40, että luulisi siitäkin jo ymmärtävän ettei todellakaan ole lähelläkään hoikkaa. Kyseessä ei ole kehonrakentaja tai ruumiillisen työn tekijä, joten perusplösön lihaksista ei nyt löydy selitystä :D
Kommentit (129)
Luin juuri lääkärikirjaa 70-luvulta. Siinä ylipainon raja oli bmi 22 ja ihannepaino bmi 19,5. Niin se maailma muuttuu.
Mikä sun ikä ap on? Onko sulla joku ongelma oman painosi kanssa? Ei mua jaksa sitten pompottaa pätkän vertaa toisten painot ja niiden puheet siitä painostaan. Jos joku 100kg mainostaan, että hänellä on hyvät muodot ja loistava kroppa, niin korkeintaan mielessäni hymähdän ja vielä vähemmän jaksan sitä niin paljon miettiä, että tänne kirjoitan.
Jokainen määrittelee ihannemittansa kuten haluaa. Tuntuu, että painosta on tullut Suomessa joku kovinkin tärkeä asia, kun sen avulla voidaan kontrolloida, painostaa ja luokitella ihmisiä. Minä luokittelen toistaiseksi kuitenkin henkisten arvojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 12:01"]
Tuota, tuota. Olen 172 cm ja painan 60 kg. Housujen koko on 38 tai 40. Pidän itseäni hoikkana.
[/quote]
Kaikki eivät pidä sinua hoikkana koska painat reilusti yli 50 kiloa ja sinua voidaan pitää myös läskinä. Mallit ovat minusta varmuudella hoikkia ja 172 cm malli jos niin lyhyitä malleja edes olisi niin painaisi arvatenkin noin 48 kiloa. Mallitoimistolta saisit melkoista ryöpytystä ylipainoisuudestasi ja siellä oltaisiin aivan raivona sinulle ja sinua vihattaisiin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:54"]
Ihminen on kokonaisuus, johon kuuluu fyysinen ja psyykkinen ulottuvuus. Ei ole todennäköisesti tavoiteltavaa olla huippukuntoinen fyysisesti, mutta täysin rikki psyykkeltään. Ortorektikot ovat kehittäneet terveellisyydestä ja urheilusta neuroosin, joka tekee heidän käyttäytymisestään epänormaalia. Oireet ovat vähän samankaltaisia kuin anorektikolla: laihuus, minimirasvaprosentti, itsensärääkkääminen sairaalakuntoon asti, maaninen tarve urheilla ja pahat vierotusoireet, jos joutuu esim. sairauden takia pitämään välipäivän päivittäisestä kuntoilurutiinistaan. Maanisuus ei mun mielestä ole mitenkään ok. ominaisuus.
[/quote]
Se mitä pidetään milloinkin sairauksina on aika mielenkiintoista ja kertoo jotain yhteiskunnasta ja ajasta jossa elämme. Yhteiskunnassa jossa kaikki ihmiset olisivat kiinnostuneita syömään terveellisesti läskiä, joka tunkisi itseensä rasvaa ja sokeria, pidettäisiin itsetuhoisena ja hänet luultavasti suljettaisiin mielisairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 12:13"]
Mikä sun ikä ap on? Onko sulla joku ongelma oman painosi kanssa? Ei mua jaksa sitten pompottaa pätkän vertaa toisten painot ja niiden puheet siitä painostaan. Jos joku 100kg mainostaan, että hänellä on hyvät muodot ja loistava kroppa, niin korkeintaan mielessäni hymähdän ja vielä vähemmän jaksan sitä niin paljon miettiä, että tänne kirjoitan.
Jokainen määrittelee ihannemittansa kuten haluaa. Tuntuu, että painosta on tullut Suomessa joku kovinkin tärkeä asia, kun sen avulla voidaan kontrolloida, painostaa ja luokitella ihmisiä. Minä luokittelen toistaiseksi kuitenkin henkisten arvojen mukaan.
[/quote]
Sinun mielestäs itodellisuudentaju ei ole henkinen arvo?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 11:54"]
Ihminen on kokonaisuus, johon kuuluu fyysinen ja psyykkinen ulottuvuus. Ei ole todennäköisesti tavoiteltavaa olla huippukuntoinen fyysisesti, mutta täysin rikki psyykkeltään. Ortorektikot ovat kehittäneet terveellisyydestä ja urheilusta neuroosin, joka tekee heidän käyttäytymisestään epänormaalia. Oireet ovat vähän samankaltaisia kuin anorektikolla: laihuus, minimirasvaprosentti, itsensärääkkääminen sairaalakuntoon asti, maaninen tarve urheilla ja pahat vierotusoireet, jos joutuu esim. sairauden takia pitämään välipäivän päivittäisestä kuntoilurutiinistaan. Maanisuus ei mun mielestä ole mitenkään ok. ominaisuus.
[/quote]
Se mitä pidetään milloinkin sairauksina on aika mielenkiintoista ja kertoo jotain yhteiskunnasta ja ajasta jossa elämme. Yhteiskunnassa jossa kaikki ihmiset olisivat kiinnostuneita syömään terveellisesti läskiä, joka tunkisi itseensä rasvaa ja sokeria, pidettäisiin itsetuhoisena ja hänet luultavasti suljettaisiin mielisairaalaan.
[/quote]
Eiköhän ortoreksia nähtäisi sairautena ihan joka ajassa. "Laihuus, minimirasvaprosentti, itsensärääkkääminen sairaalakuntoon asti, maaninen tarve urheilla ja pahat vierotusoireet" tuskin ovat normaaleja tai tavoiteltavia koskaan.
Ortorektikot eivät loppupeleissä kuitenkaan elä kovin terveellisesti tai ole kovin hyvässä kunnossa, koska homma on kääntynyt epäterveen puolelle ja asiat, jotka ovat todellisuudessa ei-yksiselitteisiä ovat muutuneet terveyden tai erpäterveellisyyden symboleiksi. Ortorektikot eivät elä enää teveellisesti vaan sortuvat systemaattisiin ylilyönteihin. Esimerkiksi rasva, jota ihmisen pitää saada tietty määrä päivässä pysyäkseen terveenä ja jota (etenkin naisen) kropassa pitää olla tietty minimimäärä, voi edustaa ortorektikolle epätervettä ja se poistetaan kokonaan ruokavaliosta ja pyritään poistamaan sieltä kropastakin. Treeni (terveellistä) lakkaa kasvattamasta kuntoa, koska ohjelma ei ole tasapainoinen ja lepo puuttuu kokonaan, ja muuttuu sen sijaan kuormittavaksi ja kuluttavaksi etenkin sydämelle. Psyykkisen puolen epätasapaino on vielä oma lisänsä, mutta ortoreksia ei tuota edes tervettä kroppaa. Ortorektikko oli todennäköisesti paremmassa fyysisessä kunnossa ennen sairastumista.
Harrastin nuorempana urheilua kilpatasolla ja jokainen tuntemastani viidestä ortorektikosta joutui lopulta sairaalaan sydänongelmien vuoksi. Kenestäkään ei tullut terveempää, kovakuntoisempaa tai parempaa urheilijaa, vaikka se oli ilmeisesti se alkuperäinen tavoite. Mopo karkasi käsistä ja lopputulokset olivat huonoja. Pakkomielteinen ihminen harvemmin pystyy siihen tasapainoon, jota terveellisesti eläminen vaatii. Toki jos sairaus ei läde kehittymään kilpaurheiljan jo valmiiksi kohtalaisen kurinalaisista elintavoista, voi olla, että se ei mene ihan noin pitkälle, ainkaan kovin nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 02:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 01:59"]
Tuli tuosta fatorexiasta mieleen, että nykyään myös ihan kaikilla ruokailutottumuksilla on oma diagnoosinsa. Näistä merkillisin on ehkä ortoreksia, ehkä en ole ymmärtänyt sen määritelmää ihan oikein, mutta miten ihmeessä voi syödä liian terveellisesti?
[/quote]
Syömishäiriöt on psyykkisiä sairauksia, niissä itse sairautta ei ole se konkreettinen tekemisen malli, vaan ajatusmaailma. Ortoreksiassa ajatuksia hallitsee terveellinen syöminen ja ortorektikko pakkomielteisesti haluaa syödä huipputerveellisesti.
[/quote]
Periaatteessa jopa lievästi ylipainoinen voi siarastaa ortoreksiaa, jos terveellisen ruoan pakkomielle haittaa normaalia elämää ja saa käytäytymään epänormaalisti.
Te, jotka luulette, että jokainen alipainoinen on anorekltikko tai että kaikki anorektikot ovat luurankoja, luetteko yleensäkään terveysartikkeleita tai aiheeseen liittyvää kirjallisuutta?
Naisten kanssa paino tuntuu olevan AINA ongelma. Jos ei naisen paino niin miehen paino sitten viimeistään. Jostain syystä naiset eivät millään haluaisi ottaa vastuuta omasta painostaan, mutta ovat kyllä valmiita tekemään kaikkensa kuullakseen jonkun sanovan "ei: sinun ei tarvitse laihduttaa".
Toistaiseksi en ole keksinyt muuta konstia kuin tavoitella geneettisesti laihoja naisia, jotka ilmaisevat selvästi pitävänsä huolta painostaan käymällä esimerkiksi salilla joka aamu 30min. ennen töihin lähtöä. Sitten pitää tietysti vielä selvittää, millainen ongelma miehen paino hänelle on.
Ja ei: en ole läski, koska painoindeksini on 20,2. Ja kyllä: olen monen mielestä liian laiha, vaikka ilman paitaa muistutankin hunksia (jos kukaan ei seiso vertailukohtana vieressäni).
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 13:36"]
Harrastin nuorempana urheilua kilpatasolla ja jokainen tuntemastani viidestä ortorektikosta joutui lopulta sairaalaan sydänongelmien vuoksi. Kenestäkään ei tullut terveempää, kovakuntoisempaa tai parempaa urheilijaa, vaikka se oli ilmeisesti se alkuperäinen tavoite. Mopo karkasi käsistä ja lopputulokset olivat huonoja. Pakkomielteinen ihminen harvemmin pystyy siihen tasapainoon, jota terveellisesti eläminen vaatii. Toki jos sairaus ei läde kehittymään kilpaurheiljan jo valmiiksi kohtalaisen kurinalaisista elintavoista, voi olla, että se ei mene ihan noin pitkälle, ainkaan kovin nopeasti.
[/quote]
Niin tai sitten nämä ortoreksikot joutuivat sairaalaan sen takia, ettäjoku sinun tapaisesi holhoaja päätti ettei heidän ortoreksiaansa saa "edistää" kertomalla miten elää terveellisesti joten he hakivat tietonsa netistä tai muista epäluotettavista lähteistä ja onnistuivat tuhoamaan elimistönsä. Kuinka moni anoreksia lähtee siitä, että nuori tyttö haluaa laihtua, yrittää pyytää aikuisilta neuvoja ja hänet tyrmätään "ei sun tartte miettiä sellasia" ja tytölle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin salaa vetää nupit kaakkoon ja olla syömättä.
Mä olisin pitänyt tuota ap:n työkaverin sanomista sarkastisena läppänä ja naurahtanut kohteliaasti.
Ihmiset kieltävät asioita tehokkaasti. Eräskin sairaalloisen ylipainoinen bloggaaja taannoin kertoili herkuttelevansa harvoin (oli tällöin ostanut ranskalaiset ja dipin), samoin esittelemänsä ruoka-annokset ovat aina pieniä ja terveellisiä. Myöntää kyllä lihavuutensa mutta ei sitä, mikä sen aiheuttaa. Ja kuoro taustalla myötäilee ja antaa hyväksyntää ja puoltaa tekosyitä. Jokaisen oma asia tosiaankin, jos syö itsensä sellaiseen kuntoon, mutta ilmiönä tuo asian vähättely on omituinen.
Mun mielestä on myös todella ällöttävää, että vaatekoot ovat todella suuria ainakin ns. aikuisten naisten kaupoissa. Itse kuvittelin olevani pitkään hoikka tai normaalikokoinen kun mahdoin M koon vaatteisiin. Läski olin. Nykyään lihavuutta ja BMI 25 paikkeilla olemista pidetään niin normaalina, että jo sitäkin pidetään hoikkana ja kaikki muu onkin sitten sairaalloista laihuutta tms.
Vaatekoko ei kerro paljoakaan, esim. kesällä näkee lihavia naisia, jotka ovat ahtautuneet liian pieniin vaatteisiin, trikoo ja stretch kun antavat periksi. Niin sitten mennään housut vekeillä polven kohdalla ja hihat lyhyinä ja paita rypyille kerääntyneenä mahamakkara paljaana kun vaatteen pituus on mennyt siihen että leveys riittää liian ison massan päälle. Vaikka sopiva ja mittojen mukainenn koko olisi 42, moni ahtaa päälleen 38:n kuvitellen, että kun siihen saa raajansa jotenkin sopimaan, se on sitten sopiva. Mutta ei se ole.
Ja kyllä, käsitys painosta on vääristynyt, koska eihän kukaan lihava halua myöntää olevansa lihava saati että joku saisi sanoa lihavaa lihavaksi, joten lihavasta on tullut normaalipainoinen, normaalipainoisesta hoikka ja hoikasta anorektikko. Mielenkiintoista sinänsä on se, että samaan aikaan kunn lihavat puuskuttaa kaksoisleuka väpisten, kuinka he eivät ole lihavia vaan normaalipainoisia eikä painoa muutenkaan saa arvostella koska se on jokaisen oma asia, lihavat katsovat kuitenkin asiakseen pohtia hoikan mahdollista syömishäiriötä (vaikka itsellä se syömishäiriö vakava onkin kun käsi-suu-toisto muistuttaa ikiliikkujaa) ja muistavat aina mainita, kuinka miehetkin haluaa että on mista ottaa kiinni. No varmasti ne miehet haluaakin jotka on lihavasta kiinnostuneita, ei kai hoikkaa naista haluava ja ihaileva lylleröitä lähesty, että haloo!!!!!!
Normaalipainoinenhan työkaveri on, mutta ei hänellä ole paljon varaa löysäillä. Pikemminkin kannattaisi pudottaa 5 kg rasvaa, niin ei heilahtaisi helposti ylipainon puolelle heti kun joku kriisi iskee.
En minäkään häntä tiukaksi kutsuisi.
Olen niin hoikkuusnatsi, että useimmat naiset näyttävät kun mielestä parhaalta 19-21 painoindeksissä. Ja liikkuminen, juokseminen ja istuminenkin on kivempaa ilman maharöllyä.
Hoikka ja normaalipainoinen on kaksi ihan eri asiaa. Olen 174cm pitkä ja painan 68 kiloa. En tosiaankaan ole hoikka, vaan normaalipainoinen. Nuorempana mulla oli samalla pituudella painoa 54 kg ja silloin olin hoikka.
Mulla on housukoko nyt 40 ja puserokoko 38, eikä ne mitään hoikkien kokoja ole vaan normaalipainoisten.
Painoa voi olla ihmisellä, joka on harrastanut ns. lihasurheilulajeja paljon. Tällöin lihasmassa on suurempi. Kannattaa ottaa selvää esim. fitness-mallien painoista. Yllättää!
Oon 175cm pitkä, mutta painan 59 kiloa... Paita edelleen 38 enimmäkseen tissien takia, mutta alaosa on 36. Zarasta, H&M:stä ja Mangosta enimmäkseen ostan. Varmaan osassa muista liikkeistä hieman erilainen mitoitus kun se vaihtelee. Rasittaa kun yläosa on alaosaa suurempi.
Ylipaino on yleisempää miehillä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 19:43"]
En voi uskoa, että jotakuta oikeasti harmittaa se, että joku joka ei ole nälkäkuoleman partaalla pitää itseään hoikkana. Miksi ihmeessä se haittaa sinua??
Voi hyvänen aika. Mitäpä jos kasvaisit aikuiseksi?
[/quote]
Haittaisiko sinua jos työkaverisi väittäisi ihan vakavalla naamalla jotain mikä ei ilmeisesti pidä paikkaansa? Miten suhtautuisit?
[/quote]
Miksi tämä asiallinen kysymys on saanut 4 alapeukkua?
Hoikkaa normaalipainoista sanotan nykyään laihaksi. Tai siis ne sanovat, joiden bmi on ylipainon puolella (ei bodauksen takia). Tai siis ainakin mua on sanottu (bmi 21, sis. hieman lihasta). Ei sekään ole kivaa. Kun mitäs ne oikeasti laihat (bmi alle 18,5) sitten ovat??!