Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten outo käsitys hoikkuudesta

Vierailija
28.09.2013 |

Olen toki tiennyt, että nykyään normaalipainoista aletaan jo pitää hoikkana kun normaaliksi painoksi on tullut ylipaino (naisista 60% on läskejä), mutta kyllä oli vaikeuksia olla sanomatta mitään kun työkaveri luki mitälie laihdutusartikkelia lehdestä ja tuumasi, että onneksi hänen ei tarvitse laihduttaa kun hän on niin hoikka. Hoikka ei koskaan ole tullut edes mieleen työkaverin kohdalla, aivan tavallisen kokoinen nainen, paksut lyhyet jalat, maha kaikkea muuta kuin litteä ja kylkimakkarat näkyy selvästi. Kysäisin että paljonko painat ja hän sanoi, että 70kg ja on 170cm pitkä. Siis miten joku voi noilla mitoilla kuvitella olevansa hoikka? Hoikasta voi alkaa puhua jos painaa 60kg tai alle tuolla pituudella. Vaatekoko hänellä on niinkin "hoikka" kuin 40, että luulisi siitäkin jo ymmärtävän ettei todellakaan ole lähelläkään hoikkaa. Kyseessä ei ole kehonrakentaja tai ruumiillisen työn tekijä, joten perusplösön lihaksista ei nyt löydy selitystä :D

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, kyllä sen näkee ihan vilkaisulla, kuka on iso siksi että on lihaksikas fitness- tai punttiharrastaja ja kuka on vaan läski ja löysä. Että ei kyllä ole erehtymisen mahdollisuutta lihaskimpun ja läskin välillä, molemmilla voi olla esim. iso reisi, mutta lihasreisi ja sellureisi on ihan vähän erinäköiset, vaatteet päälläkin :-)

Eikä aloittajan työkaverin laihduttaa tarvitse, mutta kun näkemys on tuo, on vaarana että helposti menee sinne lihavan puolelle kun tuollaista mittojen perusteella muhkumman puoleista normaalikropaansa pitää hoikkana, kertoo vääristyneestä kehonkuvasta - sama ilmiö kuin anorektikolla, joka näkee itsensä lihavana, on olla normaali tai tukeva ja nähdä itsensä hoikkana.

Vierailija
102/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ap minusta taas on aivan sairasta et kyttäät toisen painoa ja ihmettelet jos on sinut itsensä kanssa, salaa saattaa ajatella susta et olet liian laiha jos olet yksi näistä anoreksian rajamailla taistelevista nuorista naisista jotka eivät pysty nauttimaan elämästään ja omasta vartalostaan. kyllä naiselle sopii mieluummin normaalipaino kuin alipaino. ei kaikkien tarvitse olla jotain fittness-ämmiä joilla ei päässä pyöri muuta kuin treenit ja ruoka ja paino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 20:20"]

Painoa voi olla ihmisellä, joka on harrastanut ns. lihasurheilulajeja paljon. Tällöin lihasmassa on suurempi. Kannattaa ottaa selvää esim. fitness-mallien painoista. Yllättää!

[/quote]

No ei minusta yllätä. Vaikka olisi miten lihaksikas, ei silti tahdota yltää tähän "normaalipainoon".

Vierailija
104/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta puheenollen, minua jaksaa ihmetyttää tämä nykyajan (varsinkin palstalla usein kuultu) väite siitä, että joidenkin ihmisten on vaikea laihtua. Toki tiedän että ihmiset ovat yksilöitä ja näinollen aineenvaihdunnassakin löytyy vaihtelua, mutta väite että jotkut eivät vaan millään laihdu vaikka kaikkensa yrittävät on typerä.

Havahduin asiaan taannoin mummoni vanhoja valokuvia katsellessa kun totesimme että kas, kuvissa ei ollut lainkaan lihavia ihmisiä, ei edes tukevia. Kaikki olivat hoikkia mutta silti todella terveen näköisiä. Esimerkiksi koulukuvissa ei ollut ainuttakaan tukevaa lasta. Nämä kuvat on joitain vuosian sodan jälkeen otettuja, ei siis ollut kuitenkaan kyke mistään pula ajasta enää, ja mummoni muisteli, että ruokaa oli maalla kyllä riittävästi.

Vierailija
105/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 se on se fyysinen työ joka kuluttaa =) miten se liittyy asiaan???

Vierailija
106/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.fitnessmalli.fi/finalisti-2012-oona-tolppanen/

Pesepä silmäsi tai hanki kakkulat! :D

Vierailija
107/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koon 38-40 vaatteet on jo todella isoja. Mutta oonkin vain 160cm pitkä. Ihannepaino on 51kg, siinä tunnen oloni mukavaksi ja normaaliksi. Muut tällöin kyllä kilvan haukkuvat anorektikoksi ja käskevät syömään. Nyt 54kg ja aion kyllä nuo 3kg saada veks. En tunne itseäni lainkaan hoikaksi! Vaikka harrastankin ahkerasti liikuntaa.

Vierailija
108/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 20:29"]

siis ap minusta taas on aivan sairasta et kyttäät toisen painoa ja ihmettelet jos on sinut itsensä kanssa, salaa saattaa ajatella susta et olet liian laiha jos olet yksi näistä anoreksian rajamailla taistelevista nuorista naisista jotka eivät pysty nauttimaan elämästään ja omasta vartalostaan. kyllä naiselle sopii mieluummin normaalipaino kuin alipaino. ei kaikkien tarvitse olla jotain fittness-ämmiä joilla ei päässä pyöri muuta kuin treenit ja ruoka ja paino.

[/quote]

Oletko sinä lihava? Kuuletko itse miten järjettömästi projisoit ap:hen ominaisuuksia joita hänessä ei välttämättä ole. Fantasiot omassa päässäsi, että ap kyttää työkaverinsa painoa vaikka tässä tapauksessa se taisi olla työkaveri joka otti asian puheeksi.

Sitten kirjoitat jotain sinut itsensä kanssa olemisesta. Onko sinust ap:n työkaveri sinut itsensä kanssa jos väittää olevansa jotain mitä ei ole? Sitäkö se "sinut itsensä kanssa" tarkoittaakin?

Sitten kirjoitat jotain siitä mikä paino sinusta sopii naisille. Ensinnäkin en ymmärrä miksi ketään kiinnostaisi juuri sinun mielipiteesi siitä mikä paino heille sopii. Toisekseen, jos oikein ymmärsin, ap oli hämmentynyt siitä miten hänen työkaverillaan on eri käsitys siitä mitä hoikuus tarkoittaa kuin hänellä itsellään. Ap:n kirjoitus siis käsitteli näkemys eroja mutta jostain syystä sinä näet sen olevan jonkinlainen hyökkäys lihavia tai normaalipainoisia kohtaan.

Sinulla taitaa liittyä omaan painoosi joitain tunteita jotka aiheuttavat sinussa häpeää ja saavat sinut siksi käyttämään sellaisia puolustusreaktioita kuten projisointi, aiheen vierestä puhuminen ja käsitteiden vääristely.

Vierailija
109/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sun työkaverisi onkin yhtä kuin "ihmiset". Itse pidän hoikkana kokoa 34-36, ruumiinrakenteesta riippuen toisinaan myös 38. Mitäs siihen sanot?

P.S. Olen ihminen.

Vierailija
110/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin mä joskus samaa, että hoikan käsite on vähän häiriintynyt. Mun painoindeksi on nyt raskauden jäljilti 22,1, lihaksia on ehkä hieman enemmän kuin keskivertonaisella, enkä koe että olisin hoikka. N. 20, vähintään kohtuullisesti liikkuva alkaa olla hoikka. Mutta periaatteessa, mitä väliä.

Vierailija
111/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sua vaan pännii, että joku on sinut itsensä ja painonsa kanssa? Jos hän ei itse koe sitä ongelmaksi, niin mikäs hätä sulla on? Keskity vaan omiin asioihin. 

Vierailija
112/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työkaverisi yrittää saada sinut sanomaan ettei hän ole hoikka. Kun sen sanot, hän loukkaantuu, sinä tunnet syyllisyyttä ja hänellä on henkinen yliote sinusta. Jos olisin sinä, olisin erittäin varovainen.

Vierailija
113/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no painoindeksi on normaali, jos on 170 cm ja painaa 70 kg. Useimpien mielestä se kai tarkoittaa, että ei ole lihava, läski tms.

Vierailija
114/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä sylvi noitä löyhäpäiden aivopieruja. Olisitko tyytyväinen, jos kaikki ympärilläsi alkaisivat laiduttaa niin, että kun pääsevät sinun määrittämään ihannepainoon, niin heille käy kuin mustalaisen hevoselle eli henki lähtee? Paljonko muuten itse painat, mikä on BMI:si ja vaatekokosi? Koliseeko ,luut?

Vierailija
115/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän vakavan epäkohdan esille nostamisesta!

Vierailija
116/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa, että jotakuta oikeasti harmittaa se, että joku joka ei ole nälkäkuoleman partaalla pitää itseään hoikkana. Miksi ihmeessä se haittaa sinua??

Voi hyvänen aika. Mitäpä jos kasvaisit aikuiseksi?

Vierailija
117/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 178cm, 60kg. Vaatekokoni yläosa 36 ja alaosa 36/38, en varmasti lukeudu mielessäsi hoikkiin?

Kummasti vaan kuulen jatkuvasti päivityksiä siitä että olen liian laiha.

En yleensä ärsyynny kirjoituksista mutta nämä painoon ja yleisesti ulkonäköön liittyvät kirjoitukset saavat karvani pystyyn. Miksi joku näkee niin paljon vaivaa toisen ulkonäöstä? Kauneus on kuitenkin katoavaista.

Arvostan enemmän silmien pilkettä, hymyä, kauniita sanoja ja eleitä ja suvaitsevaisuutta.

Vierailija
118/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minua normaalipainoisena ja muutenkin pienikokoisena haittaa se, että ihmiset, jotka ovat kokoa 40 pitävät itseään hoikkana ja ovat mielestään kokoa 36. Tämä on johtanut siihen, että vaatekoot ovat isoja ja meille hoikille ei ole mitään aikuisten koossa. Esim. Sokokselta tai Stockmannilta turha yrittää enää  löytää tarpeeksi pieniä housuja. Koko 36 on noissa liikkeissä nykyään teltta ja sen pienempiä ei ole. Nuorisoliikkeistä löytyy sopivia, mutta ne on nuorisovaatteita. Haluan aikuisten vaatteita. 

Vierailija
119/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 170 cm pitkän, 70 kg painavan tarvitsekaan laihduttaa, sillä noilla mitoilla ei ole ylipainoinen. Toki kunnosta kannattaa pitää huolta ja terveistä elämäntavoista.

Vierailija
120/129 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 174 cm pitkä ja kokoa 40 - ja todellakin hoikka kaikkien tervejärkisten ihmisten mielestä. Painoindeksi on 20. Kokoa 40 oleva ihminen voi toki olla hiukan pyöreäkin, jos on 150 cm.