Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten outo käsitys hoikkuudesta

Vierailija
28.09.2013 |

Olen toki tiennyt, että nykyään normaalipainoista aletaan jo pitää hoikkana kun normaaliksi painoksi on tullut ylipaino (naisista 60% on läskejä), mutta kyllä oli vaikeuksia olla sanomatta mitään kun työkaveri luki mitälie laihdutusartikkelia lehdestä ja tuumasi, että onneksi hänen ei tarvitse laihduttaa kun hän on niin hoikka. Hoikka ei koskaan ole tullut edes mieleen työkaverin kohdalla, aivan tavallisen kokoinen nainen, paksut lyhyet jalat, maha kaikkea muuta kuin litteä ja kylkimakkarat näkyy selvästi. Kysäisin että paljonko painat ja hän sanoi, että 70kg ja on 170cm pitkä. Siis miten joku voi noilla mitoilla kuvitella olevansa hoikka? Hoikasta voi alkaa puhua jos painaa 60kg tai alle tuolla pituudella. Vaatekoko hänellä on niinkin "hoikka" kuin 40, että luulisi siitäkin jo ymmärtävän ettei todellakaan ole lähelläkään hoikkaa. Kyseessä ei ole kehonrakentaja tai ruumiillisen työn tekijä, joten perusplösön lihaksista ei nyt löydy selitystä :D

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 00:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 00:11"]

Ja millaisella ihmisellä oikeasti voi olla aikaa ja energiaa pahoittaa mieltään siitä, että työkaveri pitää itseään hoikkana??

[/quote]

Kysytäänpä nyt vielä kerran. Jospa joku viitsisi vastata. Miten suhtautuisit jos työkaverisi kertoisi sinulle jotain mikä ei ilmiselvästi pidä paikkaansa ?

[/quote]

Riippuu asiasta. Jos kyseessä on mielipide, niinkuin tämä hoikkuusasia, antaisin hänen pitää mielipiteensä. toisin toki omanikin esiin. Mutta jos kyseessä on ihan faktatietoa (esim. hän väittäisi, että maapallo on litteä) koittaisin kaikin keinoin saada hänet uskomaan että hän on väärässä.

Vierailija
62/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta fatorexiasta mieleen, että nykyään myös ihan kaikilla ruokailutottumuksilla on oma diagnoosinsa. Näistä merkillisin on ehkä ortoreksia, ehkä en ole ymmärtänyt sen määritelmää ihan oikein, mutta miten ihmeessä voi syödä liian terveellisesti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikki lihavuutta vähempi ON hoikkuutta. Ihminen on joko lihava, hoikka tai laiha. Noilla termeillä minä ainakin tuntomerkkejä antaisin. En ole ikinä sanonut kenestäkään, että "se on sellanen normaalipainoinen". Ei ihmisistä sillä lailla puhuta. NIistä puhutaan lihavina, hoikkina tai laihoina, tai sitten voin sanoa että roteva tai siro.

Hoikka tarkoittaa nimenomaan normaalipainoista. On aina tarkoittanut - minulla on tästä kokemusta jo yli 50 vuoden ajalta. Ei siis ole mikään uusi ilmiö, joka olisi alkanut vasta nykyisenä yltäkylläisyyden aikana.

Vierailija
64/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko työkaverisi kommentti voinut olla ironiaa? Itseironiaa, oletko ikinä kuullut sellaisesta?

Todennäköisemmin tämä on kuitenkin selkeääkin selkeämpi trolli, varsinkin kun 1 työkaveri = ihmiset. Hohhoijaa...

Vierailija
65/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 01:59"]

Tuli tuosta fatorexiasta mieleen, että nykyään myös ihan kaikilla ruokailutottumuksilla on oma diagnoosinsa. Näistä merkillisin on ehkä ortoreksia, ehkä en ole ymmärtänyt sen määritelmää ihan oikein, mutta miten ihmeessä voi syödä liian terveellisesti? 

[/quote]

Syömishäiriöt on psyykkisiä sairauksia, niissä itse sairautta ei ole se konkreettinen tekemisen malli, vaan ajatusmaailma. Ortoreksiassa ajatuksia hallitsee terveellinen syöminen ja ortorektikko pakkomielteisesti haluaa syödä huipputerveellisesti.

Vierailija
66/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 02:39"]

[/quote]

Syömishäiriöt on psyykkisiä sairauksia, niissä itse sairautta ei ole se konkreettinen tekemisen malli, vaan ajatusmaailma. Ortoreksiassa ajatuksia hallitsee terveellinen syöminen ja ortorektikko pakkomielteisesti haluaa syödä huipputerveellisesti.

[/quote]

Ja mitähän haittaa tuosta voi fyysisesti olla?

Vierailija
67/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytäänpä nyt vielä kerran. Jospa joku viitsisi vastata. Miten suhtautuisit jos työkaverisi kertoisi sinulle jotain mikä ei ilmiselvästi pidä paikkaansa ?

[/quote]

Tähän on helppo vastata. Miten reagoit, jos työkaveri pitää itseään ahkerana, mieheään komeana, lapsiaan lahjakkaina, sisustustaan tyylikkäänä ja kampaustaan hienona? Kaikki nämä eivät ole mitään mielipideasioita. Sanallle hoikka ei ole eksaktia määritelmää, sen voi käsittää joko määritelmäksi ei-pyöreästä, ts. normaalipainoisesta ihmisestä. Toinen vaihtoehto on, että kategoriat ovat laiha - hoikka - normaalipainoinen - ylipainonen - lihava.

Minä määrittelen hoikan viimeksimainitulla tavalla, mutta en takerru muutenkaan ihmisten sanavalintoihin hysteerisesti ja tee niistä ylitulkintoja. Mukavaa, että ap:n normaalipainoinen työkaveri on vartaloonsa tyytyväinen. Se on harvinaisempaa kuin mummon nuoruudessa.

Vierailija
68/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 01:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 00:11"]

Ja millaisella ihmisellä oikeasti voi olla aikaa ja energiaa pahoittaa mieltään siitä, että työkaveri pitää itseään hoikkana??

[/quote]

[/quote]

Riippuu asiasta. Jos kyseessä on mielipide, niinkuin tämä hoikkuusasia, antaisin hänen pitää mielipiteensä. toisin toki omanikin esiin. Mutta jos kyseessä on ihan faktatietoa (esim. hän väittäisi, että maapallo on litteä) koittaisin kaikin keinoin saada hänet uskomaan että hän on väärässä.

[/quote]

Minun on hieman vaikea käsittää miten hoikkuus on mielipidekysymys. Vähän sama jos lehdessä olisi asuntoilmoitus jossa lukisi avara, valoisa ja tilava yksiö ja oikeasti se oli joku 15 neliöinen sokkeloinen loukko jossa on pikkuinen ikkunan räppänä. Kyllä se jonkun mielestä voisi olla avara, valoisa ja tilava. Aina maailmasta löytyy joku sekopää jonka mielestä maa on litteä ja kuu juustoa joten eikö kaikki asiat ole mielipidekysymyksiä?

Vierailija
69/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 06:47"]Toinen vaihtoehto on, että kategoriat ovat laiha - hoikka - normaalipainoinen - ylipainonen - lihava.

Minä määrittelen hoikan viimeksimainitulla tavalla, mutta en takerru muutenkaan ihmisten sanavalintoihin hysteerisesti ja tee niistä ylitulkintoja. Mukavaa, että ap:n normaalipainoinen työkaveri on vartaloonsa tyytyväinen. Se on harvinaisempaa kuin mummon nuoruudessa.

[/quote]

Huvittavaa.

Vierailija
70/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loistavaa että olen saanut 14 alapeukkua siitä, etten koe itseäni hoikkana painoindeksillä 22 :D Oikeasti, ottaako se niin koville teillä muilla, mitä mieltä joku on itsestään? Tuntuu, että kun itse olen painoindeksillä 24 ja pidän itseäni hoikkana, tuon pitäisi olla hiljaa?

Vierailija
71/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAVALLINEN :P

Vierailija
72/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällä palstalla aina riidelläään painosta? Olen monta kertaa miettinyt, johtuuko syömishäiriöt juuri äideistä, jotka koko ajan puhuvat lasillee painosta... Näitä esimerkkejä riittää..

Vierailija
73/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

700000 suomalaista tupakoi. Tuhoaa itsensä ja ympäristönsä. Nykyaikana. Kammottavin yhdistelmä on epäsiisti, tupakoiva ja juoppo ylipainoinen.

Vierailija
74/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 02:31"]

Olisiko työkaverisi kommentti voinut olla ironiaa? Itseironiaa, oletko ikinä kuullut sellaisesta?

Todennäköisemmin tämä on kuitenkin selkeääkin selkeämpi trolli, varsinkin kun 1 työkaveri = ihmiset. Hohhoijaa...

[/quote]

Veikkaisin, että ap:llä 1 työkaveri= 1 ystävä.

Sekin varmaan vain säälistä...

Vierailija
75/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olenturvonut kuin ilmapallo tässä viimeisen kuuden vuoden aikana. Nyt siis ikää 40v.

Pituutta löytyy hurjat 168,5 cm. Päälle kaksikymppiseksi olin alipainoinen, 48-50 kiloa ja vanhoja kuvia katsellessa hirvittää, koska muistan silloinkin ajatelleen, että reidet ja perse on ihan hirveen isot.

57-58 kiloa oli se optimaalinen ja nätti ulkomuoto.64- 67 kg olisi vielä normaalin puolella mutta mielestäni silloinkin näytän plösöltä, koska minulla kaikki ylimääräinn jää reisiin ja peffaan.

Kyllä se jokaisen yksilöllinen ruumiinmallikin vaikuttaa ulkonäköön. Ei voi sokeasti tuijottaa ja verrata  numeroita.

Vierailija
76/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 10:12"]

700000 suomalaista tupakoi. Tuhoaa itsensä ja ympäristönsä. Nykyaikana. Kammottavin yhdistelmä on epäsiisti, tupakoiva ja juoppo ylipainoinen.

[/quote]

Juu. Ja tää sun suuri kontribuutio (=päivittely ja kauhistelu) auttaa asiassa miten?

Vierailija
77/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko viestiketjua läpi, mutta olen tehnyt saman havainnon kuin ap. Olen itse 162cm 54kg ja töissä naisvaltaisessa työpaikassa, jossa suurin osa työntekijöistä on selvästi ylipainoisia. Oma painoindeksini on normaalilla alueella, en ole varsinaisesti hoikkakaan. Vyötäröllä ja reisissä on hieman ylimääräistä. Ihannepainoni olisi 52-53kg.

Tuntuu normaalipainoisena, että omasta painosta puhuminen on melkein tabu koska suurin osa muista työntekijöistä on lihavia. Heihin verrattuna olen toki hoikka, suorastaan laiha. Mutta tämä optinen harha on suorastaan vaarallinen jos haluaa pitää itsensä oikeasti kunnossa ja hoikkana.

Vierailija
78/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 10:29"]

Tuntuu normaalipainoisena, että omasta painosta puhuminen on melkein tabu koska suurin osa muista työntekijöistä on lihavia. Heihin verrattuna olen toki hoikka, suorastaan laiha. Mutta tämä optinen harha on suorastaan vaarallinen jos haluaa pitää itsensä oikeasti kunnossa ja hoikkana.

[/quote]

Ja tämän takia naisvaltaisissa työpaikoissa olen aina juonut kahvini työpisteelläni ja syönyt lounaani muussa seurassa kuin työkavereiden kanssa, sillä aika pian rupesi nyppimään se, että ainoat keskustelunaiheet olivat ruokavalio, paino, treenaus, dieetit ja "kauhee ku mä oon läski, kehukaa mua hoikaks ja kauniiks" -kauhistelut. Haluan asiallisen työilmapiirin ilman henkilökohtaisuuksia (mukavien ja fiksujen työkavereiden kanssa on sitten vapaa-ajalla turistu omia asioita, ei työpaikalla). Ongelma ei ole se, että sinä et saa puhua painostasi työpaikalla, ongelma on se, että painosta ja muusta tyhjäpäisten keskustelunaiheista ylipäätään keskustellaan työpaikoilla. Ei minua kiinnosta Pirkon uusin dieetti, Martan vatsamakkarat, Lissun lasten läskit tai normaalipainoisen Norman fitnessvinkit.

Vierailija
79/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 02:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 02:39"]

[/quote]

[/quote]

Ja mitähän haittaa tuosta voi fyysisesti olla?

[/quote]

Ihminen on kokonaisuus, johon kuuluu fyysinen ja psyykkinen ulottuvuus. Ei ole todennäköisesti tavoiteltavaa olla huippukuntoinen fyysisesti, mutta täysin rikki psyykkeltään. Ortorektikot ovat kehittäneet terveellisyydestä ja urheilusta neuroosin, joka tekee heidän käyttäytymisestään epänormaalia. Oireet ovat vähän samankaltaisia kuin anorektikolla: laihuus, minimirasvaprosentti, itsensärääkkääminen sairaalakuntoon asti, maaninen tarve urheilla ja pahat vierotusoireet, jos joutuu esim. sairauden takia pitämään välipäivän päivittäisestä kuntoilurutiinistaan. Maanisuus ei mun mielestä ole mitenkään ok. ominaisuus.

Vierailija
80/129 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, tuota. Olen 172 cm ja painan 60 kg. Housujen koko on 38 tai 40. Pidän itseäni hoikkana.