Jaksaisivatko ihmiset tavoitella mainetta ja mammonaa, jos kateutta ei olisi olemassakaan?
Kukaan ei kadehtisi ketään mistään.
Kuinka paljon loppujen lopuksi kauniista ulkonäöstä tai merenrantatalosta saa mielihyvää, jos kukaan ei niitä kadehdi?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Preisos Konnanen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Preisos Konnonen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? Totta kai. Kiero luonne elää toisten kärsimyksellä ja oman paremmuuden tunteella.
Väitätkö, ettet koskaan ole tuntenut mielihyvää ollessasi jossain parempi kuin toinen?
Olkiukkoa rakennat. Tietenkin tunnen mielihyvää ollessani jossain asiassa poikkeuksellisen taidokas. En kuitenkaan olisi käänteisessä tilanteessa toiselle kateellinen vaan tuntisin ainoastaan ihailua. Kateus on rumaa ja kertoo itsetunto-ongelmusta.
Miksi oletat kateuden olevan rumaa? Onko myös viha ja suru mielestäsi rumaa? Ymmärrätkö että tunteet eivät ole rumia. Se, mitä teemme tunteen vuoksi taasen voi olla. Kateus voi aiheuttaa sitä, että menet tuhoamaan toiselta sen, mitä kadehdit. Mutta pelkkä kateuden TUNNE ei ole rumaa, se on yksi ihmisille ominaisista tuntemuksista.
Taas olkiukkoilet. Kaikki tunteet ovat tietenkin inhimillisiä. Rumuus on kuitenkin täysin subjektiivista. Suurin osa ihmisistä sanoisi raivopäisyyden, ja kateuden olevan erittäin rumaa. Se todella tekee ihmisestä ruman. Jos kateutta kokee, olisi aika katsoa peiliin ja miettiä mikä tämän tunteen laukaisee? Ymmärräthän että kateus on tunteena ruma ja turha. Sen evolutiivistakin välinearvoa voi verrata lähinnä häntäluuhun.
Puhutaan tunteista ja alat puhua rumuuden subjektiivisuudesta. Rumuusko on mielestäsi tunne?
Ok olet ilmiselvä trolli. Se asia - onko rumuus tunne - ei ole mielipideasia. Rumuus ei ole tunne. Sanoin että rumuus on täysin subjektiivista. Tämä oli vastauksena viestiisi jossa et nähnyt kateuden tunnetta rumana vedoten sen inhimillisyyteen.
Joko ymmärsit tahallaan väärin ja olkiukkoilet, tai sitten kognitiosi ei pysynyt mukana. Annan sinulle epäilyksen edun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ajatusmaailma ap:lla. Tietenkin siitä merenrantahuvilasta nauttii. Onhan siitä näkymä merelle ja meri on kaunis, kalliot on kauniita, myrsky on kaunis kuten auringonlaskutkin. Onhan se aitioapaikalla luonnon näytelmiin. Mitä muut ihmiset siihen liittyy? Oletko niin narsisti, ettet pysty kokemaan henkilökohtaista nautintoa ilman, että kuvittelet jonkun olevan kateellinen sinulle? Todellakin sairas ja narsistin ajatusmaailma sinulla.
Jos pitää näkymästä merelle ja kallioille, niin ei niiden vuoksi tarvitse huvilaa. Sinne voi rakentaa ihan vaatimattomankin tönön ko. elementtejä ihaillakseen.
Huvilassa on mukavampi elää kuin tönössä. Itse ainakin olen mukavuudenhaluinen.-eri
Itse en osaa kadehtia muita lainkaan, enkä todellakaan halua tulla kadehdituksi, vaan enemmänkin pidän kynttilää vakan alla, jos on riski kadehtituksi tulemisesta. Minua muiden kadehtiminen lähinnä jarruttaa, sillä inhoan negatiivista huomiota ja nolostelen muutenkin huomiota.
Minua ajaa oma kunnianhino sekä halua saavuttaa kivoja asioita elämässäni. Kadehtiminen ei kuulu elämääni mitenkään muuta kuin haittaavana lieveilmiönä, josta haluaisin päästä eroon. Ihmiset näköjään todellakin ajattelevat aidosti täysin eri tavalla ja erilaisista motiiveista käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J Abra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka todennäköistä on, että henkilöt, jotka väittävät, etteivät tunne kateutta, puhuvat totta? Minä en usko kovin monen heistä olevan täysin rehellisiä itselleen.
Onpa kapeakatseinen kuva ihmisistä, että jos itse tuntee kateutta niin ei voida uskoa että hyvin monet eivät tunne. Kenelläkään ei ole syytä valehdella asiasta nimettömällä palstalla, eikä kyse ole myöskään sädekehän asettamisesta omaan päähän. Itse olen laiska, tyhmä, epärehellinen ja manipuloiva mutta en koskaan kateellinen. Iloni toisten ihmisten puolesta on joko pyyteetöntä tai ihailevaa, tai sitten voivat olla väliinpitämättömiä/ei kiinnostavia minulle.
Olet siis laiska, tyhmä, epärehellinen ja manipuloiva eli toisin sanoen ilmeisesti luovuttanut kilpailemasta muiden kanssa. Olisi mielenkiintoista kuulla miksi.
Moni kuitenkin nimenomaan kilpailee ja he ovat juuri näitä someen elämästään kuvia postaavia. Kilpailunhalu ja kateus muita kohtaan heilläkin ollut se eteenpäin työntävä voima. Eivät he muuten olisi halunneet juuri sitä tietynlaista ulkonäköä/elämäntyyliä jossain merenrantatalossa pihalla olevine jaguaareineen, josta sitten postataan kuvia someen siinä toivossa, että vihdoinkin itse saa kokea olevansa se, jota kadehditaan.
Entäs me, jotka eletään merenrantatalossa eikä postata ainoatakaan kuvaa someen? Ei talosta eikä elämäntavasta. Kaikki ihmiset eivät roiku somessa postaamassa tai kadehtimassa muita ihmisiä. Minulke ainakin on aivan herttaisen yhdentekevää mitä muut tekevät. Olen opiskellut ja työskennellyt sen eteen saan itseäni miellyttävän elämän ja lapsille paremmat lähtökohdat kuin itsellä oli. Hankin asioita joista itse pidän ja nautin.
Et siis lapsena tai nuorena ennen opiskelujesi aloittamista kadehtinut muita mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas näkökanta ap: lla. Asioita voi yrittää saavuttaa omaksi ilokseen.
Sinäkö siis todella kuvittelet, että tämä yhteiskunta pyörii sillä mentaliteetillä, että kaikki hankkivat itselleen kaikkea ihan vain omaksi ilokseen? Ja se oma ilo halutaan tuoda esiin sosiaalisessa mediassa, ihan vain omaksi ilokseen? Jos ihmiset haluaisivat materiaa ihan vain omaksi ilokseen, niin miksi niin merkittävä osa ottaa näistä autoistaan, merenrantataloistaan ja turvotetuista persuksistaan kuvia someen? Jos pelkkä oma ilo riittää mielihyvään, miksi niitä kuvia pitää jakaa koko maailmalle?
Joo en minä ainakaan uskalla laittaa mitään kuvia someen ihan vain varkaiden takia. Kellä onni on, se onnen kätkeköön on minun mottoni.
Vierailija kirjoitti:
J Abra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka todennäköistä on, että henkilöt, jotka väittävät, etteivät tunne kateutta, puhuvat totta? Minä en usko kovin monen heistä olevan täysin rehellisiä itselleen.
Onpa kapeakatseinen kuva ihmisistä, että jos itse tuntee kateutta niin ei voida uskoa että hyvin monet eivät tunne. Kenelläkään ei ole syytä valehdella asiasta nimettömällä palstalla, eikä kyse ole myöskään sädekehän asettamisesta omaan päähän. Itse olen laiska, tyhmä, epärehellinen ja manipuloiva mutta en koskaan kateellinen. Iloni toisten ihmisten puolesta on joko pyyteetöntä tai ihailevaa, tai sitten voivat olla väliinpitämättömiä/ei kiinnostavia minulle.
Olet siis laiska, tyhmä, epärehellinen ja manipuloiva eli toisin sanoen ilmeisesti luovuttanut kilpailemasta muiden kanssa. Olisi mielenkiintoista kuulla miksi.
Moni kuitenkin nimenomaan kilpailee ja he ovat juuri näitä someen elämästään kuvia postaavia. Kilpailunhalu ja kateus muita kohtaan heilläkin ollut se eteenpäin työntävä voima. Eivät he muuten olisi halunneet juuri sitä tietynlaista ulkonäköä/elämäntyyliä jossain merenrantatalossa pihalla olevine jaguaareineen, josta sitten postataan kuvia someen siinä toivossa, että vihdoinkin itse saa kokea olevansa se, jota kadehditaan.
Älä yritä sanoa asiaa toisin sanoen jos merkitys muuttuu. Tunnen itseni ja kaikki kuvaamasi ei-mairittelevat piirteet. Olen kuitenkin hyvätuloinen (löydät minut verokoneesta) ja tietenkin kilpailen muiden kanssa ylläpitääkseninkalliin elämäntyylini.
En postaile kuvia elämästäni someen tai elä millään tavoin leveilevästi. Haluan pikemminkin piilottaa kaikki mitä pystyn yksityiseksi Ja perheeni sisäiseksi. Elän itseäni ja perhettäni varten, en halua suututtaa ketään mutta muuten en juuri välitä muiden tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas näkökanta ap: lla. Asioita voi yrittää saavuttaa omaksi ilokseen.
Sinäkö siis todella kuvittelet, että tämä yhteiskunta pyörii sillä mentaliteetillä, että kaikki hankkivat itselleen kaikkea ihan vain omaksi ilokseen? Ja se oma ilo halutaan tuoda esiin sosiaalisessa mediassa, ihan vain omaksi ilokseen? Jos ihmiset haluaisivat materiaa ihan vain omaksi ilokseen, niin miksi niin merkittävä osa ottaa näistä autoistaan, merenrantataloistaan ja turvotetuista persuksistaan kuvia someen? Jos pelkkä oma ilo riittää mielihyvään, miksi niitä kuvia pitää jakaa koko maailmalle?
Joo en minä ainakaan uskalla laittaa mitään kuvia someen ihan vain varkaiden takia. Kellä onni on, se onnen kätkeköön on minun mottoni.
Sama. Ainoa kuva jonka olen someen ladannut oli kun kissa sai vahingossa pennut ja piti tuttavapiiristä etsiä niille hyvät kodit.
Vierailija kirjoitti:
Itse en osaa kadehtia muita lainkaan, enkä todellakaan halua tulla kadehdituksi, vaan enemmänkin pidän kynttilää vakan alla, jos on riski kadehtituksi tulemisesta. Minua muiden kadehtiminen lähinnä jarruttaa, sillä inhoan negatiivista huomiota ja nolostelen muutenkin huomiota.
Minua ajaa oma kunnianhino sekä halua saavuttaa kivoja asioita elämässäni. Kadehtiminen ei kuulu elämääni mitenkään muuta kuin haittaavana lieveilmiönä, josta haluaisin päästä eroon. Ihmiset näköjään todellakin ajattelevat aidosti täysin eri tavalla ja erilaisista motiiveista käsin.
Myöntäisit vaan, että salaa kuitenkin nautit ajatuksesta, että ihmiset kadehtivat elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J Abra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs me, jotka eletään merenrantatalossa eikä postata ainoatakaan kuvaa someen? Ei talosta eikä elämäntavasta. Kaikki ihmiset eivät roiku somessa postaamassa tai kadehtimassa muita ihmisiä. Minulke ainakin on aivan herttaisen yhdentekevää mitä muut tekevät. Olen opiskellut ja työskennellyt sen eteen saan itseäni miellyttävän elämän ja lapsille paremmat lähtökohdat kuin itsellä oli. Hankin asioita joista itse pidän ja nautin.
Et siis lapsena tai nuorena ennen opiskelujesi aloittamista kadehtinut muita mistään?
En. Miksi olisin. Olin ahkera opiskelija ja menestyin koulussa hyvin , koska halusin alalle, jota opiskelemaan on vaikea päästä. En valinnut alaa palkan vuoksi (joka tosin on hyvä, mikäli jaksaa työtä painaa) vaan koska se sisältö ja tekeminen kiinosti silloin ja kiinnostaa nyt. Muiden kouluttautuminen, työt tai asunnot ei kiinnosta pätkän vertaa. Luulenpa että oikeasti elämäässään saavuttaneet ja varakkaat pitää varsinkin Suomessa matalaa profiilia ja eivät roiku somessa vaan elävät sitä omaa elämäänsä. Oma lukunsa on sitten wannabe-julkkikset ja muut somevaikuttajiksi haluavat, jotka eoätoivoisesti janoavat sitä huomioita ja näkyvyyttä, koska siten he sen rahansa ansaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ahneus ja kateus ovat sama asia ja asuvat harvoissa ihmisissä. Niissä, joiden sisäinen tyhjyys ei millään täyty. Narsisteissa.
Hälytyskellojen pitäisi soida jos ei ole lainkaa ahne. Positiivinen ahneus ja positiivinen kateutta ovat terveen mielen merkki.
Ei ihmisen tarvitse levitellä someen elämäänsä voidakseen kokea paremmuutta. Kaikki me tiedämme mitä ihmiset kadehtivat ja pelkkä yleinen tieto siitä riittää, että muut kadehtii, kun minulla on se ja tuo asia itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisen tarvitse levitellä someen elämäänsä voidakseen kokea paremmuutta. Kaikki me tiedämme mitä ihmiset kadehtivat ja pelkkä yleinen tieto siitä riittää, että muut kadehtii, kun minulla on se ja tuo asia itselläni.
Höpöhöpö. Täytyy olla todella nuori ja itsestään epävarma ihminen jos tosiaan joku tekee asioita sen vuoksi, että joku toinen samanlainen kadehtisi. Itse teen omat valintani omien mieltymyksieni mukaan. Miten edes kukaan pääsisi minua kadehtimaan kun en levittele asioitani ympäriinsä ja pidän kotini ym asiani vain aivan lähipiirini tiedossa. Lähipiiri koistuu samanlaisista ihmisistä kuin itsekin olen.
Ollakseen noin kateellinen tousille kuin ap tai joku jankjaaja täällä on , täytyy olla jollakin tapaa osaton tai syrjäytymyt tai muuten henkisesti kehittymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ajatusmaailma ap:lla. Tietenkin siitä merenrantahuvilasta nauttii. Onhan siitä näkymä merelle ja meri on kaunis, kalliot on kauniita, myrsky on kaunis kuten auringonlaskutkin. Onhan se aitioapaikalla luonnon näytelmiin. Mitä muut ihmiset siihen liittyy? Oletko niin narsisti, ettet pysty kokemaan henkilökohtaista nautintoa ilman, että kuvittelet jonkun olevan kateellinen sinulle? Todellakin sairas ja narsistin ajatusmaailma sinulla.
Jos pitää näkymästä merelle ja kallioille, niin ei niiden vuoksi tarvitse huvilaa. Sinne voi rakentaa ihan vaatimattomankin tönön ko. elementtejä ihaillakseen.
Niin voi mutta ap tässä halusi sinne rakentaa huvilan ja olla kateellinen siitä.
Kateus on katolisessa kirkossa yksi kuolemansynneistä.
Luterilaisuudessa on luovuttu tämäntapaisesta luokittelusta kylläkin jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus ja kateus ovat sama asia ja asuvat harvoissa ihmisissä. Niissä, joiden sisäinen tyhjyys ei millään täyty. Narsisteissa.
Hälytyskellojen pitäisi soida jos ei ole lainkaa ahne. Positiivinen ahneus ja positiivinen kateutta ovat terveen mielen merkki.
Kateus ja ihailu on täysin eri asioita. Kateus ei tuota mitään hyvää. Se on henkilön kyvyttömyyttä, osaamattomuutta ja lahjattomuutta sekä katkeruutta kateuden kohdetta kohtaan. Ihailu on kykyä innostua toisen onnesta, lahjakkuudesta ja taidoista. Se kuuluu lahjakkaiden ihmisten repertuaariin. Ihailevat ihmiset näkee muissakin ihmisissä ihmeen ja kykyä kasvaa. Ihailija näkee potentiaalia kaikkialla. Kun kateelliset ihmiset latistaa, ihailija kannustaa, sinä pystyt kyllä, minä uskon sinuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja ihailu on täysin eri asioita. Kateus ei tuota mitään hyvää. Se on henkilön kyvyttömyyttä, osaamattomuutta ja lahjattomuutta sekä katkeruutta kateuden kohdetta kohtaan. Ihailu on kykyä innostua toisen onnesta, lahjakkuudesta ja taidoista. Se kuuluu lahjakkaiden ihmisten repertuaariin. Ihailevat ihmiset näkee muissakin ihmisissä ihmeen ja kykyä kasvaa. Ihailija näkee potentiaalia kaikkialla. Kun kateelliset ihmiset latistaa, ihailija kannustaa, sinä pystyt kyllä, minä uskon sinuun!
Tämä. Kateus on negatiivinen tunne kaikinpuolin ja se rasittaa kadehtijaa. En usko, että se motivoi ketään terveellä tavalla. Kadehtija löytää aina kaikesta kadehtittavaa. Se että ihailee jotain voi myös inspiroida itseä saavuttamaan hyviä asioita. Koska näkee ,että se on mahdollista.
Ehkä. En itse havittele mainetta tai mammonaa, mutten toisaalta ole koskaan ollut kovin kateellinen ihminen.
Kateus on tunne, joka koskee varmasti kaikkia - ihan kaikkia- ihmisiä. Aste-erot taitavat sitten olla melkoiset, missä määrin sitä toisia kohtaan tunnetaan.