Opintotuki 221,40e. Miten tuolla voi pärjätä?
Tuohan on oikeasti ihan naurettava summa! En ihmettele enää yhtään, että niin moni opiskelija joutuu käymään siinä ohella myös töissä. Itse en opiskeluaikana koskaan ollut töissä, mutta asuinkin poikaystävän kanssa yhdessä ja se auttoi paljon. Talouteen tuli kahdet opintotuet ja ihan mukavasti niillä elettiin. Ei kai yksin asuva pärjää tuollaisella pienellä armopalalla mitenkään?!
Kommentit (99)
Olen yliopisto-opiskelija ja saan kuussa 469€ opintorahaa ja asumistukea. Tähän päälle 300€ kuussa valtion lainantakausta jos opintolainaa haluaa nostaa. Tulot saa nousemaan kuussa vähän yli 490€ jos tekee ilmoituksen tuesta verottajalle. Jos ei tee ilmoitusta, niin saa vähän yli satasen veronpalautusta joulukuussa.
Saamani tuet ovat siis maksimit, mitä voi saada. Asun eri paikkakunnalla kuin vanhempani ja asun opiskelija-asuntosäätiön omistamassa vuokra-asunnossa.
Olen itse opiskelija ja itselleni on ollut aina vaikea ymmärtää sitä, miksi yhteiskunnassa on ns. kahden kastin porukkaa: on työttömiä/sairaita ym. tuilla eläviä jotka saavat suuremman summan elämiseensä eivätkä joudu nostamaan lainaa. Sitten on opiskelijoita, joiden pitää elää lainalla. Miksi? Useinhan sanotaan että tämä kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeasti ja menemään töihin. No eikö sama sitten kannustaisi työttömiä etsimään itselleen nopeammin töitä ja pysymään siellä?