Opintotuki 221,40e. Miten tuolla voi pärjätä?
Tuohan on oikeasti ihan naurettava summa! En ihmettele enää yhtään, että niin moni opiskelija joutuu käymään siinä ohella myös töissä. Itse en opiskeluaikana koskaan ollut töissä, mutta asuinkin poikaystävän kanssa yhdessä ja se auttoi paljon. Talouteen tuli kahdet opintotuet ja ihan mukavasti niillä elettiin. Ei kai yksin asuva pärjää tuollaisella pienellä armopalalla mitenkään?!
Kommentit (99)
Olen yliopisto-opiskelija ja saan kuussa 469€ opintorahaa ja asumistukea. Tähän päälle 300€ kuussa valtion lainantakausta jos opintolainaa haluaa nostaa. Tulot saa nousemaan kuussa vähän yli 490€ jos tekee ilmoituksen tuesta verottajalle. Jos ei tee ilmoitusta, niin saa vähän yli satasen veronpalautusta joulukuussa.
Saamani tuet ovat siis maksimit, mitä voi saada. Asun eri paikkakunnalla kuin vanhempani ja asun opiskelija-asuntosäätiön omistamassa vuokra-asunnossa.
Olen itse opiskelija ja itselleni on ollut aina vaikea ymmärtää sitä, miksi yhteiskunnassa on ns. kahden kastin porukkaa: on työttömiä/sairaita ym. tuilla eläviä jotka saavat suuremman summan elämiseensä eivätkä joudu nostamaan lainaa. Sitten on opiskelijoita, joiden pitää elää lainalla. Miksi? Useinhan sanotaan että tämä kannustaa opiskelijoita valmistumaan nopeasti ja menemään töihin. No eikö sama sitten kannustaisi työttömiä etsimään itselleen nopeammin töitä ja pysymään siellä?
Asun yksin ja opintotukeni + asumislisä on verojen jälkeen muistaakseni noin 450e. Vuokrani on 490e ja asun opiskelija-asuntosäätiön asunnossa, tämä on ainut jonka sain. Lisäkuluja tulee bussilipusta 30e (pakollinen jotta pääsen koululle) ja kännykästä 20e. Opintolainan takaus on max 300e/kk, jonka nostan aina täytenä. Valitettavasti opintoni sisältävät välillä toisella paikkakunnalla suoritettavia jaksoja, joista tulee helposti kustannuksia 30-80e/kk ihan matkustamisen vuoksi. Niinpä tuet + laina - pakolliset kulut jättää ruokaan 150e. Onnistuu toki, mutta entä kun kengät menee rikki? Tarvitsisi lääkkeitä? Silmälasit hajoaa?
Mua aina raivostuttaa tämä keskustelu nuorista, jotka eivät halua nostaa lainaa. Ihmiset ei oikein taida ymmärtää kuinka pieni tuo laina on, ja kuinka suuret yksinasuvan ihmisen kulut ovat. Lisäksi entisaikoina koulutus on taannut varman työpaikan, itselläni taas on kauhuskenaariona se että valmistuttuani lyhennän kymppitonnin lainaani tt-tuella...
47, en saanut opiskelija-asuntoa vaikka sellaista hainkin :(
45
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:23"]
Jännää että nykynuoret jotenkin ajattelee että yhteiskunta kustantaa koko heidän elämänsä?!! Missä vika.... ehkäpä siinä, että suomessa tämä "hyvinvointiyhteiskunnan" tapa elättää ihmisiä, on hiukkasen väärä, ja tulos on siinä, että koko ajan suomi elää velaksi.
Missä on se tahto pärjätä itse, tahto itse tehdä elämänsä ja elantonsa eteen jotain? Ai niin, eihän tarvii kun yhteiskunta maksaa.... tulevaisuus on aika karu jossain vaiheessa, kun yhteiskunta ei enää toimikaan totutulla tavalla, silloin pitää ihan itse tehdä jotain, kamalaahan se on joo.
[/quote]
Niin, no.. mitäs tähän nyt sanoisi. Syy tähän seuraukseen löytynee peilistä? Kuka ne lapset on kasvattanut..
Onhan opintotuki naurettavan pieni, mutta pitää olla tyytyväinen siihen mitä "ilmaiseksi" saa.
Opintotuki asumislisineen on maksimissaan 499e ainakin täällä Varsinais-Suomessa. Kyllä tolla pärjää, jos on valmis ottamaan opintolainaa ja joku on jakamassa asumiskulut, mutta ei sillä kyllä juhlita. Suututtaa kun ihmiset jankuttaa, että "tuki on ilmaista rahaa" ja "menkää töihin" etc. On juu ilmaista rahaa, mutta jos halutaan että opiskelija valmistuu määräajassa ni pitäis nimenomaan tukea täyspäivästä opiskelua paremmin ja tehdä työnteosta taloudellisesti kannattamatonta opiskeluaikana. Eikä se todellakaan ole läheskään aina opiskelijan vika jos ei ole onnistunut saamaan töitä... Itse olen hakenut toukokuun jälkeen 30+ paikkaan, mutta työntekijä jolla ei ole ammattipätevyyttä ja voi tehdä vaan ilta- ja viikonlopputöitä ei ilmeisesti ole kovin ihanteellista rekryainesta. Miettikää itsenne siihen tilanteeseen, että joudutte laskemaan joka sentin seuraavat 5 vuotta. Opiskelu on opiskelijan työ. Nyt joku ajattelee, että ulkomaillakaan ei moista etuutta opiskelijoilla ole, mutta maiden väliset opintosuunnitelmat ei ole myöskään samanlaiset eikä korkeakoulu joka puolella kestä 5 vuotta. Ja ne verorahat. Tän päivän opiskelijat maksaa tulevaisuudessa työssäkäyvien eläkkeet ja hoitomaksut. Niin Suomi pyörii. Käsi ylös joka on sitä mieltä, että opiskelijat on suurinta verorahojen tuhlausta.
T. tuohtunut opiskelija
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:19"]
No, saapa tuon verran kuitenkin, ja asumistuen päälle. Nykynuoriso ei muista aikaa, jolloin ei ollut opintotukia minkäänlaisia, vaan opinnot rahoitettiin lainalla. Rajansa silläkin, mihin yhteiskunta kykenee venymään.
[/quote]
Tähän aikaan erona oli myös se, että työllistyminen opiskelujen jälkeen oli 100% varmaa, eivätkä opintoajat olleet läheskään niin pitkiä kuin nykyään. Kolmen vuoden opiskelulla saattoi saada saman tutkinnon, johon menee nykyään 5 vuotta.
[/quote]
Juuri näin. Ennenvanhaan tutkintoa ei edes tarvittu kuin oikeasti korkeakoulutettuihin hommiin ja opistotason tutkinto vei ehkä 2 vuotta elämästä, ja elinkustannukset olivat huomattavasti pienemmät kuin mitä ne nykyisin ovat. Nykyisin lähes kaikkien on pakko käydä jokin tutkinto saadakseen töitä, ei enää onnistu se että mennään suoraan työnantajalle kyselemään töitä ilman papereita ja siitä edetään sitten korkeampaan asemaan. Nykypäivänä kaupan kassallekin tarvii vähintään merkonomin koulutuksen. Ruoka on järjettömän kallista ja asuntoloita ei ole opiskelijoille paitsi ehkä vaihto-opiskelijoille tai sisäoppilaitoksissa. Korkeakouluissa ei ainakaan ole. Ja ne kaikki leveästi elelevät opiskelijat kyllä käyvät töissä, että ei todellakaan opintotuella kustanneta jokaviikkoisia ryyppyreissuja. Itselleni jää opintotuesta ja asumistuesta alle 200 euroa vuokran ja verojen jälkeen (asumismuotona halvin vaihtoehto eli säätiön opiskelijasolu) ja sillä pitäisi sitten elää loppukuu, toisin sanoen maksaa bussikortit, kouluvälineet, ruoka ja muut kulut.
Töiden saaminenkaan opintojen ohelle ei ole mikään itsestäänselvyys etenkään Helsingin ulkopuolella, koska lukujärjestykset muuttuvat jatkuvaan ja vaikeuttavat työvuorojen sopimista. Monella opiskelijalla keskeytyvätkin opinnot nimenomaan sen takia, että pääsevät joko kokopäiväisiin töihin (ilman tutkintoa, mikä ei tiedä urakehitykselle hyvää) tai sitten reputtavat kursseja joutuessaan valitsemaan luentojen, tenttiinlukemisen, läksyjen ja työvuorojen välillä. Moni opiskelija ottaakin opintolainaa vielä nykyisinkin, mutta ei silläkään aina pitkälle pötkitä. Itselleni on tullut esimerkiksi äkillisiä lääkärikuluja ja hajonnut tietokone ja niihin on pistetty sitten sitä lainaa.
Eivät ne kaikki opiskelijat vain ryyppää ja lusmuile, kela on todella tarkka opintopisteistä ja perii tukia heti takaisin/katkaisee ne kokonaan jos opinnot eivät edisty.
Siten, että asumistukea saa tosiaan 80% vuokran hinnasta. Pitää valita sellainen asunto, johon on varaa. Jos käy töissä opintojen ohessa, saatta pystyä asumaan yksityiselläkin. Jos ei käy, se tarkoittaa opiskelija-asunnossa asumista, mikä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Sähkökin sisältyy hintaan. Ja soluasunnon saa valmiiksi kalustettunakin.
Pitää muistaa, että opiskelija saa myös opiskelija-alennukset ja muut edut, jotka ovat varsin hyvät. Opiskelijaruokalassa ruokailu maksaa 2,60€ (esim. Unicalla), junassa ja bussilla pääsee puoleen hintaan, opiskelijaterveydenhuollossa maksetaan nimellinen maksu lääkärikäynnistä, opiskelija-alennuksen saa uimahallissa, teatterissa jne.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:07"]
Siten, että asumistukea saa tosiaan 80% vuokran hinnasta. Pitää valita sellainen asunto, johon on varaa. Jos käy töissä opintojen ohessa, saatta pystyä asumaan yksityiselläkin. Jos ei käy, se tarkoittaa opiskelija-asunnossa asumista, mikä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Sähkökin sisältyy hintaan. Ja soluasunnon saa valmiiksi kalustettunakin.
Pitää muistaa, että opiskelija saa myös opiskelija-alennukset ja muut edut, jotka ovat varsin hyvät. Opiskelijaruokalassa ruokailu maksaa 2,60€ (esim. Unicalla), junassa ja bussilla pääsee puoleen hintaan, opiskelijaterveydenhuollossa maksetaan nimellinen maksu lääkärikäynnistä, opiskelija-alennuksen saa uimahallissa, teatterissa jne.
[/quote]
Tiesitkö, ettei kaikille halukkaille riitä opiskelija-asuntoja, vaan osan opiskelijoista on PAKKO asua yksityisellä? Lisäksi ainakin Helsingissä jopa säätiön solujan hinnat voi mennä asumislisän maksimin (252€) yli eli harma saa asumislisää edes 80% vuokrasta.
Opiskelija-alennuksia on toki, mutta harva pelkällä opintotuella opiskelja pystyy niistäkään oikeasti nauttimaan, kun kaikki raha menee laskuihin, bussikorttiin ja ruokaan. Tiedän monia, jotka eivät voi edes tuota opiskelijahintaista lounasta ostaa päivittäin, kun se on niin "kallis". Halvemmalla tekee kotiin ison annoksen esim. makaroonilaatikkoa.
Onneksi sain itse paperit ulos yliopistolta jokunen aika sitten ja siirryin työelämään: Ei tullut ikävä sitä jatkuvaa penninvenytystä ja töiden ja opiskelun välillä sumplimista (tein kokoajan myös töitä maksimimäärän, mitä opiskelija saa tehdä vuodessa menettämättä opintotukea ja silti raha oli tiukilla, kun nämä pk-seudun vuokrat on niin käsittämättömiä eikä opiskelija-asuntoa saanut.)
En ymmärrä, miksi opiskelijat on niin eri kastissa kuin esim. työttömät tukien suhteen. Ja monien mielestä tämä on vielä oikein. Kannustaa nuoria lähtemään opiskelemaan, kun kotona sohvalla makaamalla saisi jopa tuplat enemmän rahaa. 5-7 vuotta on pitkä aika kituuttaa rahamäärällä, joka on parhaillaan alle puolet siitä, mitä toimeentulotuessa on laskettu ihmisen tarvitsevan Suomessa elämiseen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:19"]
[/quote]
Tiesitkö, ettei kaikille halukkaille riitä opiskelija-asuntoja, vaan osan opiskelijoista on PAKKO asua yksityisellä? Lisäksi ainakin Helsingissä jopa säätiön solujan hinnat voi mennä asumislisän maksimin (252€) yli eli harma saa asumislisää edes 80% vuokrasta.
Opiskelija-alennuksia on toki, mutta harva pelkällä opintotuella opiskelja pystyy niistäkään oikeasti nauttimaan, kun kaikki raha menee laskuihin, bussikorttiin ja ruokaan. Tiedän monia, jotka eivät voi edes tuota opiskelijahintaista lounasta ostaa päivittäin, kun se on niin "kallis". Halvemmalla tekee kotiin ison annoksen esim. makaroonilaatikkoa.
Onneksi sain itse paperit ulos yliopistolta jokunen aika sitten ja siirryin työelämään: Ei tullut ikävä sitä jatkuvaa penninvenytystä ja töiden ja opiskelun välillä sumplimista (tein kokoajan myös töitä maksimimäärän, mitä opiskelija saa tehdä vuodessa menettämättä opintotukea ja silti raha oli tiukilla, kun nämä pk-seudun vuokrat on niin käsittämättömiä eikä opiskelija-asuntoa saanut.)
En ymmärrä, miksi opiskelijat on niin eri kastissa kuin esim. työttömät tukien suhteen. Ja monien mielestä tämä on vielä oikein. Kannustaa nuoria lähtemään opiskelemaan, kun kotona sohvalla makaamalla saisi jopa tuplat enemmän rahaa. 5-7 vuotta on pitkä aika kituuttaa rahamäärällä, joka on parhaillaan alle puolet siitä, mitä toimeentulotuessa on laskettu ihmisen tarvitsevan Suomessa elämiseen.
[/quote]
Itse asiassa opintorahaan sisältyvän asumistuen maksimimäärä on 201 euroa vuokrasta riippumatta. Sen enempää ei ole mahdollista saada, vaikka vuokra olisi 300 euroa. Ja soluhuoneet eivät todellakaan ole kalustettuja yhtä vaatekaappia lukuunottamatta, paitsi ne, joita pääosin jaetaan ulkomaalaisille vaihto-opiskelijoille. Ovatko ihmiset ihan oikeasti näin pihalla opiskelijoiden asioista? Helsingissä ainakin HOASin soluhuoneiden hinnat ovat alkaen 210 euroa, joka on ehkä halvin vuokra mitä olen soluissa nähnyt. Ja kyseessä on usein 10 neliön lutikka/homeongelmaisia lääviä 2-4 muun asukkaan yhteisasunnossa. Lyyran asunnoista en osaa sanoa, mutta nekin kuuluvat vain yliopisto-opiskelijoille. Ammattikorkeakoululaisille ei myöskään kuulu nuo halvat opiskelijaterveydenhuollot, jotka ovat yliopisto-opiskelijoille tarkoitettuja. Lukuunottamatta jotain koulupsykologeja, joille voi mennä vuodattamaan burnoutistaan.
"Itse asiassa opintorahaan sisältyvän asumistuen maksimimäärä on 201 euroa vuokrasta riippumatta. "
Niin eli asumislisää myönnetään maksimissaan 252€ vuokraan 80% vuokrasta. Tämä on maksimissaan tuon 201€. Yli 252€ menevä vuokran osuus jää täysin opiskelijan itse maksettavaksi.
Kesätyöt, ilta- ja viikonlopputyöt opintokuukausien aikana, asumistuki... ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Ja opiskelu on kuitenkin tilapäinen elämänvaihe.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:47"]
Kesätyöt, ilta- ja viikonlopputyöt opintokuukausien aikana, asumistuki... ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Ja opiskelu on kuitenkin tilapäinen elämänvaihe.
[/quote]
Vaikka tekisi töitä opiskelun ohessa niin paljon kuin vai maksimitukiin (9kk), niin tulos jää silti köyhyysrajan (1080€/kk/nettoa) alapuolelle. 5-7 vuotta on melko pitkä aika elää tuolla, vaikka tilapäinen elämänvaihe onkin. Ja kaikki opiskelijat eivät töitä edes saa/pysty opintojen ohessa tekemään.
Menoja on vaikea pienentää, jos vuokra on liian kova eikä halvempaa asuntoa saa. Vai sillan alleko tällaisten opiskelijoiden pitäisi muuttaa?
Suurin osa toisen asteen opiskelijoista on alaikäisiä ja asuu vanhempiensa luona. Toisen asteen koulutusta ovat lukiokoulutus ja ammatillinen koulutus. Tuo alaikäisyys ja todennäköinen kotona asuminen ovat syitä, joiden takia opintoraha on pienempi kuin amk:ssa ja korkeakouluissa. Kotona asuva ei tietenkään saa asumistukea, sillä eihän hän maksa vanhemmilleen vuokraakaan. Tosin osa amiksen opiskelijoista asuu vieraalla paikkakunnalla ja silloin on mahdollisuus saada asumistukea. Toisella asteella on maksuttomia etuuksia kuten lounas, joissain oppilaitoksissa kaksikin ateriaa sekä aamiainen, terveydebhoitajan palvelut. Toisen asteen aikuisopiskelijat ovat heikommassa tilanteessa kuin nuoret opiskelijat, sillä he ovat ehtineet jo tottua vähemmän niukkoihin elinoloihin, mutta lohdutuksesksi sanottakoon, että heidän opintotukeensa ei vaikuta vanhempien tulot ja varallisuus kuten nuorilla.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:34"]
Itse käyn lomilla töissä ja satunnaisia keikkahommia. Pärjää ihan mukavasti jos ei yritä elää kuin mikäkin kroisos :D Naurattaa ihan kun opiskelukaverit kertovat, kun rahat menee kaikkeen hienoon ja tarpeettomaan. Ei, te ette tarvitse joka aamuista starbucks tai vastaavaa kahvianne. Asumistukea en saa, mutta siinä mielessä olen onnekas, että saan asua poikaystäväni kanssa hänen omistusasunnossaan, joten pienet asumiskustannukset. Mutta lähes koko tuki meneekin sitten joka kk parinsadan euron junalippuun...
[/quote]
Niinhän sinä sanoit. Asut poikaystäväsi omistusasunnossa. Ei ihme, jos sinusta opiskelija "pärjää ihan mukavasti". Mutta katsos kun me muut maksamme itse asumisemme.
Onneksi tällä paikkakunnalla ei edes ole Starbucksia (tietääkseni ainoastaan Helsingissä on?) joten siihen ei mene rahaa. Vaikka eipä menisi muutenkaan, sen verran tiukilla tässä joutuu elämään. Noista kavereistasi en tiedä, mutta kuulostavat minusta kyllä aika marginaaliselta tuhlariryhmältä. Eipä yleistetä heitä koskemaan kaikkia opiskelijoita eihän?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:19"]
No, saapa tuon verran kuitenkin, ja asumistuen päälle. Nykynuoriso ei muista aikaa, jolloin ei ollut opintotukia minkäänlaisia, vaan opinnot rahoitettiin lainalla. Rajansa silläkin, mihin yhteiskunta kykenee venymään.
[/quote]
Tähän aikaan erona oli myös se, että työllistyminen opiskelujen jälkeen oli 100% varmaa, eivätkä opintoajat olleet läheskään niin pitkiä kuin nykyään. Kolmen vuoden opiskelulla saattoi saada saman tutkinnon, johon menee nykyään 5 vuotta.
[/quote]
Siihen aikaan karsinta tehtiinjo oppikouluun haettaessa eli opiskelija-aines esim. opistoissa oli valikoitunutta eikä aikaisemmin opittua tarvinnut kerrata kuten AMK:ssa joudutaan vuoden verran tekemään.
[/quote]
Karsitaanhan hakijat nykyäänkin pääsykokeissa? Että mikä se ero mielestäsi mukamas on?
Just pärjää jos saa halvan huoneen solusta. Mulla matkustamiseen ei jäänyt tosin rahaa eikä paljoa ylimääräistä muuhunkaan. Poikakaverista oli opiskeluaikana paljon hyötyä kun hän "avusti". Osti joskus jotain käyttötavaraa ja maksoi matkalippuja tai korjasi esim. rikkoutuneen tietokoneen. Samoin sain muutamana vuotena pienen summan vanhemmilta. Ihan jostain satasesta vuodessa puhutaan, mutta apua oli siitäkin.
Kyllä sillä tulee jotenkin toimeen jos saa tarpeeksi halvan asunnon. Mulla tosin ei ollut niin halpa, että asumistuki olisi sitä kokonaan kattanut. Tosin mihinkään yllättäviin menoihin ei raha riitä jos ei käy työssä. On se silleen aika syvältä esim. kituuttaa 5 vuotta opintotuella.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 21:10"]
Just pärjää jos saa halvan huoneen solusta. Mulla matkustamiseen ei jäänyt tosin rahaa eikä paljoa ylimääräistä muuhunkaan. Poikakaverista oli opiskeluaikana paljon hyötyä kun hän "avusti". Osti joskus jotain käyttötavaraa ja maksoi matkalippuja tai korjasi esim. rikkoutuneen tietokoneen. Samoin sain muutamana vuotena pienen summan vanhemmilta. Ihan jostain satasesta vuodessa puhutaan, mutta apua oli siitäkin.
Kyllä sillä tulee jotenkin toimeen jos saa tarpeeksi halvan asunnon. Mulla tosin ei ollut niin halpa, että asumistuki olisi sitä kokonaan kattanut. Tosin mihinkään yllättäviin menoihin ei raha riitä jos ei käy työssä. On se silleen aika syvältä esim. kituuttaa 5 vuotta opintotuella.
[/quote]
Siis tarkoitan esim. Suomen sisäisiä juna- ja bussimatkoja esim. sukulaisia tapaamaan.
[/quote]
"Pitää valita sellainen asunto johon on varaa". No shit Sherlock! Harva opiskelija missään lukaalissa elää? Luulitko näin? Minä asun solussa (tiedoksesi, että aika moni opiskelija elää, tuntuu aivan siltä kuin kuvittelisit jotain muuta...) ja olen kyllä tykännyt. Juu kiitos, minulle ainakaan ei tarvitse "vakuutella" ettei mikään huono vaihtoehto sekään... Ja muuten, soluni ei todellakaan ollut kalustettu. Kauheaa yleistystä sinulta nyt kyllä!
Opiskelijat sentään tekevät jotain hyödyllistä elämällään, saadakseen hyvän työn jossa viihtyy ja josta voi sitten maksaa hyvin veroja (eli takaisinmaksua yhteiskunnalle). Työttömät sen sijaan lusmuilevat päivät pitkät ja korkeintaan sossun luukulla pitää käydä kerran kuussa. Työttömiltä tuet parin kk jälkeen pois ja rahat opiskelijoille! Myös lapsilisät pois, ei sellainen ihminen, jolla on varaa hommata lapsi, tarvitse mitään lisätukia. Vanhenpainlomaraha riittää hyvin.