Opintotuki 221,40e. Miten tuolla voi pärjätä?
Tuohan on oikeasti ihan naurettava summa! En ihmettele enää yhtään, että niin moni opiskelija joutuu käymään siinä ohella myös töissä. Itse en opiskeluaikana koskaan ollut töissä, mutta asuinkin poikaystävän kanssa yhdessä ja se auttoi paljon. Talouteen tuli kahdet opintotuet ja ihan mukavasti niillä elettiin. Ei kai yksin asuva pärjää tuollaisella pienellä armopalalla mitenkään?!
Kommentit (99)
Onhan se vähän, mutta entäpä kotihoidontuki? Sehän on n. 300€/kk ja sillä pitäisi elää vanhemman lisäksi myös se lapsi (tai lapset)...
Mielestäni julkisilla rahoilla ei tarvitsekaan tulla kuin juuri ja juuri toimeen. Ei sillä tarvitsekaan mitään huvituksia tai välttämätöntä enempää pystyä maksamaan. Ei opintotuella eikä millään muullakaan tuella. Tosin opintotuen asumislisään toivoisin jonkinlaista tarkennusta alueen yleisestä hintatasosta riippuen. Ainakaan omalla paikkakunnallani ei jokaiselle opiskelijalle säätiön asuntoa riitä, ja yksityisen hinnat ovat luonnollisestikin pilvissä, joten hankalaa osaa olla.
Valmistunut tässä vastailee.
Yhdeksän tonnia lainaa opintojen jälkeen.
Opintotuet lainoineen oli 760e/kk. Kämpän vuokra kuusisataa.
Nyt työttömänä. Tukia saan vähän päälle 800e/kk. Siihen kuuluu asumistuki. Edelleen vuokra sen kuutisensataa.
Onpa paljon nousua tuissa valmistumisen jälkeen.
Täytyy mennä hakemaan toimeentulotukea, kun ei muuten meinaa pärjätä.
TT-tukea voi saada korkeintaan 1100e/kk. Eli voisin saada vielä muutaman satasen.
Tokihan tolla summalla pärjäisi mainiosti, jos kävisi ruokajonossa ja alusvaatteet sekä sukat ostaisi käytettynä. Ehkäisyä en käytä, ei ole rahaa, en käy taloyhtiön saunassa, ei ole varaa. En käy ulkomailla, ei ole varaa. En käytä alkoholia enkä tupakkaa. Ei ole maksullista harrastusta. Masennusta sairastan lisäksi.
Jokaiseen työpaikkaan ollut vähintään sata hakijaa. Oli sitten osa-aikainen määräaikainen sopimus tai pidempi pesti.
Olen hakenut töitä myös 600km päästä. Olen hakenut myös väliaikaisia töitä, ei niistäkään kuulu mitään.
Tulevaisuus tuntuu ihan vitun loisteliaalta. Odotan vain, milloin pankki alkaa karhuta saataviaan.
Pakko sillä on jotenkin pärjätä. Itse opiskelen naapuripaikkakunnalla ja onneksi saan ensimmäiset 2vuotta työttömyystukea.
Mies on kyllä töissä mutta ei kummoisesti tienaa, silti lapsen hoitomaksut on 200€ ja matkoihin menee paljon rahaa. Odotan kauhulla sitä aikaa kun työttömyystuki loppuu ja pitää pelkällä opintotuella tulla toimeen. Se meneekin suoraan lapsen hoitomaksuun, loput 20€ puhelinlaskuun.
Se miten rahoitan opiskelut ja matkat on vielä vähän mysteeri, siihen ei viikonlopputyöt riitä..
Opintotuella (raha, asumistuki, laina) pärjää ihan hyvin, jos asuu opiskelijakämpässä ja käy lomat töissä ja joskus iltaisin/vkl.Ongelma on vasta siinä vaiheessa kun joku näistä kusee. Ei ole ketään niin maansa myyneen oloista kuin opiskelija, joka on jäänyt ilman kesätöitä.
Mutta saahan tuohon vielä lisäksi asumistuen/-lisän. Vähänhän se on ja siksi monet käy töissä ja nostavat opintolainan.
Minä opiskelin sekä lukion että yo-tutkinnon kokopäivätyön ohella.
No melkonen fakiiri saa ollakin, että tuolla selviää. Vaikka siihen tulee asumistuet, ne ei kata edes koko vuokraa. Ei tuolla varmaan ole tarkoituskaan elää, se on vaan tuki. Itse tein töitä opiskeluajat.
Eikös tuohon saa vielä lisäksi toimeentulotuen?
Ei tipu toimeentulotukea opiskelijoille.
Opiskelija ei ole oikeutettu toimeentulotukeen ennen kuin joka ainut sentti opintolainaa on nostettu. Näin minulle sanottiin kun kävin asiaa kyselemässä.
Itse rahoitin lukioni vieraalla paikkakunnalla puhtaasti huoraamalla.
No, saapa tuon verran kuitenkin, ja asumistuen päälle. Nykynuoriso ei muista aikaa, jolloin ei ollut opintotukia minkäänlaisia, vaan opinnot rahoitettiin lainalla. Rajansa silläkin, mihin yhteiskunta kykenee venymään.
Että mitä? Pitäisikö yhteiskunnan kustantaa kaikkien opiskelijoiden eläminen?! Nimensä mukaisesti se on opintoTUKI, ei varmaankaan tarkoitettu kattamaan koko elämää.
Saahan asumislisän ja opintolainan. Toimeentulotuen myös, sillä edellytyksellä että nostaa opintolainan.
Saahan siihen toki asumistuen, mutta se asumistuki on max 80% vuokrasta. Lisäksi itselle jää maksettavaksi ainakin sähkö. Vesi kai kuuluu monesti vuokraan, mutta ei paljon lohduta, kun vuokrat on taivaissa.
Toimeentulotukea kai saa jos on ensin käyttänyt opintolainan. En tiedä miten tuo nykyisin menee.
Aloitin siis nyt jälleen opiskelut ja pöyristyin tuosta tuen määrästä. Eikö se ole noussut ollenkaan vuosien aikana? Ei ainakaan merkittävästi? Itse saan sentään lapsilisiä ja mies hyvää palkkaa töissä, että ei niin hätää ole.
ap.
Minä otin lainaa, ja kävin lomilla töissä. Ei kai sitä muuten olisi pärjännyt.
Suomalaisilla opiskelijoilla on kuitenkin se huomattava etu, että he saavat jopa yliopistotasoisen opetuksen ja koulutuksen ilmaiseksi. SE on heille kymmenientuhansien eurojen arvoinen tuki yhteiskunnalta.
Jännää että nykynuoret jotenkin ajattelee että yhteiskunta kustantaa koko heidän elämänsä?!! Missä vika.... ehkäpä siinä, että suomessa tämä "hyvinvointiyhteiskunnan" tapa elättää ihmisiä, on hiukkasen väärä, ja tulos on siinä, että koko ajan suomi elää velaksi.
Missä on se tahto pärjätä itse, tahto itse tehdä elämänsä ja elantonsa eteen jotain? Ai niin, eihän tarvii kun yhteiskunta maksaa.... tulevaisuus on aika karu jossain vaiheessa, kun yhteiskunta ei enää toimikaan totutulla tavalla, silloin pitää ihan itse tehdä jotain, kamalaahan se on joo.
Opiskeluajan kuuluukin olla taloudellisesti tiukkaa, jotta opiskelijoilla olisi motivaatiota valmistua nopeammin ja siirtyä työelämään. En minä ainakaan töissä kävisi, jos eläisin pelkällä opiskelulla.
Kuinka monessa maassa muuten on työttömyystukea? Missään muussa maassa ei taatusti tueta työikäisten ja -kykyisten lamaantumista kotisohvalle yhtä avokätisesti kuin Suomessa. Saati sitten kreikkalaisten sotakalustoa...
Valtiollahan on jatkuvasti kaikenlaisia projekteja, miksei voitais ajatella että jokainen opiskelija on pieni projekti tai sijoitus? Kun nyt kiinnitetään yhden opiskelijan 4 vuoden opintoihin 30k euroa joka sisältää siis 4 vuoden opintotuet, ateriatuen, henkilökunnan palkat ymym. Niin 4 vuoden kuluttua opiskelijasta tulee veronmaksaja. Alalla jota opiskelen on keskipalkka 3500e/kk eli about 43k/v, jos maksan n. 30% veroja niin oon maksanu oman opiskeluaikani n. 2v ja 2kk kuluttua. Ja mitä tyytyväisempi ja motivoituneempi opiskelija olen ilman iltatyön ja köyhyyden tuomaa stressiä sitä nopeemmin pääsen työelämään.
Ja mitä tohon nuukailuun tulee, Itselläni on lainat nostettu tappiin ja kuukausibudjetti on 750e (huom. Suomen köyhyysraja 1040e muistaakseni), siitä 450e vuokraan, sähkölasku, netti, puhelinlasku ja kotivakuutus n.100e/kk eli 200e jää ruokaan, hygieniatuotteisiin ja vaatteisiin=elämiseen. Voitte arvata, että ankeeta on. Ainiin mutta täällähän kaikki onnistuu aina ostamaan lihan punaisella lapulla, ompelee omat vaatteensa ja tukan leikkaa ilmeisesti joku kaveri keittiösaksilla. En voi sille mitään että nään punasta kun opiskelijoita syyllistetään.