"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
Sanna Marin haluaa "ratkaisuita". Se on ratkaisuja. Sanotaanko se noin jossain murteessa? Minä olen asunut Helsingissä ja Tampereella niin kuin Marinkin, eikä sitä noin sanota.
Can do -asenne!
Aivan hirveiden avoinna olevien työpaikkojen ilmoituksissa näkee tätä sanaparihirviötä. Tämän kun näen, tiedän että paikka ei ole täysijärkiselle!
Läyhääminen. Sitä näkee tällä palstalla, aivan kauhea sana. Öyhääminen on yhtä paha. Vuosia sitten olin soittamassa eräässä savolaisessa yksityistilaisuudessa. Eräs liikaa ottanut herra huuteli hävyttömyyksiä. Keikan jälkeen meidät soittamaan tilannut isäntä tuli taputtelemaan olalle ja tuumasi, että tuo Masa se vuan öyhyöö tyhjästä. Aina kun kuulen tai luen, että joku läyhyää tai öyhää, tulee mieleeni öyhyöö-sana.
Austraalia, Ameriikka, Trumppi, Thaimaaseen.
Pernarutto kirjoitti:
Austraalia, Ameriikka, Trumppi, Thaimaaseen.
Appivanhemmat käyvät (no, kävivät...) paljon Thaimaassa ja aina puhuivat Thaimaahan lähdön sijaan totta kai "Thaimaaseen". Mulla nousee joka hiton kerta karvat tosta pystyyn. Tätä sanotaan myös uutisissa, yök.
Enään. Argh.
Sinnekkin. Argh.
Vierailija kirjoitti:
Niin väliä = Niivväliä 🤔
Ai ei oo muka?
Lähtä = lähteä (erittäin töksähtävän kuuloinen)
Lisempää = enemmän/lisää (tätä kuulee etelä-suomessa toisinaan, en ole varma onko joku vanha murresana vai jotain uudempaa kielenkäyttöä)
Wanha. Oli hyvä vitsi silloin kun joku sen keksi, nyt sitä tungetaan joka paikkaan. Boikotoin kaikkia yrityksiä ja tapahtumia, joissa tuota kirjoitustapaa käytetään.
Käy ja kukkuu. Tätä ilmaisua näkee myyntipalstoilla milloin auto- ja milloin missäkin osastoissa. Ainakaan minä en osta kukkuvaa autoa enkä moottorisahaa, käkikellon voin ostaa.
Ala-asteen opettaja käytti ns.virallisessa wilma-viestissä tuota enään-sanaa. Meni usko siihen opeen kyllä. Kuulemma tarkastaa oppilaiden kanssa yhdyssanojakin googlesta kun on omien sanojensa mukaan niin surkea yhdyssanoissa.
Kotoonta. Lähdin menemään kotoonta.
Limu. En ole ikinä voinut sietää. Toinen lähes yhtä ärsyttävä on mehis.
Vierailija kirjoitti:
Läyhääminen. Sitä näkee tällä palstalla, aivan kauhea sana. Öyhääminen on yhtä paha. Vuosia sitten olin soittamassa eräässä savolaisessa yksityistilaisuudessa. Eräs liikaa ottanut herra huuteli hävyttömyyksiä. Keikan jälkeen meidät soittamaan tilannut isäntä tuli taputtelemaan olalle ja tuumasi, että tuo Masa se vuan öyhyöö tyhjästä. Aina kun kuulen tai luen, että joku läyhyää tai öyhää, tulee mieleeni öyhyöö-sana.
Onkohan tuo läyhääminen jonkin pienen alueen murresana? Ärsyttävä on, olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Siittä lienee murremuoto. Oisko Oulusta päin, ainakin sieltä kotoisin oleva kaveri sanoo aina "siittä".
"Niinkö" niinkun tilalla. Se on niinkö niin ärsyttävää.
Siittä sanotaan ainakin Hämeenlinnan seudulla. Puhutaan myös rahapussista (tarkoittaa lompakkoa). Metsä on mettä.
Stemppiä