"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
En tiedä onko nykyään oikein sanoa -tapaan tavata kavereita -. Varsinkin käännöskirjallisuus on tätä täynnä. Minulle on kyllä koulussa opetettu, että sanotaan - minulla on tapana tavata -. Tuntuu, että tuo on lähtösin kielitaidottomista kääntäjistä, kun eivät tiedä, mitä esim ruotsin bruka on suomeksi?😨
Ööh no tota vaihka herranjumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli muuttuu, murteissakin on isoja eroja. Musta olisi kummallista puhua kirjakieltä. Vaikka enään on mielestäsi väärä sana, niin mä -sana on yhtä väärin. Pitäis sanoa minä
'Minä' on kai Keski-Suomen murretta, josta se on tullut kirjakieleen. Muualla sanotaan mnää, mää, mä, miä, mie tms. Virossa on 'mina' ja 'ma', molemmat kirjakieltä, 'mina' korostetummin MINÄ!
Kerropa sitten kun tiedät, miksi juuri keskisuomalainen sanoo mää eikä minä?
Eniten riepoo tuo v-sanan käyttö vahvistuksena lauseessa. Kuin tiskirätti kuulijan naamalle. Erityisesti ihmetyttää naisen / tytön sanomana. Eikö mitään kunnioitusta omalle keholle? Ja miehillekin vaikuttaa olevan aika arvokas tuo kehonosa. Siksikö sitä sanotaan, että näytetään omaa rohkeutta, kun uskalletaan moista voimasanaa käyttää? Toivottavasti kuluu nopeasti pois.