Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?

Kielen kääntäjä
26.08.2020 |

Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.

Särähtääkö joku muu korvaan?

Kommentit (2464)

Vierailija
2461/2464 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit näitten ärsyttävien sanojen kaveriks vielä se vi**umainen maiskautus kun aletaan puhumaan, telkkari- ja radiotoimittajatkin sortuu tähän, eikö sitä kieltä voi jumalauta irrottaa kitalaesta maiskauttamatta.

Eniten riepoo tuo v-sanan käyttö vahvistuksena lauseessa. Kuin tiskirätti kuulijan naamalle. Erityisesti ihmetyttää naisen / tytön  sanomana. Eikö mitään kunnioitusta omalle keholle? Ja miehillekin vaikuttaa olevan aika arvokas tuo kehonosa. Siksikö sitä sanotaan, että näytetään omaa rohkeutta, kun uskalletaan moista voimasanaa käyttää? Toivottavasti kuluu nopeasti pois.

Vierailija
2462/2464 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko nykyään oikein sanoa -tapaan tavata kavereita -. Varsinkin käännöskirjallisuus on tätä täynnä. Minulle on kyllä koulussa opetettu, että sanotaan -  minulla on tapana tavata -. Tuntuu, että tuo on lähtösin kielitaidottomista kääntäjistä, kun eivät tiedä, mitä esim ruotsin  bruka on suomeksi?😨

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2463/2464 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh no tota vaihka herranjumala.

Vierailija
2464/2464 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieli muuttuu, murteissakin on isoja eroja. Musta olisi kummallista puhua kirjakieltä. Vaikka enään on mielestäsi väärä sana, niin mä -sana on yhtä väärin. Pitäis sanoa minä

'Minä' on kai Keski-Suomen murretta, josta se on tullut kirjakieleen. Muualla sanotaan mnää, mää, mä, miä, mie tms. Virossa on 'mina' ja 'ma', molemmat kirjakieltä, 'mina' korostetummin MINÄ!

Kerropa sitten kun tiedät, miksi juuri keskisuomalainen sanoo mää eikä minä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme