"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
Loppuviimein - mistä tämä ”sananaitos” on lähtöisin?
Ja mitä se tarkoittaa - Lopuksi, viimeiseksi, lopulta, viimein???
Vierailija kirjoitti:
Nestori k kirjoitti:
Minulle sattui ohjemointikieli Javan opettajaksi vanhempi virolais-herrasmies, joka toistuvasti sanoi "peria-a-assa" kun tarkoitti "periaatteessa". Oli sillä muitakin hassuja sanoja. Luuli puhuvansa suomea kun puhuikin viroa 😝!
PS. Suomi oli 700 vuotta Ruotsin takapajuisena takamaana (Itämaa) jolloin Suomea ei kehitetty ollenkaan, suomen kieli ja kulttuuri lähes hävitettiin 😳. Vasta 1808 alkaneessa Venäjän autonomiassa Suomi sai kielensä ja muut valtion laitokset. Itsenäisyydenkin. Ilman Venäjää olisimme jääneet Ruotsin takamaaksi, puhuisimme nyt ruotsia, kerjäisimme almuja Tukholmasta 😲 ja tämäkin keskutelu olisi tarpeeton!
ITSEASIASSA:
Venäjän hallinto mahdollisti suomalaisuuden ihan omista, poliittisista syistään: suomalaisten oman arvon tunnon nousu tarkoitti heikentyvää ruotsalaisuutta. Mikä taas oli plussaa venäläisille.
Venäjällä ei vain ajateltu, että suomalaiset eivät haluaisikaan olla myöskään venäläisiä. Ja sitten Suomi irtisanoikin itsensä silloisesta isäntämaastaan yksipuolisesti.
Siinä sinulla on tekstissäsi täydellinen vikasana. Tai kirjoitusvirhe.
Itse asiassa ei kirjoiteta yhteen.
"Meta-amfetamiini", joka on siis oikeasti metamfetamiini. Tuota ensin mainittua muotoa näki jopa uutisissa asti, kun eräs tunnettu laulaja jäi kiinni tuon hallussapidosta.
Vierailija kirjoitti:
Piirrustus ja kuullostaa on pahimpia tuon "enään" jälkeen.
Meinasin itse sanoa juuri nämä kaksi, mutta kohtalotoveri ehti ensin 🤓
niiloilija kirjoitti:
Tiennette piirrettyjä näyttävän kanavan Nickelodeon.Minä Ite luin sen pienenä, että Nickledeon. Arkansas oli mielestäni Ankarsas, New York New Yourk, Alabama Albama, Louise Vuitton Luoise Viutton
Tietänette, ystävä, tietänette.
Kuullostaa ärsyttää.
Muuten olen aika vapaamielinen kielellä kikkailun suhteen ja kaveripiiristä on tarttunut anglismejakin. Pidän myös yhdistelmäsanoista. Joitain varmaan ärsyttää, jos mietin olisiko vörttiä ottaa siipale ananaasta, vai otanko lisempää sihijuomaa.
- Agressiivinen
- Vietellä-verbin käyttö viettää-verbin tilalla. "Vietellään täällä viimeisiä lomapäiviä." Ette viettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.
Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄
Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅
-apMikä ihme siinä niin ärsyttää noin paljon että jostakin sanasta on kaksi eri versiota? Se on kummallista että tällä palstalla vihataan noin paljon enään-sanaa vaikka se ei ole mikään muoti-ilmiö, vaan sellainen sana jota on käytetty niin pitkään kuin muistan. Ja minä olen sentään yli nelikymppinen.
No kun ei sellaista sanaa ole kuin ”enään”. Sanovathan jotkut menevänsä Thaimaaseenkin, eikä Thaimasta silti ole olemassakaan. Ei sittenkään, vaikka sitä hokis 40 tai 400 vuotta.
Pystyä tehdä / joutua tehdä, kun oikea muoto on pystyä tekemään / joutua tekemään.
Viime vuosina on levinnyt puheessa kuin syöpä, kuultu jo Ylen uutistoimittajaltakin.
Vierailija kirjoitti:
- Agressiivinen
- Vietellä-verbin käyttö viettää-verbin tilalla. "Vietellään täällä viimeisiä lomapäiviä." Ette viettele.
Agressiivinen on väärin . Pitää sanoa adjektiivinen
-Vaikea rasti (ei suunnistuksessa)
-Posketonta puhetta
Vierailija kirjoitti:
Hia, kun pitäisi sanoa hiha.
Onko KIA siten KIHA?
"Ylä-aste" kirjoitetaan muodossa yläaste, mikä opetettiin jo ala-asteella.
Oulussa sanotaa lahe, ei lahje
Voidaan sanoa joko hia tai hija, hijat, hijassa
Vastaako madamoiselle kysymykseen: Kelle?
Tiennette piirrettyjä näyttävän kanavan Nickelodeon.Minä Ite luin sen pienenä, että Nickledeon. Arkansas oli mielestäni Ankarsas, New York New Yourk, Alabama Albama, Louise Vuitton Luoise Viutton