Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?

Kielen kääntäjä
26.08.2020 |

Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.

Särähtääkö joku muu korvaan?

Kommentit (2464)

Vierailija
461/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuttaa kun puhutaan esim. jonkun tapahtuman perumisesta. Ajoneuvoilla peruutetaan, muuten perutaan. 

Vierailija
462/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi olemaan, kävelemään ja katsomaan  lyhennetään ärsyttävästi oleen, käveleen ja katsoon. Ei ne sanat taivu noin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-tupakki on takapakkia terveydelle

Vierailija
464/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruuttaa kun puhutaan esim. jonkun tapahtuman perumisesta. Ajoneuvoilla peruutetaan, muuten perutaan. 

Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen? https://www.kielikello.fi/-/perumista-kerrakseen

Vierailija
465/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikasanoja? Iso osa luetelluista esimerkeistä ovat murretta. Puhekieli (jota voi myös kirjoittaa) on eri asia kuin yleiskieli, jossa murre ei useinkaan puhekielen tavoin näy. Mikä ihmeen Suomen kielen murteiden vastustusseura ry täällä kokoontuu taas?

Vierailija
466/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ainakin hamasta herran armon  vuodesta -95 on juntattu väärää keilioppia suommalaisten päihi laulujen voimalla: Me OLLAAN nuoriso, Me OLLAAn sankareita kaikki ym. Voisihan sitä myös laulaa: Me oomme sanakareita kaikki, koska oomme on lyhennös sanasta olemme, joka taas on oikea verbipari monikkoisen ronominin kans. Passiivi-muodossa oleva verbi ei oikein sovi;  särkee korvaan

Vierailija
467/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väittää ajaneensa rallia 5 vuotta takaperin. Mahtaa olla niska kipeänä Eikö etuperin ajaminen olisi kätevämpää. Pitäisikin sanoa: Ajoin rallia 5 vuotta sitten

Vierailija
468/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ja sie kuulostaa aina yhtä typerältä.

Vierailija
469/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sit" kun pitäisi sanoa "sitä". Juuri eilen tv:ssä esiintyi hyvin mielenkiintoisesta aiheesta puhunut asiantuntija mutta minulta meinasi pää räjähtää häntä kuunnellessa tuon takia. "Kun sä painat sit nappia niin tää kone alkaa käsitellä sit tuotetta".

Muutenkin tuo ihmeellinen sanojen pätkiminen ärsyttää, ihan aikuisetkin tekee sitä.

Tomaattei, autoi, kurkkui, laatikoit, todella rasittavan kuuloista.

Selvää Kymen murretta. Koettakaa kestää. Minusta se kuulostaa kivalta, vaikka olen länsisuomalainen. Joku taas esitti lisääntymiskieltoa naisille, jotka sanoo miäs. Tulis sukupuutto Tampereelle, ainakin alkuasukkaitten osalta.

Vierailija
470/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhautta on niin nolo ja ärsyttävä!

Vierailija
471/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikasanoja? Iso osa luetelluista esimerkeistä ovat murretta. Puhekieli (jota voi myös kirjoittaa) on eri asia kuin yleiskieli, jossa murre ei useinkaan puhekielen tavoin näy. Mikä ihmeen Suomen kielen murteiden vastustusseura ry täällä kokoontuu taas?

Niinpä, murresanat on asia erikseen. Sen sijaan juuri nuo enään, kuullostaa, teranssi, erinlainen jne on ns.vikasanoja eli ärsyttäviä kielioppivirheitä (vikasana itsessään kuulostaa hiton hölmötä. Vika on sitäpaitsi murresana, se voi tarkoittaa viimeistä tai virhettä).

Vierailija
472/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sit" kun pitäisi sanoa "sitä". Juuri eilen tv:ssä esiintyi hyvin mielenkiintoisesta aiheesta puhunut asiantuntija mutta minulta meinasi pää räjähtää häntä kuunnellessa tuon takia. "Kun sä painat sit nappia niin tää kone alkaa käsitellä sit tuotetta".

Muutenkin tuo ihmeellinen sanojen pätkiminen ärsyttää, ihan aikuisetkin tekee sitä.

Tomaattei, autoi, kurkkui, laatikoit, todella rasittavan kuuloista.

Selvää Kymen murretta. Koettakaa kestää. Minusta se kuulostaa kivalta, vaikka olen länsisuomalainen. Joku taas esitti lisääntymiskieltoa naisille, jotka sanoo miäs. Tulis sukupuutto Tampereelle, ainakin alkuasukkaitten osalta.

Ja myö Lappeenrannas jätetää kans n-kirjaimet pois. Se kuuluu murteeseen, ei oo virheellistä kielioppia.

Vierailija
473/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavan

Vierailija
474/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala!

Minkähän herran jumalasta lienee kyse?

Vierailija
475/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miuta,siuta... eli minua,sinua...Karsean kuuloista.

Totta. Koska se on minnuu ja sinnuu. Nii, kele.

Vierailija
476/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvännäkijä.

Vierailija
477/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.

Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄

Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅

-ap

Mikä ihme siinä niin ärsyttää noin paljon että jostakin sanasta on kaksi eri versiota? Se on kummallista että tällä palstalla vihataan noin paljon enään-sanaa vaikka se ei ole mikään muoti-ilmiö, vaan sellainen sana jota on käytetty niin pitkään kuin muistan. Ja minä olen sentään yli nelikymppinen.

No sinä et selkeesti arvosta suomen kieltä tai kielioppia. Valitettavasti suomen kieli rapistuu juuri tuollaisten hällä väliä-ihmisten takia. Ja ne samat ihmiset huutaa rajat kiinni, mut ei itse osaa kirjottaa edes omaa äidinkieltään.

Vierailija
478/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalapsi näyttää söpöltä ja ihanan raadolliselta ihmiseltä kun se puhuu miusiu-murretta. En varmaan  jaksaisi kuunnella, jos se sössönaristaisi hesaa

Vierailija
479/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.

Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄

Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅

-ap

Mikä ihme siinä niin ärsyttää noin paljon että jostakin sanasta on kaksi eri versiota? Se on kummallista että tällä palstalla vihataan noin paljon enään-sanaa vaikka se ei ole mikään muoti-ilmiö, vaan sellainen sana jota on käytetty niin pitkään kuin muistan. Ja minä olen sentään yli nelikymppinen.

No sinä et selkeesti arvosta suomen kieltä tai kielioppia. Valitettavasti suomen kieli rapistuu juuri tuollaisten hällä väliä-ihmisten takia. Ja ne samat ihmiset huutaa rajat kiinni, mut ei itse osaa kirjottaa edes omaa äidinkieltään.

* hällä väliä -ihmisten

Aika nolo...

Vierailija
480/2464 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkoittaa ja kehoittaa. Oikeasti siis karkottaa ja kehottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme