"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
Onko kukaan kuunaan uskaltanut kokeilla vetää hernettä nenään. Eli siis hengittä sisäänpäin niin rajusti että ilmavirta tempassee sen ennääonteloon tai sitten niin että kitalaen takaisesta aukosta työntää langan sisään ja niin pitkälle että se tulee sierraimesta ulos. Sitten sitoo siihen herneen ja vetää sen nenään kiskomalla lankaa takaisinpäin. Eikö herne olsii helpompi työntää kuin vetää nenään? kokaiiniä ja muita jauheita on helpompi vetää nenään kuin työntää niitä sinne
Viittiksä follaa mua?
No en, mutta voin mä follata
Ei pysty ymmärtää tollast kielt
Vaikka on paljon aivan raivostuttavia sanoja niin osaa kyllä käytetään ihan murteessa että chill :)
Vierailija kirjoitti:
"joku muu saa sokeana SEURAA sua."
W T F. Ihan ok biisi saa minut raivon valtaan kertolauseensa kohdalla.
Tämä on kyllä aivan kamala tapa puhua! Toinen laulu, "perjantain, ja maanantain välisen yönä" aivan hirveää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.
Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄
Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅
-apMikä ihme siinä niin ärsyttää noin paljon että jostakin sanasta on kaksi eri versiota? Se on kummallista että tällä palstalla vihataan noin paljon enään-sanaa vaikka se ei ole mikään muoti-ilmiö, vaan sellainen sana jota on käytetty niin pitkään kuin muistan. Ja minä olen sentään yli nelikymppinen.
En mä ainakaan vihaa mitään, ärsytyskin on sellaista että välillä naurattaa. Eikä mua loukkaa, jos joku huomauttaa jostain minun käyttämästäni sanasta. Se voi olla hänelle vieras, mutta eihän se nyt sentään vaarallista ole. En oleta että kaikki tietää rikkakihveliä, mutta se on ihan eri asia.
Lukemisharrastuksen väheneminen näkyy kuitenkin ihmisten kielen käytössä, se on minusta valitettavaa!
Ketju on ollut paikoin hauska, kiitos siitä. Halpaa hupia siis! Ei pidä ottaa niin vakavasti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Loppuviimein juurikin.
Kas, Saulikin tuli palstoille 😄
Niimpä! Ja kun kuka on ketä! Enään. Juurikin. Tämä! Siinä pahimmat.
Miuta,siuta... eli minua,sinua...Karsean kuuloista.
Kongreettinen
Erinlainen
ilman menemättä (po. menemättä tai ilman menemistä) tms.
Vierailija kirjoitti:
patja villi kirjoitti:
En ymmärrä miten joku pystyy syömään spagettia jauhelihakastikkeella. Minä vedän sitä haarukalla
Mihin sinä sitä vedät? Minä syön spagettini. Vetää spagettia kuulostaa siltä kuin joku imisi spagettia lautaseltaan ilman haarukkaa.
Vielä tästä vetämisestä, mutta ei liity syömiseen. Yksi ärsyttävistä on kommentti/palaute "hyvä veto" tai "hyvin sä vedät". Siis kun jonkun lauluesitys tms. oli hyvä.
KAA on kaikkien aikojen kamalin sana. Kamalaa kaakatusta.
En tiedä onko nämä jo mainittu, mutta:
Ulkolainen
Parsseloona ja vastaavat
9-vuotta
5-metriä
Pahaolo
Ennenkuin
Parempikuin
Ylläoleva
Edellämainittu
Pekka juoksi nopeampaa, kuin Risto
Osa teistä on kyllä aikamoisia suomen kielen maistereita, kun ette löydä muuta esimerkkejä kuin enään- ja ketä-sanat. 😑
Ihmeen moni ei osaa käyttää yhdysmerkkiä oikein, kun sitä edeltää kaksi tai useampi sanaa. Esim. Avara luonto -sarja, ei Avara luonto-sarja. Sama koskee myös pitkän viivan käyttöä, kun puhutaan esim. iästä. Esim. 18–20-vuotiaana, eikä 18-20-vuotiaana. Toinen vaihtoehto on kirjoittaa 18 - 20-vuotiaana, joka on myös oikein.
Salkkareissa ennenkuulematon taivutus sanasta Eno (paikkakunta). Ismo meni Enhoon :D
Miksi ehdottaminen on nykyisin väläyttämistä?