Miksette te 6 tunnin päivän kannattajat
hyödynnä jo nykyisiä hoitovapaa mahdollisuuksia? Voisitte tehdä lyhennettyä viikkoa aika siihen asti kun lapsi menee kolmannelle. Moni kuitenkin tuntuu perustelevan tuon kannattamisensa enemmälle ajalle perheelle ja sille että voisi hakea lapsen kotiin päiväkodista aiemmin. Ja palkan aleneminen ei tunnu olevan kynnyskysymys.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen taloudellisten realiteettien alla toimivassa yksityisen sektorin firmassa työskentelevä ymmärtää, että kuuden tunnin työpäivä on täysin toteuttamiskelvoton ajatus. Sitä kannattaa ainoastaan julkisen sektorin työntekijät, joille työpaikka on saavutettu etu. No, jotkut pieni osa matalimman tason yksityisen sektorin duunareistakin saattaa kannattaa. Sellaiset, joille työnantaja on ”riistäjä-kapitalisti” ja työssäkäynti vastenmielinen välttämätön paha.
Jos tiedät 6 tunnin työpäivän olevan täysin mahdoton, niin miksei siirrytä 10 tunnin työpäivään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen taloudellisten realiteettien alla toimivassa yksityisen sektorin firmassa työskentelevä ymmärtää, että kuuden tunnin työpäivä on täysin toteuttamiskelvoton ajatus. Sitä kannattaa ainoastaan julkisen sektorin työntekijät, joille työpaikka on saavutettu etu. No, jotkut pieni osa matalimman tason yksityisen sektorin duunareistakin saattaa kannattaa. Sellaiset, joille työnantaja on ”riistäjä-kapitalisti” ja työssäkäynti vastenmielinen välttämätön paha.
Jos tiedät 6 tunnin työpäivän olevan täysin mahdoton, niin miksei siirrytä 10 tunnin työpäivään?
Varmasti työnantajapuolen mielestä voitaisiin aivan hyvin siirtyäkin, mutta ei taida ammattiyhdistysliikkeen ansiosta (onneksi) onnistua.
Minö kannatan 6h työaikaa, vaikken usko sen olevan kaikkialla toteuttamiskelpoinen. Esim. oma päivystysluontoinen työni sairaalassa on arvaamatonta. Joinakin päivinä potilaita tulee ovista ja ikkunoista ja taukoja ei ehdi pitää. Toisina päivinä taas voi olla paljonkin aikaa peukaloiden pyörittelyyn. Silloin toivoisi että voisi vain lähteä kotiin, mutta eihän se niin toimi kun hetkenä minä hyvänsä voi jossain sattua suuronnettomuus. Silti soisin mahdollisuuden tehokkaampaan työajan käyttöön niillä aloilla jossa töitä on tasaisesti ja vain virka-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki EI SAA pitää osittaista hoitovapaata. Sen päättää työnantaja. Mä olen ”avainroolissa” ja siksi työnantaja ei anna osittaista pitää.
Muuten todellakin tekisin 6h päivää. Useampi lapsi ja paljon perhehärdelliä.
Nyt tehdään niin että mies sitten lyhentää työaikaa kun minä en saa.Pitäisi olla ehdoton oikeus lyhentää työaikaa ihan vaan omalla ilmoituksell jos on pieniä lapsia
Työnantaja saa kieltäytyä osittaisen hoitovapaan myöntämisestä vain jos siitä on VAKAVAA haittaa yritykselle.
Toivottavasti palkkasi on siis vastuusi mukainen. Sillähän palkkaa onneksi hoitajan kotiin. Ja hyvä että mies voi olla kotona.
Ei todellakaan palkkaa ketään kotiin! Mitä oikein luulet! Vaikka olen johtaja 7000e brutto, jää siitä 4000 netto joka menee joka penni perheen elatukseen. Hoitajan palkkaaminen maksaa 3000e sivukuluineen. Suomessa ei juuri KELLÄÄN ole mahdollisuutta palkata hoitajaa kotiin.
Tajuatko että vain promille saa jotain 20 000e palkkaa kuussa... vasta sellaisesta jää käteen 8000-9000 nettoa ja sillä vasta saa apua palkattua.
Palstalla on ihan hörhö kuvitelmat akateemisten palkoista. Luulevat että vara palkata palvelusväkeä!
Vierailija kirjoitti:
Minö kannatan 6h työaikaa, vaikken usko sen olevan kaikkialla toteuttamiskelpoinen. Esim. oma päivystysluontoinen työni sairaalassa on arvaamatonta. Joinakin päivinä potilaita tulee ovista ja ikkunoista ja taukoja ei ehdi pitää. Toisina päivinä taas voi olla paljonkin aikaa peukaloiden pyörittelyyn. Silloin toivoisi että voisi vain lähteä kotiin, mutta eihän se niin toimi kun hetkenä minä hyvänsä voi jossain sattua suuronnettomuus. Silti soisin mahdollisuuden tehokkaampaan työajan käyttöön niillä aloilla jossa töitä on tasaisesti ja vain virka-aikana.
Kyllähän tämä päivystyksessäkin toimisi ihan yhtä hyvin kuin nyt 8h vuoroissa. Ihan samoinhan nytkin työ jakautuu epätasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti työnantajapuolen mielestä voitaisiin aivan hyvin siirtyäkin, mutta ei taida ammattiyhdistysliikkeen ansiosta (onneksi) onnistua.
Miksi työnantaja-puoli sitä kannattaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käyttäisin hoitovapaamahdollisuutta, jos sellainen olisi. Ja käytinkin. Nyt tuo teini on 15-vuotias, ei taida enää olla mahdollista...
Käytitkö silloin kun se olisi ollut mahdollista? Jos et, niin mikset?
Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Jos et, niin mikset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon opettaja ja oon miettinyt miten tuollainen vaikuttaisi kouluun. Eihän se sinne varmaan ikinä tule, koska oppivelvollisuus vaatii tietyn määrän tunteja. Oppilaat on 8-16 päivinä aina loppua kohti aivan selkeästi paljon levottomampia, osa valittaa ettei opi mitään kun ei jaksa enää keskittyä ja heitä saa komentaa paljon enemmän. Se keskittyminen selkeästi lähtee huononemaan siitä noin kello kahdesta alkaen. Käy sääliksi, kun ne menee siitä vielä kotiin ja tekee läksyt tai lukee kokeisiin. Oikeasti, 6 tunnin päivä riittäis yläkoululaisille aivan hyvin.
Meillä kyllä yläkoululaisilla on kaikki 6 tunnin päiviä. Jos teillä on 8 tunnin päiviä, siellä taitaa sitten olla myös lyhyempiä päiviä.
Huokaus. Jos teillä on kaikki päivät 6 h, niin se ei tarkoita sitä, että muilla olisi. Mun 8-luokkalaisella on yksi 8 h, yksi 7 h ja kolme 6 h päivää.
Voihan jokainen tehdä millaista työpäivää haluaa. Nolla tuntiakin on mahdollista. Jos siirrytään 6 tunnin työpäivään niin tietenkin palkka tippuu 6/8-osaan. En usko, että tämä on kenellekään mikään ongelma, ei edes Marriinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon opettaja ja oon miettinyt miten tuollainen vaikuttaisi kouluun. Eihän se sinne varmaan ikinä tule, koska oppivelvollisuus vaatii tietyn määrän tunteja. Oppilaat on 8-16 päivinä aina loppua kohti aivan selkeästi paljon levottomampia, osa valittaa ettei opi mitään kun ei jaksa enää keskittyä ja heitä saa komentaa paljon enemmän. Se keskittyminen selkeästi lähtee huononemaan siitä noin kello kahdesta alkaen. Käy sääliksi, kun ne menee siitä vielä kotiin ja tekee läksyt tai lukee kokeisiin. Oikeasti, 6 tunnin päivä riittäis yläkoululaisille aivan hyvin.
Meillä kyllä yläkoululaisilla on kaikki 6 tunnin päiviä. Jos teillä on 8 tunnin päiviä, siellä taitaa sitten olla myös lyhyempiä päiviä.
Huokaus. Jos teillä on kaikki päivät 6 h, niin se ei tarkoita sitä, että muilla olisi. Mun 8-luokkalaisella on yksi 8 h, yksi 7 h ja kolme 6 h päivää.
Missä kunnassa on noin paljon yli minimituntimäärän? 7. ja 8 luokilla on 29 ja ysillä 30. Tostahan tulee jo 33 tuntia eli kasiluokkalaisella 4 tuntia ylimääräistä. Luulin että kaikki vetää minimit, vai onko tuossa jotain vapaaehtoisia juttuja mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimisi teollisuudessa ainakaan niin että palkka pysyisi samana. Koneesta tulee tavaraa tietty määrä tunnissa, eli kahdeksan tunnin töitä ei mitenkään voi tiivistäää kuuteen tuntiin. Lisäksi koneiden on pyörittävä jatkuvasti, eli kolmen vuoron sijaan tarvittaisiin sitten neljä vuoroa. Jos palkka ei laskisi niin kohtuuttomat lisäkulut tulisi työnantajille.
Kyllä se voisi toimia myös teollisuudessa, sillä siitä löytyy ihan tutkittua tietoa v. 1990 Nokian Rengas Oy, jossa 6h työajalla tuottavuus parani 33%.
https://www.verkkouutiset.fi/talsa-kuuden-tunnin-tyopaiva-tehokkain-tap…
No meillä kone tosiaan puskee tavaraa ulos tasaiseen tahtiin koko 8 tuntia, tauollakin käydään vuorotellen ettei konetta tarvitse sammuttaa. Vaikea nähdä miten tuosta enää voisi tehostaa.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, ei kaikilla ole lapsia. Lapsettomat ovat jo pitkään olleet tässä asiassa eriarvoisessa asemassa, koska heillä ei ole mahdollisuuksia lyhennettyyn työaikaan tai vaikka hoitovapaan tyyliseen jaksoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa on noin paljon yli minimituntimäärän? 7. ja 8 luokilla on 29 ja ysillä 30. Tostahan tulee jo 33 tuntia eli kasiluokkalaisella 4 tuntia ylimääräistä. Luulin että kaikki vetää minimit, vai onko tuossa jotain vapaaehtoisia juttuja mukana?
Tähän ekaan jaksoon on sullottu kaikki valinnaisaineet, johtuu varmaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistutan nyt tämän keskustelun yhteydessä, että kahdeksan tunnin työpäivä ei ole mikään jumalan kivitauluihin piirtämä luonnonlaki, joka on aina ollut, vaan n. 100 vuotta vanha sopimus. Se, että silloin on sovittu näin, ei tarkoita, etteikö maailma voisi muuttua. Kahdeksan tunnin työpäivää vastustettiin todella kiivaasti, ja sitten se kuitenkin tuli. Maailma on muuttunut, ja asioiden miettiminen uudelleen on paikallaan.
Samaa mieltä, että maailma muuttuu. Mutta se on muuttunut myös tosi monimuotoiseksi ja enää ei voida kaikkea tasapäistää. Miksei voisi ihan olla työpaikkakohtaisia joustoja ja työpäivän pituus on sen mukaan, mikä on firmalle ja sen työntekijöille paras. Ihan sama kun tämä koronan tuoma etätyö, sehän on ihan työnantajasta kiinni, ei siihen tarvita mitään suosituksia.
Paikallinen sopiminen on vassarille myrkkyä. Ei saa ajatella itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimisi teollisuudessa ainakaan niin että palkka pysyisi samana. Koneesta tulee tavaraa tietty määrä tunnissa, eli kahdeksan tunnin töitä ei mitenkään voi tiivistäää kuuteen tuntiin. Lisäksi koneiden on pyörittävä jatkuvasti, eli kolmen vuoron sijaan tarvittaisiin sitten neljä vuoroa. Jos palkka ei laskisi niin kohtuuttomat lisäkulut tulisi työnantajille.
Kyllä se voisi toimia myös teollisuudessa, sillä siitä löytyy ihan tutkittua tietoa v. 1990 Nokian Rengas Oy, jossa 6h työajalla tuottavuus parani 33%.
No meillä kone tosiaan puskee tavaraa ulos tasaiseen tahtiin koko 8 tuntia, tauollakin käydään vuorotellen ettei konetta tarvitse sammuttaa. Vaikea nähdä miten tuosta enää voisi tehostaa.
Sama meillä. Periaatteessa voisi tietysti tehdä sitten pari tuntia ylitöitä aina sen normaalin kuuden lisäksi, mikä ei siis itseäni haittaisi ollenkaan, mutta työnantaja tuskin tykkäisi.
Minkä takia sen tuottavuuden pitäis pysyä samana. Eikö voitais ihan vaan tehdä pari tuntia vähemmän työtä ja tulosta. Ei se maailma siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sen tuottavuuden pitäis pysyä samana. Eikö voitais ihan vaan tehdä pari tuntia vähemmän työtä ja tulosta. Ei se maailma siihen kaadu.
Erityisesti teollisuuden tuotantotilat ja -välineet ovat kalliita. Ei niitä kannata seisottaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
8 tunnin palvaajille kyseessä on moraalinen asia. Evankelisluterilainen ihmiskäsitys ja "otsasi hiessä..." raamattuilu. Ei taloudelliset perusteet tai mikään muukaan järkisyy.
Näinpä. Saman moraalisen eetoksen perusteella työttömät laitetaan vaikka kaivamaan maata ja toiset täyttämään kaivetut kuopat, koska elämä ilman työtä suistaa luterilaisen moraalin perusteella ihmisen raiteiltaan.
Suomessa työllä on jokin ihmeellinen status eikä sitä nähdä laisinkaan kaupankäyntinä, jossa työntekijä antaa tietyn määrän aikaa/osaamista/suoritetta työnantajalle ja työnantaja maksaa siitä käyvän hinnan.
Sama koskee työn taloudellista luonnetta, kuten työttömyysesimerkistä käy ilmi. Täällä teetetään työtä, jolla ei ole mitään taloudellista merkitystä tai sitä tehdään jopa pers'netolla. Toisena esimerkkinä yritys- ja maataloustuet. Nehän vääristävät markkinataloudessa kilpailun.
Suomessa käydään työssä ihan vain huvikseen ja työnantaja maksaa siitä, jos on maksaakseen - mieluiten sen mitä huvittaa. Palkankinuajat ovat ilonpilaajia, joilla on asennevamma työntekoa kohtaan, ja ammattiliitot suorastaan saat4nasta seuraavia.
Miksi ei jaeta työtä jokaiselle?Olisi 4 tuntia , kiva .Ihan kaurapuurollakin pärjää.