Miksette te 6 tunnin päivän kannattajat
hyödynnä jo nykyisiä hoitovapaa mahdollisuuksia? Voisitte tehdä lyhennettyä viikkoa aika siihen asti kun lapsi menee kolmannelle. Moni kuitenkin tuntuu perustelevan tuon kannattamisensa enemmälle ajalle perheelle ja sille että voisi hakea lapsen kotiin päiväkodista aiemmin. Ja palkan aleneminen ei tunnu olevan kynnyskysymys.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska, jos teen 6h tai alle (129h/kk), saan soviteltua päivärahaa n. 300€. Jos olen osittaisella hoitovapaalla, saan Kelasta 97€ ja oikeus päivärahaan menee. Siksi.
Ja uskot, että jos mennään 6 tunnin työpäivään, kela maksaa kaikille soviteltua päivärahaa? Milläköhän rahalla....
Uskon asiat hoidetaan kirkossa. Perustelin, miksi en hyödynnä osittaista hoitovapaata. Mulla on siihen oikeus, lapset ovat 1&2 luokalla, mutta rahallisesti siinä ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käyttäisin hoitovapaamahdollisuutta, jos sellainen olisi. Ja käytinkin. Nyt tuo teini on 15-vuotias, ei taida enää olla mahdollista...
Käytitkö silloin kun se olisi ollut mahdollista? Jos et, niin mikset?
No mulla niin isot lapset, etten voi enää tehdä. Olen tehnyt lasten ollessa pienempiä niitä 6h työpäiviä (ilman ruokataukoa) ja kyllä silloin tein 8h työt tuossa 6hssa. Tosin tällöin sain samasta työstä siis vähemmän palkkaa kuin nykyisin 8h työpäivällä.
Ruotsissa ja Japanissa tehdyissä tutkimuksissa tuottavuus nousi 6h työpäivällä verrattuna 8h työpäiviin. En ole tosin selvittänyt tarkemmin minkälaisia työtehtäviä noissa kokeiluissa oli mukana, mutta eiköhän omissa vastaavissa asiantuntijatöissä olisi oikeasti tehokkaampaa ja myös tuottavampaa tehdä 6h päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kokeillutkin tehdä tuota osittaista hoitovapaata. Ongelma oli siinä, että palkka ja työaika kyllä pienenivät, mutta työ-/asiakasmäärä pysyivät samoina.
Mutta eikö toi ole just se mitä moni sanoo, pystytään tekemään samassa ajassa sama työ?
Sit pitäisi saada myös 100% palkka jos oletetaan, että tulosta tehdään täyden työpäivän edestä. Riippuu varmaan alasta mutta meillä toimisi 6h päivä. Pari tuntia päivässä menee kahvitteluun, työkavereiden kanssa jutteluun, uutisten lukemiseen ja muuhun hömppään. Jos nämä karsii saa päivän työt helposti tehtyä kuudessa tunnissa. En sitten tiedä miten tuo sosiaalinen puoli ja yhteisöllisyys kärsii.
Kaikki EI SAA pitää osittaista hoitovapaata. Sen päättää työnantaja. Mä olen ”avainroolissa” ja siksi työnantaja ei anna osittaista pitää.
Muuten todellakin tekisin 6h päivää. Useampi lapsi ja paljon perhehärdelliä.
Nyt tehdään niin että mies sitten lyhentää työaikaa kun minä en saa.
Pitäisi olla ehdoton oikeus lyhentää työaikaa ihan vaan omalla ilmoituksell jos on pieniä lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käyttäisin hoitovapaamahdollisuutta, jos sellainen olisi. Ja käytinkin. Nyt tuo teini on 15-vuotias, ei taida enää olla mahdollista...
Käytitkö silloin kun se olisi ollut mahdollista? Jos et, niin mikset?
Tuossahan se lukee.
Mä oon opettaja ja oon miettinyt miten tuollainen vaikuttaisi kouluun. Eihän se sinne varmaan ikinä tule, koska oppivelvollisuus vaatii tietyn määrän tunteja. Oppilaat on 8-16 päivinä aina loppua kohti aivan selkeästi paljon levottomampia, osa valittaa ettei opi mitään kun ei jaksa enää keskittyä ja heitä saa komentaa paljon enemmän. Se keskittyminen selkeästi lähtee huononemaan siitä noin kello kahdesta alkaen. Käy sääliksi, kun ne menee siitä vielä kotiin ja tekee läksyt tai lukee kokeisiin. Oikeasti, 6 tunnin päivä riittäis yläkoululaisille aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kokeillutkin tehdä tuota osittaista hoitovapaata. Ongelma oli siinä, että palkka ja työaika kyllä pienenivät, mutta työ-/asiakasmäärä pysyivät samoina.
Eli oikeasti pystyit hoitamaan 6 tunnissa sen, mihin olit ennen tuhlannut 8 tuntia. Ei ihme, että tämä maa on polvillaan kun tällaisia velttoja pitää roikottaa työssä..
Todennäköisesti ei pystynyt, sehän se ongelma olikin...
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistutan nyt tämän keskustelun yhteydessä, että kahdeksan tunnin työpäivä ei ole mikään jumalan kivitauluihin piirtämä luonnonlaki, joka on aina ollut, vaan n. 100 vuotta vanha sopimus. Se, että silloin on sovittu näin, ei tarkoita, etteikö maailma voisi muuttua. Kahdeksan tunnin työpäivää vastustettiin todella kiivaasti, ja sitten se kuitenkin tuli. Maailma on muuttunut, ja asioiden miettiminen uudelleen on paikallaan.
Niinpä. Jotenkin hassu oletus, että ihan kaikkea maailmassa olevaa työtä on olemassa ainoastaan 8 tunnin pätkissä ja muunlainen mitoitus olisi täysin mahdotonta järjestää.
TYönantajana pidän eniten niistä työntekijöistä, jotka tekevät 12-tunnin päiviä (omasta aloitteestaan) ja vastaavasti ovat 2-3 kk välein pitkillä vapailla. Nykyiset TESsit hyväksyvät tämänkin
Aha. Mihin tämä liittyi?
Jokainen taloudellisten realiteettien alla toimivassa yksityisen sektorin firmassa työskentelevä ymmärtää, että kuuden tunnin työpäivä on täysin toteuttamiskelvoton ajatus. Sitä kannattaa ainoastaan julkisen sektorin työntekijät, joille työpaikka on saavutettu etu. No, jotkut pieni osa matalimman tason yksityisen sektorin duunareistakin saattaa kannattaa. Sellaiset, joille työnantaja on ”riistäjä-kapitalisti” ja työssäkäynti vastenmielinen välttämätön paha.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon opettaja ja oon miettinyt miten tuollainen vaikuttaisi kouluun. Eihän se sinne varmaan ikinä tule, koska oppivelvollisuus vaatii tietyn määrän tunteja. Oppilaat on 8-16 päivinä aina loppua kohti aivan selkeästi paljon levottomampia, osa valittaa ettei opi mitään kun ei jaksa enää keskittyä ja heitä saa komentaa paljon enemmän. Se keskittyminen selkeästi lähtee huononemaan siitä noin kello kahdesta alkaen. Käy sääliksi, kun ne menee siitä vielä kotiin ja tekee läksyt tai lukee kokeisiin. Oikeasti, 6 tunnin päivä riittäis yläkoululaisille aivan hyvin.
Meillä kyllä yläkoululaisilla on kaikki 6 tunnin päiviä. Jos teillä on 8 tunnin päiviä, siellä taitaa sitten olla myös lyhyempiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska, jos teen 6h tai alle (129h/kk), saan soviteltua päivärahaa n. 300€. Jos olen osittaisella hoitovapaalla, saan Kelasta 97€ ja oikeus päivärahaan menee. Siksi.
Ja uskot, että jos mennään 6 tunnin työpäivään, kela maksaa kaikille soviteltua päivärahaa? Milläköhän rahalla....
Uskon asiat hoidetaan kirkossa. Perustelin, miksi en hyödynnä osittaista hoitovapaata. Mulla on siihen oikeus, lapset ovat 1&2 luokalla, mutta rahallisesti siinä ei ole mitään järkeä.
Yleisen hyvinvoinnin kannalta, olen 6h työpäivien puolella. Toisissa töissä se 8h on todella raskas, henkisesti sekä fyysisesti. Tämä on paljon myös ihmisestä toki kiinni, toiset elävät työlleen ja toiset elävät työllä. Osa elää sitten työntekijöiden maksamilla veroilla. Mutta kun katsoo jatkuvasti nousevia mielenterveysongelmia ja tuntuu, että nuoretkin ovat jo kropastansa aivan rikki, 6h työpäivä voisi olla helpottava tekijä. Olen myös perustulon kannalla. Se oli vastaus moniin ongelmiin, mutta en ole kyllä selvittänyt sitä loppuun asti, voi olla, että se olisikin loppujen lopuksi huono juttu. Mutta en ole sitä mieltä, että työnantajan pitäisi maksaa 8h palkka 6h työstä. Avaisihan se lisää työpaikkoja. Yhdelle uudelle työtä / 3 vanhaa kokoaikaista kohti.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen taloudellisten realiteettien alla toimivassa yksityisen sektorin firmassa työskentelevä ymmärtää, että kuuden tunnin työpäivä on täysin toteuttamiskelvoton ajatus. Sitä kannattaa ainoastaan julkisen sektorin työntekijät, joille työpaikka on saavutettu etu. No, jotkut pieni osa matalimman tason yksityisen sektorin duunareistakin saattaa kannattaa. Sellaiset, joille työnantaja on ”riistäjä-kapitalisti” ja työssäkäynti vastenmielinen välttämätön paha.
Miten ihmeessä se olisi toteuttamiskelvoton? Olen yksityisyrittäjä ja minulla on tälläkin hetkellä töissä yksi ihminen vain yhden päivän viikossa. Ei siinä ole mitään vaikeaa, kun osaan mitoittaa hänen työnsä sen mukaan. Ja hän osaa itsekin.
Aika moni meidän alalla sanoo että osittainen hoitovapaa on käytännössä sitä, että 8 tunnin työt pitää saada jotenkin tehtyä 6 tunnissa, eli töiden määrä ei vähene vaikka työaika väheni. Eräällä ystävälläni se johti siihen että hän teki nuo ylimääräiset hommat sitten iltaisin lasten nukkumaanmentyä ylitöinä kun ei muuten selvinnyt. Ei se näin pitäisi mielestäni mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistutan nyt tämän keskustelun yhteydessä, että kahdeksan tunnin työpäivä ei ole mikään jumalan kivitauluihin piirtämä luonnonlaki, joka on aina ollut, vaan n. 100 vuotta vanha sopimus. Se, että silloin on sovittu näin, ei tarkoita, etteikö maailma voisi muuttua. Kahdeksan tunnin työpäivää vastustettiin todella kiivaasti, ja sitten se kuitenkin tuli. Maailma on muuttunut, ja asioiden miettiminen uudelleen on paikallaan.
Niinpä. Jotenkin hassu oletus, että ihan kaikkea maailmassa olevaa työtä on olemassa ainoastaan 8 tunnin pätkissä ja muunlainen mitoitus olisi täysin mahdotonta järjestää.
TYönantajana pidän eniten niistä työntekijöistä, jotka tekevät 12-tunnin päiviä (omasta aloitteestaan) ja vastaavasti ovat 2-3 kk välein pitkillä vapailla. Nykyiset TESsit hyväksyvät tämänkin
Aha. Mihin tämä liittyi?
Edelliseen kommenttiin, jossa huomautettiin 8 tunnin työpäivän olevan pelkkä hassu oletus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisen hyvinvoinnin kannalta, olen 6h työpäivien puolella. Toisissa töissä se 8h on todella raskas, henkisesti sekä fyysisesti. Tämä on paljon myös ihmisestä toki kiinni, toiset elävät työlleen ja toiset elävät työllä. Osa elää sitten työntekijöiden maksamilla veroilla. Mutta kun katsoo jatkuvasti nousevia mielenterveysongelmia ja tuntuu, että nuoretkin ovat jo kropastansa aivan rikki, 6h työpäivä voisi olla helpottava tekijä. Olen myös perustulon kannalla. Se oli vastaus moniin ongelmiin, mutta en ole kyllä selvittänyt sitä loppuun asti, voi olla, että se olisikin loppujen lopuksi huono juttu. Mutta en ole sitä mieltä, että työnantajan pitäisi maksaa 8h palkka 6h työstä. Avaisihan se lisää työpaikkoja. Yhdelle uudelle työtä / 3 vanhaa kokoaikaista kohti.
Ainakin meillä priorisoitaisiin työt siten, että uusia ei palkata. Aika paljon on asioita, joita tehdään vanhasta muistista, vaikka niitä ei enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeasti pystyit hoitamaan 6 tunnissa sen, mihin olit ennen tuhlannut 8 tuntia. Ei ihme, että tämä maa on polvillaan kun tällaisia velttoja pitää roikottaa työssä..
8 tunnin päivässä 2 kpl 15min kahvitaukojaja 1 kpl 30 min lounastaukoja. 6 tunnin päivässä ainekin toinen kahvitauko jäisi pois ja turhista palavereista, kun karsisi niin tehokkuus paranisi.
Tässä vaiheessa minusta turha puhua ehdotuksen vastustajistta tai kannattajista. Minusta asiaa kannattaa tutkia ja sen pohjalta tehdä päätöksiä. Työelämä murroksessa jokatapauksessa ja useampi tutkija puhunut, miten työnmäärän odotetaan pienenevän tulevina vuosina.
Kuinkahan moni oikeasti jaksaa tehdä henkisesti ja fyysisesti tehokkaasti 8h putkeen, ilman taukoja, etteikö työn laatu kärsi tai tapaturmanriski kasva.
Asia ei ole mitenkään uusi, sillä siitä on puhuttu jo 70-luvulla ja tutkittua tietoa ja kokeiluja on pilvin pimein. Erityisesti 90-luvulta. Löytyy netistä.
Ja tutkimusten mukaan 6h työpäivällä saatiin työteho ja sama suoritus kuin se olisi tehty 8h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 tunnin päivässä 2 kpl 15min kahvitaukojaja 1 kpl 30 min lounastaukoja. 6 tunnin päivässä ainekin toinen kahvitauko jäisi pois ja turhista palavereista, kun karsisi niin tehokkuus paranisi.
Tässä vaiheessa minusta turha puhua ehdotuksen vastustajistta tai kannattajista. Minusta asiaa kannattaa tutkia ja sen pohjalta tehdä päätöksiä. Työelämä murroksessa jokatapauksessa ja useampi tutkija puhunut, miten työnmäärän odotetaan pienenevän tulevina vuosina.
Mutta myös työntekijöiden määrä on laskussa.