Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Yks tuttu on 55 ja se käy salilla, matkustelee ja tekee aika vaativaa asiantuntijatyötä
Mun vanhemmat on 85-vuotiaita.
Aloittavat päivän klo 04.30 jolloin menevät 3 km kävelylenkille ja sitten siivoavat, puuhailevat pihassa, käyvät kaupassa, marjastamassa, sienestämässä jne. Äiti neuloo ja virkkaa, kun malttaa istua paikallaan, isä räplää tablettiaan tms. Ihan normia heille. Eivätkä koe olevansa mitenkään erikoisia.
Molemmat aloittivat työn teon 13-vuotiaina koulun ohessa. Ja siinä sivussa tekivät vielä maalaistalon töitä. Ei ammattikouluja, ei ollut mahdollisuuksia vaan suoraan työelämään 15 vuotiaana. Hyvin ovat jaksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Kai ymmärrät, että nykyiset keski-ikäiset ja sitä nuoremmat pääsevät eläkkeelle vasta seitsenkymppisenä... Toivon totisesti, etten siitä viiden vuoden päästä ole niin hapero ja heiveröinen, etten kykene elämään täysipainoista itsenäistä elämää.
Juu mun täti oli sellainen. Kävi lenkillä joka päivä Kangasalan harjuilla, poimi mustikkaa ja teki ruokansa aina itse. Leipoi ja säilöi. Otti koronarokotteen ja kuoli aivoveritulppaan. Mutta koronaa ei onneksi saanut. Oli kuollessaan 86-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Äitini on juurikin 75, enkä kyllä osaa häntä vielä vanhuksena pitää. Mutta osa tuon ikäisistä varmasti on mummoutuneita ja avun varassa, joten ehkä tuo ikäraja ei ole niin "paha" kuin miltä ensilukemalla kuulosti. Mutta äitini siis siivoaa kodin ja pesee ikkunat itse, hoitaa dementoitunutta isääni kotona, hoitaa lapsenlapsiaan, käy meilläkin välillä siivoamassa, kääntää kasvimaan keväällä ja tekee lumityöt talvella, lukee intohimoisesti ja seuraa maailman asioita, maksaa laskut nettipankissa (jopa sillä täysin järjettömällä Nordean tunnuslukulaitteella, jonka käyttö saisi monen nuoremmankin epätoivon valtaan), pyöräilee joka paikkaan, tekee itse ruoat...
Mulla meni hermo sen laitteen kanssa ja siihen loppui Nordean asiakkuus.
Melkoinen äiti sulla 🙂
Vierailija kirjoitti:
50 v..
Oma mummini on kova kävelemään ja tekee kaiken vielä ihan itse, pian 90v.
Joo, mun isä. Tosin joitakin terveysongelmia on mutta vielä näemmmä jaksaa.
Oma sukulaiseni pärjäsi 80 v erittäin hyvin. Sitten alkoi ensin näkö hiljalleen heiketä, vaan ei vauhti. 86 v alkoi sitten hidastus ja 87v nopeutuva . Loppu tuli seuraavana keväänä, kuten niin monella vanhalla.
Anoppi on 83v lokakuussa 84.
Polkupyörää ei nyt hänellä ole, kun viime kesänä pyörä rikkoontui onnettomuudessa. Pihasta tullut auto törmäsi.
75v ei ole kyllä vanhusta nähnytkään. Omat vanhemmat voisivat helposti olla vielä työelämässä, ei mitään rajoitteita käytännössä missään asiassa heillä. Mielestäni vanhukseksi voi kutsua 85< ja niistäkin osa vielä nuorekkaita
Vierailija kirjoitti:
Hekin kyllä lopulta kuolevat.
Kaikki kiollaan jossain vaiheessa. Sen jokainen tietää.
Itse ajattelen, että elämä pitää elää niin kuin tykkää. Ei siten, että en voi tehdä kun en tiedä mitä muut ajattelevat.
Hienoa kuulla, että iäkkäätkin elävät " täysillä" kuten kuuluukin elää.
Emme onneksi tiedä elinpäivien määrää. Siksi elämä on tässä ja nyt.
Tätini 55 v. on työelämässä, minkä ohella jaksaa hoitaa lapsenlapsia ja tehdä vapaaehtoistyötä. Kunnioitettavaa ikäihmisen toimintaa!
Sisareni on 95v. Asuu yksin ja hoitaa kotinsa + muut asiansa itse. Sisko kyllä suuttuis, jos sanoisin häntä vanhukseksi.
Vierailija kirjoitti:
75v ei ole kyllä vanhusta nähnytkään. Omat vanhemmat voisivat helposti olla vielä työelämässä, ei mitään rajoitteita käytännössä missään asiassa heillä. Mielestäni vanhukseksi voi kutsua 85< ja niistäkin osa vielä nuorekkaita
Elossa oleva vanhempi, äiti on 75 v. Ei kyllä jaksaisi olla työelämässä enää (oma mielipiteeni), mutta on muuten vireä. Avopuolisonsa on 10 v nuorempi, ajaa autoa, käy ostoksilla ja marjassa, siivoaa itse, pesee pyykit itse jne. Siis elää normaalia aikuisen elämää.
Vaikka kuinka monia, osa on jo kuollut saappaat jalassa. 90-vuotiaina ja ylikin moni vielä tekee noita asioita. Yhdellä pyöräily oli ensimmäinen mistä joutui oman turvallisuutensa vuoksi luopumaan, jo 80-v.. Silloin hän alkoi juosta niitä matkoja koska kävellen olisi liian hidasta.
Ei kaikilla ole niin paljon virtaa nuorenakaan. Toiset ovat uupuneet liian raskaista töistä, kuka mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Kauheaa, sanotko 69-vuotiasta mummoksi.
Minun äiti tuli mummoksi 48 vuotiaana. Minä tulin mummoksi 43 vuotiaana. Että kyllä 69 vuotias mummo on mummo.
Parempi sana on isoäiti. Mummo synnyttää tietynlaisia mielikuvia, joita en ainakaan itseeni haluaisi liitettävän.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu 85 v teräspappa. Kaiken muun touhuamisen lisäksi hankki juuri 25v nuoremman vaimon.
Nuorempi puoliso pitää virkeämpänä.
82, Teen kaikkea itse. Jopa ns. koopperin juoksun joka muuna päivänä, paitsi sunnuntaina jolloin on pyhitettävä lepopäivää. Nii, tytöillä en enää käy eivätkä tytötkään luonani.
Tottakai vanhukset tekevät ne työt, joita nuoriso ei viitsi, he keräävät marjat lapsilleenkin, he käyvät tansseissa, pitävät yllä kuntoaan käydessään kuntosaleilla ja kaikissa liikuntaryhmissä, käyvät uimahallissa, teattereissa ja tekevät virkistysmatkoja ulkomaille ja moniin kylpylöihin.
Joten kyllä kiirettä pitää, että ehtii joka paikkaan.