Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
77 vuotias hoitaja, tekee paljon työvuoroja. Tiedän useita muitakin yli 70 vuotiaita keikkalaisia kun on työntekijäpula
Mikä se onkaan keskimääräinen elinajan odote yli 80v? Jos ei ole sairautta,niin miksei olisi toimiva.Omassa talossaan asuivat minunkin vanhemmat,isällä ajokortti jne.Naapurini 86v ajelee myös ja toimittaa kaikki asiansa.Siivousapu on joillakin tarpeen,toisella jokin muu.Ihan hassuja ajatuksia joillain,että 60-70v olisi jotenkin vanha.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
Hei camoon! 1963 syntynelle tuo 65v on eläkeikä, joten ei ne nyt mitään super"vanhuksia" ole, kun eivät ole vanhuksia olllenkaan, vaan ihan työikäisiä ihmisiä.
Jos ihminen on jo tuon ikäisenä köntys/vanhus eikä/ "poukkoile" sinne tänne ,niin huonompi juttu.
Ite oon nyt 63v enkä päivääkään ole ajatellut, että olisin vanhus. Työelämää edessä vielä 1,5v ja ei ole olemassa asiaa, jota en pystyisi tekemään ikäni vuoksi.
Joo, ymmärrän kyllä, että parikymppisen mielestä 60v on "vanhus" mutta ei se kyllä ole, eikä 65 vuotiaskaan , saatika , että olisi mikään "supervanhus", kun jaksaa elää normaalia elämää :D
Oma isäni eli 97 vuotiaaksi ja hänestä voi sanoa, että oli vanha. Omilla jaloillaan oli hänkin, oikeastaan kuolikin suorilta jaloilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Olen mummosi kanssa saman ikäinen, en myönnä olevani vanhus.
Oon 68 ja menossa rock konserttiin. Epäilen tosin itsekin, onko järki mennyt.
Minä olen muutaman vuoden nuorempi, mutta kuuntelen rokkia. Eikä se mielestäni ole mikään ihme, koska nuoruuden musiikki jota kuunneltiin oli juurikin rokkia.
Tykkään edelleen kuunnella vaikkapa Hurriganesia :D
En kyllä ajattele minäkään, että olisin vanhus, mutta ymmärrän, että nuorten mielestä olen, koska kyllähän lapsen mielestä jo 30v on vanha ja kun itse on 30v niin se kuusikymppinen on vanha ja kun itse on 60v niin ei tunne itseään vanhaksi ollenkaan, vaan 90v on vanha :D
Mielikuva siitä, kuka on vanha muuttuu sitä mukaan, kun itselle tulee ikää.
Äitini teki vielä klapeja n 87 vuotiaana. Vajaa 10 v tuosta niin asuu edelleen omakotitalossa, toki nyt täytyy olla apuja.
Äitini 76v, käy kokopäivätyössä kun kotona oli kuulemma niin tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Alle viisikymppisten eläkkeellepääsyikä on 69-70 vuotta eli tuossa iässä kai nykyään kuuluukin olla täysin työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.Hei camoon! 1963 syntynelle tuo 65v on eläkeikä, joten ei ne nyt mitään super"vanhuksia" ole, kun eivät ole vanhuksia olllenkaan, vaan ihan työikäisiä ihmisiä.
Jos ihminen on jo tuon ikäisenä köntys/vanhus eikä/ "poukkoile" sinne tänne ,niin huonompi juttu.
Ite oon nyt 63v enkä päivääkään ole ajatellut, että olisin vanhus. Työelämää edessä vielä 1,5v ja ei ole olemassa asiaa, jota en pystyisi tekemään ikäni vuoksi.
Joo, ymmärrän kyllä, että parikymppisen mielestä 60v on "vanhus" mutta ei se kyllä ole, eikä 65 vuotiaskaan , saatika , että olisi mikään "supervanhus", kun jaksaa elää normaalia elämää :D
Oma isäni eli 97 vuotiaaksi ja hänestä voi sanoa, että oli vanha. Omilla jaloillaan oli hänkin, oikeastaan kuolikin suorilta jaloilta.
Näin on näreet. Itsellä ikää 47 vuotta ja eläkkeelle pääsen näillä näkymin pari kuukautta ennen kuin täytän 70 vuotta. Nykyään yhteiskunta odottaa 65-70-vuotiaan olevan ihan normisti vielä työkunnossa. Saattaahan tuo eläkeikä vielä nousta tuosta useilla vuosilla, kun lapsia ei enää synny eläkkeiden maksajiksi.
Äitini on 77 vuotias, tuolla se leikkaa nurmikkoa ulkona eikä ole mikään supervanhus. Tätini eli lähes sata vuotiaaksi ja 90 vuotiaana vielä teki polttopuita sekä purki oman kylpyhuoneensa ennen remonttimiesten tuloa. Toki tätini teki kaiken aikaa pienempiäkin hommia, mutta niitä ei kannata tähän luetella.
Vierailija kirjoitti:
Mun täti! On 51 ja käy salilla, lenkillä, lukee, somettaa (tää on aika hauska kyllä :D), harrastaa vaellusta ja patikointia ja nyt on lähdössä jollekkin risteilylle (okei ne on aika eläkeläisjuttuja). Töissä käy muistaakseni 80% työajalla :) Mutta silleen ihan nuorekas vanhaks
Anteeksi mitä? Minä olen 53 ja käyn salilla! Äitisi on nuori tyttö!
Naapurini muuttivat maaseudun isosta omakotitalosta kunnan keskustaan 85 vuotiaana lastensa painostamina. Palvelutalossa voisi ostaa itselleen palveluluita tarpeen mukaan. Paskan marjat! Muutaman kuukauden jälkeen naapurini muuttivat kotitaloonsa takaisin koska keskustan kaksiossa oli niin tylsää!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
65v ???????
olen 63, entinen Huriganes fani. Kuljen vieläkin rokkikonserteissa ja ja pukeudun yleensä farkkuihin ja lenkkareihin tai bootseihin. En ole edes ajatellut että olisin joku vanhus. Ei herran jestas mitä nuoriso oikein ajattelee...
Ihan jonnekin nuorison (lue: kakaroiden) festareille en halua mennä mutta muuten olen ihan elämässä mukana.
Vaarini sisko 94v. ajaa itse autolla ja kantaa lämmityspuut isoon maataloon itse, ja toki lämmittää talon monet takat ja puuhellan. En tiedä käykö marjassa ja sienessä edelleen. Todennäköisesti kun jaksaa halkojakin kannella ahkerasti.
Hyvä kaveri läks 78 vuotiaana. Oli superrpappa viimeiseen saakka.
Rambo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täti! On 51 ja käy salilla, lenkillä, lukee, somettaa (tää on aika hauska kyllä :D), harrastaa vaellusta ja patikointia ja nyt on lähdössä jollekkin risteilylle (okei ne on aika eläkeläisjuttuja). Töissä käy muistaakseni 80% työajalla :) Mutta silleen ihan nuorekas vanhaks
Naapurini muuttivat maaseudun isosta omakotitalosta kunnan keskustaan 85 vuotiaana lastensa painostamina. Palvelutalossa voisi ostaa itselleen palveluluita tarpeen mukaan. Paskan marjat! Muutaman kuukauden jälkeen naapurini muuttivat kotitaloonsa takaisin koska keskustan kaksiossa oli niin tylsää!
Mä kans repesin tästä! Olen 58-vuotias ja yhteiskunta olettaa, että olen vielä pitkän aikaa työelämässä mukana, joten ei kannata vielä liikaa vanhettua. Omakotitaloa hoidan yksinään, joten ei kannata liikaa hapertua ennen aikojaan. Sen enempää en kyllä viitsi olla mikään super. Töissä täytyy olla melkoinen super, mutta palkkaa siitä ei kuitenkaan makseta sen mukaan.
Sauli Niinistö on 75v, että en nyt sanoisi vanhus.... 69 voi olla vielä työelämässä, kuten Niinistökin.
80+ tai 85-100 alkaa olla supervanhus jos on aktiivinen ym.
Vierailija kirjoitti:
Sauli Niinistö on 75v, että en nyt sanoisi vanhus.... 69 voi olla vielä työelämässä, kuten Niinistökin.
80+ tai 85-100 alkaa olla supervanhus jos on aktiivinen ym.
Hyvä esimerkki. Niinistö on ollut myös sitä mieltä, että vanhus ei ole sopiva nimitys ikääntyneille vaan olisi parempi kun puhutaan ikäihmisistä.
Ei minunkaan mielestä voi kaikkia alkaa kutsumaan vanhukseksi kun 65v rajapyykki on ohi.
Ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus ja ikä ei korreloi kaikkien kohdalla ihmisen kyvykkyyttä ja toimintakuntoa.
Vanhukseen liittyy vahvasti " raihnaisuus" ylipäätään huono kunto, alentunut toimintakyky arjessa ja kaikessa. Kaikkien ikääntyneiden kohdalla noin ei ole.
Anoppi käy salilla, jumppaa kotona, käy päivittäin pitkillä reipastahtisilla kävelylenkeillä ja touhuaa muutenkin koko ajan. Istumassa häntä ei juurikaan näy. Ikää on 75 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Rambo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans repesin tästä! Olen 58-vuotias ja yhteiskunta olettaa, että olen vielä pitkän aikaa työelämässä mukana, joten ei kannata vielä liikaa vanhettua. Omakotitaloa hoidan yksinään, joten ei kannata liikaa hapertua ennen aikojaan. Sen enempää en kyllä viitsi olla mikään super. Töissä täytyy olla melkoinen super, mutta palkkaa siitä ei kuitenkaan makseta sen mukaan.
Olen 58 ja oletetaan että olen vielä töissä n 10 vuotta. Ei ole aikaa vielä himmailla.
Meidän naapurissa on kans yks 55v naisvanhus, ostaa kaikki marjat ym. torilta.
Miksihän ei mee metsään kerää, kun se on ihan lähellä.
Oon 68 ja menossa rock konserttiin. Epäilen tosin itsekin, onko järki mennyt.