Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.

Vierailija
25.08.2020 |

Vaikka ovat niin vanhoja?

Kommentit (752)

Vierailija
601/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan mun omat vanhemmat (80v ja 78v) ystäväpariskuntineen on just tuollaisia. Ei he kyllä ole mitään supervanhuksia vaan ihan tavallisia eläkeläisiä.

Vierailija
602/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen täti, 75 v ja tälläkin hetkellä siivoaa tallia tyttärensä kanssa kun heidän lampast on meillä hoidossa. Karsina tyhjenee hyvää vauhtia odottamaan talvea ja puhtaita olkia kun lampaat tulee sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 75-vuotias anoppi. Ei mitään perussairauksia, säännöllisiä lääkityksiä tms., asuu hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja jaksaa puuhata mökkitöissä paremmin kuin moni 30 vuotta nuorempi. Hoitaa lisäksi usein meidän nelivuotiasta ja hyvin jaksaa tämän perässä juosta ja leikkiä. On ollut aina normaalipainoinen, liikunnallinen eikä ole pahemmin koskaan juonut alkoholia ja tupakasta on pysynyt visusti erossa.

Vertailun vuoksi mun oma äiti joka on n. 10 vuotta anoppia nuorempi, on 2-tyypin diabeetikko ja liikkuminen on hänelle haasteellista osteoporoosin ja lihasten surkastumisen takia. On polttanut aikanaan, alkoholi on maistunut ja ylipainostakin päässyt eroon vasta viime vuosien aikana.

Se vaan opetuksena tässä, että ei ne lääkärit ihan paskaa puhu kun korostavat terveellisten elämäntapojen vaikutuksia läpi elämän.

Vierailija
604/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Mun äiti on 81v ja supermummo. Minusta tulee todennäköisesti samanlainen.

Vierailija
605/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemma 82 ja 75 vuotiaita. , kasikakkonen pyöräilee, poimitaan marjoja , jos huvittaa , mut kalvalla saa toisten poimimia ja puhdistamia, samoin kuin juureksia prismasta. Kalat kyllä haetaan järvestä, siivootaan parikin huushollia, että ovat tip top kunnossa ikkunanpesuja myöden. Nurmikotajetaan työnnettävällä ja muutenkin puutarha kunnossa pidetään.

Sitten vaan lenkkeillään ,kävellään ja juostaankin ,,,talvisin salilla käydään.

Metsähommiakin vois tehdä ,mut tuttavalla on siihen kunnon koneet.

Vierailija
606/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi 80-v. Kommunikoi myös lastenlasten kanssa WA:ssa ja käy kuntosalilla.

Vierailija
607/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, äitini täti 88v polkee edelleen tarjousten perässä ja käy vesijumpassa ja hoitaa kotinsa tiptop

Vierailija
608/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverit rupesi 50vuotiaana harvenemaan ympäriltä. Kaikki jotka tupakoivat ja käyttivät viinaksia on jo edesmenneitä. Liikkumattomat, jotka ei liiku kuin autolla, hissillä ja istuvat sohvannurkassa vapaansa ovat samoin edesmenneet tai elävät huonokuntoisina nyt 70vuotiaana. 

Koen itseni onnelliseksi, kun saan vielä 70v olla suht kunnossa. Kyllä tässä iässä on jo ajantuomaa patinaa itse kullakin. Ei vain auta jäädä paikoilleen. Sen minkä vielä pystyy liikkumaan on ylläpidettävä jatkuvasti liikkumalla. Aivoja on myös voimisteltava peleillä yms.

On viisainta hoitaa sitä terveyttä kuin sairauksia, silloin ne eivät ole läheskään, niin voimakkaasti läsnä elämässä. 

Kyllä tunnen montakin supervanhusta. Kaikki kävelevät päivittäin ulkosalla ja ovat vireästi mukana eri toimissa. 

Avainsana vanhemmassa polvessa on päivittäinen ulkoilu. Vanhempani ovat koko ikänsä viettäneet mahdollisimman paljon aikaa ulkosalla oman aikansa terveyssuosituksia noudattaen. Kävelivät töihin ja kotiin n. 3-4 km suuntaansa. Autoa käyttivät työmatkoihin vain todella harvoin. Viikonloppuisin ulkoiltiin koko päivä perheen kanssa. Elivät 90-kymppisiksi ja syöpä vei heidät.

Ihanaa talvella käydä hiihtämässä heidän kanssa ja pysähtyä pakkasessa juomaan kuumaa kaakaota ja jotain hyvää sen kanssa tai hiihtäjien majalla ostettiin kaakaot ja munkkipossut, joskus paksut hyvät hernarit. Olimme koko perhe hoikkia kuin pajunvitsat.

Kotoa opitusta itselläkin lähti, että ulkona pitää käydä päivittäin liikkumassa vähintään tunti. Metsässä toki menee helposti koko päivä vaikka kaupunkilaisena tuppaan eksymään helposti, kun auto jää näkyvistä.

Tehkää hyvä palvelus jälkikasvullenne ja ulkoilkaa heidän kanssa päivittäin, toki mahdollisuuksien mukaan. Siitä jää terveellinen ja liikkuva elämäntapa. Toki se kannattaa aloittaa jo ihan pienten lasten kanssa.

Tämä on paskapuhetta. Ennen vanhaan, vielä 60-luvullakin, pidettiin ihan sekopäänä jos lähti huvikseen lenkille. Kyllä se ulkoilu ja liikunta tuli siellä pihatöissä ja muissa asioissa, siinä enää tarvinnut lenkille lähteä erikseen. 

Totta, minulla oli 30 vuotta sitten potilaana vanha herra, joka kertoi nuorena rakastaneensa lenkkeilyä (juoksemista), mutta oli joutunut lopettamaan valmistuttuaan insinööriksi, koska juoksentelevaa insinööriä olisi pidetty kylähulluna.

Vierailija
609/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen vanhus (77v) asuu keskellä korpea pienessä talossaan yksin. Talossa ei ole sisävessaa, talo lämmitetään puilla, vedet kannetaan ämpärillä sisään ja ulos. Pilkkoo puut, kantaa vedet, lämmittää puusaunat, käy marjassa ja sienessä, kaupassa, hoitaa pihaa jne. Tietty siihen päälle tekee ruokaa, talvisin leipoo leivinuunissa jne.

Vierailija
610/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 63 ja tunnen itseni vanhaksi. Olen huolissani kuinka kauan "pysyn pystyssä".

Vierailija
611/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheinen vanhus (77v) asuu keskellä korpea pienessä talossaan yksin. Talossa ei ole sisävessaa, talo lämmitetään puilla, vedet kannetaan ämpärillä sisään ja ulos. Pilkkoo puut, kantaa vedet, lämmittää puusaunat, käy marjassa ja sienessä, kaupassa, hoitaa pihaa jne. Tietty siihen päälle tekee ruokaa, talvisin leipoo leivinuunissa jne.

Kyllä. Samoin kotini entinen asukas, 90-vuotiaanakin. Ja kun minä toivuin leikkauksesta 43-vuotiaana ja fyssari kysyi onko kotitöitä joita en pysty tekemään ja vastasin puiden ja vesien kantamisen, fyssari puuskahti että no ne ei ole pakollisiakaan.

Ai ei vai? Kun on puulämmitys ja kantovesi? :D Eli nykyään ajattelu on sitä ettei nelikymppisen tarvitsekaan jaksaa tehdä näitä kotitöitä, jotka ennen on jaksanut 90-vuotiaskin.

Vierailija
612/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas isäni on 72 ja varmaan elämänsä kunnossa.

On vielä työelämässä, raskas fyysinen työ.

Lisäksi lenkkeilee pitkiä (5-10km)lenkkejä sauvakävellen, marjastaa, sienestää, harrastaa vaikka mitä, puuhastelee kotonakin vaikka mitä. Aina joku projekti menossa.

Hän on aktiivisempi kuin minä, 40v..

Vierailija
613/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ystäväni ovat molemmat yli 80 vuotiaita ja superihania ja virkeitä, pariskunta siis ja viihdyn hyvin heidän kanssaan. Itse olen 50 vuotias.

Vierailija
614/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekin kyllä lopulta kuolevat.

Vierailija
615/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harrastavat yhdessä seksiä päivittäin!

Vierailija
616/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemma 82 ja 75 vuotiaita. , kasikakkonen pyöräilee, poimitaan marjoja , jos huvittaa , mut kalvalla saa toisten poimimia ja puhdistamia, samoin kuin juureksia prismasta. Kalat kyllä haetaan järvestä, siivootaan parikin huushollia, että ovat tip top kunnossa ikkunanpesuja myöden. Nurmikotajetaan työnnettävällä ja muutenkin puutarha kunnossa pidetään. Nussitaan vähintään kerran vrk.

Sitten vaan lenkkeillään ,kävellään ja juostaankin ,,,talvisin salilla käydään.

Metsähommiakin vois tehdä ,mut tuttavalla on siihen kunnon koneet.

Vierailija
617/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Tuo 69 ei vielä ole ikä eikä mikään, ei ainakaan vanhus. Yli 80 ehkä jo vanhus, supervanhus ei ole harvinaisuus nykypäivänä. Tunnen monta.

Vierailija
618/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarini setä tai jotain semmoista kuoli 105- vuotiaana kaatuessaan pihajäätiköllä klapuja hakiessaan. Asui yksin. On

Vierailija
619/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Mun äidillä sama tilanne, mutta hän on 78, ja puolisonsa 81. Käyvät myös kävelemässä viiden kilsan lenkin päivittäin, yhdessä. En pidä heitä edes vanhuksina, vaikka ikä muuta kertookin 😉. Ja asuvat isossa ok-talossa, ja molemmat myös ajavat autoa.

Vierailija
620/752 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

92 v asuu yksin, ilman muuta apua kuin siivous 2* kuussa. Käy kaupat, laittaa ruuat, pesee pyykkinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän