Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.

Vierailija
25.08.2020 |

Vaikka ovat niin vanhoja?

Kommentit (752)

Vierailija
621/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu yhden 100-vuotiaan, joka tekee vielä kaiken itse paitsi siivoaa, sen verran liikkumiskykyheikentynyt. käy kaupassa ja kokkaa yms kävellen. pää toimii hyvin, kuulo heikentynyt kyllä niin pitää käyttää enemmän ääntä jutellessa. aivan ihme tapaus, kertoo eläneensä maaseudulla ja syöneensä luonnon antimia kalaa marjoja yms suurimman osan elämästään. 

Vierailija
622/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

69-vuotias on tänä päivänä aika harvoin vanhus. Läheskään kaikki 80 vuotiaatkaan eivät ole vanhuksia vaan ikäihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki 50-60 -vuotiaita, jotka ovat ryypänneet itsensä monisairaiksi vanhuksiksi, mutta yhä useammin 80 vuotiaskaan ei ole tänä päivänä varsinaisesti vanhus muuta kuin ehkä kalenteri-iältään.

Vierailija
624/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorilla ja keski-ikäisilläkin näyttää olevan hiukan vääristynyt kuva vanhuksista. 75-vuotias on tänä päivänä aika harvoin vanhus.

Vierailija
625/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurit. Yli 90-v. Tekevät kaikki pihatyöt itse. Onni on, jos saa asua omassa mökissä vanhuuteen saakka. Laitokset ovat nykyään niin kamalia. 

Monessako laitoksessa olet asunut?

Vierailija
626/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi 76 hoitaa asiansa (netissä), kotinsa ja ruokansa itse. Reissaa julkisilla ympäri Suomea sukuloimassa ja talveksi lentää Espanjaan. Myös Espanjassa käyttää sujuvasti joukkoliikennettä.

Vierailija
627/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Tai tarkemmin sanottuna tunsin. Haudassa jo kaikki.

Eivät päässeet viikatemiestä pakoon kuitenkaan.

Vierailija
628/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein muunlaisia vanhuksia edes tunne, jos ei lasketa myöhäisvaiheen dementikkoja.

Vierailija
629/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni ranskalainen ukki teki töitä asianajajajana reilusti yli 70-vuotiaana. Hän matkusteli eri puolilla maailmaa vielä 90-vuotiaaksi asti. Naimisiin hän meni kolme kertaa 70-90 v. ikäisenä. Kuoli syöpään 93-vuotiaana. Lasteni ukki oli mukava lastenlastensa kanssa, mutta kontrolloiva omia lapsiaan ja puolisoitaan kohtaan.

Vierailija
630/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni luovutti, mutta pappa! 86v pitaa huolen mummosta(aikalailla sankypotilas), kasvattaa tomaatteja mokilla, kay kaupassa, laittaa ruokaa.

Ja niin pappa ei voi hyvin. Ollut viimeiset 10v suurissa kivuissa, mutta kuten mummoni sen sanoitti hanella on valtava elamanjano. Han ei luovuta.

Vierailija
631/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki kaikkia otsikossa mainittuja pl. ei hoitanut hoitanut sairasta puolisoa, koska puoliso ei ollut sairas. Syöpä vei  äidin sitten aika nopeaan, diagnoosista kuolemaan 1,5 kk.

Vierailija
632/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Äitini on 93-vuotias. Itse poimii marjat, tekee ruoat ja siivoaa.

Vierailija
633/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useitakin yli 80v. jotka ovat erittäin aktiivisia, matkustelevat, harrastavat ym. ja muutama heistä jopa kisaa yleisurheilulajeissa (pikajuoksu, keihäänheitto, pituushyppy ym.). Jos välttyy sairauksilta ja pitää itsensä kunnossa, niin 80v. ei ole vielä ollenkaan vanha.

Vierailija
634/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on 94 vuotias. Asuu yksin kotona. Tekee ruokansa itse, siivoaa, pesee pyykkinsä. Ei tarvitse hoitoapua ulkopuolisilta. On kiinnostunut ulkomaailmasta: seuraa yhteiskunnallisia asioita, politiikkaa ja tekee teräviä kommentteja ja kysymyksiä. Soittelee säännöllisesti sukulaisilleen ja tuttavilleen.

Minäkin soittelen mutta jotkut  sukulaiset ei jaksa jutella. Höh!

Pyöräilen, mutta marjaan en mene. Sitä sai tehdä pentuna ihan yllin kyllin. Ja sinne pitäisi tuoda jokin lava, kun selkä ei kestä sitä kumartelua.

Vierailija
635/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Kauheaa, sanotko 69-vuotiasta mummoksi.

Vierailija
636/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli mummot rautaa, hiiohoi : )

Vierailija
637/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toki 50-60 -vuotiaita, jotka ovat ryypänneet itsensä monisairaiksi vanhuksiksi, mutta yhä useammin 80 vuotiaskaan ei ole tänä päivänä varsinaisesti vanhus muuta kuin ehkä kalenteri-iältään.

Monisairas ei ole sama asia kuin vanhus!

Vierailija
638/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on sellainen. Ikää 86 vuotta, asuvat omakotitalossa isolla puutarhatontilla, piha ja istutukset aina viimeisen päälle. Kasvihuoneessa kasvaa tomaatit, kurkut ja yrtit. Pihalla lisäksi omenapuut ja marjapensaat, joista kaikki kerätään talteen. Hoitaa lisäksi useaa viljelypalstaa noin 5 kilometrin päässä, johon päivittäin kävelee tai pyöräilee. Sieltä kuokitaan puolelle sukua talven perunat ja juurekset.

Koti on aina viimeisen päälle siisti ja leivinuunissa paistetaan viikottain leivät ja pullat. Aina on itse tehtyä ruokaa tarjolla vieraille. Kaiken lisäksi käy vielä joka aamu uimahallissa uimassa kilometrin.

Vierailija
639/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa, sanotko 69-vuotiasta mummoksi.

Minun äiti tuli mummoksi 48 vuotiaana. Minä tulin mummoksi 43 vuotiaana. Että kyllä 69 vuotias mummo on mummo.

Vierailija
640/752 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kaikkia juttuja on kyllä vähän vaikea uskoa!

Mun äiti 81.v. , asuu kaksikerroksisessa omakotitalossa ja leipoo kyllä vielä itse leivät silloin, kun on kunnossa. Nyt kävelee apukepin kanssa, mutta leipoo silti. Joutuu itse siivoamaan, ulkopuolista apua ei ole. Me lapset asutaan niin kaukan , ettei apua voi antaa niin paljon kuin pitäisi. Nyt ollaan kuitenkin menossa porukalla tekemään iventaariota  , jos vaan onnistuu äidin tavaran keruun intoilun takia, mistään ei halua luopua.

Neuloo koko ajan lapsille ja lapsenlapsille jotakin, koko ajan on joku neulomus menossa. Kasvihuone on, mitä hoitaa.

Mutta en voi kyllä silti sanoa miksikään supermummoksi/äidiksi. Ihme , kun pystyy nyt noihinkin hommiin mitä tekee.

Minä olen varmaan heikompi, en jaksa enää edes kokopäivä työtä tehdä ja se ihmeteyttää, miksi pitää olla tämmönen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi