IS kertoo avoimesti tutkimuksesta: Raharikkaat jättävät Helsingin, sinne jää vain pienituloiset ja tuella elävät
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa maalla asuminen vaatiikin. Ainakin jos aikoo elää suht mukavasti. Kun pitää itse maksaa se iso ok-talo ja jokaisella pitää olla oma auto. Ja sen lisäksi kaikki on kovin hidasta ja vaivaloista kun palveluihin, jos niitä edes on, on pitkä matka.
Kehyskunnissa autolla 3-5min kauppaan ihan normaalia. Ei ruuhkia, ei julkisen liikenteen odottamista
Niin, itsekin sanot, että autolla pitää mennä. Auton pitäminen maksaa ja bensakin vaan kallistuu. Halpaa se ei ole.
Aika harva kantanee kaupungissakaan esim. 5-henkisen perheen ruokia kaupasta kotiin kävellen. Tai sitten saa olla koko perhe kantamassa.
Minä olen ilmeisesti yksi niistä harvoista. Tosin minulla on 4 henkinen perhe. Reppu selkään ja kassit olalle. Niin olen elänyt perheeni kanssa jo melkein 10 vuotta.
Rainer?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia kehitystä. New Yorkille kävi myös niin, että perheelliset ja palkansaajat muuttivat kauemmas, mikä kurjisti asuinalueita, mikä taas lisäsi parempituloisten muuttoliikettä entisestään. Kaupungissa rehotti rikollisuus, huumeet ja siinä sivussa myös alakulttuurit ja luovuus. Ehkäpä Helsingille käy myös niin, Manskusta tulee Mosambik-avenue.
Nykyäänhän tilanne ei ole tuollainen New Yorkissa. Kaupunki alkoi siistiytyä 0-toleranssikampanjan myötä jo Giulianin kausilla, ja nykyään asuminen ytimessä on monien toive.
Eivät varakkaat Suomessakaan hakeudu massana metsän siimekseen, vaan kaltaistensa lähettyville.
Ei tietenkään. Helsingissä on vallan keskittymä, sen takia ihmiset siellä asuvat. Jos kukkaro sallii, talo Espoosta tai Kauniaisista mielellään. Vihervasemmistolaiset opettajat, toimittajat ja tutkijat huutavat kapitalismista, mutta ovat itse allekirjoittaneen vihervasemmistolle mandaatin tähän Helsingin turmelemiseen. Tekopyhiä hyvesignaloivia korkeastikoulutettuja ihmisiä, jotka kuitenkaan eivät utse halua elää niiden tänne haalimiensa parissa. Pelkäävät itse jengiytymisen ja rähinöintien lisääntyvän keskustassa, ja nyt haluavat itsekin maalle, kun ovat kaikesta aivotöhnästään niin stressaantuneita.
Niin, miten moni vihervassariunelmoijapoliitikko/päättäjä asuu itse Itä-Helsingissä ja vie lapsensa näihin unelmakouluihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpia luulette, että Suomi tarvitsee tulevaisuudessa: ahdasmielisten vanhempien maalla kasvattamia kielitaidottomia lapsia, joihin vanhemmat siirtävät ahdasmieliset arvonsa ja jotka arvottavat ihmisiä syntyperän perusteella, vai kielitaitoisia (lapseni puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja arabiaa), ennakkoluulottomia ja maailmaa nähneitä lapsia, jotka pärjäävät kaikenlaisissa tilanteissa ja osaavat kohdata kaikenlaisia ihmisiä kohteliaasti ja arvostavasti?
Mihin Suomi tarkalleen tarvitsee "kielitaitoisia (lapseni puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja arabiaa), ennakkoluulottomia ja maailmaa nähneitä lapsia, jotka pärjäävät kaikenlaisissa tilanteissa ja osaavat kohdata kaikenlaisia ihmisiä kohteliaasti ja arvostavasti"? Mitä kouriintuntuvaa hyötyä tuosta on? Että ovat kuin äitinsä joka juuri arvotti ihmisiä synty- ja asuinpaikkansa (maaseutu) mukaan? 😄
Minä näkisin tulevaissuudessa mielelläni esim. lääkärinä tai poliitikkona ennakkoluulottomia, kielitaitoisia ihmisiä. Tai ulkomaankaupassa, diplomatiassa maailmaanähneitä ja kielitaitoisia. Sen sijaan kielitaidottomia maalaisjöllejä ei juurikaan tarvita mihinkään.
No, ennakkoluulottomuus on sinusta kaukana. Maaseutu ei estä opiskelemasta tai hankkimasta kielitaitoa. Ja matkustelemaan pääsee samoin. Ettäs sen tiedät, kaupunkilaisjölli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruokitte trollia, joka väittää järjettömiä?
Ei Helsingissä köyhillä ole edes vara asua.Aloittajan motiivi on äärioikeistolaisen vihapropagandan levittäminen kiteytettynä kahteen asiaan:
Rasismi - "maahan muuttaneet pilaavat Helsingin" ja
Köyhien syrjiminen - "sossu maksaa heille luksuskämpän vuokran"Tämä on roskaa ja vihapuhetta ja te pyöritätte hänen myllyään kuin hamsterit juoksupyörää.
Olen ollut töissa kirkon maa han muutto yksikössä aikoinani. Irakilaiset saivat kaikkea, mitä keksivät pyytää. Tietenkin pyysivät, kun annettiin. Sama kuin yksi suomalainen vähemmistö muinoin, maksettiin salorat ja stereot, kuin Kalevi Sorsa aikoinaan.
Syy miksi harkitsen kirkosta eroamista vaikka olen uskova
Minulla olisi mahdollisuus muuttaa Helsingin keskustaan, mutta en harkitse. Kehyskunnassa elämä on mukavampaa. Miksi haluan kantaa ruokakasseja kun saan ne oveni eteen autolla, miksi tekisin liikkumisestani niin vaikeaa kun nyt hyppään autoon ja useimmat ajeluni kestävät alle 10min. Samassa ajassa Eirassa en pääse edes autolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitkaa nyt niitä mukavia pikkukaupunkeja, joihin olette muuttaneet H.gistä.
Onko Salo esim kiva paikka asua?
Ei.
Miksei?
Palvelut, kaupat jne.
Hyvät yhteydet Turkuun ja Helsinkiin.Niin, miksei?
Miksi Saloa aina haukutaan?
Salossa on aina hirveesti kesämökkejä myytävänä. Sen täytyy olla kaunista seutua siis. Eikö Saloon ole tulossa uusi junapysäkkikin? Sen uuden Hki-Turkuradan varrelle?
Tuleeko Koskenkylään myös pysäkki, kuka tietää? Siitähän haarautuu myös tuleva rata (vai radat?).
Salohan romahti Nokian lähdön myötä. Ikävää kuulee myös huumeongelmista nuorisolla...
Siltikin hyvä sijainti ja yhteydet (bussi ja juna), Turkuun 30min ja Helsinkiin 1h. Asunnot halpoja.
Joki menee kylän läpi, merelle ei pitkä matka.
Kakkosasuntoa siellä harkitsen lähitulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kolme tuntia jokaisesta päivästään ja lastensa päivästä haaskata koulu- ja työmatkoihin.
Asuin maalla 12 vuotta, nuo matka-ajat ovat totta. Kouluun kulki 2 bussivuoroa päivässä ja pysäkille oli pimeää mutkaista soratietä 2 km matkaa. Lähin kauppa 5 km, muut palvelut 15 km.
Minäkin olen asunut maalla pitkään. Bussipysäkki on lähes talon nurkalla, koulut ja kaupat on 3 kilsan päässä, isoon kaupunkiin puoli tuntia bussilla, autolla vähän vähemmän. Busseja kulkee nyt korona-aikataululla tunnin välein. Paljon pidempään mulla meni työmatkoihin helsingissä asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia kehitystä. New Yorkille kävi myös niin, että perheelliset ja palkansaajat muuttivat kauemmas, mikä kurjisti asuinalueita, mikä taas lisäsi parempituloisten muuttoliikettä entisestään. Kaupungissa rehotti rikollisuus, huumeet ja siinä sivussa myös alakulttuurit ja luovuus. Ehkäpä Helsingille käy myös niin, Manskusta tulee Mosambik-avenue.
Totta, Manhattan onkin ihan slummia nykyisin...
Kehitys lähti kulkemaan toiseen suuntaan jo 70-80-luvulla. Esim. Harlemin rappio alkoi etnisistä jännitteistä ja käytännössä kaikki valkoiset muuttivat pois 1900-luvun alussa, mutta turvallisuus on nyt parantunut ihan eri tasolle.
New Yorkissa saa kolmannesta lain rikkomisesta 10 vuoden vankilatuomion, caikka se olisi näpistys. Se on siivonnut kaikki rikolliset nee ekerit pois kadulta. Sitä ennen New York olikin vaarallinen paikka: Ihmisiä kehotettiin varaamaan rahaa taskuun ulos mennessä ryöstön varalta.
Tämä yksi suomalainen vähemmistöryhmä, joka ollut pitkään rauhallinen, on nyt kaiken sen blm-mesoamisen seurauksena myös aktuvoitunut. Näkivät, että se toimii, ja että yhteiskunnassa valtaapitävät asettuvat rikollisten puolelle. Myös täällä pitää nyt varata mukaan joko tupakkaa tai rahaa, jotta ei uhkailla puukolla. Ongelma varsinkin miehille, naisia eivät näin häiritse. Tosin vaativat naisiltakin varpaanväliensä nuolemista, etenkin palvelualalla olevilta, etteivät syytä syrjinnästä. Eli kiristävät. Kiitos hallitus, ettette tätäkään positiivista ra sis mia ole poistaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustan vuokra-asunnoissa asuvat lähinnä asumis- ja toimeentulotuella avustettavat tyypit. Ei tavallisella yksin asuvalla tulonsaajalla, joka saa bruttona tuloa noin 1870€/kk ole varaa Helsingin vuokra-asuntoihin. Asumistukea kun ei tule ollenkaan. Pienestä ja heikkotasoisesta asunnostakin joutuisi maksamaan tuloistaan noin 1000€/kk. Ei mitään järkeä. Helsinki slummiutuu tätä kautta.
Tiedän tyypin joka asuu valtavan isossa lukaalissa, on työhuoneet, kaksi kylppäriä jne.
Vuokra n. 1300 euroa.
Yhteiskunta maksaa.
Ei käy töissä. Jaksaa kyllä kaikkea muuta eli mitään vammaa ei ole.Täyttä_paskaa_. Voin kertoa että olen entinen hyvin ansaitseva (5400 e kk) nykyinen pitkäaikaistyötön. Maksan 1070 e 48 m2 asunnosta Töölössä. Kaikki tukeni ovat nettona 990 e. Elän perinnölläni joka piti olla vanhuuden turva.
Hullua tuhlata perintöä elämiseen! Nosta rahat sukan varteen ja hae toimeentulotukea.
Ei ole hullua, vaan tietenkin on elätettävä itsensä, jos on varaa.
Tt-tuki on vain niille, jotka eivät kykene itseään elättämään, ja silloinkin se on väliaikainen apu.
Helsingissä uskotaan vahvasti segregaatioon ja siitä syystä täällä on ristiin rastiin sekä kaupungin vuokra-asuntoja vähäosaisille että varsin hulppeitakin kovan rahan taloja ihmisille, joilla on massia. Itse asun sellaisella alueella, jossa on värikylläisyyttä yli keskitason, ihan omassa omistusasunnossa hyväosaisena. En tiedä millaisia sosiaalisia ongelmia ihmiset pelkäävät. Meillä kaupunginosassa on paljon maahan tulleita, lapsiperheitä noista suurin osa. Ihan tavallista lapsiperhearkea elelevät. Lapset tuodaan päiväkotiin ja käyvät koulua, aikuiset käyvät töissä. Täällä on myös asunnottomille majoitusyksikkö. Tuostakaan ei varsinaisesti ole mitään vaivaa tai pelon aihetta. Asukkaat tuolla ovat hyvin heikkokuntoisia päihteidenkäyttäjiä, jotka menevät nurin jo vähän kovemmasta tuulenpuuskasta. Tässäkin ketjussa puhutaa Helsingistä ihan kuin kyse olisi jostain vieraan maan slummialueesta. En tunne koko paikkaa, vaikka olen asunut täällä jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä uskotaan vahvasti segregaatioon ja siitä syystä täällä on ristiin rastiin sekä kaupungin vuokra-asuntoja vähäosaisille että varsin hulppeitakin kovan rahan taloja ihmisille, joilla on massia. Itse asun sellaisella alueella, jossa on värikylläisyyttä yli keskitason, ihan omassa omistusasunnossa hyväosaisena. En tiedä millaisia sosiaalisia ongelmia ihmiset pelkäävät. Meillä kaupunginosassa on paljon maahan tulleita, lapsiperheitä noista suurin osa. Ihan tavallista lapsiperhearkea elelevät. Lapset tuodaan päiväkotiin ja käyvät koulua, aikuiset käyvät töissä. Täällä on myös asunnottomille majoitusyksikkö. Tuostakaan ei varsinaisesti ole mitään vaivaa tai pelon aihetta. Asukkaat tuolla ovat hyvin heikkokuntoisia päihteidenkäyttäjiä, jotka menevät nurin jo vähän kovemmasta tuulenpuuskasta. Tässäkin ketjussa puhutaa Helsingistä ihan kuin kyse olisi jostain vieraan maan slummialueesta. En tunne koko paikkaa, vaikka olen asunut täällä jo 30 vuotta.
Kyse on paitsi pelosta, että asiat eskaloituvat, kuten esim Usassa, nyt mellakoita on Wisconsissa. Tämä kaikki lähtöisin yhden musta miehen kuolemasta, mikä valjastettiin poliittisiin tarkoituksiin. Nythän siellä poliisi ampui mustaa rikollista selkään, niin liekö nuo mellakat liittyvän siihen. Sattuikin tällain uusi mustaan mieheen liittyvä ampuminen eilen, kun Trump valittiin republikaanien ehdokkaaksi.
Toinen syy on se, miten meidän yhteiskuntamme rahoja täällä jaetaan, tai esim terveydenhuollon palveluja, kun sanotaan, että ulkomaalaiset pääsevät ohi. Sehän on epäreilua ja epätasa-arvoista kantaväestöä kohtaan. Toki jos näitä asioita ei mieti, asiat voivat vaikuttaa olevan ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on nimenomaan segregaation vastakohta. Segregaatiolla tarkoitetaan erottamista, sitä, että sosiaaliluokat eriytyvät omille alueilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on paitsi pelosta, että asiat eskaloituvat, kuten esim Usassa, nyt mellakoita on Wisconsissa. Tämä kaikki lähtöisin yhden musta miehen kuolemasta, mikä valjastettiin poliittisiin tarkoituksiin. Nythän siellä poliisi ampui mustaa rikollista selkään, niin liekö nuo mellakat liittyvän siihen. Sattuikin tällain uusi mustaan mieheen liittyvä ampuminen eilen, kun Trump valittiin republikaanien ehdokkaaksi.
Toinen syy on se, miten meidän yhteiskuntamme rahoja täällä jaetaan, tai esim terveydenhuollon palveluja, kun sanotaan, että ulkomaalaiset pääsevät ohi. Sehän on epäreilua ja epätasa-arvoista kantaväestöä kohtaan. Toki jos näitä asioita ei mieti, asiat voivat vaikuttaa olevan ihan ok.
Mellakoitahan ei tarvita, jos kohdellaan yhdenveroisina. Sama tulee siihen terveydenhuoltoon. Kyllä suomalaiset julkiset palvelut pyörivät erittäin yhdenveroisina. Ihan samalla lailla terveydentilasta johtuen hoidetaan, kukaan ei mene ohi jonojen ja miksi menisikään? Sama sosiaalihuollossa. Ihan samalla viivalla ovat kaikki. t: sossu
Venäjällä ja muissakin Itä-Euroopan maissa omaisuudet, kuten talot, ovat visusti aitojen ja muurien takana.
Ovat oppineet puolustamaan siellä omaisuutta sosialistien jäljiltä. Enää heiltä ei omaa varallisuutta varasteta "yhteiseksi hyväksi"...!
Jonnekin Graniin mennään verojen ja kontaktien takia, mutta kyllä se on alempi keskiluokka jotka menee minnekään Järvenpäähän tai Hyvinkäälle. Koska niillä Ei ole rahaa asua työpaikan lähellä.
Ja koska ne kaikki tunkee autolla kaupunkiin ja tukkii keväiset,on varmaan tarpeen rytkäistä niille kunnon tietullit. Rikkaat ajaa ovelle, köyhät tulee junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mellakoitahan ei tarvita, jos kohdellaan yhdenveroisina. Sama tulee siihen terveydenhuoltoon. Kyllä suomalaiset julkiset palvelut pyörivät erittäin yhdenveroisina. Ihan samalla lailla terveydentilasta johtuen hoidetaan, kukaan ei mene ohi jonojen ja miksi menisikään? Sama sosiaalihuollossa. Ihan samalla viivalla ovat kaikki. t: sossu
Niin olet siis sitä mieltä, että Usan mellakat eivät menneet överiksi? 30 kuollutta mellakoiden seurauksena so far. Mukana ainakin yksi kuollut lapsi. Tarkoitus pyhittää keinot ja samalla viivalla oli narkomaani ja pieni lapsi?
Et ole sossu, äläkä halveeraa yhtä palveluammattia esittämällä kuuluvasi heidän joukkoon. Tekstisi paljastaa sinun olevan trolli, ja luultavasti kuulut tuohon etuoikeutettujen sakkiin. :).
Tämä edellinen viesti oli oiva esimerkki siitä, miksi ihmiset haluavat pois pääkaupugista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olet siis sitä mieltä, että Usan mellakat eivät menneet överiksi? 30 kuollutta mellakoiden seurauksena so far. Mukana ainakin yksi kuollut lapsi. Tarkoitus pyhittää keinot ja samalla viivalla oli narkomaani ja pieni lapsi?
Et ole sossu, äläkä halveeraa yhtä palveluammattia esittämällä kuuluvasi heidän joukkoon. Tekstisi paljastaa sinun olevan trolli, ja luultavasti kuulut tuohon etuoikeutettujen sakkiin. :).
Tämä edellinen viesti oli oiva esimerkki siitä, miksi ihmiset haluavat pois pääkaupugista.
Mitä ihmettä keuhkoat? Väheksyinkö mellakoita? En. Kerroin vaan, että esim. Yhdysvalloissa ne ovat seurausta vuosisataisesta eriarvoisuudesta, joka ei automaattisesti tapahdu muualla maailmassa, jos sitä eriarvoisuutta ei rakenneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa maalla asuminen vaatiikin. Ainakin jos aikoo elää suht mukavasti. Kun pitää itse maksaa se iso ok-talo ja jokaisella pitää olla oma auto. Ja sen lisäksi kaikki on kovin hidasta ja vaivaloista kun palveluihin, jos niitä edes on, on pitkä matka.
Perheasunto Etelä-Helsingistä miljoona euroa. Perheasunto maalta 250k. Siihen jää ihan mukavasti rahaa vielä kulkemisiin.
Jos haluaa kolme tuntia jokaisesta päivästään ja lastensa päivästä haaskata koulu- ja työmatkoihin.
Asuin maalla 12 vuotta, nuo matka-ajat ovat totta. Kouluun kulki 2 bussivuoroa päivässä ja pysäkille oli pimeää mutkaista soratietä 2 km matkaa. Lähin kauppa 5 km, muut palvelut 15 km.
Elämä on lyhyt, ei sitä viitsi autossa viettää.
Tämä ketju muuten on äärioikeistolaista vihapazkaa, älkää ottako tosissanne minään maaseutu-kaupunkikeskusteluna.
Helsinki on kallis, sitä en kiistä, mutta väitteet miljoonakämpistä asumistuella ovat suoraan ps:n ja/tai kokoomuksen toimistoista. Asumistuki on määritelty laissa, summat on määritelty paikkakunnittain ja vaikkei sairaus näkyisi päälle, ihmisellä voi olla 100% invaliditeetti kuten minulla.
On epätodennäköistä, että läheisillekään esitettäisiin asumistukipäätöksiä tai lääkärin lausuntoja. Jättäkää perättömät trollit omaan arvottomuuteensa.
Yritätkö nyt vakavissasi väittää, että kaikki pääkaupunkiseudun pitkäaikaistyöttömät ja sosiaalitukiasiakkaat asuvat halvimmissa kaupunginosissa, eivätkä käytännössä koskaan uudistuotannossa? Tätähän se tarkoittaisi, mikäli asumistukinormit olisivat muka jonkinlainen kattosumma mikä määrittää asumisen. Ehkä nuo upouuden naapurikerrostalon parvekkeella kaljatölkki kädessä kaiket päivät mölisevät juopot yms. epämääräinen sakki ovat sitten tosiaan pankinjohtajia ja kovapalkkaisia avaruuskirurgeja.
Nykyäänhän tilanne ei ole tuollainen New Yorkissa. Kaupunki alkoi siistiytyä 0-toleranssikampanjan myötä jo Giulianin kausilla, ja nykyään asuminen ytimessä on monien toive.
Eivät varakkaat Suomessakaan hakeudu massana metsän siimekseen, vaan kaltaistensa lähettyville.