IS kertoo avoimesti tutkimuksesta: Raharikkaat jättävät Helsingin, sinne jää vain pienituloiset ja tuella elävät
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Minä näkisin tulevaissuudessa mielelläni esim. lääkärinä tai poliitikkona ennakkoluulottomia, kielitaitoisia ihmisiä. Tai ulkomaankaupassa, diplomatiassa maailmaanähneitä ja kielitaitoisia. Sen sijaan kielitaidottomia maalaisjöllejä ei juurikaan tarvita mihinkään.
No miten tämän esimerkin lapset sitten pääsevät näiksi lääkäreiksi, diplomaateiksi ja bisnesmiehiksi? Ovat isältään oppineet arabian ja äidiltään suomen, mahd. myös ruotsin. Nettiä ja pelejä pelattu ja sitä kautta englanti. Kun näillä huonoilla alueilla asuvien etn is ten perheiden lasten koulumenestys muuten on mitä yleensä on, esim. matematiikka, niin mitenkäs pääsevät lääkikseen, kauppakorkeaan jne.?
Minäpä veikkaan, että ennen pitkää matematiikka poistuu vaatimuksista. Ja yrittämisestä saa laudaturit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näkisin tulevaissuudessa mielelläni esim. lääkärinä tai poliitikkona ennakkoluulottomia, kielitaitoisia ihmisiä. Tai ulkomaankaupassa, diplomatiassa maailmaanähneitä ja kielitaitoisia. Sen sijaan kielitaidottomia maalaisjöllejä ei juurikaan tarvita mihinkään.
No miten tämän esimerkin lapset sitten pääsevät näiksi lääkäreiksi, diplomaateiksi ja bisnesmiehiksi? Ovat isältään oppineet arabian ja äidiltään suomen, mahd. myös ruotsin. Nettiä ja pelejä pelattu ja sitä kautta englanti. Kun näillä huonoilla alueilla asuvien etn is ten perheiden lasten koulumenestys muuten on mitä yleensä on, esim. matematiikka, niin mitenkäs pääsevät lääkikseen, kauppakorkeaan jne.?
No oma lapseni on puoliksi suomalainen. Kasvaa Helsingissä ylpeänä helsinkiläisyydestään. Kasvatetaan liberaaleilla, kosmopoliittisilla arvoilla. Molemmat vanhemmat ovat akateemisia ja varakkaita. Lapsi voi asua kotonaan tai sijoistusasunnossamme koulutuksensa ajan. Kerrotko miten siellä maalla kasvatetaan esimerkiksi ulkomaankauppaan sopivia työntekijöitä tai vaikkapa diplomatiaan soveltuvia?
Mitä on kosmopoliittiset arvot?
T maalaisjölli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpia luulette, että Suomi tarvitsee tulevaisuudessa: ahdasmielisten vanhempien maalla kasvattamia kielitaidottomia lapsia, joihin vanhemmat siirtävät ahdasmieliset arvonsa ja jotka arvottavat ihmisiä syntyperän perusteella, vai kielitaitoisia (lapseni puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja arabiaa), ennakkoluulottomia ja maailmaa nähneitä lapsia, jotka pärjäävät kaikenlaisissa tilanteissa ja osaavat kohdata kaikenlaisia ihmisiä kohteliaasti ja arvostavasti?
Mihin Suomi tarkalleen tarvitsee "kielitaitoisia (lapseni puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja arabiaa), ennakkoluulottomia ja maailmaa nähneitä lapsia, jotka pärjäävät kaikenlaisissa tilanteissa ja osaavat kohdata kaikenlaisia ihmisiä kohteliaasti ja arvostavasti"? Mitä kouriintuntuvaa hyötyä tuosta on? Että ovat kuin äitinsä joka juuri arvotti ihmisiä synty- ja asuinpaikkansa (maaseutu) mukaan? 😄
Olen itsekin halveksimasi maalaisjölli, syntynyt ja takaisin muuttanut, ja asunut elämäni aikana viidessä eri maassa. Puhun englantia kuin natiivi ja parin muun asuinmaan kieltä osaan auttavasti. Jos olisin asunut pidempään olisin kai niissäkin natiivi.
Eli osaan kieliä ja olen nähnyt maailmaa mutta ääneni vaaleissa saa PS eikä kukaan muu. Kuinkas nyt suu pannaan?
Samanlainen tarina suurin piirtein ja samaa puoluetta äänestän, kyllä maailmalla asuminen opettaa mikä on Suomelle hyväksi.
Kolmessa maassa asunut ja suomen lisäksi menee 4 muuta kieltä; osa oikein hyvin ja ruotsi vähän heikommin. Maalla on mukavaa ja etätyöt sujuu hyvin.
Tuntuukin, että nämä punaviherperseet ne pahimpia jöllejä on; minnekään ei ole pystytty muuttamaan, ammattitaitoa ei ole kuin virkoja ja toimia kyttäämään ja muutenkaan ei oikein mitään osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa maalla asuminen vaatiikin. Ainakin jos aikoo elää suht mukavasti. Kun pitää itse maksaa se iso ok-talo ja jokaisella pitää olla oma auto. Ja sen lisäksi kaikki on kovin hidasta ja vaivaloista kun palveluihin, jos niitä edes on, on pitkä matka.
Kehyskunnissa autolla 3-5min kauppaan ihan normaalia. Ei ruuhkia, ei julkisen liikenteen odottamista
Niin, itsekin sanot, että autolla pitää mennä. Auton pitäminen maksaa ja bensakin vaan kallistuu. Halpaa se ei ole.
Ajatteletko, että kaikki Helsingin ulkopuolella on maaseutua?
Asun isossa suomalaisessa kaupungissa, tässä on 10 min kävelymatkan päässä S-Market, K-Supermarket, R-Kioski, pari kampaamoa, hieroja, apteekki, kaksi pizzeriaa, kaksi kahvilaa ja paljon muuta jota en nyt edes muista. Kolmen minuutin kävelymatkan päässä on K-Market. Enkä asu edes lähellä kaupungin keskustaa, vaan lähiössä.
Kun asuin Helsingissä, Munkkiniemessä, kauppavalikoima esim. oli paljon surkeampi, piti aina mennä Munkkivuoreen, että pääsi edes kohtuukokoiseen kauppaan. Joo, ratikalla pääsi kyllä melkeen alaovelta keskustaan, mutta todella harvoin siellä tuli käytyä, työmatka autolla Keilaniemeen oli ihan toisessa suunnassa.
On oikein ok, että osa muuttaa Helsingistä vaikka Tampereen lähelle maaseudulle.
Jos tämä ilmiö, että maallemuutto taas kiinnostaa, on pysyvä, se on hyvä asia. Ei ongelma.
Kukaan ei toivo tilannetta, jossa muuttoliikettä olisi vain Helsinkiin.
Muuten aina mietin, mitä taikamarjoja "maaseudulla" kasvaa, jos kaikkien elintaso kohoaa niitä keräämällä.
Minusta marjametsään on rentouttava paikka, mutta kyllä elintason tulee ihan muualta kuin tästä harrastuksesta. Helsingistä muuten pääsee marjanpoimintaan ilman omaa autoa.
Mun kokemuksen mukaan oikeasti maalla pitää istua kilometrikaupalla autossa, ennen kun pääsee luontopolulle, missä on muuta kuin talousmetsää. Suomalaisissa kaupungeissa, Helsinki mukaan lukien, ne on ihan kaupunkilaisten ulottuvilla. Siellä me helsinkiläisetkin poimitaan marjoja ihan niin kuin muutkin suomalaiset.
Netti muuttaa ostokäyttäytymistä ja pikkuliikkeillä keskustassa on vaikeaa. Se ei johdu muuttoliikkeestä tai erikielisyydestä, vaan internetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa maalla asuminen vaatiikin. Ainakin jos aikoo elää suht mukavasti. Kun pitää itse maksaa se iso ok-talo ja jokaisella pitää olla oma auto. Ja sen lisäksi kaikki on kovin hidasta ja vaivaloista kun palveluihin, jos niitä edes on, on pitkä matka.
Päinvastoin. Maalla kaikki on halvempaa.
Asuminen,marjat ja sienet helposti tarjolla.
Kasvimaa-voi itse viljellä mitä haluaa.
Itse käytän polkupyörää.Kyllä siellä maallakin sähkö ja bensa maksaa. Eikä kaikki saa siinä kasvimaallansa mitään kasvamaan kun myyrät ja jänikset syö ne vähäisetkin idut mitkä selviää. En tiedä ketään, joka söisi pelkkiä marjoja ja sieniä henkensä pitimiksi.
Kiva haaveilla mutta ei se todellisuus mitään idylliä ole.
Niin mutta otsikossa sanottiinkin, että maalle muuttavat vain rikkaat. Itse entisenä helsinkiläisenäja nykyisin rikkaana sanoisin, että maalla-asumisessa on yksi tuloja kaupunkiasumiseen radikaalisti pienentävä piirre: ihmiset maalla ostelevat (heräteostoksia) kaupunkilaisia paljon vähemmän. Tämä pitää ainakin omalla kohdallani paikkaansa. Kaupungissa käydessä huomaa myös kaikenlaisia uusia trendejä, joita on ”pakko kokeilla”, ettei olisi juntimpi, kuin muut. Maalla sillä ei ole niin väliä. Voit olla trendikäs, jos se on just sun juttusi, mutta jos ei ole, niin mikään ei ”huuda”, että try me tai oletpa juntti :)
Eli maalla rahaa kuluu kaikenkaikkiaan vähemmän.
Tämä onkin kätevää, koska maalla talot ovat halpoja, niin on mukavaa pitää omistukset kaupungissa ja asua itse edullisesti maalla.
Mutta maallakaan ei olisi kivaa, jos ei olisi varoissaan, ainakin itse tässä pohdin juuri lavakaulusmansikkamaata, jossa lavat, multa ja taimetkin maksavat jonkin verran. Noin esimerkkinä.
Ja juuri tuollainen rahan säilöminen haittaa Suomen taloutta. Sinullakin olisi mahdollisuus käyttää ihan mukavasti rahaa Suomen talouden parantamiseen. Nämä tuillaeläjien rahat menevät aika tasan suoraan käyttöön, toisin kuin vaikka lapsilisät rikkaille jotka säilötään vain odottamaan. Sitä lapsilisääkään ei ole pakko muuten hakea ollenkaan, itsekään en sitä lapsilleni hakenut kun emme tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kela korvaa useiden tuhansien eurojen vuokratkin, tosin vain peruatellusta syystä. Pakkohan Kelan on maksaa, jos edullisempaa ei ole tarjolla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005595092.html
Esim. tässä jutussa kerrotaan, että ylikallis vuokra korvataan jopa 4/5 tapauksista. Juttu on pari vuotta vanha, mutta tuskinpa on suhdeluku kääntynyt ympäri.
Eli kyllä. Huomattavan iso osa köyhistä elää juurikin näissä "luksuslukaaleissa", eikä se ole vain kokoomuslaisten satu.
Tässä jutussa sanotaan, että vuokramenoja korvataan toimeentulotuesta 8% asujista.
Eli 92% maksaa oman vuokransa. Asumistuella tai ilman, mutta maksaa kuitenkin -ei asu ilmaiseksi! Joku roti tähän liioitteluunkin.46% vuokralla asuvista saa asumistukea. Onko tuo mielestäsi pieni määrä?
Se on ihan kiinni vallitsevasta markkinataloudesta, jossa haluamme elää. Onneksi Suomi on sen verran sosialistinen että korjaa tuota kapitalismin aiheuttamaa vinoumaa tukien muodossa. Muuten täällä olisi rehottaisi slummit ja kodittomien kansoittamat tienposket.
2 ihmistä on jo muuttanut pois helsingistä ja 1 harkitsee. Kyllä tästä jo saadaan uutinen, että helsinki tyhjenee kokonaan
Kyllä ne kantisköyhätkin tekevät pikku hiljaa valkopaon Stadista. Sitä kaikki kokoomuslaiset toivovatkin. Ei Stadissa ole köyhällekään kohta enää mitään palveluita, kun kaikki on netissä. Ei ole terveyskeskuksia, sosiaalivirastoa, Kelaa, jne kuin jossain tunnin matkan päässä kaupungin toisella laidalla. Ei Stadissa ole köyhälle enää oikeastaan muuta plussaa kuin Hurstin jono, jos sitä tarvitsee. Kamaa varmaan saa kans helpommin, jos sille tasolle on vajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehyskunnissa autolla 3-5min kauppaan ihan normaalia. Ei ruuhkia, ei julkisen liikenteen odottamista
Niin, itsekin sanot, että autolla pitää mennä. Auton pitäminen maksaa ja bensakin vaan kallistuu. Halpaa se ei ole.
Aika harva kantanee kaupungissakaan esim. 5-henkisen perheen ruokia kaupasta kotiin kävellen. Tai sitten saa olla koko perhe kantamassa.
Minä olen ilmeisesti yksi niistä harvoista. Tosin minulla on 4 henkinen perhe. Reppu selkään ja kassit olalle. Niin olen elänyt perheeni kanssa jo melkein 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpia luulette, että Suomi tarvitsee tulevaisuudessa: ahdasmielisten vanhempien maalla kasvattamia kielitaidottomia lapsia, joihin vanhemmat siirtävät ahdasmieliset arvonsa ja jotka arvottavat ihmisiä syntyperän perusteella, vai kielitaitoisia (lapseni puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja arabiaa), ennakkoluulottomia ja maailmaa nähneitä lapsia, jotka pärjäävät kaikenlaisissa tilanteissa ja osaavat kohdata kaikenlaisia ihmisiä kohteliaasti ja arvostavasti?
Mihin Suomi tarkalleen tarvitsee "kielitaitoisia (lapseni puhuvat sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja arabiaa), ennakkoluulottomia ja maailmaa nähneitä lapsia, jotka pärjäävät kaikenlaisissa tilanteissa ja osaavat kohdata kaikenlaisia ihmisiä kohteliaasti ja arvostavasti"? Mitä kouriintuntuvaa hyötyä tuosta on? Että ovat kuin äitinsä joka juuri arvotti ihmisiä synty- ja asuinpaikkansa (maaseutu) mukaan? 😄
Olen itsekin halveksimasi maalaisjölli, syntynyt ja takaisin muuttanut, ja asunut elämäni aikana viidessä eri maassa. Puhun englantia kuin natiivi ja parin muun asuinmaan kieltä osaan auttavasti. Jos olisin asunut pidempään olisin kai niissäkin natiivi.
Eli osaan kieliä ja olen nähnyt maailmaa mutta ääneni vaaleissa saa PS eikä kukaan muu. Kuinkas nyt suu pannaan?Samanlainen tarina suurin piirtein ja samaa puoluetta äänestän, kyllä maailmalla asuminen opettaa mikä on Suomelle hyväksi.
Kolmessa maassa asunut ja suomen lisäksi menee 4 muuta kieltä; osa oikein hyvin ja ruotsi vähän heikommin. Maalla on mukavaa ja etätyöt sujuu hyvin.
Tuntuukin, että nämä punaviherperseet ne pahimpia jöllejä on; minnekään ei ole pystytty muuttamaan, ammattitaitoa ei ole kuin virkoja ja toimia kyttäämään ja muutenkaan ei oikein mitään osata.
Nauroin osuvalle analyysille joidenkin ihmisten ammattitaidosta. Se tosiaan riittää lähinnä virkojen ja toimien suorittamiseen, eli mitään ei osata. :)
Minusta on turha olettaa kielitaidon korreloivan puoluekannan kanssa. Jos kokoomuksen mm-politiikkaa arvioitaisiin Sauli Niinistön kielitaidon perusteella, meillä ei olisi varmasti tässä maassa yhtäkään ulk omaalaista. Ja jos Olli Rehn edustaisi SDP:n mm-politiikkaa, täällä ei olisi ketään (vai ymmärtääkö joku hänen juttujaan millään kielellä).
Jos köyhät eivät saisi asumistukea, he saisivat saman rahan vuokraan toimeentulotukena.
Ainoa ryhmä kenet asumistukien lakkautus ajaisi kaupungista ulos, ovat pienituloiset töissäkäyvät ihmiset.
Näitä nämä kokoomuslaiset sitten vihaavat. Töissäkäyviä pienituloisia ihmisiä. Vähän valoja päälle hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma lapseni on puoliksi suomalainen. Kasvaa Helsingissä ylpeänä helsinkiläisyydestään. Kasvatetaan liberaaleilla, kosmopoliittisilla arvoilla. Molemmat vanhemmat ovat akateemisia ja varakkaita. Lapsi voi asua kotonaan tai sijoistusasunnossamme koulutuksensa ajan. Kerrotko miten siellä maalla kasvatetaan esimerkiksi ulkomaankauppaan sopivia työntekijöitä tai vaikkapa diplomatiaan soveltuvia?
Vaikka olet kuinka rikas ja koulutettu, niin et silti älykkäältä vaikuta kun pokkana väität ettei maalla voisi asua akateemisia ja varakkaita ihmisiä. Rahoillaan, asunnoillaan
ja titteleillään rehentely on aika wweetteee, tiesitkö sitä? Eikä se että itse olet rikas ja koulutettu tarkoita että jälkikasvusi automaattisesti seuraa jälkiäsi. Jos vaikka hurahtaa radikaaliin izlamiin ja lähtee zyyriaan uudelleen nousevan iiishishin taistelijaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kantisköyhätkin tekevät pikku hiljaa valkopaon Stadista. Sitä kaikki kokoomuslaiset toivovatkin. Ei Stadissa ole köyhällekään kohta enää mitään palveluita, kun kaikki on netissä. Ei ole terveyskeskuksia, sosiaalivirastoa, Kelaa, jne kuin jossain tunnin matkan päässä kaupungin toisella laidalla. Ei Stadissa ole köyhälle enää oikeastaan muuta plussaa kuin Hurstin jono, jos sitä tarvitsee. Kamaa varmaan saa kans helpommin, jos sille tasolle on vajonnut.
Uusavuttomat tuskin kykenevät edes muuttamaan. Harvassa on ne kerrat kun joutuu Kelassa tai sosiaalitoimistossa ihan naamaseltaan asioimaan. Verkossahan ne ovat. Terveyskeskuksessa toisinaan pitää käydä, mutta lääkärissä jos käy n. kerran vuodessa, ei ole iso tinki.
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhät eivät saisi asumistukea, he saisivat saman rahan vuokraan toimeentulotukena.
Ainoa ryhmä kenet asumistukien lakkautus ajaisi kaupungista ulos, ovat pienituloiset töissäkäyvät ihmiset.
Näitä nämä kokoomuslaiset sitten vihaavat. Töissäkäyviä pienituloisia ihmisiä. Vähän valoja päälle hei.
Vihriälän talousraportin mukaan etuuksia voidaan joutua leikkaamaan, niin sehän voi koskea silloin myös toimeentulotukea. Luulenpa, että osa joutuu jälleen kerran tuevautumaan kolmanteen sektoriin ja kirkon diakoniaan, kuten aiempinakin lamavuosina. Kirkko vaan ei halua nähdä itseään sosiaalitoimistona, paitsi m a muille.
Jos oltaisiin rehellisiä, niin suurimpia ongelmia asumistuen ja toimeentulotuen asiakaskunnassa ovat juopot, narkit ja ne ulkomaan elätit, joita ei ole rekrytoitu tänne töihin. Kun näitä hyysätään, tavalliset omaa syyttään työttömiksi ja pulaan joutuneet kärsivät. Mutta kun ovat hallituksemme äänestäjäkuntaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olet kuinka rikas ja koulutettu, niin et silti älykkäältä vaikuta kun pokkana väität ettei maalla voisi asua akateemisia ja varakkaita ihmisiä. Rahoillaan, asunnoillaan
ja titteleillään rehentely on aika wweetteee, tiesitkö sitä? Eikä se että itse olet rikas ja koulutettu tarkoita että jälkikasvusi automaattisesti seuraa jälkiäsi. Jos vaikka hurahtaa radikaaliin izlamiin ja lähtee zyyriaan uudelleen nousevan iiishishin taistelijaksi?
Radikalisoituminen tapahtuu pitkälti netissä. Voi osua ihan maalla asuvan Taina-tavallisen lapsen kohdalle, jos huono tuuri käy ja tapaa netissä vääriä ihmisiä ja hurahtaa johonkin alakulttuuriin. Vai eikö maaseudun lapset muka roiku netissä niin kuin kaikki muutkin?
Palvelut siirtyvät nettiin kaikkialla, erityisesti syrjäseuduilla. Helsingissä lähipalveluita kuitenkin vielä on. Momessa paikassa ei ole kohta sitäkään.
Itsestään selvä, että "maalla" on myös kielitaitoisia ihmisiä. Englanninkin oppii netissä.
Diplomaatteja tarvitaan eri taustoista, myös maaseudulla kasvaneita. Silti hyvät lukiot ja verkostot pitävät lapsiperheet kyllä isoissa kaupungeissa. En siksi usko mihinkään joukkopakoon maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Tampereelle! Ei täälläkään tosin ihan ydinkeskusta ole mikään erityinen idylli, mutta jo 1-2 km päässä keskustasta on ihanaa asua. Ja helsinkiläisen näkökulmasta uskomattoman halpaa. Ja tänne ehdottomasti tarvittaisiin helsinkiläisiä, koska natiivitamperelaisten junttiutta pitäisi saada vähän laimennettua.
En muuta Marinin punaiseen kaupunkiin maksamaan Marinin jyräämää ratikkaliikennettä :). Sitä myydään idyllisenä kaupunkina, mutta paljon just sitä huoooa ainesra, narkomaanit mm vallanneet keskustan.
Minä luulin, että keskusta oli muuten vaan pommitettu maan tasalle, mistään valloituksesta en ole kuullutkaan. Tampere on ihana kaupunki ja ketkä sitä mollaavat, eivät ole käyneet Kalevassa eivätkä edes Tammelassa. Ihanaa seutua.
Sen haluankin nähdä, kun asumistuet poistetaan lähihoitajilta. Sitten on pakko nostaa palkkoja, mikä sekin on suoraan pois veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Sen haluankin nähdä, kun asumistuet poistetaan lähihoitajilta. Sitten on pakko nostaa palkkoja, mikä sekin on suoraan pois veronmaksajilta.
Ja jos lähäreille maksettaisiin pari sataa euroa enemmän kuukaudessa, sairaanhoitajat saisivat hepulit, koska silloin heidän ja lähäreiden palkka olisi sama. Sitten pitäisi nostaa kaikkien sh:n palkkaa muutamalla satasella. Tulisi äkkiä lisähintaa asumistuen poistolle.
Ja mieti kuinka paljon Vihreiden äänisaalis tuosta kaikesta kasvaa!