lastenlääkärit: näytteenotto kajoava ja kivulias toimenpide
'Lastentautien erikoislääkärit: Toistuva koronatesti hyväkuntoiselta lapselta on jopa pahoinpitelyn tunnusmerkit täyttävä toimenpide
Päiväkoti-ikäiset lapset sairastavat nykytiedon valossa lieväoireisen koronavirustaudin eivätkä ole tartuttajina merkittäviä.
Moraalis-eettisesti lapselle ei tule suorittaa toimenpiteitä tai näytteenottoja, jos ne eivät palvele lapsen terveyttä tai sairauden hoitoa. Päiväkoti-ikäiset lapset sairastavat nykytiedon valossa lieväoireisen koronavirustaudin eivätkä ole tartuttajina merkittäviä. Sen sijaan tutkimuksien mukaan muiden virusten aiheuttamia nuhia, yskiä ja nuhakuumeita alle kouluikäiset lapset sairastavat keskimäärin kuusi vuodessa.
Meillä on omakohtaista kokemusta näytteenotosta. Toistuva näytteenotto nenästä hyväkuntoiselta lapselta on kajoava, kivulias ja mielestämme jopa pahoinpitelyn tunnusmerkit täyttävä toimenpide.
Eräs äiti kertoi kaksivuotiaan lapsensa kaulan ja niskan tulleen täyteen verenpurkaumia lapsen vastustellessa ja huutaessa näytteenotossa, joka oli jo toinen kuukauden sisällä. Molemmat näytteet olivat negatiivisia.
Jos oireisella lapsella on todellinen riski koronavirustautiin eli kontakti koronaviruspotilaaseen, koronavirukselle altistuneeseen tai ulkomaanmatka tehtynä kahden viikon sisällä, olisi näytteenotto ja kotikaranteeni aiheellista näytevastausta odotettaessa.
Toivomme kannanottoa lapsiasiavaltuutetulta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ja perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulta (sd), miten lasten pahoinpitelyyn verrattava toiminta on perusteltua lapsen oikeuksien, tartuntatautilain ja koronaviruksen epidemiologisen tartuntatavan kannalta.
Anna Kotiranta
lastentautien erikoislääkäri, nuorisolääkäri
Minna Kanervo
lastentautien erikoislääkäri, sosiaalipediatri
Uusi lastensairaala'
melkoisen vahvaa kommentointia alstenlääkäreiltä. Mitä mieltä tästä?
Tuliko teillä verenpurkaumia, varsinkin jos lapsi toista tai useampaa kertaa testissä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Äitini kävi tuossa testissä ja sanoi, että toivottavasti lapseni eivät tuohon ikinä joudu kun häneltäkin oli itku päästä! Ja äitini on 68v, mm. rankat syöpähoidot läpi käynyt nainen joka ei pienestä inise...
Nenänielun sorhiminen saa jostain syystä vedet valumaan silmistä aika herakasti, sattui tai ei, mutta se on omiaan lisäämään sitä kokemusta että "sattui niin että itketti", vaikka oikeasti kyseessä on vain kosketukseen eikä kivun voimakkuuteen liittyvä reaktio. Nimim. sama tapahtuu esim. taitavassakin nenämahaletkun laittamisessa, vaikka ei sattuisi. Ja minullakin valui vedet leukapieliä pitkin vaikka en olisi kuvannut omalla kohdalla näytteenottoa kivuliaaksi.
Mikä ei poissulje sitä etteikö tutkimus olisi voinut olla äidillesi tosi kivulias ja itku oikeasti lähellä!
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa hyväksyä ajatus koronasta osana kiertäviä virustauteja, joihin sairastumme. Eihän tuolta pelasta enää mikään.
Tässä vaiheessa olisi kuitenkin hyvä kehittää tai ottaa käyttöön joku vähemmän satuttava ja nopeampi testi. Lisäksi jotakin järkeä testaamiseen, ei lasta voi uudelleen ja uudelleen viedä testiin.
Aika ankeat ja ahdistavat muistikuvat varmaan jää tästä ajasta monelle lapselle. Kiellettiin koulu, ei saanut nähdä kavereita, harrastukseen ei päässyt, koronasta puhuttiin koko ajan, pelotti, piti käydä usein inhottavassa testissä, jatkuva käsienpesu, pelko siitä, että jos kaikki alkaa uudestaan, pelko mitä itselle tai perheelle voi tapahtua jne. Joo, oltiin tavallista enemmän kotona perheenä, mutta lapsen maailma yltää niin paljon kauemmas.
Koko kevät ja kesä vähäteltiin lasten tunteita ja tarpeita. Nyt on hyvä aika miettiä niitäkin.
Jos sota-aikaankin oltaisiin vaan kyselty lasten tunteita, niin Suomi olisi miehitetty nopeasti, kun niiden isät ei olisi menneet sotimaan ja koulutkin olisi olleet koko ajan auki. (Ei pommituksia, kun heti antauduttiin)
Nyt täytyy laittaa koronan vastustaminen etusijalle.
Olen tuota miettinyt, että omia lapsiani en tuohon kokeeseen vie. Tiedän että se olisi juurikin tuollaista että neljä aikuista joutuu pitämään kiinni. Tuollainen on traumatisoivaa. Ollaan sitten kotikoulussa jos ei kouluun saa mennä. En anna lastani pahoinpideltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa hyväksyä ajatus koronasta osana kiertäviä virustauteja, joihin sairastumme. Eihän tuolta pelasta enää mikään.
Tässä vaiheessa olisi kuitenkin hyvä kehittää tai ottaa käyttöön joku vähemmän satuttava ja nopeampi testi. Lisäksi jotakin järkeä testaamiseen, ei lasta voi uudelleen ja uudelleen viedä testiin.
Aika ankeat ja ahdistavat muistikuvat varmaan jää tästä ajasta monelle lapselle. Kiellettiin koulu, ei saanut nähdä kavereita, harrastukseen ei päässyt, koronasta puhuttiin koko ajan, pelotti, piti käydä usein inhottavassa testissä, jatkuva käsienpesu, pelko siitä, että jos kaikki alkaa uudestaan, pelko mitä itselle tai perheelle voi tapahtua jne. Joo, oltiin tavallista enemmän kotona perheenä, mutta lapsen maailma yltää niin paljon kauemmas.
Koko kevät ja kesä vähäteltiin lasten tunteita ja tarpeita. Nyt on hyvä aika miettiä niitäkin.
Jos sota-aikaankin oltaisiin vaan kyselty lasten tunteita, niin Suomi olisi miehitetty nopeasti, kun niiden isät ei olisi menneet sotimaan ja koulutkin olisi olleet koko ajan auki. (Ei pommituksia, kun heti antauduttiin)
Nyt täytyy laittaa koronan vastustaminen etusijalle.
Sota-ajan traumoja parannellaan monessa perheessä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkärin kanssa samaa mieltä. Uusia näytteenottotapoja ja testejä täytyy pikaisesti kehittää, jotka ovat kivuttomia ja potilaalle miellyttävämpiä. Nykyinen tapa pelottaa jopa aikuisiakin.
Juu minäkin kävin enkä toiste mene.
Minäkin kävin, kaksi kertaa eri paikoissa, eri maissa. Ei ollut ollenkaan kamalaa.
Lapsen kohdalla pelon ymmärrän, mutta aikuinen on kasvanut pumpulissa ja pikainen koronatesti kammoksuttaa.Voisiko olla, että se pelokas aikuinen on joutunut vastaavaan toimenpiteeseen aiemmin, josta kammo on tullut? Niin kävi minulle nuorena, kun aloitteleva lääkäri mokasi pahasti poskiontelonhuuhtelun. Seuraavat tehtiin kahden hoitajan pitäessä väkisin paikallaan, kun kolmas yritti runnoa piikkiä läpi.
Pumpulissa en ole kasvanut ja terveydenhoitotoimenpiteitä on sairauden takia jouduttu tehdä keskimääräistä enemmän, mutta nenään/kurkkuun tikunlaitto saa mut ihan järkyttävään paniikkiin, jolle en mitään voi. Kyllä tuolla pakkotestaamisella tulee samalla lailla traumatisoituja lapsia. Se että näytteenotto itselläsi meni helposti, ei tarkoita että muillakin menee. Siihen kun vaikuttaa jo jokaisen nenän rakennekin.
Mulle parikin eri hammaskääkäriä on kysynyt, onko mulla jokin traumaattiben muisto hoitotoimenpiteistä, kun saan paniikkikohtauksen jos hammaslääkäri koskee kitalaen takaosaan. Niin todellakin on, kävin läpi lapsuusajan hoitotoimenpiteitä, niin minulle on tehty väkisin toimenpiteitä kurkkuun ollessani pieni lapsi. Itse en näitä muistanut, mutta keho ja alitajunta muisti. Löytyi syy aikuisiän hammaslääkärikammolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi taistelee hiusten leikkaamista vastaan stressaantuneena eli onko hiusten leikkaaminen pahoinpitelyä? Hulluksi mennyt nykymaailma.
Anna lapsen tukan kasvaa jos se leikkaaminen ahdistaa noin.
Annanko kynsien myös kasvaa ja hampaiden olla harjaamatta? Siisteydestä ja perushygieniasta huolehditaan. Se on vanhemman velvollisuus.
Hiusten ja kynsien leikkaaminen sekä hampaiden pesu ei aiheuta kenellekkään kipua, tiedät sen itsekkin. Kyse oli tuossa turhan ja kivuliaan kokeen tekemisestä pienelle lapselle. Ei voi myöskään verrata rokottamiseen, koska se on myös tarpeellista terveydenhoitoa. Toi koronatesti on tosiaan 95% todennäköisyydellä turha,
No, pojan rokottaminen esim. vihurirokkoa vastaan on tarpeetonta. Rokottaminen ei myöskään ole terveydenhoitoa, vaan ennaltaehkäisyä. Joten jos oikeuteen mennään niin rokottaminen kaikista todennäköisemmin kääntyy pahoinpitelyksi tuollaisilla aloituksen kriteereillä.
Niinpä. Sillon, kun poliorokotteita ei vielä ollut olemassakaan, niin isoisovanhempani sai lapsena polion. Toinen käsi ei sen vuoksi toiminut aikuisenakaan kunnolla. Silti kasvatti 13 lasta aikuisiksi, koulutti, hoiti ison maalaistalon työt.
Muut sukulaiseni eivät sen sijaan saaneet silloin poliota.
Onko poliorokotus siis perusteltu toimenpide, koska ennen rokotusten olemassaoloakaan sen sai hyvin harva ja osa niistäkin, jotka sen sai, selvisi ja eli lähes 100-vuotiaiksi?
Jos koronatestin ottaminen on pahoinpitelyä, niin kyllä sitten on rokotuksetkin. Ja huom, en ole rokotevastainen ja meillä on otettu kaikki mahdolliset rokotukset.
Se on eri asia, jos lasta on pidelty testiä ottaessa liian voimakkaasti. Ei niin saa tehdä. Vastusti minunkin lapseni pienempänä hiusten pesemistä. Niistä tilanteista selvittiin suostuttelulla, leikeillä, lauluilla, ei väkivaltaisella kiinnipitämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai lasten tunteet ja tarpeet. Ärsyttävää höpinää.
Miten se lapsi mahtaakaan tuntea ja tarvita, jos tuo perheeseen koronan ja vanhempi saa siitä rajun taudin tai krooniset oireet loppuiäksi.
Ei se lapsen testaaminen mitenkään vähennä sitä että hän tuo perheeseen koronan. Sehän on jo tuotu siinä vaiheessa kun testi otetaan. Logiikka hoi!
Lapsena kotikaupunkini hammashoitolassa oli pahamaineinen hammaslääkäri. Hän huusi lapsille., väänsi väkisin suuta auki ja sätti ja kiukkusi koko hammaslääkärissä käynnin ajan. Ei pelkästään minulle vaan kaikki lapsuuskaverini, jotka tällä hammaslääkärillä kävivät, muistavat hänet hirviönä.
Voimmeko haastaa hänet nyt takautuvasti siitä, että tuo oli pahoinpitelyä ja monella on meistä nyt hammaslääkärikammo?
"Kehittäkää miellyttävämpi testi" Kun se olisikin niin helppoa. "Kehittäkää rokote" kun se olisikin niin helppoa. Kun vain sanoisi niille lääketutkijoille että tehkää sitä ja tätä niin sillähän se selviää.
Kukaan ei ole sanonut niin mitään ei ole tapahtunut. Sehän se varmasti on. Voittakaa kaikki syövät, estäkää sydäntaudit. Kohta varmasti tapahtuu.
Mammat ei tajua että lääkkeiden ja testien kehitystyö on ÄÄRIMMÄISEN VAIKEAA. Koska biologia on hel.vetin vaikeaa tällä tasolla. Ihan uskomattoman vaikeaa ja todella monimutkaista.
Tässä vähän juttuja mitä me ei vielä tiedetä:
- Miksi alkoholista tulee känniin
- Miten parasetamoli toimii
- Miten nukutus (yleinen anestesia) toimii
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kotikaupunkini hammashoitolassa oli pahamaineinen hammaslääkäri. Hän huusi lapsille., väänsi väkisin suuta auki ja sätti ja kiukkusi koko hammaslääkärissä käynnin ajan. Ei pelkästään minulle vaan kaikki lapsuuskaverini, jotka tällä hammaslääkärillä kävivät, muistavat hänet hirviönä.
Voimmeko haastaa hänet nyt takautuvasti siitä, että tuo oli pahoinpitelyä ja monella on meistä nyt hammaslääkärikammo?
Pitäisi voida, jos minulta kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuota miettinyt, että omia lapsiani en tuohon kokeeseen vie. Tiedän että se olisi juurikin tuollaista että neljä aikuista joutuu pitämään kiinni. Tuollainen on traumatisoivaa. Ollaan sitten kotikoulussa jos ei kouluun saa mennä. En anna lastani pahoinpideltäväksi.
Tämä on ihan hyvä vaihtoehto.
Lapsi voi olla kotikoulussa tai kotihoidossa, kunhan ei viedä oireisena muiden lasten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi olla kotikoulussa tai kotihoidossa, kunhan ei viedä oireisena muiden lasten joukkoon.
Tässä ottaa riskin että ennen oireilua tartuttavana altistetut jää jäljittämättä ja ehtivät levittää tautia eteenpäin ennen kuin itse alkavat oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi huutaa ja pyristelee vastaan, kun rokotetaan. Itkee neuvolakäyntejä jo etukäteen. Pitääkö siis jättää rokottamatta?
Lapsi huutaa ja pyristelee vastaan, kun pitää pestä hiukset tai hampaat. Jätetäänkö siis pesemättä?
Lapsi inhoaa päiväkodin päiväuniaikaa. Henkistä pahoinpitelyä pakottaa yli 5v lapsi päiväunille. Ja kieltää, että itkeä ei saa.
Mikä tässä nyt on takana, että ehdottomasti ei haluta lapsia testattavan? Kun lapsi joutuu kohtaamaan muitakin epämiellyttäviä tilanteita. Omaa lasta ei ole testattu. Mutta ihmettelen nyt tätä lääkäreiden joukkohyökkäystä Koronan vastaisia toimia kohtaan.
Mikä tässä on oikeasti taustalla?
Tuo päiväunijuttu ON henkistä pahoinpitelyä.
-ope (työskennellyt myös vaka opena, vaikka on oikeasti koulun ope koulutukseltaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi taistelee hiusten leikkaamista vastaan stressaantuneena eli onko hiusten leikkaaminen pahoinpitelyä? Hulluksi mennyt nykymaailma.
Anna lapsen tukan kasvaa jos se leikkaaminen ahdistaa noin.
Annanko kynsien myös kasvaa ja hampaiden olla harjaamatta? Siisteydestä ja perushygieniasta huolehditaan. Se on vanhemman velvollisuus.
Hiusten ja kynsien leikkaaminen sekä hampaiden pesu ei aiheuta kenellekkään kipua, tiedät sen itsekkin. Kyse oli tuossa turhan ja kivuliaan kokeen tekemisestä pienelle lapselle. Ei voi myöskään verrata rokottamiseen, koska se on myös tarpeellista terveydenhoitoa. Toi koronatesti on tosiaan 95% todennäköisyydellä turha,
Ei se itse koronatestikään kipua aiheuta. Tuntuu epämiellyttävältä, mutta ei se kipeää tee. Lapselle tietysti voi se rimpuilu ja riehuminen aiheuttaa kipua. Jos on paikallaan niin toimenpide on epämukava, mutta ei kipeä. Ja on kokeiltu itse.
Hyvä, ja sitten kun olet yhden yksivuotiaan kanssa käynyt siellä testissä ja saanut hänet puhumalla pysymään paikoillaan, jutellaan aiheesta lisää. Olen minäkin korona-testissä lapsen kanssa käynyt, mutta 15 vuotias ymmärtää ihan itsekkin, että nyt kannattaa olla pää paikoillaan. Samalta lapselta kaivettiin 12 vuotta sitten pinseteillä vierasesinettä sieraimesta ja kolmen aikuisen voimat ei riittäneet pitämään häntä paikoillaan. Ja olin kuule yrittänyt ihan puhettakin. Saatin se kyllä sitten pois, mutta sillä samalla konstilla ei voi koronatestiä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ottaa riskin että ennen oireilua tartuttavana altistetut jää jäljittämättä ja ehtivät levittää tautia eteenpäin ennen kuin itse alkavat oireilla.
Jos lapsella on tartunta, se on todennäköisesti minullakin. Voin itse käydä testissä ja sen jälkeen ilmoittaa että perheessämme on tartunta. Mikään pakko ei ole testata jokaista perheenjäsentä.
Ihan hyvä lastenkin oppia, että suuremman hyvän vuoksi pitää joskus sietää vähän epämukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on tartunta, se on todennäköisesti minullakin. Voin itse käydä testissä ja sen jälkeen ilmoittaa että perheessämme on tartunta. Mikään pakko ei ole testata jokaista perheenjäsentä.
No hehe, ei se lapsi kuule ole mikään sinun jatkeesi. Jokainen pitää testata erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin mene. Toki jos olette molemmat oireilevia niin on melko todennäköistä että molemmilla on sama tauti, mutta ei perheenjäsenet mitenkään väistämättä saa tartuntaa, joten sinun viruksettomuus ei poissulje lapsen koronaa. (Tosin ei se edes se lapsen testi sitä täysin poissulje, mikään testi ei ole niin herkkä.)
Lapset on juuri pahimpia viruslinkoja, siksi ne pitää testata.
Vai lasten tunteet ja tarpeet. Ärsyttävää höpinää.
Miten se lapsi mahtaakaan tuntea ja tarvita, jos tuo perheeseen koronan ja vanhempi saa siitä rajun taudin tai krooniset oireet loppuiäksi.