Jää hyvästi ystävä, en jaksa enää perustella elämääni sinulle.
Onko muilla vastaavia kokemuksia negatiivisista ihmisistä?
Minulla on lapsuudenystävä, johon aion nyt ottaa etäisyyttä. En vain yksinkertaisesti jaksa sitä, miten hän suhtautuu kaikkeen tekemiseeni. Tässä vain muutamia esimerkkejä viime ajoilta, vastaavia on vuosien aikana ollut paljon:
- ostin tyttärelleni Iphonen, hänestä se oli pröystäilyä ja "ihan turhaa". Nojoopajoo, tyttäreni on 13-vuotias ja käyttää kännykkäänsä todella paljon erilaisiin asioihin, joten hän jos kuka kai hyötyy hyvästä luurista...
- juhlimme miehen tasavuosia pitkällä viikonlopulla Nizzassa, hänen mielestään on "turhaa tehdä itsestään numeroa, ei hän vaan..." Mies siis täytti 50 vuotta, joten jos silloin ei juhlita niin koska se EI olisi "turhaa"?
- ostimme kesämökin, hänestä se on luonnonvarojen tuhlausta mökkeillä ja sitä paitsi tylsää. Joo, no: toki voisi elää säästäväisemminkin, mutta tuo nyt on onneksi lähellä kotia ja kerrostaloasukkaana kaipaa vähän ruopsuttelua puutarhassa.
- tykkäämme lukea paljon. Ihan sekin on ajanhaaskuuta, ei hänellä "vaan ole aikaa sellaiseen".
Ja niin edelleen. Minusta nuo eivät varsinaisesti edes KUULU hänelle pätkääkään, ja on suorastaan huonoa käytöstä mollata kaikkea toisen tekemistä negatiivisesti.
Kommentit (178)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:26"]
Tämä minun ystäväni ei kyllä tykkää ollenkaan negatiivisesta palautteesta itse. mutta eniten loukkaantui siitä, kun pariin otteeseen tosiaan ilmaisin loukkaantuneeni hänen tylytyksestään.
ap
[/quote]
Tämä loukkaantuminen johtuu siitä, että ystäväsi katsoo ettet ole vastavuoroisesti reilu. Minulle on monta kertaa käynyt niin, että olen yrittänyt selvittää jotain asiaa ja vastapuoli on käyttäytynyt törkeästi (pelleilee, naureskelee, vihjailee, pilkkaa, vääntelee naamansa, valehtelee, vääristelee tai leikkii kuuroa) mutta olen katsonut sitä läpi sormien koska olen ajatellut, että meillä on kaikilla huonoja päiviä ja haluan vain sen asian selväksi ja turha tästä on mitään draamaa tehdä. Sitten kun minulta lopulta tosiaan menee hermo ja kiroan/tiuskaisen/korotan ääntäni/sanon tylysti, niin vastapuoli "loukkaantuu" ja minä olenkin se pahis tässä joka pahoittanut jonkun mielen. Näiden "loukkaantujien" olisi joskus syytä katsoa peiliin.
152, niinpä. Koska hän ei varmaan itsekään tajua olevansa ilkeä tai epäkohtelias mollaamalla minua, hän loukkaantuu, kun siitä hänelle sanon. Jotta palautteen hyväksyisi, pitäisi ensin ymmärtää, mistä se johtuu ja että se on aiheellista...
ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:25"]
Komppi tälle. Juuri näin minäkin ajattelen. Ilman muuta siedän eri mieltä oloa, mutta en jatkuvaa tylyttämistä asioista, joista en ole edes kysynyt mielipidettä. Sellainen negatiivisten kommentien heittely on mielestäni lähinnä vain toisen lyttäämistä ja tarkoitus on ihan tahallaan aiheuttaa toiselle mielipahaa.
ap
[/quote]
Toivisin, että pystyisit hieman avaamaan tätä: miksi negatiiviset kommentit aiheuttavat mielipahaa? Tämä on se kohta jota en ymmärrä. Voi tietysti olla ettet tunne itseäsi niin hyvin tai sinulle ei ole introspektion lahjaa mutta voisitko nyt kuitenkin yrittää.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:34"]
Minulla on lapsuudenystävä, johon aion nyt ottaa etäisyyttä. En vain yksinkertaisesti jaksa sitä, miten hän suhtautuu kaikkeen tekemiseeni. Tässä vain muutamia esimerkkejä viime ajoilta, vastaavia on vuosien aikana ollut paljon:
- ostin tyttärelleni Iphonen, hänestä se oli pröystäilyä ja "ihan turhaa". Nojoopajoo, tyttäreni on 13-vuotias ja käyttää kännykkäänsä todella paljon erilaisiin asioihin, joten hän jos kuka kai hyötyy hyvästä luurista...
- juhlimme miehen tasavuosia pitkällä viikonlopulla Nizzassa, hänen mielestään on "turhaa tehdä itsestään numeroa, ei hän vaan..." Mies siis täytti 50 vuotta, joten jos silloin ei juhlita niin koska se EI olisi "turhaa"?
- ostimme kesämökin, hänestä se on luonnonvarojen tuhlausta mökkeillä ja sitä paitsi tylsää. Joo, no: toki voisi elää säästäväisemminkin, mutta tuo nyt on onneksi lähellä kotia ja kerrostaloasukkaana kaipaa vähän ruopsuttelua puutarhassa.
- tykkäämme lukea paljon. Ihan sekin on ajanhaaskuuta, ei hänellä "vaan ole aikaa sellaiseen".
Ja niin edelleen. Minusta nuo eivät varsinaisesti edes KUULU hänelle pätkääkään, ja on suorastaan huonoa käytöstä mollata kaikkea toisen tekemistä negatiivisesti.
[/quote]
Herkkää...
Pitääkö toisten mielipiteistä niin kovin hermostua, niiden voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toinen on säästäväisempi kuin sinä, mitä siitä, anna olla. Eikö tässä kaverissa oikeasti ole hyviä puolia? Jos ei ole, niin anna ihmeessä yhteyksien vähetä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:25"]
Komppi tälle. Juuri näin minäkin ajattelen. Ilman muuta siedän eri mieltä oloa, mutta en jatkuvaa tylyttämistä asioista, joista en ole edes kysynyt mielipidettä. Sellainen negatiivisten kommentien heittely on mielestäni lähinnä vain toisen lyttäämistä ja tarkoitus on ihan tahallaan aiheuttaa toiselle mielipahaa.
ap
[/quote]
Toivisin, että pystyisit hieman avaamaan tätä: miksi negatiiviset kommentit aiheuttavat mielipahaa? Tämä on se kohta jota en ymmärrä. Voi tietysti olla ettet tunne itseäsi niin hyvin tai sinulle ei ole introspektion lahjaa mutta voisitko nyt kuitenkin yrittää.
[/quote]
En tiedä, kannattaako minun. Pakosti tulee mieleen, että jos sinä et sanomattakin ymmärrä mikä loukkaa siinä, se ei millään rautalankaväännöllä sinulle aukea.
Mutta sanon silti TAAS: kyse ei ole eri mieltä olosta.
Vaan siitä, että MIKÄÄN ei ole sellaista, että se hänen mielestään ansaitsee positiivista kommenttia. Ja negatiiviset sanotaan aina sillä ilmeellä, äänensävyllä ja tavalla, että mukaan tulee piikki siitä, miten tollo/laiska/häntä kaikin tavoin tyhmempi olen, kun olen tehnyt jotain eri lailla kuin hän.
Tiedän nimittäin oikein erinomaisen hyvin, että en ole tollo, laiska tai häntä tyhmempi. Enkä arvosta, että joku minua ystävänään pitävä ajattelee tuolla lailla "ystävästään".
Minä EN tarvitse kouluttamista. Jos joku niin luulee, jääköön hyvästi.
Eri mieltä saa olla, jos kysyn mielipidettä tai keskustelu lähtökohtaisesti on mielipiteiden vaihtoa jostakin asiasta. Mutta siinäkään en arvosta sitä, että joku ilmaisee jatkuvasti mielipiteensä tavalla, että "sinähän nyt et mistään mitään ymmärrä, kun asia on tietenkin näin kuin minä sen sanon".
Tylyttäminen pitää sisällään sen, että tylyttäjä luulee olevansa ylempänä ja parempi.
Eri mieltä olo taas on mielipiteiden vaihtoa, ei ylhäältä alas niittaamista.
ap
Ap, tuo vastauksesi jätti joitain kysymyksiä avoimeksi.
Jos sinua loukkaa se, että kaverisi ilmaisee pitävänsä sinua tollona, niin olisiko parempi, että hän sanoisi vain positiivisia asioita mutta silti pitäisi sinua tollona? Sinä et vain tietäisi siitä mitään. Sinähän et voi tietää kuinka moni pitää sinua tollona. Muut eivät vain koe tarvetta ilmaista sitä.
Toisekseen, sanot, että tiedät ettet ole tollo. Tiedätkö mikä on Dunning-Kruger -efekti? http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
Kukaan ihminen ei pidä itseään tollona, varsinkaan tollot. Joten se, että sinä itse et pidä itseäsi tollona ei ole kovin vahva todiste sen puolesta ettet olisi tollo. Lisäksi tollous on makuasia. Jonkun mielestä joku on tollo ja jonkun toisen mielestä sama tollo on nero. Kuulostaa nyt vähän siltä, että sinua ärsyttää se, että kaverillasi on mielipide joka ei sellainen kuin sinä haluaisit sen olevan.
Kolmannekseen, luulenpa, että kaikki pidämme itseämme parempina kuin muut ja uskomme, että meidän tapamme tehdä asiat on parempi kuin muiden. On kaksi vaihtoehtoa miten suhtautua tähän omaan kokemukseen ylemmyydestä. Joko voi haastaa toiset ihmiset perustelemaan miksi juuri heidän tapansa tehdä asiat on parempi ja tästä voi ehkä oppia jotain. Joko joutuu itse muuttamaan tapojaan tai sitten toinen joutuu. Lopputuloksena on kehitys tai ainakin ymmärrys siitä miksi kehitystä ei tapahdu (esim. yksilölliset erot). Toinen suhtautumistapa on sinnikkästi vältellä omien tapojen kyseenalaistamista. Kokea uhkana kaikki se mikä saattaisi johtaa siihen, että joutuu myöntämään olleensa väärässä ja muuttamaan omia tapojaan. Kehitystä ja oppimista ei tapahdu.
Minusta se, että et väitä vastaan kaverillesi vihjaa siihen suuntaan, että tiedät itsekin toimineesi typerästi ja sinua ahdistaa se, että joku on huomannut sen. Sinä häpeät. Jos olisit varma siitä ettet ole tollo, pystyisit perustelemaan kaverillesi päätöksesi tai ainakin kyselisit häneltä tarkemmin miksi hän ei pidä jostakin. Et kysy koska tiedät itsekin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:52"]
Kannattaa lempata. Ei sitä tarvitse niin dramaattisesti tehdä, voihan olla, että joskus tulee hetki, että kaipaat hänen seuraansa. Vähennät vain yhteydenpitoa hiljalleen. Et vastaa tekstiviesteihin yhä pitempään aikaan - keskityt muuhun.
[/quote]
Mjaa, en pidä tuota reiluna. Että jättää toisen ihmettelemään, miksi en pidä yhteyttä ja jättäisin ikään kuin varastoon siltä varalta, että joskus olisikin tarvetta hänen ystävyydelleen. Ei hyvä.
ap
[/quote]
Se voi olla vähemmän ilkeää kuin sanoa, että en pidä sinusta enää enkä halua olla tekemisissä. Kyllä kaikilla on oikeus ottaa etäisyyttä, jos jonkun seura ei just silloin miellytä, mutta jos polttaa sillat takanaan, on vaikea rakentaa suhdetta uudestaan, jos mieli vaikka muuttuu myöhemmin. Niinkin voi käydä.
45, niinno. Meinaat, ettei toinen ymmärrä toisen olevan tyytymätön sinuun, jos ei vastaa viesteihin...? Täälläkin on aika usein viestejä, joissa kummastellaan, mistä toisen kartteleva asenne johtuu. Onko ollut väärinymmärrystä, onko joku kolmas osapuoli panetellut, onko toinen loukkaantunut...
Sen vuoksi minusta on parempi sanoa suoraan, että olen tyytymätön tästä- ja-tästä syystä, ehkä on parempi jatkaa erillään jatkossa.
Minä pidän vähän raukkamaisena asennetta, että pidetään joku ns. varalla, jos vaikka joskus olisi niin vailla ystäviä, että vanha ja huonokin ystävä taas kelpaa.
Mutta ei siinä mitään, tämä on siis vaan oma mielipiteeni ja toimintatapani. Kukin toimii kuten parhaaksi näkee, kun tuntee sen ystävänsäkin hyvin ja tietää, millaista tuhoa mikin toimintatapa aiheuttaa. Tarkoitus ei ole suinkaan aiheuttaa maksimaalista tuhoa kenellekään, ystävällekin on parempi jatkaa ilman minua, joka olen häneen tyytymätön.
ap
Mun äiti on samanlainen. Siitä ei edes pääse eroon.
Minä aina ihmettelen näistä jutuista, että miksi ihmeessä niin moni tuntuu raahaavan noita negatiivisia "ystäviään" elämässään mukana vuosikausia. Ystävyys tuottaa pääsääntöisesti iloa ja hyviä fiiliksiä puolin ja toisin. Jos niin ei ole, eihän siinä mistään ystävyydestä ole kyse, eikä kai kenelläkään pitäisi olla mitään velvollisuutta pitää elämässään ihmisiä, jotka saavat aikaan vain pahaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 16:40"]
Mun äiti on samanlainen. Siitä ei edes pääse eroon.
[/quote]
Ei ehkä eroon, mutta kyllä aikuisena voi itse vaikuttaa siihen, kuinka paljon on negatiivisen äitinsä kanssa tekemisissä.
Nimim. kokemusta on
[/quote]
Asiasta voi nähdä toisen puolen. En siis halua mollata sinua.. Mutta joskus asia voi olla toisen näkökannasta erilainen. Nimittäin tuli mieleeni myös eräs kaveri.
Hän
-kehuu kaikella ostamallaan ja muistaa mainita hinna
-kehuu, kuinka hyvällä alueella on heidän talo
-kuinka kallis lapsen puhelin on
-kuinka lapsi sai kybän taas siitä kokeesta
jne...
Olen sitä parikymmentä vuotta kuunnellut ja joskus piruuttani alkanut vastailemaan, että en ymmärrä tuollaista lentämistä ja luonnonvarojen tuhlaista. Ihan vain siksi, että en jaksa kuunnella koko ajan sitä kehumista. Ikinä hän ei kysy, mitä minulle kuuluu. Joten ihan huvikseni nykyään ärsytän häntä.
Juu ja vaikea se on olla asioiden minulle kuulumatta, kun aina tavatessamme kuulen, kuinka osti pojalle 400 euron tabletin ja tytölle 700 euron puhelimen ja kuinka mennään ulkomaille anopin asunnolle ja matka maksaa niin ja näin paljon :)
ihan viisasta ottaa etäisyyttä jos tuntuu että ystävyys ei enää ole mukavaa ja antoisaa. Ihan normaalia, niin minäkin tekisin.
Siis ystävä?? Mulla on ystävinä ihan toisenlaisia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:38"]
Ei se oo huonokäytöksinen. Sehän on vain kateellinen.
[/quote]
AAAA! Tätä "kateus"- korttia! :)
Minusta tuo on vaan keskustelua.
Jos ap.lla on kirjoja kotona tai käy vaikka kirjastossa niin kai sitä nyt toinen saa sanoa ettei ehdi itse lukemaan (prioriteettia nääs) kaikilla on samat tunnit vuorokaudesta: kenties se ystävä käyttää omaa aikaansa sitten johonkin tuota turhempaan -ei sillä että se olisi parempaa sillä lukeminenhan ON fiksua. ;)
Jos ei ole itse maatakuokkiva ihminen niin oma maa voi olla HÄNELLE työleiri. Eikä sekään ole taas FAKTAA vaan kokemus. Hän ei varmaan omista edes kukkaruukuissa kukkia sisällä..
Teinille puhelin -minun vanhemmista se on kammotus jos saa kalliin puhelimen. Tosin joku kytkypuhelin voi olla todella halpa..
Se synttäreitten juhliminen kuulosti minusta vitsiltä. Suo anteeksi mutta et ehkä hoksannut sitä? Tai kun asenteesi on että toinen sanoo jotain värikästä niin se on tosissaan. Tai sillä on kurja fiilis kun omia synttäreitä ei juhlittaisi ulkomailla?
Jos kaverin kanssa ei voi puhua vaan aletaan kehumaan omalla elämällä tai solvataan toisen tekemisiä niin pitäisikö teidän mennä puhumaan asia halki?
Vai ethän sinä nyt kehuisi mutta vastaavasti hän ei tarkoita mitään piikikästä?
Minusta on kummallista ettei aikuiset voisi puhua mielipiteistään ja tunteistaan sillä siinä missä sinulla on omat tunteesi -niin et sinäkään tunne kaverisi tunteita.
Itse ainakin pyrkisin juttelemaan kaverille kuin unohtaisin. Tai ehkä sinulle ystävät on yhdentekeviä jos niitä voi vaan dumpata?
Vaikea tähän sanoa mitään kun ei tiedä taustoja. Muutama juttu vaan. Et voi sanoa, että kaverisi olisi jotenkin negatiivinen. Sinä pidät lukemisesta ja näet negatiivisuutena sen, että joku toinen ei pidä. Ihan samalla tavalla kaverisi varmaan näkee lukemisen ylistyksen moitteena hänen lukemattomuuttaan kohtaan eli siis negatiivisuutena. Jos sanot jollekin asialle kyllä, niin väistämättä sanot jollekin toiselle asialle ei. Ei siis ole olemassa mitään "negatiisuutta" tai "positiivisuutta".
Sinua siis loukkaa se, että kaverillasi on erilaiset mieltymyset kuin sinulla ja hän myös ilmaisee sen. Toivot, että sinulla olisi kaveri joka on joko samaa mieltä kanssasi tai ainakin esittäisi olevansa. Olen melko varma ettet ikinä löydä ihmistä joka on kanssasi joka asiasta samaa mieltä. Toisekseen, perustuuko itsetuntosi siihen, että saat kaverisi hyväksynnän tai ihailun? Jos perustuu, niin hanki koira.
Voihan olla, että vaikka et osaa ilmaista sitä tai et ehkä edes ole vielä sitä itse havainnut, niin sinua ärsyttää se, että kaverisi ei arvosta juuri sinun valitsemiasi asioita koska ne ovat juuri sinun valitsemiasi. Esim. jossain perheissä saattaa olla yksi lapsi joka tekee kaiken väärin ja yksi lapsi joka kehutaan teki hän mitä hyvänsä. Ei vaan ole tilastollisesti mahdollista, että joku tekee aina kaiken oikein ja joku aina kaiken väärin. Tällöin vanhemmat yleensä inhoavat lasta ja siksi kaikki mitä lapsi tekee on aina väärin. Nyt kysymys kuuluukin: luuletko, että kaverisi inhoaa sinua ja siksi suhtautuu negatiivisesti tekemisiisi vai onko niin, että sattumalta te vain olette hyvin erilaisia ihmisiä?
Ystäväsi on huonokäytöksinen. En minäkään sellaista jaksaisi.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 16:48"]
[/quote]
Asiasta voi nähdä toisen puolen. En siis halua mollata sinua.. Mutta joskus asia voi olla toisen näkökannasta erilainen. Nimittäin tuli mieleeni myös eräs kaveri.
Hän
-kehuu kaikella ostamallaan ja muistaa mainita hinna
-kehuu, kuinka hyvällä alueella on heidän talo
-kuinka kallis lapsen puhelin on
-kuinka lapsi sai kybän taas siitä kokeesta
jne...
Olen sitä parikymmentä vuotta kuunnellut ja joskus piruuttani alkanut vastailemaan, että en ymmärrä tuollaista lentämistä ja luonnonvarojen tuhlaista. Ihan vain siksi, että en jaksa kuunnella koko ajan sitä kehumista. Ikinä hän ei kysy, mitä minulle kuuluu. Joten ihan huvikseni nykyään ärsytän häntä.
Juu ja vaikea se on olla asioiden minulle kuulumatta, kun aina tavatessamme kuulen, kuinka osti pojalle 400 euron tabletin ja tytölle 700 euron puhelimen ja kuinka mennään ulkomaille anopin asunnolle ja matka maksaa niin ja näin paljon :)
[/quote]
No joo, ilman muuta ymmärrän tuollaisen reagoinnin, jos toinen leuhkii. Tässä tapauksessa siitä kumminkaan ei ole kyse. Otin esimerkit hankinnoista, koska en halunnut, että aloitukseni takia aletaan puhua mielipiteistäni koskien esim. politiikkaa tai kulttuuria (juu, tiedän av-palstan keskustelukulttuuriin, jossa aina pyritään nokkimaan aloitusten tekijöiden esimerkit puhki) - tämä ystävä nimittäin teilaa ja latistaa aivan samalla tavalla myös omastaan eriävät mielipiteet.
En siis yritä leuhkia ostoksilla, vaan mielestäni aivan normaalisti saatan kertoa vaikkapa tulevasta matkasta, kun se on juuri edessä ja olen pakkaillut sitä varten ja toinen kysyy, mitä olen puuhaillut... tähän tapaan siis.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 00:35"]Joo, no homojen oikeudet ovat aivan eri kaliiberin asia kuin talvitakin väri, lapsen puhelinmalli jne jne jne! Jotain suhteellisuuden tajua nyt tähän!! Tietenkin homoilla kuuluu olla ihmisoikeudet, sillä nyt ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joku loukkaa ystäviään puuttumalla turhanpäiväisyyksiin! Jos ystäväni ei hyväksyisi sitä, miten elän, olisi se tietenkin isompi asia, kuin joku takin väri. Mutta kuka jaksaa olla toisen kanssa, jos joka asiaa pitää perustella? Katsokaa ketjun otsikon nimeä, se on kertova. Ei kaikesta jaksa vääntää, ja kuunnella koulutusmarmatusta, pikkuasioistakin. Toisen pitää saada elää elämäänsä ilman arvostelua. Oletko mielestäsi nyt yhtäkkiä joku homojen oikeuksien puolestapuhumisen puoustaja, kun katsot oikeudeksesi kouluttaa muita takin värin valinnassa? [/quote]
Näinpä. Pikkuisen menee tuo esimerkki ohi aiheesta, etten sanoisi ;-)
ap