Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jää hyvästi ystävä, en jaksa enää perustella elämääni sinulle.

Vierailija
10.09.2013 |

Onko muilla vastaavia kokemuksia negatiivisista ihmisistä?

Minulla on lapsuudenystävä, johon aion nyt ottaa etäisyyttä. En vain yksinkertaisesti jaksa sitä, miten hän suhtautuu kaikkeen tekemiseeni. Tässä vain muutamia esimerkkejä viime ajoilta, vastaavia on vuosien aikana ollut paljon:

- ostin tyttärelleni Iphonen, hänestä se oli pröystäilyä ja "ihan turhaa". Nojoopajoo, tyttäreni on 13-vuotias ja käyttää kännykkäänsä todella paljon erilaisiin asioihin, joten hän jos kuka kai hyötyy hyvästä luurista...

- juhlimme miehen tasavuosia pitkällä viikonlopulla Nizzassa, hänen mielestään on "turhaa tehdä itsestään numeroa, ei hän vaan..." Mies siis täytti 50 vuotta, joten jos silloin ei juhlita niin koska se EI olisi "turhaa"?

- ostimme kesämökin, hänestä se on luonnonvarojen tuhlausta mökkeillä ja sitä paitsi tylsää. Joo, no: toki voisi elää säästäväisemminkin, mutta tuo nyt on onneksi lähellä kotia ja kerrostaloasukkaana kaipaa vähän ruopsuttelua puutarhassa.

- tykkäämme lukea paljon. Ihan sekin on ajanhaaskuuta, ei hänellä "vaan ole aikaa sellaiseen".

Ja niin edelleen. Minusta nuo eivät varsinaisesti edes KUULU hänelle pätkääkään, ja on suorastaan huonoa käytöstä mollata kaikkea toisen tekemistä negatiivisesti.

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 11:05"]

Huomaa, että monilla ei ole ollut tuttavapiirissä perusnegatiivistä ystävää tai läheistä (mikä on hyvä asia). Ymmärrän täysin mitä ajat takaa, aina se ei myöskään ole pelkästään ne sanat vaan samalla se elekieli, äänensävy jne.

Kerrot jonkun iloisen asian, johon tavallinen ihminen yleensä vastaa jotain positiivista, vaikka asia ei itseään kiinnostaisikaan. Negatiivinen ihminen lyttää jollain ihmeellisellä kommentilla koko asian.

Tsemppiä tarvitset asian pähkäilyyn!

[/quote]

Minä taas vähän pahoin pelkään että suurin osa vastanneista on itse niitä perusnegatiivisia. Meillä töissä vähän kaikki vanhemmat rouvat on tätä tyyppiä, ja valitettavasti myös oma äitini. Kerroin esim. ihastuneeni ystäväni rakenteilla olevaan taloon, joka on tosi iso ja siinä on kiva pohjaratkaisu. Kuka arvaa mikä kommentti on ensimmäinen? No tietenkin "kuka sitä jaksaa siivota", ja toinen? "Energiasyöppö". Kolmantena tietysti "pankin omahan se tietysti on". Niin ennalta-arvattavia ja happamia akkoja että maitokin piimii kahvihuoneen jääkaapissa:)

Nuorena minulla oli pari tällaista energiasyöppöä perusnegatiivista kaveria. Kaikkien ilo ja innostus piti aina saada nujertaa jurnutuksella, juuri tuollaisella kuin ap kuvaili. Silloin jo päätin etten anna sellaisten ihmisten pilata elämääni yhtään enempää. Eihän siinä suurta kyökkipsykologia tarvita että ymmärtää mistä tuollainen kumpuaa; kateudesta ja tyytymättömyydestä omaan elämään.

Vierailija
42/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:52"]

Kannattaa lempata. Ei sitä tarvitse niin dramaattisesti tehdä, voihan olla, että joskus tulee hetki, että kaipaat hänen seuraansa. Vähennät vain yhteydenpitoa hiljalleen. Et vastaa tekstiviesteihin yhä pitempään aikaan - keskityt muuhun.

[/quote]

Mjaa, en pidä tuota reiluna. Että jättää toisen ihmettelemään, miksi en pidä yhteyttä ja jättäisin ikään kuin varastoon siltä varalta, että joskus olisikin tarvetta hänen ystävyydelleen. Ei hyvä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, hauska muotoilu tuo "happamia akkoja että maitokin piimii kahvihuoneen jääkaapissa"!

Joo. Epäilen silti, että se voi olla monimutkaisempi psykologinen juttu kuin pelkkä kateus tai tyytymättömyys. Veikkaan, että se on pitkälti kotoa opittu juttu: omat vanhemmat ovat aina etsimällä etsineet kaikesta valittamisen ja kritiikin aihetta, ja sama ajattelutapa on opetettu lapsellekin.

Tavallaan tietysti tietty kriittisyys on kehityksen edellytyskin: kun havaitaan epäkohta, sille voidaan tehdä jotain. Mutta pelkkä valittaminen valittamisen vuoksi on hukkaan heitettyä energiaa, pitäisi etsiä keinoja parantaa epäkohdat sen sijaan, että jäädään ojaan makaamaan ja valittamaan...

ap

Vierailija
44/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

158, se on tuo vanha filosofian kysymys: onko jokin asia olemassa, jos meillä ei ole siitä mitään tietoa... Jos joku halveksuu, mutta ei millään tavalla näytä sitä, en tietenkään edes tietäisi asiasta, joten en voi siitä loukkaantuakaan. En ole ajatustenlukija, ja se on mukavaa se.

Totta, harva tollo tunnustaa olevansa tollo. Kyse ei olekaan mistään objektiivisesta asiasta, vaan asioiden suhteesta: en tarvitse ystävää, joka ajattelee minun olevan tollo ja näyttää halveksuntansa tämän tästä. Tietysti hänen ajatuksensa itsestään kaikkia muita parempana (minähän en siis ole todellakaan ainoa hänen lähipiirissään, jota hän tylyttää) on mielipide, ja kyllä: moinen omahyväisyys ärsyttää.

Olen vankasti eri mieltä siitä, että kaikki me pitäisimme itseämme muita parempana. SINÄ selvästi pidät, minä en. Oletko muuten kenties itse asperger? Selkeästi kommentoinnissasi tässä ketjussa kuultaa aspergereille tyypillinen minä-olen-aina-oikeassa -asenne ja luulo siitä, että maailma paranee siitä, että valistat muita jumalallisilla mielipiteilläsi asioiden "oikeasta laidasta"... As-henkilöille mielipiteiden ja asenteiden peittely on likipitäen mahdotonta.

Olen sitä mieltä, että aikuiset, järkevät ihmiset kyllä osaavat itse punnita eri vaihtoehtoja ja päättää, mikä juuri heidän erityiseen elämäänsä sopii parhaiten. Mikä minulle on paras ratkaisu, voi toiselle olla oikeasti huonoin mahdollinen. Voin kertoa vaihtoehdosta, jota ystäväni ei tunne, mutta en mollata hänen valintojaan eli ratkaisujaan eri vaihtoehtojen välillä.

Et näy ymmärtävän, että tuollaista keskustelua VOI käydä hyvin ja huonosti.

Esimerkki: joku ostaa auton. Hän on innoissaan asiasta, ja on ennen ostoaan tehnyt varmasti aika lailla pohjatyötä lukemalla testejä ja koeajamalla - minä en ole, joten millä lihaksilla menisin heti lyttäämään hänen valintansa? Lisäksi ymmärrän, että kauppa on jo tehty, joten mitään ei SAAVUTETA sillä, että aikaansaan hänelle ikävän olon jo maksetun kalliin hankintansa takia. Auto on jo hankittu ja pysyy hänen pihassaan vuosia. Mutta keskustelun vuoksi (ja oppiakseni ITSE jotain autoista) voin ensionnittelujen jälkeen kysyä häneltä, millä perusteilla hän valitsi sen automerkin. Saatan kommentoida perusteluja, kertomalla tietojani muista automerkeistä ja eri ominaisuuksista. Ja kysymällä lisää.

TAI (kuten ystäväni tekee), ilmaisen heti kättelyssä negatiivisen asenteeni: "Miksi IHMEESSÄ sä nyt tollasen ostit, ihan turhaa maksaa siitä-ja-siitä ominaisuudesta, paljon JÄRKEVÄMPÄÄ olisi (kuten minä tein) panostaa tähän-ja-tähän ominaisuuteen. Ihan pelle peli toi auto..."

Ensimmäisessä tapauksessa voidaan päästä aitoon vuoropuheluun erimerkkisten autojen eri ominaisuuksista. Ystävälle tulee hyvä mieli ostoksestaan, enkä yritä asettaa häntä tollon rooliin, vaan asiantuntijan (mitä hän juuri hankintaprosessin läpikäyneenä onkin).

Jälkimmäisessä tapauksessa MITÄÄN vuoropuhelua ei tapahdu, koska toisen negatiivinen kommentointi ilmaisee hänen pitävän toisen älyä ja arviointikykyä huonona ja saa tietenkin lähinnä vaan keskustelun tyrehtymään ja toisen loukkaantumaan.

Mistä ihmeestä muuten olet saanut käsityksen, että en väitä vastaan kaverilleni? Totta kai olen perustellut ja väittänyt vastaan, mutta katsos kun se ei pidemmän päälle enää huvita.

Seinästä reväistyt kusipää-kettuilut eivät ole rakentavaa tai älykästä kritiikkiä.

Lisäksi minua ei pätkääkään KIINNOSTA, mitä hän on mieltä hankinnoistani tai matkoistani, hän ei ole niiden asiantuntija millään tavalla. Siksi en todellakaan välitä kysyä hänen periaatteen-vuoksi-hinnalla-millä-hyvänsä-negatiivisia kantojaan. Miksi ihmeessä kysyisin?

ap

Vierailija
45/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:34"]

Onko muilla vastaavia kokemuksia negatiivisista ihmisistä?

Minulla on lapsuudenystävä, johon aion nyt ottaa etäisyyttä. En vain yksinkertaisesti jaksa sitä, miten hän suhtautuu kaikkeen tekemiseeni. Tässä vain muutamia esimerkkejä viime ajoilta, vastaavia on vuosien aikana ollut paljon:

- ostin tyttärelleni Iphonen, hänestä se oli pröystäilyä ja "ihan turhaa". Nojoopajoo, tyttäreni on 13-vuotias ja käyttää kännykkäänsä todella paljon erilaisiin asioihin, joten hän jos kuka kai hyötyy hyvästä luurista...

- juhlimme miehen tasavuosia pitkällä viikonlopulla Nizzassa, hänen mielestään on "turhaa tehdä itsestään numeroa, ei hän vaan..." Mies siis täytti 50 vuotta, joten jos silloin ei juhlita niin koska se EI olisi "turhaa"?

- ostimme kesämökin, hänestä se on luonnonvarojen tuhlausta mökkeillä ja sitä paitsi tylsää. Joo, no: toki voisi elää säästäväisemminkin, mutta tuo nyt on onneksi lähellä kotia ja kerrostaloasukkaana kaipaa vähän ruopsuttelua puutarhassa.

- tykkäämme lukea paljon. Ihan sekin on ajanhaaskuuta, ei hänellä "vaan ole aikaa sellaiseen".

Ja niin edelleen. Minusta nuo eivät varsinaisesti edes KUULU hänelle pätkääkään, ja on suorastaan huonoa käytöstä mollata kaikkea toisen tekemistä negatiivisesti.

[/quote]

Miksi tuollaista pitäisi jaksaa kuunnellakaan? Kateellinen, puoluekannaltaan vasemmalla oleva ituhippi, todennäköisesti ei ajele vartalokarvojaankaan

Vierailija
46/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

160, minä olen vasemmistovihreä itse, kaveri ei ;-)

ap

Vierailija
47/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on todella tullut selväksi, että ap on vasemmistovihreä, joka pitää itseään muita fiksumpana ja on valmis nimittelemään hänelle fiksusti vastanneita ihmisiä aspergereiksi.

Vierailija
48/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 15:46"]

Ketjussa on todella tullut selväksi, että ap on vasemmistovihreä, joka pitää itseään muita fiksumpana ja on valmis nimittelemään hänelle fiksusti vastanneita ihmisiä aspergereiksi.

[/quote]

En minä nimittele, anteeksi vaan. Minusta assit ovat mielenkiintoisia, ja heissä on paljon erityistaitoja. Oma poikani on muuten as, joten tiedän aiheesta jonkisenkin verran.

Mutta heillä tosiaan on taipumusta kuvitella, että ainoastaan oma tapa ajatella on oikea, ja muita pitää jatkuvasti "kasvattaa". Kuten 158 tuntuu ajattelevan. Vaikea kuvitella, mikä olisi se selittävä tekijä, jonka vuoksi hänen on niin todella vaikea ymmärtää tylyttämisen loukkaavuutta. Tuskin hän tyhmä on, joten ehkä sitten sosiaalisista intrigeistä hiukan pihalla...

ap, joka ei ymmärrä, miten poliittinen kanta tähän liittyy

Vierailija
49/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 15:17"]

160, minä olen vasemmistovihreä itse, kaveri ei ;-)

ap

[/quote]

160, kypsy sitten kaveriis

Vierailija
50/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä ja jätä dissaaminen omaan arvoonsa. Hän on selvästi kateellinen ja ns. sinisen nuuka. Elämää on elettävä silloin kun on vielä mahdollisuus. Sitä ei eletä enää samaan tyyliin rullatuolista tai rollaattorista jos niihin joutuu. Eteenpäin vain entiseen tyyliin ja nauttikaa elämästä kun sitä vielä on. Turha piitata muiden kateudesta.

Vierailija
51/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

165, niin aionkin. Tosin en nyt ihan tiedä, onko tuo kateuttakaan, koska hän suhtautuu ja on aina suhtautunut samalla lailla negatiivisesti muihinkin ihmisiin.

En näe mitään syytä ylläpitää suhdetta, joka on jo vuosia vienyt enemmän kuin tuonut. Voimaa muillekin irtautua tuollaisista!

ap

Vierailija
52/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tosissasi sen kanssa, että paskaa pitää sietää tarpeettomasti??? Itse olen lyönyt rajat sille ja ilmoitan sen selvästi heti kun joku sitä tökkii. Minkäänlaista dissaamista, suunsoittoa, väheksyntää tai suoraa vittuilua ei tarvitse sietää. On erittäin terveellistä laittaa rajat näiden suhteen ja pian huomaa, että turvansoittajat on kaikonneet, lopettaneet vittuilun tai menneet itseensä. Joka ei toisen rajoja hyväksy, voi siirtyä etäämmäksi ja pysyä kiusanteon kohteestaan erossa.

Vierailija
53/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

167, keneltä kysyt?

ap

Vierailija
54/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 159. Et vieläkään vastannut kysymykseeni. Arvelen, että se miksi sinua ärsyttää kaverisi negatiivisuus johtuu siitä, että tiedät, että olet ostanut väärän auton tai vääran takin ja sinua harmittaa. Siihen harmitukseen ei auta se, että ammut viestintuojan vaan se, että jatkossa mietit tarkemmin ostopäätöstäsi.

Ap, monta kertaa käy niin, että joku kaverini on tekemässä jotain ja ajattelen, että olen ollut itse tuossa täsmälleen samassa tilanteessa, minulla on ollut täsmälleen samanlaiset toiveet ja olen myöhemmin huomannut tehneeni virheen. Olen siis oppinut kokemuksistani jotain. Voinko vain tyynesti katsella päältä kun kaverini tekee samat tyhmyydet?

Toisaalta en tiedä onko sanomisistani ikinä ollut mitään hyötyä. Voi olla, että ihmisten täytyy oppia kantapään kautta. Tiedätkö kuinka epämukavaa se on katsella päältä jotain minkä tietää johtavan pettymykseen?

Vierailija
55/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä 158, minä olen vastannut todella moneen otteeseen. Sinä et nyt halua tai osaa ymmärtää, otan osaa. Eiköhän anneta hedelmättömän jankkaamisen olla jo.

Etukäteen varoittaminen varoittamis-muodossa on täysin eri asia. Siitä todellakin voi olla hyötyäkin. Tällaisista tapauksista nyt ei kuitenkaan ollut kyse, minkä sinun olisi jo luullut ymmärtävän.

ap

ap

Vierailija
56/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:15"]

Vastaus viestiin 159. Et vieläkään vastannut kysymykseeni. Arvelen, että se miksi sinua ärsyttää kaverisi negatiivisuus johtuu siitä, että tiedät, että olet ostanut väärän auton tai vääran takin ja sinua harmittaa. Siihen harmitukseen ei auta se, että ammut viestintuojan vaan se, että jatkossa mietit tarkemmin ostopäätöstäsi.

Ap, monta kertaa käy niin, että joku kaverini on tekemässä jotain ja ajattelen, että olen ollut itse tuossa täsmälleen samassa tilanteessa, minulla on ollut täsmälleen samanlaiset toiveet ja olen myöhemmin huomannut tehneeni virheen. Olen siis oppinut kokemuksistani jotain. Voinko vain tyynesti katsella päältä kun kaverini tekee samat tyhmyydet?

Toisaalta en tiedä onko sanomisistani ikinä ollut mitään hyötyä. Voi olla, että ihmisten täytyy oppia kantapään kautta. Tiedätkö kuinka epämukavaa se on katsella päältä jotain minkä tietää johtavan pettymykseen?

[/quote]

Joopa joo, teidän k-päiden totuuden torvien kuvitelmahan on, että te sanotte vain totuuden. Kun todellisuudessa kommenttinne ovat mutua, seinästä revittyä paskaa, jonka tarkoitus on ainoastaan loukata.

Luulosi, että ainoastaan kirvelevä fakta harmittaa on ääliömäinen. Ei se harmittaisi, jos se olisi pelkkä fakta mitä toinen sanoo. Vaan siinä harmittaa se, että kommentti on paitsi puutaheinää, se esitetään loukkaavasti ja niin, että siitä käy ilmi kommentoijansa ylemmyydentuntoinen luulo omasta fiksuudestaan.

Tsemppiä ap, olet aivan oikeassa siinä, ettei tuollaisiin ihmisiin kannata tuhlata ruutia. Neuvokoon ja kouluttakoon jota kuta muuta.

Vierailija
57/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala kaveri, olisin itsekin hankkiutunut eroon. Kuulostaa kateelliselta. Kateellinen voi olla muustakin kuin rahasta, kuten siitä, että sulla on hyvä mies jonka kanssa matkustaa. 

Vierailija
58/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:45"]

Ei se harmittaisi, jos se olisi pelkkä fakta mitä toinen sanoo. Vaan siinä harmittaa se, että kommentti on paitsi puutaheinää, se esitetään loukkaavasti ja niin, että siitä käy ilmi kommentoijansa ylemmyydentuntoinen luulo omasta fiksuudestaan.

Tsemppiä ap, olet aivan oikeassa siinä, ettei tuollaisiin ihmisiin kannata tuhlata ruutia. Neuvokoon ja kouluttakoon jota kuta muuta.

[/quote]

No ohhoh! Ap ei pystynyt vastaamaan kysymykseeni mutta sinä pystyit. Sanoit, että faktan kertominen ei haittaa vaan se, että sanominen on puuta heinää. Eli silloinhan ongelma ei ole se sanominen vaan se sanomisen sisältö. Tätä olen yrittänyt kysyä mutta ap on jaaritellut asian sivusta. Sinua siis haittaa se jos jollakin on väärä käsitys sinusta. No sen ymmärrän. Minuakin ärsyttäisi. Ap ei tosin missään vaiheessa ole sanonut, että hänen kaverinsa sanomiset olisivat epätotta vaan häntä häiritsee sanomisten negatiivisuus.

Vierailija
59/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 17:45"]

Ei se harmittaisi, jos se olisi pelkkä fakta mitä toinen sanoo. Vaan siinä harmittaa se, että kommentti on paitsi puutaheinää, se esitetään loukkaavasti ja niin, että siitä käy ilmi kommentoijansa ylemmyydentuntoinen luulo omasta fiksuudestaan.

[/quote]

No ohhoh! Ap ei pystynyt vastaamaan kysymykseeni mutta sinä pystyit. Sanoit, että faktan kertominen ei haittaa vaan se, että sanominen on puuta heinää. Eli silloinhan ongelma ei ole se sanominen vaan se sanomisen sisältö. Tätä olen yrittänyt kysyä mutta ap on jaaritellut asian sivusta. Sinua siis haittaa se jos jollakin on väärä käsitys sinusta. No sen ymmärrän. Minuakin ärsyttäisi. Ap ei tosin missään vaiheessa ole sanonut, että hänen kaverinsa sanomiset olisivat epätotta vaan häntä häiritsee sanomisten negatiivisuus.

[/quote]

Hei - ei se pelkkä sisällön oikeellisuus tai vääryys ole tärkein tekijä, vaan se TAPA jolla kommentti sanotaan.

Melkein kaikki elämässä on kompromissia. Ostanko auton, jota todella haluan ja pidän parhaana - tuskin. Ostan auton, johon minulla on varaa, ja joka on siihen nähden minulle jossain tärkeässä asiassa tarpeeksi hyvä.

Joten vaikka se kaveri sanoisi sinänsä toden faktan - esim. auton korkeasta polttoaineenkulutuksesta, mutta esittää sen tyyliin "vitun dorka kun et tätäKÄÄN asiaa tajua (kuten et mitään muutakaan), niin mieti itse, loukkaako se faktan vai sen esitystavan vuoksi...

Tietenkin esitystavan.

Minkä lisäksi - kuten hitto vie jo aloituksessa selvästi toin esille - kaverini kritiikki on seinästä reväistyä kettuilua. Ja sanoin saman sinulle moneen otteeseen myöhemminkin - etkö osaa lukea?

Ei kaverin palautteessa OLE siis mitään informaatioarvoa. Minkä olisit tajunnut, jos olisit halunnut.

ap

Vierailija
60/178 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:34"]

[/quote]

Melkosta tykitystä. Mitä pers...tä, oikeesti - luuleeko toi yksi jänkättävä besserwisseri tossa, että noi loukkaa jotain siksi että ne osuu oikeeseen? Mitä ihm... eihän noi edes ole mitään tosiseikkoja elävästä maailmasta vaan kaunaisia ja kateellisia mielipiteitä joka ainoo.

Lisäksi ap oot oikeessa, kyllä tosiseikankin voi sanoa toooo-della monella tavalla. Vaikka kuinka olis jotain omasta mielestä viksua ja vilmaattista sanottavaa (kielteistä) toisen ostoksesta tai ulkomaanmatkasta, sitä ei mennä heittämään heti naamalle, kun toinen iloisena kertoo odottamastaan matkasta tai ostoksesta. Matka on jo maksettu ja känny ostettu, ei auta ketään urputtaa. Mutta pahan mielen saa kyllä toiselle siitä, että kaverin selkee tavoite on loukata ja besserwisseroida.

Tän luulis kaikkien tajuavan, mutta ei vaan tajua. Ystäväsikin tuskin koskaan tulee ymmärtämään oikeasti sitä, miksi sen kaikki kaverit ennen pitkää kaikkoaa pois. Siinähän sitte ihmettelee!!!!