Olen todella kyllästynyt päiväkodin "väsyneeseen" henkilökuntaan.
Provosoiva otsikko, pahoittelut siitä. Mutta päiväkotimme on ollut vasta 3 viikkoa auki, henkilökuntaa on paljon. Myös harjoittelijoita lisänä/apuna. Ymmärrän täysin hoitajien ja lto:iden työn rankkuuden, olen itsekkin aikanaan tätä työtä tehnyt.
Homma on nyt kuitenkin se että he ovat itse työnsä valinneet ja siinä pysyneet->se työ on siis vain kestettävä ja tehtävä niin hyvin kuin osaa. Niin me muutkin töissämme teemme vaikka olisi kuinka per###stä. Kyse on nyt lapsista. Ja minun lapseni ei voi hyvin. Lapsi on rohkea ja reipas missä tahansa paitsi päiväkodissa. Henkilökuntaa ei kiinnosta eikä ilmeisesti johtajaakaan.
Olen kyllästynyt. Minua ei kiinnosta jos olet väsynyt. Tee työsi. Siitä sinulle maksetaan.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhut lto:ista niin ilmeisesti olet joskus päivähoidon aikaan ollut töissä siellä. Nykyään päiväkodeissa varhaiskasvatetaan eikä enää päivähoideta. Koko toiminnan luonne ja tarkoitus on muuttunut, eikä sitä enää voi mitata niillä vanhoilla mittareilla kuten työntekijöiden läsnäololla. Tänä päivänä keskiössä on varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen, ihan niin kuin kouluissa on opetussuunnitelman toteutuminen.
Lapset eivät ole muuttuneet miksikään. Heidän hyvinvointiinsa vaikuttaa 90-prosenttisesti OPETTAJIEN ja HOITAJIEN hyväntuulisuus ja myönteinen asenne.
Et taida olla alalla? Lapset ovat todellakin muuttuneet tämän vapaan kasvatuksen myötä. Lisäksi ryhmäkoot ovat muuttuneet (laskennalliset täyttöasteet) sijaisia "ei löydy" ja siihen kun lisätään erityislapset niin soppa on valmis. Kyllä siinä väsyy kokeneinkin hoitaja.
Lasten kasvatuksesta kaiken tietävä, huh huh sanoo röllipeikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhut lto:ista niin ilmeisesti olet joskus päivähoidon aikaan ollut töissä siellä. Nykyään päiväkodeissa varhaiskasvatetaan eikä enää päivähoideta. Koko toiminnan luonne ja tarkoitus on muuttunut, eikä sitä enää voi mitata niillä vanhoilla mittareilla kuten työntekijöiden läsnäololla. Tänä päivänä keskiössä on varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen, ihan niin kuin kouluissa on opetussuunnitelman toteutuminen.
Lapset eivät ole muuttuneet miksikään. Heidän hyvinvointiinsa vaikuttaa 90-prosenttisesti OPETTAJIEN ja HOITAJIEN hyväntuulisuus ja myönteinen asenne.
Et taida olla alalla? Lapset ovat todellakin muuttuneet tämän vapaan kasvatuksen myötä. Lisäksi ryhmäkoot ovat muuttuneet (laskennalliset täyttöasteet) sijaisia "ei löydy" ja siihen kun lisätään erityislapset niin soppa on valmis. Kyllä siinä väsyy kokeneinkin hoitaja.
”Vapaa kasvatus” tarkoitti ainakin oman lapseni kohdalla lopulta vakavia neurologisia häiriöitä. Vuosia kuuntelin tuota soopaa, miten muka syy on kuitenkin jollain tavalla minussa. Hoitakaa työnne, tai tehkää jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa hoitaja kotiin niin ei tartte valittaa.
Mun myötätunto on lastentarhatätien puolella. Pitää kuunnella kiljuntaa aamusta iltaan, saa varmasti ensimmäisenä kaikki tartuntataudit niistä räkälingoista.
Bonus: pakko asioida nyrpeiden vanhempien kanssa.Siis millä perusteella sun myötätuntosi on heidän puolella? Hehän ovat ITSE valinneet alansa. ITSE!!!!! Ja vuodesta toiseen siellä pysyvät. Ensin saivat viettää koko kevään vain muutamien lapsien kanssa ja kahvitellen rauhassa. Meidänkin päiväkodissa oikein kehuskelivat kun on ihanan rauhallista ja vähän tekemistä. Sitten pitivät kesälomansa. Nyt olleet hetken OMASSA VALITSEMASSAAN työssä ja yhyyyyyy en jaksa ja sitten ollaan naama nyrpeänä. Lapset itkevät ahdistuneena pihalla kun henkilökuntaa ei kiinnosta. Kenkää tällaisille vätyksille, te ette missään nimessä ansaitse enempää palkkaa!!
Mistä tiedät, että vuodesta toiseen pysyvät siellä? Alalla on todella paljon myös vaihtuvuutta. Itse jaksoin 2 vuotta kunnes vaihdoin. Tänä kesänä ei muuten ollut lomia, koska etätöissä kevään olleet vanhemmat toivat tietenkin lapsensa hoitoon. Kesällä pääsi osa porukasta kyllä lomalle, mutta lomia pätkittiin esim. viikon pituisiksi. Kokonaisvaltainen lepo ja lataaminen jäi saamatta. Työntekijät ovat todella väsyneitä. Tiedän, koska olin vähän aikaa sitten sijaisena ja näin omin silmin kuinka väsyneitä ovat. Siinäkin ryhmässä missä olin, niin olivat päivätolkulla menneet "vajaalla" eli ei ollut tarpeeksi aikuisia lapsiin nähden, sijaista ei saatu. Ja sen ryhmän ope sanoi, että on irtisanoutunut ja on enää muutaman päivän ryhmässä. Ryhmä sinänsä oli helppo, mutta johtaja ihan hirveä, ailahtelevainen ja epäreilu. Hyvin yleistä ikävä kyllä. Johtaminen on yksi isoimmista ongelmista. Kun tein ne pari vuotta töitä, niin johtaja vaihtui sinä aikana 8 kertaa ja joskus oltiin useita kuukausia ilman johtajia. Yli puolet ajasta oltiin liian vähillä aikuisilla meidän ryhmässä. Työntekijät ovat todella väsyneitä. Sympatiani ovat heidän puolellaan, mutta pidän tilannetta erittäin huolestuttavana lasten kehityksen kannalta. Miksi kukaan ei puutu tähän, vaikka henkilökunta kuinka yrittää tuoda epäkohtia julkisuuteen (ja saa siitä johtajan, aluepäällikön ja lammasmaisten kollegoiden vihat niskoilleen...)? Kuka välitää lapsista? Missä tilanteessa olemme sitten kun tämä sukupolvi kasvaa teiniksi?
Väität, ettei kesälomia annettu.
Lakia siis rikottiin? Enpä usko.
Ihan totta tämä on, ja sille on varmasti löydetty perusteet, joiden mukaan on toimittu suoraan lakia rikkomatta. Tilapäinen tarve, poikkeustilanne, henkilökunman joustavuus..
eri
Nestori k kirjoitti:
Kaikki tuollaiset "hoitajat" (saraaloissa, päiväkodeissa tms.) ovat järjestään kaakattavia kanoja 🐓, eivät kykene järkeistämään töitään. Muka kiireisiä. Kun olin itse vähän aikaa sairaalassa, huomasin sen järjettömyyden miten nuo tekevät työnsä.
Esim. he kiikkuttivat kaukaa varastosta hampaiden harjauksessa tarvittavan paperisen maljan joka päivä aina yksi kerrallaan minun yöpöydälle. Kehotin tuomaan kerralla useita yöpöydän laatikkoon, säästyisi jalkavaivoja ja aikaa. Kananaivot 🐔 muistivat tämän vain vähän aikaa!
Aika usein sairaaloissa yms on ohjeistus ihan ylemmältä taholta että tarvikkeita jätetään vain 1vrk tarpeisiin kerrallaan, sillä potilaan käytössä olevia tarvikkeita ei kuollessa/kotiutuessa käytetä enää toisella potilaalla vaan ne menee roskiin. Ihan hygieniasyistä. Okei, kaarimalja ei paljoa kustanna mutta isot summat siitäkin saadaan vuositasolla, jos jokaisen potilaan jälkeen niitä heitetään menemään 10kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Vapaa kasvatus” tarkoitti ainakin oman lapseni kohdalla lopulta vakavia neurologisia häiriöitä. Vuosia kuuntelin tuota soopaa, miten muka syy on kuitenkin jollain tavalla minussa. Hoitakaa työnne, tai tehkää jotakin muuta.
Ei neurologiset erityispiirteet ole mikään tekosyy käyttäytyä huonosti. Sitä suuremmalla syyllä lapsesi tarvitsi kotona rajoja, joita ette viitsineet laittaa.
Tarhatäti, jota ei todellakaan kiinnosta mitä väsyneet vanhemmat meistä ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei neurologiset erityispiirteet ole mikään tekosyy käyttäytyä huonosti. Sitä suuremmalla syyllä lapsesi tarvitsi kotona rajoja, joita ette viitsineet laittaa.
Tarhatäti, jota ei todellakaan kiinnosta mitä väsyneet vanhemmat meistä ajattelevat.
Olet selvästi väärällä alalla. Siirry vaikka roskakuskiksi.
Miksi vika on päiväkodin henkilökunnassa, jos aloittajan lapsi ei voi hyvin?
Kannattaisiko miettiä kotioloja.
Ongelman ydin on varmasti se, että moni alalla työskentelevä kuvittelee, että palkannousulla olisi motivoiva merkitys, vaikka tosiasiassa se ei ratkaise päivähoidon ongelmia lainkaan. Ilo olisi lyhytaikainen. Silti työntekijät vaativat sitä, kun eivät oikein muutakaan osaa. Näinhän sairaanhoitajat tekivät ja tyytyivät nimenomaan palkankorotukseen, vaikka työolot olivat se ongelma.
Jos järjestelmällisesti ja systemaattisesti nostettaisiin esille ryhmäkokojen pienentämistä, sijaisten palkkaamisen välttämättömyyttä ja päiväkodin arjen ongelmakohtia, niin työoloihin saataisiin pysyviä muutoksia. Omat ehdotukseni:
-lastenhoitajat saisivat keskittyä lasten hoitamiseen ja hyvinvointiin, leikkien vetämiseen ja lasten kuunteluun sekä toiminnan organisoimiseen
-lastentarhanopettaja on yksikön pomo, joka organisoi ja vastaa toiminnan kehittämisestä sekä arvioi lapsia.
-kiertävä lastentarhanopettaja vähintään kaksi päivää viikossa samassa päiväkodissa apuna toiminnan kehittämisessä ja yksilöllisessä arvioinnissa ja tukemisessa
-pienryhmiä ongelmatapauksille eli esim. max kuusi lasta ja kaksi hoitajaa jokaiseen päiväkotiin, toimintaa kehittää kiertävä lto (jolla max kaksi päiväkotia vastuullaan)
-Vähintään yhdellä ryhmän aikuisella ensiaputaidot (ehkä kaikilla?)
-Lapsia hoitajaa kohden max 6, väliaikaisesti 7, alle 3v kolme, väliaikaisesti neljä. Lto vastaa koko ryhmän lapsista (esim. 18-24 lasta ryhmässä) ja näiden varhaiskasvatuksesta eikä varsinaisesti hoida perustarpeita
Veikkaan, että sillä palkankorotuksen hinnalla voitaisiin toteuttaa varsin mittavia työoloihin vaikuttavia uudistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähdin alalle, koska koko ikäni ihmiset oli sanonu "sä sopisit niiin hyvin päiväkotiin töihin!!!"
Tykkäsin lapsista, kouluttauduin, pääsin töihin ja opin työn ja rakastin/rakastan lapsia. :)
Valitettavasti heti ensimmäisessä työharjoittelussa oli pelottava "pomo" joka huus mulle pää punasena (tein valituksen, en ollut tottunut tollaseen huutoon, opettaja kuulemma ymmärs mutta ei asiaa puiti sen enempää, sanottiin että mun täytyy oppia tilannetajua :D oon siis ystävällinen ihminen), sitten ensimmäisessä paikassa missä tein lyhyen määräaikasuuden, kohtasin muutaman todella ilkeen ja tympeen ihmisen, no sen jälkeen sain vakkaripaikan, vastaanotto oli ihan karmiva - miestyökaveri kuolasi mun rintoja, seksuaalisesti "häiriköi", ja loput naiset oli vihamielisiä mua kohtaan ja tuli olo kun ne ei edes haluais tutustua muhun. Tätä kestin kuitenkin, kunnes siirryin seuraavaan paikkaan, jonka ilmapiiri oli ihan kamala. Kaikista vanhemmista juoruavia työntekijöitä, mut yritettiin syyllistää KAIKESTA mahollisesta mistä ikinä keksittiinkään, mut nähtiin uhkana (että veisin lton vapautuvan paikan) jonka takia yks vanha työntekijä alko savustamaan mua ulos ja yritti mustata mun mainetta kaikin tavoin. Pomo huus, kaikki vaan huus, keksi kaikkea valitettavaa yms.
Jokapaikassa olen saanut kiitosta asiakkailta, mutta harvassa on ollut mukavat ja vilpittömät työkaverit.
Vaihdoin sitten alaa 1,5 vuoden jälkeen enkä kadu! :) Toi ala ei selkeesti oo suunnattu aidosti työstä kiinnostuneille, ilosille ja positiivisille ihmisille, vaan just päin vastaisille - kuppikuntia luoville vihamielisille tyypeille jotka inhoaa kaikkea mutta saa voimaa siitä ku kerääntyy "jengiin" juoruamaan pahaa kaikesta ja kaikista.
Jos olis ollu järkevämpää työskentelyä, niin olisin ehdottomasti halunnut jäädä, mut näin paremmaks vaihtoehdoks vaihtaa suoraan alaa ja jättää ne vihaset tyypit sinne raivoomaan keskenään:)!
No ohoh, aikamoista yleistämistä parin? työpaikan perusteella. Että nyt väität, että koska sinusta ei ollut alalle, niin kaikki lastenhoitajat ja varhaiskasvatuksen opettajat ovat vihamielisiä ja kaikkea inhoavia?
Itse koen kyllä olevani iloinen ihminen, mutta toki, on ala opettanut sen, että täytynyt laskea omaa rimaa huomattavasti, toisinsanoen, joissakin asioissa on pakko ollut opetella olemaan hieman välinpitämätön, että selviää selväjärkisenä hommasta. Ala ei ole hyvä sellaisia varten jotka stressaavat herkästi ja jotka ovat perfektionisteja.
Sen kyllä toivoisi, että jos esimies saa esim. paljon valituksia jostakin työntekijästä, joko asiakkailta tai muilta työntekijöiltä, niin olisi hyvä jos siihen asiaan voisi oikeasti puuttua, on suorastaan hämmästyttävää miten vähällä työpanoksella ja huonolla asenteella ihminen saa olla vuosikymmeniä töissä kenenkään puuttumatta. Ei turhaan puhuta ns. "suojatyöpaikoista", mielestäni koskee kunta-alalla näitä alemman "tason" työläisiäkin, aika iso juttu saa olla, että saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun myötätunto on lastentarhatätien puolella. Pitää kuunnella kiljuntaa aamusta iltaan, saa varmasti ensimmäisenä kaikki tartuntataudit niistä räkälingoista.
Bonus: pakko asioida nyrpeiden vanhempien kanssa.Siis millä perusteella sun myötätuntosi on heidän puolella? Hehän ovat ITSE valinneet alansa. ITSE!!!!! Ja vuodesta toiseen siellä pysyvät. Ensin saivat viettää koko kevään vain muutamien lapsien kanssa ja kahvitellen rauhassa. Meidänkin päiväkodissa oikein kehuskelivat kun on ihanan rauhallista ja vähän tekemistä. Sitten pitivät kesälomansa. Nyt olleet hetken OMASSA VALITSEMASSAAN työssä ja yhyyyyyy en jaksa ja sitten ollaan naama nyrpeänä. Lapset itkevät ahdistuneena pihalla kun henkilökuntaa ei kiinnosta. Kenkää tällaisille vätyksille, te ette missään nimessä ansaitse enempää palkkaa!!
Mistä tiedät, että vuodesta toiseen pysyvät siellä? Alalla on todella paljon myös vaihtuvuutta. Itse jaksoin 2 vuotta kunnes vaihdoin. Tänä kesänä ei muuten ollut lomia, koska etätöissä kevään olleet vanhemmat toivat tietenkin lapsensa hoitoon. Kesällä pääsi osa porukasta kyllä lomalle, mutta lomia pätkittiin esim. viikon pituisiksi. Kokonaisvaltainen lepo ja lataaminen jäi saamatta. Työntekijät ovat todella väsyneitä. Tiedän, koska olin vähän aikaa sitten sijaisena ja näin omin silmin kuinka väsyneitä ovat. Siinäkin ryhmässä missä olin, niin olivat päivätolkulla menneet "vajaalla" eli ei ollut tarpeeksi aikuisia lapsiin nähden, sijaista ei saatu. Ja sen ryhmän ope sanoi, että on irtisanoutunut ja on enää muutaman päivän ryhmässä. Ryhmä sinänsä oli helppo, mutta johtaja ihan hirveä, ailahtelevainen ja epäreilu. Hyvin yleistä ikävä kyllä. Johtaminen on yksi isoimmista ongelmista. Kun tein ne pari vuotta töitä, niin johtaja vaihtui sinä aikana 8 kertaa ja joskus oltiin useita kuukausia ilman johtajia. Yli puolet ajasta oltiin liian vähillä aikuisilla meidän ryhmässä. Työntekijät ovat todella väsyneitä. Sympatiani ovat heidän puolellaan, mutta pidän tilannetta erittäin huolestuttavana lasten kehityksen kannalta. Miksi kukaan ei puutu tähän, vaikka henkilökunta kuinka yrittää tuoda epäkohtia julkisuuteen (ja saa siitä johtajan, aluepäällikön ja lammasmaisten kollegoiden vihat niskoilleen...)? Kuka välitää lapsista? Missä tilanteessa olemme sitten kun tämä sukupolvi kasvaa teiniksi?
Ihan totta tämä on, ja sille on varmasti löydetty perusteet, joiden mukaan on toimittu suoraan lakia rikkomatta. Tilapäinen tarve, poikkeustilanne, henkilökunman joustavuus..
eri
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Ongelman ydin on varmasti se, että moni alalla työskentelevä kuvittelee, että palkannousulla olisi motivoiva merkitys, vaikka tosiasiassa se ei ratkaise päivähoidon ongelmia lainkaan. Ilo olisi lyhytaikainen. Silti työntekijät vaativat sitä, kun eivät oikein muutakaan osaa. Näinhän sairaanhoitajat tekivät ja tyytyivät nimenomaan palkankorotukseen, vaikka työolot olivat se ongelma.
Jos järjestelmällisesti ja systemaattisesti nostettaisiin esille ryhmäkokojen pienentämistä, sijaisten palkkaamisen välttämättömyyttä ja päiväkodin arjen ongelmakohtia, niin työoloihin saataisiin pysyviä muutoksia. Omat ehdotukseni:
-lastenhoitajat saisivat keskittyä lasten hoitamiseen ja hyvinvointiin, leikkien vetämiseen ja lasten kuunteluun sekä toiminnan organisoimiseen
-lastentarhanopettaja on yksikön pomo, joka organisoi ja vastaa toiminnan kehittämisestä sekä arvioi lapsia.
-kiertävä lastentarhanopettaja vähintään kaksi päivää viikossa samassa päiväkodissa apuna toiminnan kehittämisessä ja yksilöllisessä arvioinnissa ja tukemisessa
-pienryhmiä ongelmatapauksille eli esim. max kuusi lasta ja kaksi hoitajaa jokaiseen päiväkotiin, toimintaa kehittää kiertävä lto (jolla max kaksi päiväkotia vastuullaan)
-Vähintään yhdellä ryhmän aikuisella ensiaputaidot (ehkä kaikilla?)
-Lapsia hoitajaa kohden max 6, väliaikaisesti 7, alle 3v kolme, väliaikaisesti neljä. Lto vastaa koko ryhmän lapsista (esim. 18-24 lasta ryhmässä) ja näiden varhaiskasvatuksesta eikä varsinaisesti hoida perustarpeitaVeikkaan, että sillä palkankorotuksen hinnalla voitaisiin toteuttaa varsin mittavia työoloihin vaikuttavia uudistuksia.
Sekin olisi jo iso asia, jos nykyisessa varhaiskasvatuslaissa määriteltäisiin tuo "tilapäinen ylitys" tarkemmin. Tällä hetkellä tuo lainkohta on se suurin ongelma, kun "tilapäiseksi ylitykseksi" katsotaan se, että päivittäin on täysi määrä henkilökuntaa ryhmässä ehkä 2-3 tunnin ajan (kun työntekijät tulee porrastaen, lähtee porrastaen ja välissä on vielä palavereita, koulutuksia, vasukeskusteluja ja henkilökunnan lääkärikäyntejä yms.).
Toisinsanoen, päiväkodeissa pitäisi olla yksi työntekijä lisää/ryhmä, jotta edes nykyinen varhaiskasvatuslaki toteutuisi. Tilapäisten ylitysten tulisi tarkoittaa jotakin täysin yllättäen tapahtuvaa töyntekijän sairastumista, ei yhtään mitään muuta, esim. jos tiedetään, että seuraavana päivänä on työntekijä sairas, niin se ei ole enää "tilapäinen yltitys" kun on ollut tiedossa ja asialle on voitu tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Alan palkkaus on ollut tiedossa jo niin kauan, että jos se on ongelma, miksi on lähdetty ko työhön?
Tuntuu että se koko ruikutus on vain tekosyy, jolla työnsä saa mielestään hoitaa hällä väliä -asenteella.
Kyllä, alan palkkaus oli aikoinaan tiedossa.
Se ei ollut tiedossa että erityisen tuen tarpeiset lapset integroidaan normaaleihin, ylisuuriin ryhmiin. Ennen heille oli pienryhmät, nyt ovat normiryhmissä joissa varhaiserityisopettaja "piipahtaa" antamassa neuvoja ja sitten ryhmän aikuisten on vain kuntoutettava ko.lasta/lapsia kanssa muun työn ohella. Ryhmässä voi tosiaan olla useampi tälläinen lapsi. Vaikka lääkäri olisi laput kirjoittanut että lapsen on saatava avustaja, se ei välttämättä toteudu. Eikö olekin jännä että vielä on olemassa erityiskouluja mutta ei päiväkoteja? Ennen niitä oli.
Sekään ei ollut aikoinaan tiedossa että ryhmässä on useita eri kansallisuuksia, joiden kanssa voi olla melkoisia katsomuseroja niin asiassa kuin asiassa. Ennen pärjäsi suomen kielellä, nyt tilaillaan tulkkeja päiväkoteihin.
Varhaiskasvatuksen työntekijöistä on huutava pula, mutta palkassa se ei näy. Siitä johtuen pätevää henkilökuntaa ei saada edes vakituisiin avoinna oleviin paikkoihin, sijaisista puhumattakaan. Siksipä henkilökunta on usein töissä sairaana kun tietää että ketään ei tilalle saada. Nyt koronan vuoksi ei saa tulla töihin flunssaisena, joten kauhulla odotamme mitä on tulossa...
Päiväkodissa työskentelee pääsääntöisesti naisia.
Valitus ja napina ei sii lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin tarhassa töissä kiinnitin huomiota siihen, että hoitajia ei kiinnostanut lasten leikitys. Juttelivat keskenään pihalla. Itse halusin leikkiä lasten kanssa erilaisia leikkejä, lapsenmielinen kun olen. Mikä ahdisti ja miksi en alalle kuitenkaan halunnut oli ryhmäkoot.
Koin, että en kestäisi sitä jos jollekin lapselle sattuisi jotain yhtenä pienenä hetkenä kun en näkisi tilannetta...niin en sitten päätynyt tuohon. Mutta mistäs tietää jos jäänkin lapsettomaksi jolloin työ voisi hyvin sopiakin täyttämään ikävää.
Sama homma. Tykkäsin nuorena leikkiä lasten kanssa ja viettää ulkona aikaa heidän kanssaan. En jaksanut 20 vuotta vanhempien naisten juttuja verhojen rypytyksistä yms. joten aika kului lapsiryhmien kanssa. Minua moitittiin siitä, että nyt lapset alkaa odottamaan, että muutkin hoitajat leikkii heidän kanssaan ulkona ja villitsen lapset, kun puuhaan hiekkalaatikolla lasten kanssa.
En päätynyt sitten päiväkotiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä ne eivät neuvolassa vuosien aikana kiinnittäneet mitään huomiota vakaviin neurologisiin häiriöihin?
Vierailija kirjoitti:
Koko varhaiskasvatus on sosialistien keksimää tasapäistämistä. Terveet lapset kasvavat ja oppivat kyllä kodeissaan kaikki tarvittavat taidot kouluikään mennessä, sairaat lapset tarvitsevat ainoastaan erityistukea läheisten lisäksi. Niin päiväkodeissa kuin vanhusten hoidossakin mennään vain tiukasti lukkoonlyödyt aikataulut edellä, ei siinä yksilön hyvinvointia kysellä kuin papereilla.
Vierailija kirjoitti:
[quýote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos useampi lapsi itkee ahdistuneena ulkona, niin mitä työntekijöiden pitäisi tehdä? Lopettaa kaikki muu toiminta ja pitää niitä muutamaa itkevää lasta koko ulkoilun ajan sylissä, niin että muut saavat sitten puuhailla yksinään, elleivät tajua haluta huomiota myös sillä itkulla?
Entä jos sulla on neljä pientä, joista kolme itkee yhtäaikaa, mitä teet? Jos sun pitää lasten itkiessä joutua ruokailuun ja päiväunille ja tiedät, että lapset itkevät kun heillä on nälkä ja väsy, niin mitä teet? Sylittelet lapsia tunnin pari, vai "olet välittämättä" sen aikaa että saat hommat hoidettua ja katraan vessattettua ja syömään ja sitten sinne nukkumaan?
Kauhisteluita näkee joo, mutta harvemmin näihin vastauksia tulee, että miten voisi toimia paremmin, vaikka ideat ovat kyllä tervetulleita ilman muuta.
Päivähoidossa on myös lapsia, jotka itkevät lähes tauotta koko päivän (varsinkin syksyn alussa kun moni lapsi aloittaa ensimmäistä kertaa päiväkodissa). Pitäisikö tällaista lasta yhden aina pitää sylissä ja huomioida ja jättää muut kokonaan huomiotta? Entä jos tällaisia on useampi samassa ryhmässä?
Meidän esikoinen aloittaa kohta päivähoidon 1-vuotiaana, ja ahdistaa lukea näitä kertomuksia. Näinkö kamalaa lapsilla todella päiväkodissa on, että jätetään yksin itkemään? :(
Ei siinä mitään jos on väsynyt, kunhan hoitaa työnsä ja pyrkii ymmärtämään erilaisia luonteita. Mielestäni suurin osa onkin vähintään tällaisia. Sitten jos on väsymyksen lisäksi muutakin häikkää kuten luonteen vittumaisuutta tai suoranaista tyhmyyttä, se kyllä vaikuttaa negatiivisesti lapsiin ja vanhempiin.