Mies ei kestä paremmin tienaavaa naista. - tutkimus Ruotsista
Parisuhdeväkivalta lisääntyy naisen tulotason kasvaessa Ruotsissa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8b6496ae-79e2-4f07-b425-338698191bb2
Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan naiset, jotka tienaavat miespuolisia kumppaneitaan paremmin, joutuvat useimmin parisuhdeväkivallan uhreiksi kuin saman verran tienaavat. Asiasta kertoo Aftonbladet.
Todennäköisyys joutua parisuhdeväkivallan uhriksi kasvaa sitä mukaa kun naisen taloudellinen itsenäisyys lisääntyy.
Aiemmin vastaavia tuloksia on saatu kehitysmaista.
Tutkija Sanna Ericsson kiinnostui aiheesta kuultuaan tutkimuksesta, jonka mukaan tasa-arvoisemmissa maissa on enemmän väkivaltaa naisia kohtaan. Tutkimus oli tehty Euroopassa, ja hän halusi selvittää Ruotsin tilanteen.
– Olin melko varma, että että tutkimuksessa selviäisi, että naisten taloudellisen aseman parantuessa väkivalta vähenee, mutta tulos olikin päinvastainen. On sekä yllättävää että kyseenalaista, että näin tasa-arvoisessa maassa kuin Ruotsissa saadaan tällainen tulos, Ericsson sanoo Aftonbladetille.
Tutkimus tehtiin tarkastelemalla sairaaloiden parisuhdeväkivallan takia hoidettavien potilaiden rekisteröintitietoja, jotka yhdistettiin odotettuun tulotasoon. Näin ollen tutkimustulokseen ei vaikuta se, ilmoittaako parisuhdeväkivallan uhri asiasta poliisille.
Ericssonin mukaan tutkimuksessa on otettu huomioon myös mahdollisuus, että paremmin toimeentulevat naiset hakeutuisivat herkemmin sairaalahoitoon.
– Vaikka katsottaisiin ainoastaan kaikista vakavimpia tapauksia, eli joissa naiset on viety sairaalaan hengenvaarallisten vammojen takia, tulos pätee silti. Kun kyse on näin vakavista tapauksista, todennäköisyys laskee sen suhteen, että nainen ei hakeutuisi sairaalahoitoon.
Väkivalta lisääntyy etenkin vanhempien naisten kohdalla ja niiden kohdalla, jotka ovat olleet parisuhteessa pitkään.
Tutkija esittää myös varovaisen arvion siitä, mikä taustalla voisi olla.
– Uskon, että se voi liittyä sukupuolinormeihin ja tunteeseen siitä, että naiset ajavat miesten ohi. Väkivallasta tulee tapa saada takaisin auktoriteetti naisesta. Mutta tätä pitää tutkia enemmän.
Kommentit (136)
Kestää jos nainen ei ole omahyväinen ja itseään täynnä.
Taas tätä samaa höpinää, että miesten fyysinen väkivalta johtuisi naisten henkisestä väkivallasta. Yleensä pariskunnasta vain toinen on väkivaltainen ja fyysistä väkivaltaa käyttävä on aina myös henkisesti väkivaltainen.
Nyt tuskin kukaan mies voi enää ihmetellä, miksi monet naiset suosivat itseään parempituloisia miehiä parinvalinnassa, sillä huonompituloinen mieshän on fyysinen uhka.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan tulosta selittää se, että jos mies on ollakseen väkivaltainen, niin köyhempänä osapuolena hän käyttää fyysistä väkivaltaa, kun taas varakkaampana hän saattaisi sen sijaan käyttää taloudellista väkivaltaa?
Hyvä huomio.
Aikaisempi huomio oli myös hyvä: kun nainen vähemmän tienaavana nalkuttaa lattialle jätetyistä kalsareista, enemmän tienaavana sama nainen ivailee miehen pienistä tuloista. Jälkimmäinen luultavasti osuu pahemmin yhteiskunnassa jossa kaikesta tasa-arvosta huolimatta miehen arvo yhä mitataan saavutuksilla ja ansaintakyvyllä.
Mä olen johtajapositiossa ja tienaan hyvin. Olen käynyt Tinder-treffeillä nyt reilun vuoden pl. korona-tauko. Ei ole yksi tai kaksi miestä, joiden asenne muuttui heti kun kerroin mitä teen työkseni. Siis heti tuli ilkeilyä, esim ulkonäköön liittyvää jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nainen on omahyväinen ja itseään täynnä, hänet täytyy hakata?
Vierailija kirjoitti:
No tuskin sellaisessa suhteessa sitten kannattaa olla, jossa pitää puolisoaan itseään täynnä olevana tyyppinä. Ehkä se eroaminen olisi silloin järkevämpi veto kuin turpaan vetäminen, just saying.
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni, 20-luvulla syntynyt, ei millään kestänyt sitä että isoäidilläni oli enemmän omaisuutta (perinnön myötä). Nyrkkiä tuli kun isoäiti ei suostunut laittamaan mm. metsiä isoisän nimelle.
Viheliäistä käytöstä. Toivottavasti karma puri isoisää.
Tutkimuksessa ei tosiaan käynyt ilmi minkäsuuruisista tuloista puhutaan ja onko muut tekijät vakioitu. Eli onko kysymys kantaruotsalaisista opettajapariskunnista, joissa nainen ylenee rehtoriksi vai pariskunnista joissa ruotsalainen/ruotsinsuomalainen vaimo tienaa lähihoitajana ja lähi-itäläinen mies on työttömänä. Onko ilmiö molemmissa tapauksissa vakio ?
Vierailija kirjoitti:
En ihan purematta niele tuota tulkintaa.
Tuossa oletetaan että kaikki miehet ovat samanlaisia ja vaimon tulot suhteessa omiin ratkaisevat alkaako mies väkivaltaiseksi.
Mitäpä jos hyvätuloiset naiset valitsevat tietynlaisia miehiä? Kenties sellaisia joilla on suurempi todennäköisyys alkaa väkivaltaisiksi?
Kieltämättä itsekin odotin että parisuhdeväkivalta olisi yleisempää alemmissa sosiaaliluokissa, mutta nyt kun mietin asiaa tarkemmin, en keksi miksi niin pitäisi olettaa. "Naista ei lyödä"-periaate on aika vahva porukoissa joissa turpaan vetäminen on tavallinen tapa ratkaista miesten välisiä kiistoja.
Mullekin tuli mieleen tämä selitys.
Joku voisi tulkita tutkimusta niin, että naisten tasa-arvo on huono asia, koska sitten heitä hakataan enemmän. Iltalehti varmaan kalastelee tällaista tulkintaa.
Olisipa paremmin tienaava nainen, saattaisi mullekin jäädä palkasta jotain käteen.
Varakas nainen jos olisi voisin ihan hyvin jäädä koti-isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen johtajapositiossa ja tienaan hyvin. Olen käynyt Tinder-treffeillä nyt reilun vuoden pl. korona-tauko. Ei ole yksi tai kaksi miestä, joiden asenne muuttui heti kun kerroin mitä teen työkseni. Siis heti tuli ilkeilyä, esim ulkonäköön liittyvää jne.
Tuohan on eräänlainen defenssireaktio.
Miehet olettavat että kun tulotasosi käy ilmi, et kunnioita heitä ja he reagoivat ivaamalla sinua ensin. Tausta on kulttuurissa jossa asia usein onkin niin ettei pienempituloinen mies ole riittävän hyvä.
Itselleni tuo ei ole koskaan ollut ongelma. Mutaman naisen kanssa on ollut niin että he ovat odottaneet jonkinlaista erityistä kunnioitusta ja ihailua asemansa vuoksi, mutta harmi kyllä asema suorituskeskeisessä suuryhtiössä ei ole sellaista josta antaisin lisäpointseja. Minulle se on työ siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä ilmiö, miksi miesten pitää heti alkaa nujertamaan ns. "vahvempaa" naista? Itsellä kyllä menis täysin maku heti tuollaisesta miehestä joka ei kestä voimakkaita naisia, enkä tarkoita tässä naisen fyysistä olemusta.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa höpinää, että miesten fyysinen väkivalta johtuisi naisten henkisestä väkivallasta. Yleensä pariskunnasta vain toinen on väkivaltainen ja fyysistä väkivaltaa käyttävä on aina myös henkisesti väkivaltainen.
Nyt tuskin kukaan mies voi enää ihmetellä, miksi monet naiset suosivat itseään parempituloisia miehiä parinvalinnassa, sillä huonompituloinen mieshän on fyysinen uhka.
Mistä ihmeestä keksit että yleensä vain toinen olisi väkivaltainen?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oletetaan että kaikki miehet ovat samanlaisia ja vaimon tulot suhteessa omiin ratkaisevat alkaako mies väkivaltaiseksi.
Mitäpä jos hyvätuloiset naiset valitsevat tietynlaisia miehiä? Kenties sellaisia joilla on suurempi todennäköisyys alkaa väkivaltaisiksi?
Kieltämättä itsekin odotin että parisuhdeväkivalta olisi yleisempää alemmissa sosiaaliluokissa, mutta nyt kun mietin asiaa tarkemmin, en keksi miksi niin pitäisi olettaa. "Naista ei lyödä"-periaate on aika vahva porukoissa joissa turpaan vetäminen on tavallinen tapa ratkaista miesten välisiä kiistoja.
Eli nämä hyvin tienaavat naiset viehtyvät väkivaltaisista, köyhistä miehistä ja tulevat siksi hakatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on eräänlainen defenssireaktio.
Miehet olettavat että kun tulotasosi käy ilmi, et kunnioita heitä ja he reagoivat ivaamalla sinua ensin. Tausta on kulttuurissa jossa asia usein onkin niin ettei pienempituloinen mies ole riittävän hyvä.
Itselleni tuo ei ole koskaan ollut ongelma. Mutaman naisen kanssa on ollut niin että he ovat odottaneet jonkinlaista erityistä kunnioitusta ja ihailua asemansa vuoksi, mutta harmi kyllä asema suorituskeskeisessä suuryhtiössä ei ole sellaista josta antaisin lisäpointseja. Minulle se on työ siinä missä muutkin.
Kuulostaat kyllä uhriutujalta, ehkä itsetuntosi ei ole aivan kohdillaan. Tuskin nämä naiset ovat mitään erityispisteitä tilipussinsa suuruudesta odottaneet sinulta, varmaan vaan olleet oman arvonsa tuntevia eivätkä jaksa kaikenmaailman defenssejään purkavia miehiä katsella. Itse olen nainen ja tienaan enemmän kuin suurin osa tuntemistani miehistä niin voin sanoa että kaikenmaailman juttua todennäköisesti juuri tämän takia kuulleena niin on alkanut jurppia kyllä nämä defenssit siihen malliin että saatan vaikuttaa aika kylmältä tyypiltä. Mutta se ei johdu siitä että odottaisin jotain ihme lisäpisteitä vaan ennemmin sitä normaalia käytöstä, mikä tuntuu olevan juuri miehille todella vaikeaa. Naisille jostain syystä ei tunnu olevan ongelma, korkeintaan positiivinen asia, useimmiten neutraali kuitenkin.
Uus-ruotsalaisessa kulttuurissa naisen paikka onkin kotona jottei vieraat miehet näe häntä.
SIinä ei pääse tienaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nämä hyvin tienaavat naiset viehtyvät väkivaltaisista, köyhistä miehistä ja tulevat siksi hakatuksia?
Nainen ei tule hakatuksi, vaan mies hakkaa naisen. Mies, joka on naiselle taloudellinen taakka on naiselle myös fyysinen uhka.
Viimeistään nyt kannattaa lompakkolassen lopettaa valitus siitä, kuinka naiset vaativat miehiltä töissäkäyntiä eli suosivat miehiä, joilla on ansiotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nainen on omahyväinen ja itseään täynnä, hänet täytyy hakata?
Ei mutta riski väkivaltaan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähde?