Onko muita asuntovelallisia jotka tunnustaa elävänsä "veitsen terällä"?
Meillä 4 hengeä, nettotulot 2800-3000 euroa. Asuntolainaa 172000, tonttilainaa 11000. Ekassa laina-aika 22 vuotta, toisessa 6. Uusi omakotitalo ja kun tällä hetkellä laitetaan pihaa jne niin ylimääräistä ei jää. Normaalitilanteessa jää säästöön n. 100-200 euroa kuussa + n. 2000 veronpalautukset vuosittain. Tilanne on nyt hyvä, pärjätään ihan mukavasti, mutta jos korot pomppaa tms radikaalia niin kusessa ollaan. Eli suurella riskillä eletään.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:12"]
[
[/quote]
No mutta sehän on hyvä sitten että pärjäätte hyvin. Eihän teidän sitten kannatakkaan mitään muutoksia tehdä. Miksi sitten muuten elät kokoajan veitsenterällä jos teillä on kaikki hyvin? Minä en elä veitsenterällä. Minun käytössä olevaan rahaan koronmuutoksilla ei ole mitään vaikutusta:)
Ps. Veronpalautusta toki minullekin tulee, mutta sitä ei tarvitse mihinkään erikseen budjetoida etukäteen. Sitten elän tilanteen mukaan, teen ylimääräisen lyhennyksen, lähdemme matkalle jne.
[/quote]
Ihan kuin kuulisin koko ajan ivaa äänessäsi. Mietin vaan, että miksi? Minusta nuo palautuksetkin on nettotulot, joten siksi ilmoitin ne. Muutenhan sitä voisi sanoa, että elää köyhästi mutta nostaakin monen tonnin palautukset, joka vääristää tilannetta. Yleensä ne on menneet säästöön tai joskus johonkin isompiin, tänä vuonna tai oikeastaan ensi vuonna ne menee vielä pihajuttuihin+ jokunen satku tontin maksuun. Veitsenterällä elämisellä tarkoitin juuri sitä, että on iso laina tuloihin nähden ja laina riskillä otettu. Ihan niin kuin sinullakin. Tuloista menee leijonanosa asumiseen.
[/quote]
Ei minulla ole laina riksillä otettu. Minulla on myös muuta varallisuuttta lisäksi joita voin tarvittaessa realisoida. Metsästä on helppo myydä puita ja saada asuntolaina kuitattua pois yhdellä puukaupalla. Tällä hetkellä siihen ei ole tarvetta joten metsä saa kasvaa tuottamassa.
Ivallisuus kuuluu varmasti siksi että luotat niin sokeasti korkokattoon etkä avaa silmiäsi nähdäksesi muita parempia vaihtoehtoja vaikka ne sinulle tarjottimella eteen kannetaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:15"]
Miten teille käy jos korko nousee siihen korkokattoon asti ja kuukausierä nousee sen mukaiseksi? Pystyttekö todella maksamaan sen jos jo nyt tuntuu tiukalta? Pihan laiton jälkeen tuleekin muuta korjaamisen / remontoinnin tarvetta. Uudetkin laitteet hajoavat joskus jne.
[/quote]
Eihän meillä NYT ole tiukkaa :) Kuluja jää tulevina vuosina onneksi pois yli 400 euron edestä, joten toivon että tonttilainan kanssa ei ehdi korot nousta. Pystymme maksamaan vaikka sen 10 % koron, mutta elämä olisi tuolloin todella, todella ankeaa. Se on totta :/
[/quote]
Eikös tonttilainaa ollut vielä 6 vuotta jäljellä? Se on niin pitkä aika että sinä aikana korot varmasti ehtivät nousta. Nykyinen matala korkotaso on jatkunut jo niin pitkään että se ei jatku enää kuutta vuotta. AP olisikohan nyt aika ottaa miehen kanssa aikaa ja istua alas miettimään laina-asioitanne. Jos omat ajatuksen ei riitä asiasta selviämään niin ehkä voisitte kutsua mukaan jonkun tuttunne.
Ei minulla ole laina riksillä otettu. Minulla on myös muuta varallisuuttta lisäksi joita voin tarvittaessa realisoida. Metsästä on helppo myydä puita ja saada asuntolaina kuitattua pois yhdellä puukaupalla. Tällä hetkellä siihen ei ole tarvetta joten metsä saa kasvaa tuottamassa.
Ivallisuus kuuluu varmasti siksi että luotat niin sokeasti korkokattoon etkä avaa silmiäsi nähdäksesi muita parempia vaihtoehtoja vaikka ne sinulle tarjottimella eteen kannetaan.
[/quote]
Edelleen olen sitä mieltä, että hassua että ihminen jolle jää 700 asumiskulujen jälkeen on vähän jäävi arvostelemaan, koska sitähän sinä ivallisesti teet koko ajan. En tiedä oliko se tuo kerrostalokommentti vai mikä joka sai sinut tuolle kannalle mutta ihmettelen vaan. En minä luota korkokattoon, otin sen esille koska koroista udeltiin. Me haluamme matalien korkojen aikaan lyhentää molempia lainoja, lisäksi me emme halua kasvattaa tästä laina-aikaa, koska joskus tulevaisuudessa tulot pikku hiljaa kasvaa ja menot pienenee ELLEI korot pomppaa oikein korkealle. Joten kerrotko vielä, että mitkä ne ivaamisen arvoiset hyvät vaihtoehdot on, joita en halua nähdä? Me kun emme ole mitenkään päin tiukoilla NYT. Sen sijaan jos elämiseen jää 700 euroa pelkkien asumiskustannusten jälkeen niin silloin elämä on väistämättä todella tiukkaa eikä metsässä olevat puut taida paljon leipää tuoda pöytään. (kyllä, sanoin ikävästi, ehkä nyt ymmärrät miksi arvostelusi on jokseenkin hassua)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:28"]
Eikös tonttilainaa ollut vielä 6 vuotta jäljellä? Se on niin pitkä aika että sinä aikana korot varmasti ehtivät nousta. Nykyinen matala korkotaso on jatkunut jo niin pitkään että se ei jatku enää kuutta vuotta. AP olisikohan nyt aika ottaa miehen kanssa aikaa ja istua alas miettimään laina-asioitanne. Jos omat ajatuksen ei riitä asiasta selviämään niin ehkä voisitte kutsua mukaan jonkun tuttunne.
[/quote]
virallisesti 5 vuotta, mutta 6 vuoteen olen laskenut lyhennysvapaat, jonka tulemme todennäköisesti ainakin joulukuut pitämään. Tontin ostohinta vuokrahintaan verrattuna naurettavan alhainen joten siksi otimme tonttilainan. Alun perin olisimme ottaneet sen 10 vuoden ajalle, mutta emme saaneet kuin 5 vuodeksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:30"]
[/quote]
Edelleen olen sitä mieltä, että hassua että ihminen jolle jää 700 asumiskulujen jälkeen on vähän jäävi arvostelemaan, koska sitähän sinä ivallisesti teet koko ajan. En tiedä oliko se tuo kerrostalokommentti vai mikä joka sai sinut tuolle kannalle mutta ihmettelen vaan. En minä luota korkokattoon, otin sen esille koska koroista udeltiin. Me haluamme matalien korkojen aikaan lyhentää molempia lainoja, lisäksi me emme halua kasvattaa tästä laina-aikaa, koska joskus tulevaisuudessa tulot pikku hiljaa kasvaa ja menot pienenee ELLEI korot pomppaa oikein korkealle. Joten kerrotko vielä, että mitkä ne ivaamisen arvoiset hyvät vaihtoehdot on, joita en halua nähdä? Me kun emme ole mitenkään päin tiukoilla NYT. Sen sijaan jos elämiseen jää 700 euroa pelkkien asumiskustannusten jälkeen niin silloin elämä on väistämättä todella tiukkaa eikä metsässä olevat puut taida paljon leipää tuoda pöytään. (kyllä, sanoin ikävästi, ehkä nyt ymmärrät miksi arvostelusi on jokseenkin hassua)
[/quote]
Ei et sanonut mitenkään ilkeästi. Metsässä olevat puut tuovat tarvittaessa leipää pöydään paljonkin. Minulle ja lapselleni 700€/kk on reilu summa. Sillä saadaan kaikki tarvittava ja ylikin jää. Jos näin ei olisi tietenkin tekisin puukaupan ja kuittaisin pienen asuntolainani pois. silloin minulle ja lapselleni jäisi vajaan 200€ asumiskulujen jälkeen 1700€ elämiseen. Se on kuitenkin liikaa, joten niin kuin sanoin mieluummin otin asuntolainaa matalalla korolla ja maksan sen pois palkkatuloistani kun kaataisin puita metsästä ja vastaavasti laittaisin asuntolainaan käyttämäni summan säästötilille pienellä korolla. Metsä tuottaa tällä hetkellä kaikkein parhainta tuottoa ei sijoitusvaihtoehdoista.
Kerrostalo kommettit ei olleet minun. En itsekään asu kerrostalossa.
Lue ajatuksen kanssa (avoimin mielin jos pysyt) nämä kaikki viestit, muutkin kuin minun kirjoittamat, niin huommat varmasti ne vinkit mitkä sinulle on annettu.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:42"]
[
Ei et sanonut mitenkään ilkeästi. Metsässä olevat puut tuovat tarvittaessa leipää pöydään paljonkin. Minulle ja lapselleni 700€/kk on reilu summa. Sillä saadaan kaikki tarvittava ja ylikin jää. Jos näin ei olisi tietenkin tekisin puukaupan ja kuittaisin pienen asuntolainani pois. silloin minulle ja lapselleni jäisi vajaan 200€ asumiskulujen jälkeen 1700€ elämiseen. Se on kuitenkin liikaa, joten niin kuin sanoin mieluummin otin asuntolainaa matalalla korolla ja maksan sen pois palkkatuloistani kun kaataisin puita metsästä ja vastaavasti laittaisin asuntolainaan käyttämäni summan säästötilille pienellä korolla. Metsä tuottaa tällä hetkellä kaikkein parhainta tuottoa ei sijoitusvaihtoehdoista.
Lue ajatuksen kanssa (avoimin mielin jos pysyt) nämä kaikki viestit, muutkin kuin minun kirjoittamat, niin huommat varmasti ne vinkit mitkä sinulle on annettu.
[/quote]
Minkä takia sitten mielestäsi 1400-1800 on (todella?) vähän neljälle, jos 700 euroa on oikein riittävä? Olen lukenut keskustelun useaan otteeseen saamatta käyttökelpoisia vinkkejä meidän kohdallemme joten ehkä sinä voisit auttaa siinä? :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:42"]
[
[/quote]
Minkä takia sitten mielestäsi 1400-1800 on (todella?) vähän neljälle, jos 700 euroa on oikein riittävä? Olen lukenut keskustelun useaan otteeseen saamatta käyttökelpoisia vinkkejä meidän kohdallemme joten ehkä sinä voisit auttaa siinä? :)
[/quote]
Sanoin että ensimmäisessä viestissä että teidän tilanne on todella huono kun korot nousevat ja teidän lainankuukausierä nousee. Koska kirjoitit teillä jo nyt olevan tiukkaa. Jos teidän talous olisi kunnossa teillä ei pitäisi olla nyt tiukkaa (niin kuin myöhemmin kirjoitit ettei olekaan). Korkojen noustessa teille ei kuitenkaan jää enää 1400€ käyttöön. Se riittääkin hyvin kahdelle aikuiselle ja kahdelle kouluikäiselle lapselle. Lisäksi sain alkuun sen käsityksen siitä 1400€:sta vähennetään vielä muut asumiskulut ja kahden päivähoitomaksut jolloin teille ei olisi enää nykytilanteessakaan jäänyt paljon rahaa.
Lue ne vinkit vaikka huommenna tai ensiviikolla uudestaan ajan kanssa ja mieti että jos sieltä kuitenkin löytyisi se juttu. Lisäksi istu miehesi kanssa alas ja ota mukaan joku luotettava ulkopuolinen. Jompi kumpi isovanhemmista? Hyvä ystävä? ja miettikää mitä voisitte tehdä ettei teidän talous olisi ihan kuralla kun korot nousevat, jos (kun) korot tulevat nousemaan ennen kuin teidän tonttilaina on maksettu pois.
Mä en vaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka ei pärjää kolmen tonnin kuukausituloilla. Meitä on 3 henkeä (minä, mies ja 1v lapsi sekä viikonloppulapset joka toinen vkl mutta heistä nyt ei hirveästi menoja koidu) ja tulot tällä hetkellä nettona kokonaiset n. 1200e. Mies on työtön ja minä kotihoidontuella niin siksi on niin pienet. Kun mies toivottavasti saa töitä niin sitten tulot tietty kasvaa vähän, mutta me pärjäämme näinkin! Vuokran ja laskujen jälkeen ei hirveästi jää, ruokaan pystytään käyttämään n. 300-350e/kk. Ei jää mitään säästöön, ei shoppailla pahemmin paitsi tietysti tarpeelliset lastenvaatteet jne, mutta nyt on tilanne tämä ja sillä mennään.
En edes tiedä mitä tekisin, jos olisi käyttää rahaa useampi tonni kuukaudessa. Ihan oikeasti ihmiset, ei tarvitse olla hervotonta asuntolainaa, paria autoa jne jne. Minä elän mieluummin vähän "huonommin" eli tässä kämäisessä vuonna 2001 remontoidussa vuokrakolmiossa ja ilman autoa kuin kituutan ihan joka pennin vain että saisimme ajaa autolla ja asua 200 neliön talossa. Ihan hullua jos pitää olla paniikissa korkojen noususta tms.
Tunnustan! Olen velkaa joka suuntaan, koska ostin turhaa roinaa PALJON. Vaatteet eivät enää mahdu vaatekaappiin ja vaatehuoneeseen vaan niitä roikkuu pitkin kämppää, kenkiä on parisataa paria, kosmetiikkaa en ehdi käyttää ennen kuin ne pilaantuvat, elektroniikkaa on enemmän kuin tarpeeksi... Elämme kädestä suuhun.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:56"]
[
[/quote]
Sanoin että ensimmäisessä viestissä että teidän tilanne on todella huono kun korot nousevat ja teidän lainankuukausierä nousee. Koska kirjoitit teillä jo nyt olevan tiukkaa. Jos teidän talous olisi kunnossa teillä ei pitäisi olla nyt tiukkaa (niin kuin myöhemmin kirjoitit ettei olekaan). Korkojen noustessa teille ei kuitenkaan jää enää 1400€ käyttöön. Se riittääkin hyvin kahdelle aikuiselle ja kahdelle kouluikäiselle lapselle. Lisäksi sain alkuun sen käsityksen siitä 1400€:sta vähennetään vielä muut asumiskulut ja kahden päivähoitomaksut jolloin teille ei olisi enää nykytilanteessakaan jäänyt paljon rahaa.
Lue ne vinkit vaikka huommenna tai ensiviikolla uudestaan ajan kanssa ja mieti että jos sieltä kuitenkin löytyisi se juttu. Lisäksi istu miehesi kanssa alas ja ota mukaan joku luotettava ulkopuolinen. Jompi kumpi isovanhemmista? Hyvä ystävä? ja miettikää mitä voisitte tehdä ettei teidän talous olisi ihan kuralla kun korot nousevat, jos (kun) korot tulevat nousemaan ennen kuin teidän tonttilaina on maksettu pois.
[/quote]
Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että meillä olisi nyt tiukkaa vaan että meillä on nyt hyvä tilanne. Paitsi että tänä vuonna kaikki ylimääräinen mennyt pihaan, samoin tulevat veronpalautukset on budjetoitu pihajuttuihin ja osittain tonttiin. Ei ne toki pakollisia ole, mutta välillä pitää tuhlata :) Olemmehan mm. säästäneet näistä tuloista aiemmin ensin 7000 yhteen juttuun ja sen jälkeen 15000 taloa varten, että ei me mitään tuhlailijoita oltu aiemminkaan :) Joka vuosi tulevilla palautuksilla toki voi lyhentää tonttilainaa, mutta tällä hetkellä laitan ne mieluummin puskuriksi. Ehkä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:02"]
En pystyisi moiseen. Näin viime laman aikana läheltä pari tapausta, joissa asunnon arvo romahti ja vakuudet menetti arvonsa. Vieläkin vaikuttaa näiden ihmisten elämään.
Toivottavasti teillä on suhteellisen pysyvät työ/ammatti jossa työllistyy hyvin.
[/quote]Minullakin on yksi tuttu, joka joutui 90-luvun lainojensa kanssa velkasaneeraukdeen yms. mutta ne on kuitattu mitättömiksi aikapäiviä sitten ja kaveri on ehtinyt sen jälkeen jo ostaa omakotitalon ja maksanut sen velan pois.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:11"]
Aika moisen riskin olette ottaneet. Minä olen yh. Nettotulot kaikkineen (palkka, lapsilisä ja elatusmaksu) noin 1900€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen käytän noin 1200€. Siitä jää vielä hyvin rahaa muuhun käyttöön. Minä olen suojautunut korkojen nousulta niin että maksan kiinteää summaa kuukausittain ja jos korot muuttuvat laina-aika muuttuu ei maksuerä. Kannattaisikohan teidänkin miettiä sitä vaihtoaehtoa ja kysellä pankista sopimuksen uusiksi tekemistä? Kuitenkin aika stressaavaa elää noin veitsenterällä. Oletan että sillä 2800€ elää kaksi aikuista ja 1-2 lasta.
[/quote]
Niin no, meillä menee ihan kaikkineen (vakuutukset, vesi, sähkö, tontin laina, lainakulut, kiinteistövero jne) n. 1400 ja 6 vuoden päästä jää tonttilaina 240 euroa pois ja meillä on kuitenkin 2 tienaajaa. 3 kk euribor on nyt niin älyttömän matalalla että korkoihin emme mene koskemaan. Jos tilanne menisi todella tukalaksi niin sitten voisi miettiä laina-ajan pidennystä. Korkokatosta jo selitinkin.
Hyvä puoli on se, että vaikka molemmat jäisimme ansiosidonnaiselle niin se ei muuttaisi tilannetta huonompaan, kun menot pienenisi merkittävästi :)
[/quote]
Niin teillä on kaksi aikuista tienaamassa ja tulot on silti vain tonnin enemmän kuin minulla yksin. Sitä rahaa myös kuluttaa tuplamäärä aikuisia ja lapsia. Eli 3000€ on neljän ihmisen käyttöön, kun minulla se 1900€ on kahden ihmisen käyttöön (yksi aikuinen ja yksi lapsi).
3kk:n euribor on minullakin valittuna ollut jo aikoja sitten. Nyt olikin kyse siitä miten sitä lainaa maksaa takaisin. Te olette valinneet niin että koronnoust vaikuttaa maksettavaan summan. Minulla kuukausi summa pysyy aina samana. Mitä teille todella käy kun korot nousee? Ei tarvitse paljon nousta kun kuukausieränne nousee jo yli 2000€/kk. Miten teidän rahat sitten riittää yhtään mihinkään? Ei se pankki enää siinä vaiheessa ole kovin yhteistyöhaluinen kun on jo paskat housussa. Nuo asiat pitää hoitaa ajoissa kuntoon niin ettei ongelmia ole edes tulossa.
[/quote] Minä saan nettona kuussa käteen 2700 euroa ja asuminen vie siitä 860 euroa (vuokra) ja oman mökin lainanlyhennykset ja muut kulut n. 100 euroa kuussa. Lopuilla elää aika hyvin kahden lapsen kanssa. Minä elän siis talvisin halvalla ja helposti työpaikan lähellä mutta voin aina mennä mökille (100 vuotta vanha hirsitalo) leikkimään omakotitaloa.t.yh
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:02"]
Mä en vaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka ei pärjää kolmen tonnin kuukausituloilla. Meitä on 3 henkeä (minä, mies ja 1v lapsi sekä viikonloppulapset joka toinen vkl mutta heistä nyt ei hirveästi menoja koidu) ja tulot tällä hetkellä nettona kokonaiset n. 1200e. Mies on työtön ja minä kotihoidontuella niin siksi on niin pienet. Kun mies toivottavasti saa töitä niin sitten tulot tietty kasvaa vähän, mutta me pärjäämme näinkin! Vuokran ja laskujen jälkeen ei hirveästi jää, ruokaan pystytään käyttämään n. 300-350e/kk. Ei jää mitään säästöön, ei shoppailla pahemmin paitsi tietysti tarpeelliset lastenvaatteet jne, mutta nyt on tilanne tämä ja sillä mennään.
En edes tiedä mitä tekisin, jos olisi käyttää rahaa useampi tonni kuukaudessa. Ihan oikeasti ihmiset, ei tarvitse olla hervotonta asuntolainaa, paria autoa jne jne. Minä elän mieluummin vähän "huonommin" eli tässä kämäisessä vuonna 2001 remontoidussa vuokrakolmiossa ja ilman autoa kuin kituutan ihan joka pennin vain että saisimme ajaa autolla ja asua 200 neliön talossa. Ihan hullua jos pitää olla paniikissa korkojen noususta tms.
[/quote] No vaikkapa siksi että pääkaupunkiseudulla jo halvinkin vuokra-asumismuoto maksaa vähintään 800 euroa kuussa, kolmiosta puhun, ja pienempäänhän ei lasten kanssa mahdu. Eli 1200 eurolla me emme pysyisi hengissä. Onneksi jää asumisen jälkeen miltei 2000 euroa kuussa.
Miksi olette olleet niin tyhmiä, että olette ottaneet noin paljon velkaa? kuka markka-aikana olisi uskaltanut ostaa suurten teollisuuspohattojen arvoisia taloja eli miljoonan arvoisia taloja? Oletteko seonneet?
Meillä ei ole yhtään asuntovelkaa ja olemme 50 v.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:47"]
[/quote]
Meillä on kaksi autoa (tosin vanhaa ja velatonta ja niiden pito on meille halpaa) mutta meidän talossamme ei todellakaan ole 200 neliötä, ei 150 vaan paljon vähemmän, mutta jopa täällä pohjoisessa rakennuskustannukset on sen verran ettei alle 200000 euron rakenna taloa ja tallia. Ja oikein mielellämme laitetaan asumiseen rahaa, en halua asua huonommin missään kämäisessä asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:56"]
Miksi olette olleet niin tyhmiä, että olette ottaneet noin paljon velkaa? kuka markka-aikana olisi uskaltanut ostaa suurten teollisuuspohattojen arvoisia taloja eli miljoonan arvoisia taloja? Oletteko seonneet?
[/quote]
Kustannukset on nousseet noista ajoista huiiiimasti :) Muistan mihin hintaan appeni teki talon 90-luvulla, ei onnistuisi enää. Joten jos haluaa asua omakotitalossa niin ei ole vaihtoehtoa ja meidän talo taitaa nykymittapuulla olla uudeksi taloksi vielä "halpa" Ehkä sitten olemme seonneet. Eikä minullakaan (toivon mukaan!) enää 50-vuotiaana lainaa ole :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 14:56"]
[/quote]
no mietis, että palkat ovat myös nousseet paljon. Itse sain markoissa 6000mk palkkaa ja nyt saan 2700€. Ja täällä asunnot vaan maksaa, emme halua muuttaa jonnekin korpeen, meille ei ole siellä mitään. Ny on 140 000€ lainaa vielä 17 vuotta, mutta ollaan 55v kun laina on pois. Älä huoli.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:20"]
Ei oikeestaan. Meilläkin on tuo 200 000 lainaa ja neljän hengen perhe, mutta nettotulot parhaimmillaan 4000 kuussa, säästöjä ja vielä pankilta lupaus, että tarvittaessa voimme maksaa kaksi vuotta pelkkiä korkoa. Lisäksi lyhennämme lainaa tasaerällä, eli vaikka korot nousisi niin summa ei nouse ennen kuin pelkät korot ois yli se, mikä ei ole kovin todennäköistä.
[/quote]
Paljonko teillä menee kuukaudessa asuntolainan korkoon nyt?
Ei olla veitsenterällä. Lainaa n.280 000€, kuussa lainaan menee 3000€. Tienataan yhteensä 9400€ netto joten muuhunkin elämiseen jää mukavasti. Viisihenkinen perhe.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:15"]
Miten teille käy jos korko nousee siihen korkokattoon asti ja kuukausierä nousee sen mukaiseksi? Pystyttekö todella maksamaan sen jos jo nyt tuntuu tiukalta? Pihan laiton jälkeen tuleekin muuta korjaamisen / remontoinnin tarvetta. Uudetkin laitteet hajoavat joskus jne.
[/quote]
Eihän meillä NYT ole tiukkaa :) Kuluja jää tulevina vuosina onneksi pois yli 400 euron edestä, joten toivon että tonttilainan kanssa ei ehdi korot nousta. Pystymme maksamaan vaikka sen 10 % koron, mutta elämä olisi tuolloin todella, todella ankeaa. Se on totta :/