Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita asuntovelallisia jotka tunnustaa elävänsä "veitsen terällä"?

Vierailija
06.09.2013 |

Meillä  4 hengeä, nettotulot 2800-3000 euroa. Asuntolainaa 172000, tonttilainaa 11000. Ekassa laina-aika 22 vuotta, toisessa 6. Uusi omakotitalo ja kun tällä hetkellä laitetaan pihaa jne niin ylimääräistä ei jää. Normaalitilanteessa jää säästöön n. 100-200 euroa kuussa + n. 2000 veronpalautukset vuosittain. Tilanne on nyt hyvä, pärjätään ihan mukavasti, mutta jos korot pomppaa tms radikaalia niin kusessa ollaan. Eli suurella riskillä eletään. 

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle tuo tilanne olisi ihanne. Netto aikas sama, kuin teillä ja lainaa yht 320k. Siinähän maksellaan. 

Vierailija
22/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:11"]

Ohhohoh.

Meillä on 3 hengen perhe, nettotulot noin 3500€.

Näillä tuloilla ei rohjettu ottaa asuntolainaa enempää kuin 60.000€, loppu omasta pussista.

En yhtään ihmettele, että noin 200.000 veloilla ja 3000€ tuloilla elämä on hiukan niukanlaista. Puhettakaan tosiaan OKT:n vaatimista kustannuksista.

Tässä vaiheessa, nuorena perheenä, emme koe millään lailla olevamme valmiita OKT-asumiseen, vaan elelemme vielä toistaiseksi hyvin hissuksiin 3h+k kopperossamme. Ehkä 5-7 vuoden kuluttua voisi omaa taloakin ajatella.

[/quote]

Niin, en minä koe että eläisimme nyt niukasti vaan tarkoitin sitä, että jos korot pomppaa radikaalisti tms. tapahtuu niin olemme kusessa. Emme nyt kuitenkaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me. Ostimme edullisen talon 150m2 pitkällä laina-ajalla, varautuen jopa siihen että toinen jää työttömäksi. Näinhän siinä kävi, vain mies käy ansiotyössä. Velkaa on vielä 100 000e ja maksuvuosia... Olikohan 16v vielä jäljellä.

Säästöön ei jää rahaa, remontteja ei voi tehdä, 500e:n laitteen hajoaminen keikauttaa taloutta jo niin, että se näkyy jääkaapin sisällössä. Säästämme kaikessa, lehtitaukset on lopetettu ajat sitten, samoin omat rahaa vaativat harrastukset, kaikenlainen matkustaminen, ulkona käyminen... Korjaan vaatteita.

Vierailija
24/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vuokralla ja juuri nyt se tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. 

Me ollaan sen verran pienituloisia, ettei olisi lainan lisäksi varaa vielä maksaa lämmityksestä, vedestä, jätteet ym.erikseen. Vaikka itse laina oliskin sama kuin vuokra tällähetkellä.

Näin pystytään säästämään kuussa 500-1000e ja matkustelemaan.

Vaikka on se oma haaveissa, mutta ehkä sitten joskus..

Vierailija
25/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeestaan. Meilläkin on tuo 200 000 lainaa ja neljän hengen perhe, mutta nettotulot parhaimmillaan 4000 kuussa, säästöjä ja vielä pankilta lupaus, että tarvittaessa voimme maksaa kaksi vuotta pelkkiä korkoa. Lisäksi lyhennämme lainaa tasaerällä, eli vaikka korot nousisi niin summa ei nouse ennen kuin pelkät korot ois yli se, mikä ei ole kovin todennäköistä.

Vierailija
26/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:11"]

Ohhohoh.

Meillä on 3 hengen perhe, nettotulot noin 3500€.

Näillä tuloilla ei rohjettu ottaa asuntolainaa enempää kuin 60.000€, loppu omasta pussista.

En yhtään ihmettele, että noin 200.000 veloilla ja 3000€ tuloilla elämä on hiukan niukanlaista. Puhettakaan tosiaan OKT:n vaatimista kustannuksista.

Tässä vaiheessa, nuorena perheenä, emme koe millään lailla olevamme valmiita OKT-asumiseen, vaan elelemme vielä toistaiseksi hyvin hissuksiin 3h+k kopperossamme. Ehkä 5-7 vuoden kuluttua voisi omaa taloakin ajatella.

[/quote]

Niin, en minä koe että eläisimme nyt niukasti vaan tarkoitin sitä, että jos korot pomppaa radikaalisti tms. tapahtuu niin olemme kusessa. Emme nyt kuitenkaan :)

[/quote]

Korjaisin tuohon lauseeseesi, KUN korot pomppaavat. Korot ovat aivan ennätysalhaalla eikä mikään suhdanne ole koskaan pysynyt samana yli 20 vuotta. Jos voisitte nyt sitoa lainasta vaikka puolet viiden vuoden kiinteään korkotasoon, saisitte nauttia tästä tasosta ainakin sen viisi vuotta?

Vierailija
27/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:22"]

Korjaisin tuohon lauseeseesi, KUN korot pomppaavat. Korot ovat aivan ennätysalhaalla eikä mikään suhdanne ole koskaan pysynyt samana yli 20 vuotta. Jos voisitte nyt sitoa lainasta vaikka puolet viiden vuoden kiinteään korkotasoon, saisitte nauttia tästä tasosta ainakin sen viisi vuotta?

[/quote]

Meillä on 5 vuoden korkokatto :) Olen periaatteessa kovasti niitä vastaan, mutta otimme lainan, johon kuuluu korkokatto ja hintana on se, että se nosti marginaalia 0,25 % Maksamme tuon verran "mielenrauhasta" 

Toki mekin saisimme lyhennysvapaata ja laina-aikaa voisi pidentää, mutta saa olla äärimmäinen hätä, että niitä otamme käyttöön :) Nyt kuitenkin laina lyhenee ihan ok vauhtia. 

Vierailija
28/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Selviämme hyvin peruskuluista mutta mitään ylimääräistä ei voi maksaa. Asumiskulut lainoineen on kohtuulliset uudehkosta isosta okt:sta 1700€, mutta olen sairastunut ja jouduin lyhentämään työaikaani jolloin tuloni putosivat yli tonnin kuukaudessa nettona. Eli ne rahat millä harrastettiin, matkustettiin ja osteltiin vaatteita (vähän tosin) meni siinä.

Taloa emme ole myymässä vielä muutamaan vuoteen kun tilanne on niin huono.

Vierailija
29/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksinäni lainaa 140.000e ja nettotulot on n. 2100e kuussa. Ihan hyvin pystyy maksamaan. Miehellä on lisäksi n.60.000e lainaa ja autolainaa. Itse olen lyhentänyt ylimääräistäkin, vielä pari vuotta sitten lainaa oli 155.000e.

En ymmärrä näitä lainapanikoitsijoita! Jos korot nousee niin sitten vain venytetään laina-aikaa tms.

Vierailija
30/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n tilanne kyllä aiheuttaisi ahdistusta täälläkin.

Haettiin taloa 3 vuotta, ennenkuin löytyi sopiva.

Laina alle 100 000€, pitkällä maksuajalla (jotta yhden tulot riittää ilman lyhennysvapaita). Talossa edulliset asumiskulut vaikka suorasähköllä lämpiääkin. Ja 20 min matkaa isoon kaupunkiin. Eli ei ahdista, eikä olla mitenkään veitsenterällä.

Ja ollaan tuossa muutama vuosi sitten myös maksettu niitä 6% korkoja, nykyinen 0,9% on vain hetken ilo. No, koron tarkistus on tässä kuussa ja korot ei ole nyt vuoteen liikkuneet mihinkään, eli toinenkin sikahalvan koron vuosi tulossa :)

Vierailija
31/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskillä eletään täälläkin, valitettavasti. Tälläkin hetkellä asuntolainan maksu on jäissä ja maksamme pelkkiä korkoja, koska mieheni jäi työttömäksi eikä ole mitenkään varaa maksaa lainaa. Tarkoituksemme on kuitenkin myydä asunto parin vuoden sisään ja hankkiutua eroon lainasta (ja ostaa käteen jäävillä rahoilla jostain syrjemmästä halvempi asunto). 

Vierailija
32/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:36"]

Ap.n tilanne kyllä aiheuttaisi ahdistusta täälläkin.

Haettiin taloa 3 vuotta, ennenkuin löytyi sopiva.

Laina alle 100 000€, pitkällä maksuajalla (jotta yhden tulot riittää ilman lyhennysvapaita). Talossa edulliset asumiskulut vaikka suorasähköllä lämpiääkin. Ja 20 min matkaa isoon kaupunkiin. Eli ei ahdista, eikä olla mitenkään veitsenterällä.

Ja ollaan tuossa muutama vuosi sitten myös maksettu niitä 6% korkoja, nykyinen 0,9% on vain hetken ilo. No, koron tarkistus on tässä kuussa ja korot ei ole nyt vuoteen liikkuneet mihinkään, eli toinenkin sikahalvan koron vuosi tulossa :)

[/quote]

Me emme halunneet missään nimessä vanhaa taloa, joten siksi näin :) Ja edellinen laina otettiinkin kun korot oli siinä 5% pintaan, mutta lainaa olikin silloin n. 95 tonnia. Toki elämänlaatu ja asumismukavuus on noussut hurjasti uuden talon myötä :)

Vierailija
33/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää vaihtamassa ne lyhyenkoron sopparit 10.v korkoon. Tasa lyhennys, niin osaa sopeuttaa menot.

Näin tein itse. Häviän vähän lyhyelle korolle, mutta ei huolia korkojen muutoksista kymmeneen vuoteen.

Vierailija
34/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moisen riskin olette ottaneet. Minä olen yh. Nettotulot kaikkineen (palkka, lapsilisä ja elatusmaksu) noin 1900€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen käytän noin 1200€. Siitä jää vielä hyvin rahaa muuhun käyttöön. Minä olen suojautunut korkojen nousulta niin että maksan kiinteää summaa kuukausittain ja jos korot muuttuvat laina-aika muuttuu ei maksuerä. Kannattaisikohan teidänkin miettiä sitä vaihtoaehtoa ja kysellä pankista sopimuksen uusiksi tekemistä? Kuitenkin aika stressaavaa elää noin veitsenterällä. Oletan että sillä 2800€ elää kaksi aikuista ja 1-2 lasta.

Vierailija
35/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:11"]

Aika moisen riskin olette ottaneet. Minä olen yh. Nettotulot kaikkineen (palkka, lapsilisä ja elatusmaksu) noin 1900€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen käytän noin 1200€. Siitä jää vielä hyvin rahaa muuhun käyttöön. Minä olen suojautunut korkojen nousulta niin että maksan kiinteää summaa kuukausittain ja jos korot muuttuvat laina-aika muuttuu ei maksuerä. Kannattaisikohan teidänkin miettiä sitä vaihtoaehtoa ja kysellä pankista sopimuksen uusiksi tekemistä? Kuitenkin aika stressaavaa elää noin veitsenterällä. Oletan että sillä 2800€ elää kaksi aikuista ja 1-2 lasta.

[/quote]

Niin no, meillä menee ihan kaikkineen (vakuutukset, vesi, sähkö, tontin laina, lainakulut, kiinteistövero jne) n. 1400 ja 6 vuoden päästä jää tonttilaina 240 euroa pois ja meillä on kuitenkin 2 tienaajaa. 3 kk euribor on nyt niin älyttömän matalalla että korkoihin emme mene koskemaan. Jos tilanne menisi todella tukalaksi niin sitten voisi miettiä laina-ajan pidennystä. Korkokatosta jo selitinkin. 

Hyvä puoli on se, että vaikka molemmat jäisimme ansiosidonnaiselle niin se ei muuttaisi tilannetta huonompaan, kun menot pienenisi merkittävästi :)

Vierailija
36/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestäisi hermo ja haluamme tehdä muutakin kuin vain asua jossain.

Ostimme pienkerrostalosta uudehkon neliön 8 vuotta sitten ja nyt tämä on jo maksettu ja rahaa jää matkusteluun ym kivaan.

Nytkin olemme lähdössä viikonlopuksi hesaan humputtelemaan.

Vierailija
37/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:27"]

Ei kestäisi hermo ja haluamme tehdä muutakin kuin vain asua jossain.

Ostimme pienkerrostalosta uudehkon neliön 8 vuotta sitten ja nyt tämä on jo maksettu ja rahaa jää matkusteluun ym kivaan.

Nytkin olemme lähdössä viikonlopuksi hesaan humputtelemaan.

[/quote]

Niin me ollaan erilaisia. Minua ei saisi kirveelläkään kerrostaloon :D

Vierailija
38/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahdeksan henkinen perhe, lainaa jotain 180 000€ ja käteen jää n.4000€/kk, hoidetaan lainoja 1400€/kk, eli korot ja lyhennykset yhteensä tuon. Ei kovin tarkasti tarvi katsoa, mihin rahaa laittaa..

Mutta toisaalta, mun harrastukset on neulominen (joskus virkkaan), lukeminen ja lenkkeily. Mies lenkkeilee, lukee, kalastaa ja metsästää. Lapset ei vielä kulje harrastuksissa, vanhin on eskarissa ja ei halunnu edes ilmaiseen sählykerhoon. Mä en jaksa shoppailla, pakolliset vaatteet ostan joko prismasta tai nettikaupasta, mutta saadaan paljon kierrätysvaatettakin. Tehdään ruuat alusta asti ite ja tykätään ihan kotimaan matkailusta. Ollaan aikeissa aloittaa ulkosaunan rakentaminen, tavoitteena tehdä se mieluusti ilman velkaa, mutta jos esim. perustukset ja viemäröinti maksaa ihan mahdottomasti (vaatii kaivurin..), ni siihen saatetaan ottaa just sen verran lainaa, että ne saa tehtyä. Loput sit ostetaan ja maksetaan sitä myöten kun ylimääräistä rahaa löytyy. 

Vierailija
39/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sidotte lainaanne esim. 10 vuodeksi, kuten täällä joku neuvoi, muistakaa kuitenkin yksi oleellinen seikka: silloin lainan lyhennysohjelmaan ei saa tehdä muutoksia ko. aikajänteellä (paitsi korvaamalla pankin menettämät korkotulot). Tästä syystä useimmiten sidotaan lainasta vain puolet. Toki, jos on talous erittäin vankalla pohjalla, voi tehdä tuollaisen kymmnenenkin vuoden sopparin.

Vierailija
40/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka elää siellä veitsenterällä. Meillä lainaa n. 155 000 plus autolaina, nettotulot 8000-10 000 kuussa. Asutaan kolmiossa, ihmiset ihmettelee miksi ei muuteta isompaan ja oteta isoa lainaa. Me kuitenkin halutaan matkustella, minä olla lasten kanssa kotona, harrastaa, ostaa hyvää ruokaa ja olla huolettomia!