Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita asuntovelallisia jotka tunnustaa elävänsä "veitsen terällä"?

Vierailija
06.09.2013 |

Meillä  4 hengeä, nettotulot 2800-3000 euroa. Asuntolainaa 172000, tonttilainaa 11000. Ekassa laina-aika 22 vuotta, toisessa 6. Uusi omakotitalo ja kun tällä hetkellä laitetaan pihaa jne niin ylimääräistä ei jää. Normaalitilanteessa jää säästöön n. 100-200 euroa kuussa + n. 2000 veronpalautukset vuosittain. Tilanne on nyt hyvä, pärjätään ihan mukavasti, mutta jos korot pomppaa tms radikaalia niin kusessa ollaan. Eli suurella riskillä eletään. 

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:52"]

En ymmärrä ihmisiä jotka elää siellä veitsenterällä. Meillä lainaa n. 155 000 plus autolaina, nettotulot 8000-10 000 kuussa. Asutaan kolmiossa, ihmiset ihmettelee miksi ei muuteta isompaan ja oteta isoa lainaa. Me kuitenkin halutaan matkustella, minä olla lasten kanssa kotona, harrastaa, ostaa hyvää ruokaa ja olla huolettomia!

[/quote]

Niin no, ehkä ymmärtäisit jos teilläkin olisi pienet tulot ja hinku omakotitaloon :) Ja minusta 155000 kolmiosta on tosi kova summa, lisää tuohon 20000 niin meillä maksoi tämä talo sen verran :) Talliin loput. 

Vierailija
42/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:11"]

Aika moisen riskin olette ottaneet. Minä olen yh. Nettotulot kaikkineen (palkka, lapsilisä ja elatusmaksu) noin 1900€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen käytän noin 1200€. Siitä jää vielä hyvin rahaa muuhun käyttöön. Minä olen suojautunut korkojen nousulta niin että maksan kiinteää summaa kuukausittain ja jos korot muuttuvat laina-aika muuttuu ei maksuerä. Kannattaisikohan teidänkin miettiä sitä vaihtoaehtoa ja kysellä pankista sopimuksen uusiksi tekemistä? Kuitenkin aika stressaavaa elää noin veitsenterällä. Oletan että sillä 2800€ elää kaksi aikuista ja 1-2 lasta.

[/quote]

Niin no, meillä menee ihan kaikkineen (vakuutukset, vesi, sähkö, tontin laina, lainakulut, kiinteistövero jne) n. 1400 ja 6 vuoden päästä jää tonttilaina 240 euroa pois ja meillä on kuitenkin 2 tienaajaa. 3 kk euribor on nyt niin älyttömän matalalla että korkoihin emme mene koskemaan. Jos tilanne menisi todella tukalaksi niin sitten voisi miettiä laina-ajan pidennystä. Korkokatosta jo selitinkin. 

Hyvä puoli on se, että vaikka molemmat jäisimme ansiosidonnaiselle niin se ei muuttaisi tilannetta huonompaan, kun menot pienenisi merkittävästi :)

[/quote]

Niin teillä on kaksi aikuista tienaamassa ja tulot on silti vain tonnin enemmän kuin minulla yksin. Sitä rahaa myös kuluttaa tuplamäärä aikuisia ja lapsia. Eli 3000€ on neljän ihmisen käyttöön, kun minulla se 1900€ on kahden ihmisen käyttöön (yksi aikuinen ja yksi lapsi).

3kk:n euribor on minullakin valittuna ollut jo aikoja sitten. Nyt olikin kyse siitä miten sitä lainaa maksaa takaisin. Te olette valinneet niin että koronnoust vaikuttaa maksettavaan summan. Minulla kuukausi summa pysyy aina samana. Mitä teille todella käy kun korot nousee? Ei tarvitse paljon nousta kun kuukausieränne nousee jo yli 2000€/kk. Miten teidän rahat sitten riittää yhtään mihinkään? Ei se pankki enää siinä vaiheessa ole kovin yhteistyöhaluinen kun on jo paskat housussa. Nuo asiat pitää hoitaa ajoissa kuntoon niin ettei ongelmia ole edes tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:27"]

Ei kestäisi hermo ja haluamme tehdä muutakin kuin vain asua jossain.

Ostimme pienkerrostalosta uudehkon neliön 8 vuotta sitten ja nyt tämä on jo maksettu ja rahaa jää matkusteluun ym kivaan.

Nytkin olemme lähdössä viikonlopuksi hesaan humputtelemaan.

[/quote]

Niin me ollaan erilaisia. Minua ei saisi kirveelläkään kerrostaloon :D

[/quote]

Mieluummin olisit asunnoton? No kukin tyylillään :DDDDD

Vierailija
44/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

veitsenterällä täälläkin että tällä hetkellä kaikki mitä tulee niin menee myös. Säästöön emme lainanlyhennysten ja eläkevakuutusten lisäksi saa nyt mitään.

Kulutusmenoissa on tinkivaraa onneksi. Muita velkoja asuntolainan lisäksi ei ole, joten kun korot nousevat joudumme todella katsomaan mihin rahamme käytämme.

Vierailija
45/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään myös veitsenterällä, omalla ehdolla. Pankki halusi tietyn lyhennyksen, mutta koska meillä jää joka kuukausi rahaa yli, voimme tehdä ylimääräisen lyhennyksen Ilmaiseksi joka toinen kk, silloin tilillä jää 200 euroa. Hätätapauksessa otetaan luottokortit käyttöön, sellaista ei ole vielä käynyt.

Nyt kun korot ovat alhaalla, laina lyhenee kovaa vauhtia. 5 v sitten laina oli 15 v, nyt on enää 4 v jäljellä.

Minulla töissä on vuosia ollut huhua työ siirtyy muualle Suomeen. Ihan senkin takia mielummin näin päin

Vierailija
46/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:09"]

[/quote]

Niin teillä on kaksi aikuista tienaamassa ja tulot on silti vain tonnin enemmän kuin minulla yksin. Sitä rahaa myös kuluttaa tuplamäärä aikuisia ja lapsia. Eli 3000€ on neljän ihmisen käyttöön, kun minulla se 1900€ on kahden ihmisen käyttöön (yksi aikuinen ja yksi lapsi).

3kk:n euribor on minullakin valittuna ollut jo aikoja sitten. Nyt olikin kyse siitä miten sitä lainaa maksaa takaisin. Te olette valinneet niin että koronnoust vaikuttaa maksettavaan summan. Minulla kuukausi summa pysyy aina samana. Mitä teille todella käy kun korot nousee? Ei tarvitse paljon nousta kun kuukausieränne nousee jo yli 2000€/kk. Miten teidän rahat sitten riittää yhtään mihinkään? Ei se pankki enää siinä vaiheessa ole kovin yhteistyöhaluinen kun on jo paskat housussa. Nuo asiat pitää hoitaa ajoissa kuntoon niin ettei ongelmia ole edes tulossa.

[/quote]

Totta. Mutta hassua, että ihminen jolla jää asumiskulujen jälkeen 700 euroa (meillä kumminkin 1400-1800) on noin kovaan ääneen arvostelemassa. Se oli mun pointtini :) Todennäköisesti maksat esim. päivähoidosta enemmän kuin. me. Onneksi  tuohon 2000 euroon saa onneksi korot nousta ihan tajuttomasti! 7 % korolla kuukausierä olisi vielä alle 1300 euroa ja sinne asti ei voi korot meillä vielä nousta. Toivottavasti ehdimme maksaa tonttilainan pois ennen kuin korot alkavat kunnolla kipuamaan. 

Vierailija
47/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:10"]

Niin me ollaan erilaisia. Minua ei saisi kirveelläkään kerrostaloon :D

[/quote]

Mieluummin olisit asunnoton? No kukin tyylillään :DDDDD

[/quote]

Sanotaan sitten näin, etten ikinä ostaisi kerrostaloasuntoa. Ei siitä suuttua kannata :)

Vierailija
48/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:35"]

[/quote]

[/quote]

Totta. Mutta hassua, että ihminen jolla jää asumiskulujen jälkeen 700 euroa (meillä kumminkin 1400-1800) on noin kovaan ääneen arvostelemassa. Se oli mun pointtini :) Todennäköisesti maksat esim. päivähoidosta enemmän kuin. me. Onneksi  tuohon 2000 euroon saa onneksi korot nousta ihan tajuttomasti! 7 % korolla kuukausierä olisi vielä alle 1300 euroa ja sinne asti ei voi korot meillä vielä nousta. Toivottavasti ehdimme maksaa tonttilainan pois ennen kuin korot alkavat kunnolla kipuamaan. 

[/quote]

Tuolla aikaisemmin kirjoitit että hoidatte lainoja 1400€ kk. Siihen päälle vielä omakotitalon kulut, niin miten teille voi jäädä 2800€ tuloista käyttöön 1400€? Siihen ei kovin isoa koron muutosta tarvita että lainakulut nousee 1400€:sta 2000€/kk.  Vai kirjoititko sittenkin väärin? Se on totta että yksinhuoltajana maksasisin varmasti kovempaa päivähoitomaksua kuin te kaksi, mutta minun lapsi on jo koululainen. Iltapäivähoito maksaa 33,50€/kk.

Jos aiksemmin kirjoittamasi summat oli oikeat tulot 2800€, lainanhoito 1400€, siihen talonkulut 200-400€ ja päivähoitomaksut 200-300€/kk. Niin eihän teillä neljän ihmisen elämiseen jää kuin 700-1000€/kk. Se on todella vähän kahdelle aikuisella ja kahdelle lapselle. Minulla sama summa jää käytettäväksi yhden aikuisen ja yhden lapsen menoihin.

Vierailija
49/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tässä on muutaman kerran käyty aika tiukilla mutta selvitty. Lomautuksen aikana tosin ei olisi selvitty, ellei olisi ollu omistusasuntoa.

Vierailija
50/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Etkös sinä arvosteluja kaivannutkin kun tänne kirjoitit elämästäsi veitsenterällä?

Tyhmä olet kun olet elämäsi tuollaiseen tilanteeseen laittanut. Meillä on huomattavasti isommat tulot (2+2 perhe) ja asuntolainan lyhennys sovittu myös kiinteällä kuukausierällä. Meillä kuukausierä on niin pieni tuloihin nähden ettei koronnousu vaikuttaisi mitenkään, mutta parempi näin aina varmuuden vuoksi. Teemme sitten lisäksi ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan ja jää rahaa muuhunkin käyttöön.

Vierailija
51/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:56"]

Tuolla aikaisemmin kirjoitit että hoidatte lainoja 1400€ kk. Siihen päälle vielä omakotitalon kulut, niin miten teille voi jäädä 2800€ tuloista käyttöön 1400€? Siihen ei kovin isoa koron muutosta tarvita että lainakulut nousee 1400€:sta 2000€/kk.  Vai kirjoititko sittenkin väärin? Se on totta että yksinhuoltajana maksasisin varmasti kovempaa päivähoitomaksua kuin te kaksi, mutta minun lapsi on jo koululainen. Iltapäivähoito maksaa 33,50€/kk.

Jos aiksemmin kirjoittamasi summat oli oikeat tulot 2800€, lainanhoito 1400€, siihen talonkulut 200-400€ ja päivähoitomaksut 200-300€/kk. Niin eihän teillä neljän ihmisen elämiseen jää kuin 700-1000€/kk. Se on todella vähän kahdelle aikuisella ja kahdelle lapselle. Minulla sama summa jää käytettäväksi yhden aikuisen ja yhden lapsen menoihin.

[/quote]

En kirjoittanut :) vaan kirjoitin, että KAIKKI kulut on n. 1400. Siinä on laina+tontin laina (240 joka jää pois 6 vuoden päästä) vesi, sähkö, vakuutus, kiinteistövero, jäte jne) Hoitomaksu 15 päivästä on 117 euroa. Toinen koulussa, ei maksuja. Tulot 2800-3000, joskus 3200 + veronpalautukset 2000-2500/vuosi. Toivottavasti nyt selkeni :)

Vierailija
52/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:02"]

Etkös sinä arvosteluja kaivannutkin kun tänne kirjoitit elämästäsi veitsenterällä?

Tyhmä olet kun olet elämäsi tuollaiseen tilanteeseen laittanut. Meillä on huomattavasti isommat tulot (2+2 perhe) ja asuntolainan lyhennys sovittu myös kiinteällä kuukausierällä. Meillä kuukausierä on niin pieni tuloihin nähden ettei koronnousu vaikuttaisi mitenkään, mutta parempi näin aina varmuuden vuoksi. Teemme sitten lisäksi ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan ja jää rahaa muuhunkin käyttöön.

[/quote]

Toki saa arvostella, mutta se on ikävää kun ei lueta kunnolla kommentteja/ vääristellään muuten sanomisia :/

Vierailija
53/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän korko on sidottu? Meillä on kiinteä lyhennys / kk, eli korko mikä hyvänsä. Eli nyt olemme lyhentäneet laina-aikaa reippaasti, koska korko on ollut matala. Jos korko nousee, niin periaatteessa pääsemme takaisin 20 vuoden suunnitelma-aikaan. Ja tarvittaessa laina-aika pitenee. ei siihen kuole =)

Vierailija
54/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:52"]

En ymmärrä ihmisiä jotka elää siellä veitsenterällä. Meillä lainaa n. 155 000 plus autolaina, nettotulot 8000-10 000 kuussa. Asutaan kolmiossa, ihmiset ihmettelee miksi ei muuteta isompaan ja oteta isoa lainaa. Me kuitenkin halutaan matkustella, minä olla lasten kanssa kotona, harrastaa, ostaa hyvää ruokaa ja olla huolettomia!

[/quote]

Minkä hintaista asuntolainaa suosittelisit meille, kun nettotulot kuussa on 3800€

Vierailija
55/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:05"]

Miten teidän korko on sidottu? Meillä on kiinteä lyhennys / kk, eli korko mikä hyvänsä. Eli nyt olemme lyhentäneet laina-aikaa reippaasti, koska korko on ollut matala. Jos korko nousee, niin periaatteessa pääsemme takaisin 20 vuoden suunnitelma-aikaan. Ja tarvittaessa laina-aika pitenee. ei siihen kuole =)

[/quote]

Nousee, kun korot nousee. 5 vuoden katto. Suht tuore lainaa, joten lyheneekin kivasti :) Ei siihen pitkään laina-aikaan kuole mutta meillä näin, toisilla toisin. 

Vierailija
56/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:56"]

[/quote]

En kirjoittanut :) vaan kirjoitin, että KAIKKI kulut on n. 1400. Siinä on laina+tontin laina (240 joka jää pois 6 vuoden päästä) vesi, sähkö, vakuutus, kiinteistövero, jäte jne) Hoitomaksu 15 päivästä on 117 euroa. Toinen koulussa, ei maksuja. Tulot 2800-3000, joskus 3200 + veronpalautukset 2000-2500/vuosi. Toivottavasti nyt selkeni :)

[/quote]

No mutta sehän on hyvä sitten että pärjäätte hyvin. Eihän teidän sitten kannatakkaan mitään muutoksia tehdä. Miksi sitten muuten elät kokoajan veitsenterällä jos teillä on kaikki hyvin? Minä en elä veitsenterällä. Minun käytössä olevaan rahaan koronmuutoksilla ei ole mitään vaikutusta:)

Ps. Veronpalautusta toki minullekin tulee, mutta sitä ei tarvitse mihinkään erikseen budjetoida etukäteen. Sitten elän tilanteen mukaan, teen ylimääräisen lyhennyksen, lähdemme matkalle jne.

Vierailija
57/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:05"]

[/quote]

Nousee, kun korot nousee. 5 vuoden katto. Suht tuore lainaa, joten lyheneekin kivasti :) Ei siihen pitkään laina-aikaan kuole mutta meillä näin, toisilla toisin. 

[/quote]

Miten teille käy jos korko nousee siihen korkokattoon asti ja kuukausierä nousee sen mukaiseksi? Pystyttekö todella maksamaan sen jos jo nyt tuntuu tiukalta? Pihan laiton jälkeen tuleekin muuta korjaamisen / remontoinnin tarvetta. Uudetkin laitteet hajoavat joskus jne.

Vierailija
58/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 13:12"]

[

[/quote]

No mutta sehän on hyvä sitten että pärjäätte hyvin. Eihän teidän sitten kannatakkaan mitään muutoksia tehdä. Miksi sitten muuten elät kokoajan veitsenterällä jos teillä on kaikki hyvin? Minä en elä veitsenterällä. Minun käytössä olevaan rahaan koronmuutoksilla ei ole mitään vaikutusta:)

Ps. Veronpalautusta toki minullekin tulee, mutta sitä ei tarvitse mihinkään erikseen budjetoida etukäteen. Sitten elän tilanteen mukaan, teen ylimääräisen lyhennyksen, lähdemme matkalle jne.

[/quote]

Ihan kuin kuulisin koko ajan ivaa äänessäsi. Mietin vaan, että miksi? Minusta nuo palautuksetkin on nettotulot, joten siksi ilmoitin ne. Muutenhan sitä voisi sanoa, että elää köyhästi mutta nostaakin monen tonnin palautukset, joka vääristää tilannetta. Yleensä ne on menneet säästöön tai joskus johonkin isompiin, tänä vuonna tai oikeastaan ensi vuonna ne menee vielä pihajuttuihin+ jokunen satku tontin maksuun. Veitsenterällä elämisellä tarkoitin juuri sitä, että on iso laina tuloihin nähden ja laina riskillä otettu. Ihan niin kuin sinullakin. Tuloista menee leijonanosa asumiseen. 

Vierailija
59/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 09:39"]

Meillä  4 hengeä, nettotulot 2800-3000 euroa. Asuntolainaa 172000, tonttilainaa 11000. Ekassa laina-aika 22 vuotta, toisessa 6. Uusi omakotitalo ja kun tällä hetkellä laitetaan pihaa jne niin ylimääräistä ei jää. Normaalitilanteessa jää säästöön n. 100-200 euroa kuussa + n. 2000 veronpalautukset vuosittain. Tilanne on nyt hyvä, pärjätään ihan mukavasti, mutta jos korot pomppaa tms radikaalia niin kusessa ollaan. Eli suurella riskillä eletään. 

[/quote]

En ihmettele, jos teillä on tiukkaa. En elä veitsenterällä, mutta se olisi täysin mahdollista, jos muutamaa asiaa ei olisi lähivuosina tapahtunut.

Ap, ette ole huomanneet yhtä juttua. Mulla olis ehdotus miten voisitte helpottaa lainataakkaanne: jos tonttilainaa kerran on vain 6 vuotta jäljellä, niin ottakaa siitä 22 vuoden lainasta kaksi vuotta lyhennysvapaata ja siirtäkää se kahden vuoden ajan tonttilainan lyhennykseen. Voi käydä niin että tonttilaina onkin jo 2-3 vuoden päästä maksettuna. Tonttilaina tippuu nopeammin pois menoista ja taloutenne helpottaa sen erän verran. Me maksoimme muinoin ex:n kanssa mökkilainan vauhdilla pois tuolla taktiikalla ja ylitöillä. Taloudessa tuntui heti, kun mökkilainan 350 euroa tippui pois ja pelkkä asuntolaina jäi jäljelle.

terv. kolmen yh

Vierailija
60/147 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ilmeisesti tämä yh peukuttaa kaikkia aapeen kommentteja alas ja omiaan ylös :D Eipä tuolla merkitystä ole, mutta hassua kun näyttäisi jostain loukkaantuneen.