Miksi absolutisti ei kerro syytä juomattomuuteen?
Minusta on täysin hyväksyttyä, että osa ihmisistä on absolutisteja. Eräs ystäväni ei käytä alkoholia, koska heillä on suvussa alkoholismia. Hän myös sanoo sen avoimesti ja rehellisesti kyselijöille. Ihmiset ymmärtävät, eikä koskaan kukaan sen jälkeen yritä tyrkyttää hänelle alkoholia.
Monilla suomalaisilla on suvuissaan alkoholismia tai rähinägeeni. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos sen takia on absolutisti. Sehän kertoo vain järkevyydestä.
Kommentit (139)
Mä haluun sitten syyn sille miksi juo, kun kerran juomatta ei saa olla ilman syytä.
Ite juon hyvin vähän alkoholia, kun en vain välitä juomisesta erityisemmin, en saa sitä mitään erityisiä "kiksejä" enkä koe tarvetta juoda. Eli ei mullakaan oo mitään syytä vähäiseen käyttöön.
- olin parisuhteessa alkoholistin kanssa
- käyttäydyn typerästi kun juon liikaa ja sitten hävettää
- saan pienestäkin määrästä todella pahan krapulan
- ja siihen päälle useaksi päiväksi migreenikohtauksia
Mutta nämähän ei ap:lle kuulu. Mutta jos tämä ketju auttaisi siihen, ettei ap tunne tarvetta ahdistella asiasta ihmisiä siellä oikeassa elämässä, vaan antaisi heidän olla rauhassa juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juomattomuutta pitäisi jotenkin perustella?
Yllättävän paljon saa perustella ja selittää ettei halua juoda :o Omassa lähipiirissä on kummasteltu :o Muutamat jopa sanoneet "Pitäähän sitä välillä rentoutua" ja myös semmoisia silmänpyörittely katseita :o.
En onneksi ihan noin oudoksuvia asenteita ole kohdannut mutta kyllä on ihmetyttänyt miten muita voi kummaksuttaa se jos joku ei juo. Ei tosiaan riitä että sanoo ettei kiinnosta juoda.
En ikinä ole välittänyt juomisesta enkä edes pidä alkoholista. Yleensä mielummin vedän pari shottia alle että pääsen pieneen nousuhumalaan jos on viihteelle menossa kun ei sitä humalaisia kestä katella selvinpäin. Eriasia tietty jos on hyvä drinkki niin kyllähän sitä sitten juo, mutta harvoinpa sitä sellasia tulee vastaan. Miksei ihmiset sitä ihmettele miksi ns. Tavallisten ihmisten PITÄÄ juoda joka viikonloppu alkoholia tai ottaa sauna/peli oluita?
Tämä ihmettely tuntuu olevan samaa tasoa sen kanssa jos joku kertoo välttelevänsä sokeria....
En kehtaa sanoa, että se on mielestäni myrkky ja epäterveellistä. Koska sinä ja monet muut juotte sitä, niin pidän mielipiteeni omanani.
Vierailija kirjoitti:
Haluan kuulla perustelut miksi AP juo alkoholia. Ala tulla. No? Missä ne perustelut? Et saa minun perusteluja, jos et itse perustele ensin. No? Mikä maksaa, AP? Kerro.
Ap kertoi, että hän kärsii sosiaalisista estoista eikä hänen elämänsä ole iloista ilman alkoholia. Minua säälittää. Ne estot ja epäsosiaalisuus/ujous ym ongelmat pitäisi käsitellä terapiassa tai lääkityksellä ja jos elämässä ei ole iloa ilman alkoholia, masennus saattaa vaivata. Siihenkin on lääkkeet. Alkoholi on huonoin mahdollinen lääke siihen vaivaan.
En syö ruisleipää enkä hedelmäkarkkeja. En kerro miksi. Sanon vain ei kiitos jos joku tarjoaa. Alkoholin kanssa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sen sijaan kuulee naurettavia selityksiä, että ei vaan pidä alkoholin mausta. Juu juu, ei kukaan varmasti pidä alkoholin mausta alun perin. Se vaatii totuttelua. Ajan myötä voi oppia tykkäämään alkoholijuomien aromeista.
Olen 50v enkä ole vieläkään oppinut tykkäämään.
On kyllä kummallista, että PITÄISI väkisin opetella tykkäämään. Jos ostan uutta suklaata tai karkkipussin ja se maistuu ihan scheisselta en osta sitä toista kertaa. En yritä opetella tykkäämään siitä. Jotenkin voin ymmärtää jonkun tosi terveellisen ruokavalion opettelun, esim. opettelee ja etsii vihannekset joista pitää ja miten valmistaa ne että saa tarpeeksi ravintoaineita, mutta esim. jos selleri ei maistu, ei sitä ole pakko syödä.
En itse pidä humaltumisessa siitä, että ihminen menettää kontrollia, kuten ap selitti positiivisena asiana "poistaa estoja". En halua poistaa estojani, ne ovat minulla ihan syystä. Haluan että aivoni ovat terävät ja tarkat, että toimin moraalini mukaisesti. Haluan muistaa mitä teen jne. En voi ymmärtää ihmisiä, joilla menee muistikin humalassa ja he vaan naureskelevat asialle. Minusta se on pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin voisi kysyä Miksi ihminen juo.
Pääsee turvallisesti ja eettisesti toiseen ulottuvuuteen.
Pidän alkoholin mausta. Erityisesti hyvien skottilaisten single maltien. En pidä siitä miten se minuun vaikuttaa. Ennen sai pidettyä hyvää fiilistä yllä ilman ylilyöntejä, näin vanhemmiten kun käyttää alkoholia ei ensin huomaa vaikutusta ja sitten kun alkaa huomata menee yhtäkkiä filmi poikki. Ja silloin en sammu vaan alan käydä turhankin vilkkaaksi ja toimintakykyiseksi. Se mukava hutikka siinä välissä on lyhentynyt ja jo melkein kadonnut joten jossain vaiheessa vaan lopetin edes yrittämästä sitä. En minä täysin absolutistiksi katso itseäni mutta turha edes aloittaa kun lopettaminen on hankalaa ja se paras osa jää kuitenkin saavuttamatta.
No täällä yksi, joka ei juo. Ai miksi? No en tunne saavani siitä mitään hyötyä. Miksi ostaisin vaikka keltaista Jaffaa, jos en siitä tykkää? Alkoholissa sama juttu. On lihottavaa, kallista, pahaa. Enkä saa siitä mitää positiivisia kiksejä. Miksi sii joisin vain sen takia että niin ap:n mielestä kuuluu tehdä.
Muita syitä voi olla esim lääkitys, jota ei kannata sotkea alkoholin kanssa. Tai naisilla raskaus tai sen yritys.
Mikään näistä syistä ei kuulu kuitenkaan muille kuin asianosaiselle itselleen.
En käytä alkoholia koska minulla ei ole mitään syytä käyttää alkoholia. Kelpaako tämä ap:lle?
Harvoin se alkoholistikaan kertoo syytä siihen, miksi juo.
Miksi Jeppe juo, kerro sinä se.
Veikko juo, koska minä olen tällainen.
Minä en juo, koska Veikko juo siksi, että minä olen tällainen.
Jos taas Veikko ei joisi siksi, että minä olen tällainen, niin minä
voisin siis juoda, koska minä en olisi nähnyt sitä, minkälainen joku on,
jos hän juo siksi, että joku toinen on jonkinlainen.
Eikö siis ole iha hyvä, että Veikko juo?
Minä tykkään aivoistani, enkä halua tuhota niitä yhtään. Alkoholi on liuotin. Se oikeasti tuhoaa kudoksia, ihan tavallisia soluja myös. Se aiheuttaa syöpää. Rakastan elämää ja haluan elää pitkään. Jotenkin ihmiset sulkee silmänsä ihan täysin alkoholin haitoille.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa sanoa, että se on mielestäni myrkky ja epäterveellistä. Koska sinä ja monet muut juotte sitä, niin pidän mielipiteeni omanani.
Tämä. Samasta syystä en kerro mielipidettäni, kun joku tarjoaa grillimakkaraa. En ala luennoimaan makkaran epätrveellisyydestä, sanon vain että kiitos ei nyt, otan tuolta salaattipöydästä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sen sijaan kuulee naurettavia selityksiä, että ei vaan pidä alkoholin mausta. Juu juu, ei kukaan varmasti pidä alkoholin mausta alun perin. Se vaatii totuttelua. Ajan myötä voi oppia tykkäämään alkoholijuomien aromeista.
Alkoholiton olutkin maistuu oluelta, ei siihen alkoholia tarvita.
No ei kyllä maistu.
Alkoholin poistoprosessi muuttaa makua.
Ykkösolut tai kotikalja on parempaa kuin alkoholittomat oluet.
Mutta aiheeseen:
Miksi tosiaan juomattomuuttaan pitäisi perustella?
Pitääkö perustella sekin, jos ei syö läskisoosia?
Olisi paljon parempi tietää miksi juopot/suurkuluttajat juovat kuin miksi absolutistit eivät juo.
En polta tupakkaa eikä kukaan ole ikinä ruvennut tivaamaan miksen polta. Miksi alkoholin kanssa olisi eri juttu?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton olutkin maistuu oluelta, ei siihen alkoholia tarvita.
No ei kyllä maistu.
Alkoholin poistoprosessi muuttaa makua.
Ykkösolut tai kotikalja on parempaa kuin alkoholittomat oluet.
Mutta aiheeseen:
Miksi tosiaan juomattomuuttaan pitäisi perustella?Pitääkö perustella sekin, jos ei syö läskisoosia?
Nykyään pitää perustella se että syö lihaa.
En juo alkoholia uskonnollisista syistä. Vaan ihan muista syistä.
Minäkin olen absolutisti ja ap:n ystävän lailla kerron syyt, jos kysytään. Syyt ovat aivan samat samat kuin ap:n ystävällä. Perimässämme on geeni, joka tekee sen kantajan persoksi viinalle. Halusin katkaista tuon juoppojen jonon.
Joskus saatan myös sanoa, että haluan pysytellä selvin päin, jotta ei seuraavana aamuna tarvitse kysellä keneltäkään, mitä illan pippaloissa tapahtui ja häpeillä mokailujaan.