Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutisti ei kerro syytä juomattomuuteen?

Vierailija
22.08.2020 |

Minusta on täysin hyväksyttyä, että osa ihmisistä on absolutisteja. Eräs ystäväni ei käytä alkoholia, koska heillä on suvussa alkoholismia. Hän myös sanoo sen avoimesti ja rehellisesti kyselijöille. Ihmiset ymmärtävät, eikä koskaan kukaan sen jälkeen yritä tyrkyttää hänelle alkoholia.

Monilla suomalaisilla on suvuissaan alkoholismia tai rähinägeeni. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos sen takia on absolutisti. Sehän kertoo vain järkevyydestä.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö kertoo, ettei käytä alkoholia ja pyytää alkoholitonta juotavaa, on todella törkeää asettaa hänet silmätikuksi ja alkaa tivaamaan, miksi hän ei käytä alkoholia. Se on jokaisen oma asia, eikä kuulu muille. 

Vierailija
102/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään erityistä syytä. En vaan pidä alkoholin mausta tai kännistä. Ei vaan kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te muut vietätte juhlapyhät? Viikonloput? Tai entä firman saunaillat tai vaikka kaveriporukan juhlat? Kun noihin kyseisiin tapahtumiin liittyy usein alkoholi omassa kaveri ja työporukassa?

Ei ole mukavaa olla ainoa selväpäinen humalaisten porukassa.

Jouluna nyt menee glögiä ja se on se juttu. Saunailloissa ja työkemuissa kukaan ei ördää koska ala on sellainen että kukaan ei halua menettää kasvojaan. Ihan tosi, kaikki siivoaa omia jälkiä pikkujouluissa ja sit katsotaan vähän nolostellen jos meni vähän viiniä lattialle, silti seura on hyvää.

Silloin kun join vielä, tulin viinistä tosi väsyneeksi (en silti edes kunnon hiprakkaan) ja jotkut hämärät ravintolat oli ihan kauheita kun tuntui että rentoutuu liikaa. Ja mulla tulee kaikesta alkoholista vielä kova jano.

Jos juhlaseurani olisi enemmän ördäävää niin se kyllä haittaisi, mutta kaikki ovat jo 30+ ja juhlinta on maltillista mutta samoja hulluja huutonaurukohtauksia tulee kuin työpaikan kahvihuoneessa hyvässä seurassa. Tavallaan olen se vapaamatkustaja johon tarttuu juhlafiilis ja jonka ei tarvitse juoda mitään jotta olisi hauskaa. Usein riittää hyvä juhlatila, syömiset ja musiikki.

Vierailija
104/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neurologinen sairaus ja siihen lääkitys, joten alkoholin käyttö ei onnistu. En halua kuitenkaan avautua sairaudestani joskus ventovieraillekin ihmisille.

Vierailija
105/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookoo, täytyy sit seuraavan kerran sanoa, että en halua näyttää ja kuulostaa yhtä idi-ootilta kuin sä, kun sä juot.

Vierailija
106/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syyni olla juomatta alkoholia on yksinkertaisesti se, etten pidä humalan tunteesta enkä alkoholin mausta, joten en edes halua ottaa sitä yhtä lasillista. Mielummin juon vettä tai vaikka limua, maistuu mielestäni paremmalle. Ei kai siihen tarvitse sen kummempaa syytä olla ja tuo selitykseni on aina ymmärretty varsin hyvin.

Vierailija
107/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole juomattomuuteen mitään sen syvällisempää selitystä kuin että en nauti siitä. Alkoholi on pahan makuista ja kalliimpaa kuin alkoholittomat juomat, joten miksi joisin? Humalatilaakin tuli kokeiltua kahdeksantoistakesäisenä, eikä sekään tehnyt illanvietosta tai minusta henkilönä yhtään tavallista hauskempaa. Päinvastoin, minun kohdallani estojen poistuminen tarkoitti vain sitä, että selvin päin joten kuten toimiva "ketään ei kiinnosta" -filtteri kytkeytyi pois päältä ja aloin jakaa tappotylsää nippelitietoa. Olen siis vain niin kertakaikkisen tylsä persoona, etten saa alkoholista mitään irti. Siinä minun mehukas tarinani.

Vierailija
108/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-väsyn

-saan migreenin

-tykkään vain hyvin harvoista alkoholijuomista

Vierailija
109/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syy on se, että haluan olla "täyspäisenä" aina, eikä humalajuominen kiinnosta tippaakaan. Alkohlista tulee herkästi huono olo, enkä tieten tahtoen halua itselleni huonoa oloa. Alkoholi ei siis merkitse minulle oikein mitään, mutta ruoanlaitossa saatan alkoholia käyttää. Johonkin lihapataan olut tai viini käy hyvin, ja konjakki kakkuun, ja gini johonkin jne. Onneksi puoliso on samanlainen, minulla kävi tuuri.

Vierailija
110/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te muut vietätte juhlapyhät? Viikonloput? Tai entä firman saunaillat tai vaikka kaveriporukan juhlat? Kun noihin kyseisiin tapahtumiin liittyy usein alkoholi omassa kaveri ja työporukassa?

Ei ole mukavaa olla ainoa selväpäinen humalaisten porukassa.

Minä en lähde sellaisiin tapahtumiin jos tiedän, että tapahtumassa käytetään paljon alkoholia, mutta voin olla selväpäisenä juhlissa, jos on tanssia tai muuta ohjelmaa, jotta ei tarvitse välttämätta pelkästään humalaisten jorinoita kuunnella.

Vierailija
111/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei kuulu sulle? En ymmärrä miksi ihminen on velvollinen perustelemaan henkilökohtaisen elämänsä valintoja yhtään kellekään? Puhutaanpa nyt totta, sua ottaa päähän, kun absolutisti ei avaudu sulle henkilökohtaisista päätöksistään, jotka voivat olla äärimmäisen riipiviä (vanhempien alkoholismi, raiskaus kännissä, onnettomuus, jonka itse aiheutti kännissä) tai sitten hän ei vaan pidä alkoholin mausta. Aivan sama se syy on, haluat vaan kaivella tuota mahdollisesti traumaattista syytä taustalla.

Vierailija
112/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset syö jotain tiettyä ruokaa juuri nyt? Aivan, et halua. Ei tee mieli. Ei maistu. Onko sinulla jotain syvällisempää selitystä siihen?

Vierailija
113/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen joka kieltäytyy lasillisesta, on vielä nykyäänkin monelle yhtä kuin raskaana. Tähän käsitykseen törmääminen yllättää minut kerta toisensa jälkeen. Minusta kyse on eräänlaisesta naisvihan muodosta. 

Nykyään, jos kieltäydyn juomasta, ja joku alkaa öyhöttää "Ooksä raskaana? He he he", niin kivahdan takaisin, että etkö parempaa keksi? Yleensä menevät hiljaiseksi. 

Vierailija
114/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kertoa sairauksistani tuntemattomille.

Vierailija
115/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo syy sanoa että suvussa on alkoholismismia. Mitä sitten? On minullakin, ja koko elämäni olen kohtuudella käyttänyt ja satunnaisesti vähän enemmänkin. Ei toisten ongelmat ole minun ongelmia.

Vierailija
116/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista luopuminen oli PALJON helpompaa kuin tupakanpolton lopettaminen. Silti lähipiiri on ylpeä siitä etten enää polta mutta alkoholittomuutta dissaa? En tajua yhtälöä.

En edes muista että mitenkään tietoisesti olisin lopettanut alkoholinkäyttöä, sitä ei vaan yksin kotona ollessa tule otettua sitä yhtäkään kun en ole ikinä opetellut mitään kalsarikännejä tai yksinryyppäyksiä. 

Ottaminen on jäänyt kun tässä koronankin varjolla on ollut hyvä kieltäytyä kaikista illanistujaisista niiden kavereiden kanssa jotka juovat.

En näe tässä tilanteessa yhtään mitään syytä miksi marssisin jonnekin Alkoon ostamaan pullon. En saa siitä yhtään mitään.

Sitä paitsi humala saa minut todella väsyneeksi ja alan sammaltaa paristakin kulauksesta. En todellakaan muutu kauniimmaksi tai iloisemmaksi tai estottomammaksi, päinvastoin. Ja se pöhötyskin!

Vierailija
117/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua juoda enää hermokyrkkyä, nuorena typeränä kokeilin ja en kaipaa mitään niistä ajoista. Maistuukin oikeasti pahalta, myrkyltä, mitä se onkin. Päälle sairaus jota se voi pahentaa, en todellakaan selittele intiimejä sairauksiani kellekään randomeille illanvietoissa.

Vierailija
118/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia, koska en pidä päihtyneenä olemisesta. Siksi lopetin kokonaan. Eikä juominen koskaan ollut ongelma.

Kerroppa ap ja muut että miksi juotte alkoholia?

Vierailija
119/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alkoholia käyttävä arvostelee tupakointia? Hyväksyn kyllä alkoholin käytön mutta pitäisi ymmärtää ettei silloin ole oikeutta arvostella tupakointia. Alkoholista on kuitenkin kaikkien faktojen ja tilastojen mukaan moninkertainen haitta yhteiskunnalle. Suorien terveyshaittojen lisäksi mm väivalta ja henkirikokset joista 80% tapahtuu kännissä, onnettomuudet kännissä, rattijuopumukset, häiriöt (poliisin tehtävistä varmasti yli puolet liittyy alkoholiin) ja tietenkin suurimmat kansanepidemiat ylipaino ja mielenterveysongelmat joihin alkoholi molempiin yhteydessä ainakin osa-aiheuttajana.

Vierailija
120/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan toki, jos joku kysyy. Se vapauttaa sosiaalisista estoista ja tulee iloisempi fiilis. 

Ap

Hei tämä oli aika hyvä. En ole varsinaisesti absolutisti, ei vaan kiinnosta juoda. Olin päälle 6v juomatta tuossa jokin aika sitten, sitten otin yhden alkumaljan häissä, sitten meni taas vuosi ja join viinilasillisen.. eli en ole täysin absolutisti, juon vain hyvin harvoin. Mutta palatakseni tuohon mitä sanoit: olen lähes aina iloinen ja hyväntuulinen eikä mulla ole mitään ”sosiaalisia estoja”, juttelen kenen kanssa vain, aika pitkälti aiheesta riippumatta, about koska vain, ei ongelmaa.. Eli noihin asioihin en edes alkoholia tarvitsisi. Ei vaan kiinnosta juoda. Yhtään. Ja totta tosiaan, alkoholi on pahaa, ei ole motivaatiota alkaa totuttautumaan sen makuun kun en sitä yhtään kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan