Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutisti ei kerro syytä juomattomuuteen?

Vierailija
22.08.2020 |

Minusta on täysin hyväksyttyä, että osa ihmisistä on absolutisteja. Eräs ystäväni ei käytä alkoholia, koska heillä on suvussa alkoholismia. Hän myös sanoo sen avoimesti ja rehellisesti kyselijöille. Ihmiset ymmärtävät, eikä koskaan kukaan sen jälkeen yritä tyrkyttää hänelle alkoholia.

Monilla suomalaisilla on suvuissaan alkoholismia tai rähinägeeni. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos sen takia on absolutisti. Sehän kertoo vain järkevyydestä.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sen sijaan kuulee naurettavia selityksiä, että ei vaan pidä alkoholin mausta. Juu juu, ei kukaan varmasti pidä alkoholin mausta alun perin. Se vaatii totuttelua. Ajan myötä voi oppia tykkäämään alkoholijuomien aromeista. 

Olen 50v enkä ole vieläkään oppinut tykkäämään.

Vierailija
42/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua kertoa kaikille, että en osaa juoda kohtuudella ja että minusta tulee hirviö humalassa. Se on kaikki tai ei mitään, mielellään ei mitään, koska liikaa juodessani minusta tulee väkivaltainen ja vainoharhainen.

Kaikilla on mukavampaa kun en juo.

Tuo onkin hyvä selitys. Yleensä sanon vain, että on alkoholiongelma (en siis vaan jaksa, enkä jaksa pitää seuraa humalaisten jankkaajien kanssa). Voisin vaihteeksi sanoa, että tulen väkivaltaiseksi. Eiköhän kyselyt lakkaa kun sana leviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan toki, jos joku kysyy. Se vapauttaa sosiaalisista estoista ja tulee iloisempi fiilis. 

Ap

Itse olen välillä pidempiä aikoja juomatta, kuukausia siis, siksi että se lihottaa ja näkyy naamassa. Haluatko kuulla tosiaan tämän kun olet viettämässä mukavaa iltaa? Parantaako tämän kuuleminen fiilistä?

Kyllä, kiinnostavaa. Itsekin olen välillä laihdutuskuurilla. Ei siinä mitään.

Ap

No kiva. Voidaan jatkaa sitten siitä miten paljon paremmalta sinäkin näyttäisit ilman viinin aiheuttamaa pöhötystä. Varmaan tosi kiva tunnelma näissä illanvietoissa.

Vierailija
44/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisen hyöty vs. haitta -analyysin tulos on, että en juo. Toki halutessani voin hyvinkin juoda mutta tästä seuraa krapula ja kipuja, joten jätän yleensä väliin.

Vierailija
45/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan vapaapäiviäni ja haluan tehdä heti aamusta kaikkea kivaa, mennä ulos ja lenkille ja nauttia päivästä.

Krapula on turhanpäiväistä ajanhukkaa.

Baarissa hengailu ole minun juttuni muutenkaan. Humalaiset ihmiset ovat tyhmiä ja rasittavia. Tapaan ystäviäni mielummin jonkun liikunnnan, leffan ja hyvän ruuan merkeissä.

Vierailija
46/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain ole mun juttu, maistuu pahalta enkä ole viitsinyt lähteä väkisin opettelemaan. Ja kyllä, jokaikisessä firman juhlassa olen joutunut tätä jollekin (joskus samalle tyypille) selittämään. Ja se suoraan sanottuna kyllästyttää. Mitä väliä sillä on juonko vai en, syitä voi olla monia ja monet niistä ovat henkilökohtaisia joten tuo tuntuu tökeröltä. Ja tulee sellainen olo että olen jotenkin huonompi koska tyydyn siihen iänikuiseen pepsiin drinkin sijasta. (Olisipa juhlissa joskus hyvä alkoholitonkin vaihtoehto!)

Vierailija
47/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sen sijaan kuulee naurettavia selityksiä, että ei vaan pidä alkoholin mausta. Juu juu, ei kukaan varmasti pidä alkoholin mausta alun perin. Se vaatii totuttelua. Ajan myötä voi oppia tykkäämään alkoholijuomien aromeista. 

En juo, koska en pidä mausta. En pidä myöskään selleristä, maksamakkarasta tai -laatikosta. Eikä ole kiinnostusta opetallakaan tykkäämään. Lisäksi en pidä alkoholin aiheuttamasta turrasta olotilasta. Tykkään olla skarppina. Mikään elementti ei siis alkoholissa kiinnosta.

Vierailija
48/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja vältän sen takia sokereita ja alkoholia. 

Vierailija
49/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua kertoa kaikille, että en osaa juoda kohtuudella ja että minusta tulee hirviö humalassa. Se on kaikki tai ei mitään, mielellään ei mitään, koska liikaa juodessani minusta tulee väkivaltainen ja vainoharhainen.

Kaikilla on mukavampaa kun en juo.

Sama mulla. Tämän lisäksi olen myös alkoholisti, jää putki päälle ja lopulta käytökseni ja olotilani ovat jo ihan mielipuolisia.

Tämän kerron avoimesti kysyttäessä, mutta edes tämä selitys ei kaikille kelpaa. :O Jotkut tuputtavat väkisin ja jotkut jopa suuttuvat. Ihmiset ovat alkoholin suhteen tosi omituisia.

Jos joku sanoisi, että on allerginen kalalle niin suuttuisivatko ihmiset/yrittäisivät väkisin tunkea hänelle kalaa? Tuskin sentään. 

Vierailija
50/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vain jaksa juoda. Ei yksinkertaisesti kiinnosta. Viinan mausta pidän, joten siitäkään ei ole kysymys. Kelpaako tämä syy sinulle vai pitääkö olla jokin todella syvällinen selitys?

Mielelläni kuulisin syvällisemmänkin selityksen. Miksi se ei kiinnosta? 

Ap

Entä jos ei ole mitään syvällisempää selitystä? Ei sellaista aina tarvita. Minu selitykseni on, että olen alkoholisti ja kamppailen eroon juomisesta. Siinä ei ole mitään syvällistä. Se on ihan yksinkertainen fakta. En kuitenkaan mielelläni tätä kuuluta, koska en halua koko maailman tietävän alkoholismistani. Kai sinullakn on asioita, joita et halua jakaa muiden kuin läheistesi kanssa?

Vierailija
51/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitäisi jotenkin perustella sitä että ei halua juoda liuotinta nimeltä etanoli.

Itsekin vastaan yleensä "ei maistu", mutta tarkoitan "en pidä siitä että seuraavan yön unet menevät pilalle, huomenna väsyttää ja ahdistaa, saan tyhjiä kaloreita, iloinen hiprakka kestää vain hetken, huomiset kuntoilut menevät perseelleen".

Tuo lyhyempi versio tuntuu kohteliaammalta, kun en kuitenkaan halua pilata muun seurueen iloa ja nautiskelua millään vyörytyksellå.

Vierailija
52/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäpä en tykkää mausta. En myöskään tykkää limonadeista tai kahvista. Lisäksi olen jollain tapaa syömishäiriöinen, joka kuitenkin nauttii ruuan mausta. Lasken kaloreita etten paisu ja todellakin haluan syödä ne, en juoda.

Jos joku tuntematon kysyy minulta miksi en juo alkoholia, vastaan juuri tuon etten pidä mausta, koska syömishäiriöitä ei pidetä hyväksyttyinä syinä.

Vierailija
53/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vain jaksa juoda. Ei yksinkertaisesti kiinnosta. Viinan mausta pidän, joten siitäkään ei ole kysymys. Kelpaako tämä syy sinulle vai pitääkö olla jokin todella syvällinen selitys?

Mielelläni kuulisin syvällisemmänkin selityksen. Miksi se ei kiinnosta? 

Ap

Äidin veli oli rappioalkoholisti, joka teki perheensä elämästä helvettiä ja särki mummini sydämen ennenkuin joi itsensä hengiltä. Meillä ei sattuneesta syystä suhtauduta kevyesti alkoholiin. Ja ei, en tunne minkäänlaista tarvetta kertoa tätä jokaiselle kysyjälle.

Vierailija
54/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin humala on minusta epämiellyttävä tila, tuntuu kuin olisi juonut useamman energiajuoman putkeen. Olo on hyperaktiivinen, levoton, kaikki tunteet nousevat pintaan, harkintakyky katoaa. Parin tunnin päästä itkettää ja masentaa. Eli ei kiitos. Jos rentoutusta kaipaan käännyn kasvikunnan tuotteiden puoleen.

Vierailija
55/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäpä en tykkää mausta. En myöskään tykkää limonadeista tai kahvista. Lisäksi olen jollain tapaa syömishäiriöinen, joka kuitenkin nauttii ruuan mausta. Lasken kaloreita etten paisu ja todellakin haluan syödä ne, en juoda.

Jos joku tuntematon kysyy minulta miksi en juo alkoholia, vastaan juuri tuon etten pidä mausta, koska syömishäiriöitä ei pidetä hyväksyttyinä syinä.

Sama homma, paitsi etten ole syömishäiriöinen. Joka tapauksessa en tykkää juoda mitään muuta kuin vettä. En kahvia, en mehua, en limua, en maitoa, en alkoholijuomia. Monille tämä on ihan mahdoton yhtälö. Yrittävät aina tyrkyttää jotakin juomaa, vaikka kerron, että vesi on mieluisin.

Vierailija
56/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienikin humala on minusta epämiellyttävä tila, tuntuu kuin olisi juonut useamman energiajuoman putkeen. Olo on hyperaktiivinen, levoton, kaikki tunteet nousevat pintaan, harkintakyky katoaa. Parin tunnin päästä itkettää ja masentaa. Eli ei kiitos. Jos rentoutusta kaipaan käännyn kasvikunnan tuotteiden puoleen.

Myös minulle pienikin humala on epämiellyttävä olotila. Mutta siksi, että minusta tulee todella unelias ja unohdan sanoja. Minusta ei siis yhden viinilasin jälkeen oikein ole keskustelemaan enää.

Vierailija
57/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulta tulisi joku doku inttämään miksi en juo alkoholia, niin en edes viitsisi vastata. Tekemiseni ei kuulu kenellekään muulle.

Vierailija
58/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakkaa vaimoakaan. En edes ole miettinyt syytä siihen. En harrasta lakuvarjohyppyä, en pidä hapansilakasta...

Vierailija
59/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytön ajatus, että sitä pitäisi jotenkin perustella. Jos on tottunut juomaan alkoholia ja sen aiheuttamaan oloon, niin tuskin sitä selitystä edes ymmärtäisi. Eli miten se laskee tietoisuutta ja sotkee mielen ja kehon.

Vierailija
60/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hakkaa vaimoakaan. En edes ole miettinyt syytä siihen. En harrasta lakuvarjohyppyä, en pidä hapansilakasta...

Kyllä näihin nyt joku selitys pitää sulta löytyä 😀. Ja vielä syvällinen selitys. Ei kelpaa, ettei kiinnosta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi