Miksi absolutisti ei kerro syytä juomattomuuteen?
Minusta on täysin hyväksyttyä, että osa ihmisistä on absolutisteja. Eräs ystäväni ei käytä alkoholia, koska heillä on suvussa alkoholismia. Hän myös sanoo sen avoimesti ja rehellisesti kyselijöille. Ihmiset ymmärtävät, eikä koskaan kukaan sen jälkeen yritä tyrkyttää hänelle alkoholia.
Monilla suomalaisilla on suvuissaan alkoholismia tai rähinägeeni. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos sen takia on absolutisti. Sehän kertoo vain järkevyydestä.
Kommentit (139)
Minusta kertoo tosi paljon Suomalaisesta alkoholi kulttuurista se, että pitää perustella miksi ei juo alkoholia!?!?!? Silloin oletuksena on se, että alkoholin juominen on ns normaali asia.
Miksi kaikilta, jotka juovat ei vaadita perusteluja siihen, että miksi he juovat. En ole ikinä kuullut, että keneltäkään alkoholia juovalta vaadittaisiin perusteluja siihen että miksi he juovat. Todella outoa
En juo koska olen alkoholisti.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vastaan toki, jos joku kysyy. Se vapauttaa sosiaalisista estoista ja tulee iloisempi fiilis.
Ap
Miksi tätä on alapeukutettu noin paljon. Tottahan se on.
Yksinkertaisesti ei ole tähän päivään mennessä löytynyt niin hyvää syytä, että joisin alkoholia. Olen kyllä kristitty, mutta se ei ole syyni olla juomatta. Suvussani on ollut alkoholisti, mutta se ei ole syynä olla juomatta. Kärsin migreenistä aika ajoin, ja periaatteessa migreenilääkkeitä ei voi syödä, jos on ottanut alkoholia, mutta sekään ei ole syyni. Olen joskus ollut raskaana, mutta sekään ei ole ollut syyni. Minulla on ollut hiivatulehdus ja siihen lääkkeet, joiden kanssa ei alkoholia saa juoda, mutta sekään ei ole ollut syyni. Minun on pitänyt ajaa autoa, mutta sekään ei ole ollut syyni. haluan, että aivoni ovat kunnossa koko ajan, mutta sekään ei ole syyni.
Minusta alkoholia juovien pitäisi selittää erittäin syvällisesti, että miksi alkoholia juomattoman pitäisi alkoholia juoda. Se on päihde, sillä on huonoja vaikutuksia terveyteen, siihen voi tulla riippuvaiseksi, se aiheuttaa liikenneturmia jne. Miksi siis juoda?
Vierailija kirjoitti:
Minusta kertoo tosi paljon Suomalaisesta alkoholi kulttuurista se, että pitää perustella miksi ei juo alkoholia!?!?!? Silloin oletuksena on se, että alkoholin juominen on ns normaali asia.
Miksi kaikilta, jotka juovat ei vaadita perusteluja siihen, että miksi he juovat. En ole ikinä kuullut, että keneltäkään alkoholia juovalta vaadittaisiin perusteluja siihen että miksi he juovat. Todella outoa
Paljon suomalaisesta alkoholikulttuurista.
Ei mitään uutta näkökulmaa, peesaaja vailla omaa sanottavaa ja oman äidinkielen kielioppi (ha)kusessa.
Ap:n kaltaisten uteliaiden juoruämmien takia en nimenomaan kerro, miksi en juo alkoholia. Siinähän sitten kihisevät, kun haluaisivat tietää.
Miksi ihmiset eivät kerro syytä miksi ne eivät ole koskaan syöneet vaikkapa klimppisoppaa, tai miksi eivät ole koskaan käyneet islannissa, tai miksi eivät käytä vaalenpunaista pipoa?
Miksi ihmeessä ihmisten täytyisi perustella omia tekemättömyyksiään yhtään kenellekään?
Pitääkö juomattomuuteen muka olla joku erityinen syy?
Miksi juomattomuutta pitää aina olla selittelemässä niille jotka juovat?
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla oikeita vastauksia eikä vain sitä ”miksi sitä pitäisi perustella”. Juomista tai juomattomuutta ei mielestäni tarvitse varsinaisesti perustella, mutta on ikävää, jos kummastakaan ei voi lainkaan puhua. Minusta se on puheenaihe siinä missä mikä tahansa muukin, ja on ihan kiinnostavaa tietää ihmisistä monenlaista muutakin. Jos se on tosi henkilökohtainen ja kipeä asia, ymmärrän kyllä ettei siitä halua puhua. Ehkä senkin voi sitten jotenkin sanoa tai antaa ymmärtää. Monelle juominen tai juomattomuus ovat kuitenkin aika arkipäiväisiä valintoja, eikä niihin liity välttämättä mitään kauheuksia. Jos siis aina ajatellaan, että aiheesta puhuminen olisi jotain ihmeen tenttausta tai kyvyttömyyttä tajuta, että joku tosiaan ei juo alkoholia, niin väärin menee. Se on ihan vaan keskustelua, aika pinnallistakin jopa. Samaan tapaan voisin kysäistä valinnasta jotakin, jos illallisella kaikki muut ottavat jälkkäriksi jäätelöä, mutta yksi valitsee juustolautasen. En epäile heti, että tuon ihmisen perheessä on varmaan jotain kamalia laktoosivaikeuksia, joista puhuminen on tuskallista, enkä ajattele, että hän tekisi sen vain erikoisuuden tavoittelemisen vuoksi. Kiinnittäisin siihen kuitenkin huomiota, ja voisin ihan vaan juttelun vuoksi ottaa asian puheeksi.
Olisikin meillä töissä noin. Siellä on yksi matami joka jokaisessa juhlassa haluaa tehdä juomattomuudestani numeron, yleensä pikkuhuppelissa ja kovaan ääneen. En usko että hän varsinaisesti on kiinnostunut vastauksesta, kyse on enemmänkin siitä että häntä häiritsee selvä ihminen. Onneksi porukkaan tuli nyt uusi absolutisti, pääsin viimeksi vähemmällä. Itse en oikein tajua mitä ihmeellistä asiassa edes on, mutta kaiketi reaktio kertoo enemmän hänestä kuin minusta. Ja samaa mieltä monen kanssa siitä, ettei minua kiinnosta avata valintojani varsinkaan tuollaisessa tilanteessa.
On luonnollista olla juomatta. Ei sitä tarvitse perustella.
En muista kymenen vuoden juomattomuuteni ajalta yhtäkään kertaa, jolloin olisin joutunut raittiuttani selittelemään. Kertoisin kyllä jos joku kysysi ja kerron sen tässä vaikkei kukaan kysykään. Minulla tuli kiintiö täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut vietätte juhlapyhät? Viikonloput? Tai entä firman saunaillat tai vaikka kaveriporukan juhlat? Kun noihin kyseisiin tapahtumiin liittyy usein alkoholi omassa kaveri ja työporukassa?
Ei ole mukavaa olla ainoa selväpäinen humalaisten porukassa.
Ei ole tullut valikoitua juoppoja ystäväpiiriin, eikä niitä ole suvussakaan. Sen voi itse valita, kenen kanssa aikaansa viettää!
Syödään hyvin, pelataan, kerrotaan juttuja, joskus luetaan ääneen jotain hauskaa. Ratkotaan älypähkinöitä.
Kerron syyn, jos minulta kysytään.
Syy yleensä hätkähdyttää niitä, joille alkoholi on tärkeä osa elämää.
Alkoholi on mielestäni kuvottavan pahaa.
Miksi joisin jotain sellaista, mikä maistuu kammottavalle? Vastauksena on aina "ei alkoholia maun vuoksi juoda". Ei varmaan, mutta en tarvitse alkoholia mihinkään.
Joisin mieleläni viiniä, jos pystyisin, koska viinitilat ovat kiinnostavia.
Olen nykyään absolutisti ja kerron kyllä kaikille syyn jos joku kysyy.
Joillekin alkoholi on niin olennainen osa elämää, etteivät pysty kuvittelemaan elämää ilman sitä. Surullista ja noloa.
Ilmeisesti vähemmän älykäs ei tajua, miten alkoholi häiritsee muistia, ajattelua, keskittymistä, päättelyä, hienomotoriikkaa ja tunne-elämää. Alkeellinen kone ilmeisesti käy vaikka siinä olisi hiekkaa öljyn seassa.
Aloita uusi ihmetelemällä, miksi jotkut eivät haistele liimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan toki, jos joku kysyy. Se vapauttaa sosiaalisista estoista ja tulee iloisempi fiilis.
Ap
Miksi tätä on alapeukutettu noin paljon. Tottahan se on.
Eihän se ole totta, ihminen on silloin myrkytystilassa eikä oma itsensä.
Tämä. Juon itsekin alkoholia muttei minusta alkoholin käyttäjällä ole oikeutta arvostella tupakointia, edellämainittujen faktojen takia.