Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutisti ei kerro syytä juomattomuuteen?

Vierailija
22.08.2020 |

Minusta on täysin hyväksyttyä, että osa ihmisistä on absolutisteja. Eräs ystäväni ei käytä alkoholia, koska heillä on suvussa alkoholismia. Hän myös sanoo sen avoimesti ja rehellisesti kyselijöille. Ihmiset ymmärtävät, eikä koskaan kukaan sen jälkeen yritä tyrkyttää hänelle alkoholia.

Monilla suomalaisilla on suvuissaan alkoholismia tai rähinägeeni. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos sen takia on absolutisti. Sehän kertoo vain järkevyydestä.

Kommentit (139)

21/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein luullaan, että on (entinen) alkoholisti tai uskovainen, jos ei käytä alkoholia. En ole kumpaakaan. En käytä eikä sitä tarvitse perustella.

Vierailija
22/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse perustella tämäntyyppisiä henkilökohtaisia valintojaan tai selitellä perheensä historiaa kysyjille millään tavalla.

Ikävä tosiasia on, että alkoholistin aikuisiinkin lapsiin kohdistetaan herkästi asenteita. Joskus nämä asenteet ovat tiedostamattomia, ja vaikuttavat kohteluun siten, että kaikkea aletaan tulkita taustan kautta. Jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi omana itsenään, ei vain alkoholistin lapsena ja traumatisoituneena raukkaparkana tai siten että kytätään henkeä pidättäen jokaista drinkkiä milloin mahdollinen alkoholismigeeni pamahtaa päälle.

Alkoholistin lapsella ei ole mitään velvollisuutta selostaa taustaansa kenellekään, eikä kantaa mukanaan vanhempiensa perintöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juomattomuutta pitäisi jotenkin perustella?

Yllättävän paljon saa perustella ja selittää ettei halua juoda :o Omassa lähipiirissä on kummasteltu :o Muutamat jopa sanoneet "Pitäähän sitä välillä rentoutua" ja myös semmoisia silmänpyörittely katseita :o.

Vierailija
24/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo koska olen kristitty ja sitä ennen join vaan erittäin vähän ja harvoin. Tyydyttikö selitys?

Vierailija
25/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vain jaksa juoda. Ei yksinkertaisesti kiinnosta. Viinan mausta pidän, joten siitäkään ei ole kysymys. Kelpaako tämä syy sinulle vai pitääkö olla jokin todella syvällinen selitys?

Mielelläni kuulisin syvällisemmänkin selityksen. Miksi se ei kiinnosta? 

Ap

Hä, eihän tuohon mitään sen syvällisempää tarvitse. Ihmisiä kiinnostaa eri asiat. Minua ei kiinnosta autot, pelaaminen, tekniikka, matematiikka, bloggaajat, instagram, näkkileipä, laihduttaminen, ruokavaliot, sisustaminen, alkoholi. Ei noissa ole mitään sen syvällisempää, enkä todellakaan aio keksiä mitään ei-kiinnostamisen eri ulottuvuuksia vain siksi, että joku alkoholista pitävä ei ymmärrä.

Sinullakin on varmasti asioita mikä sinua ei kiinnosta. Mieti niitä hetki. Onko kaikkiin joku selitys vai onko vain, että ne ei vain sytytä sinussa mitään?

Vierailija
26/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vallankäyttöä pistää toinen selittelemään itseään.

Vierailija
27/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks he ole alkoholisteja, jotka eivät juo. Eivät uskalla ottaa.

Ei tosiaankaan. Olen juonut vain muutaman kerran elämässäni, en saa siitä mitään.

Vierailija
28/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut ihan yllin kyllin elämäni aikana. Aloitin alkoholin kanssa läträämisen jo 12 vuotiaana ja lopetin läträämisen noin 22 vuotiaana. Join siis 15 vuotiaana jo kunnon annoksia kirkasta ja 18 vuotiaana määrät olivat kerralla jo niin isot, että moni mieskään ei pystyisi samaan.

Tiedän, että ei sitä minusta kuitenkaan uskoisi. Nyt olen pian viisikymppinen nainen, enkä ole juonut lähes 25 vuoteen kuin pari kertaa vuodessa lasillisen tai kaksi. En tarvitse alkoholia mihinkään.

Vierailija
29/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla sun periaatteella kaikki alkoholia juovat on holisteja, koska suvuissa on nii paljon tuota.

Vierailija
30/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua kertoa kaikille, että en osaa juoda kohtuudella ja että minusta tulee hirviö humalassa. Se on kaikki tai ei mitään, mielellään ei mitään, koska liikaa juodessani minusta tulee väkivaltainen ja vainoharhainen.

Kaikilla on mukavampaa kun en juo.

Vierailija
31/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet ap? 18? Juominen on teinien juttu.

Vierailija
32/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä juomattomuuteen:

- lääkitys joka ei sovi viinan kanssa

- raskaus

- uskonnollinen vakaumus

- aiempi alkoholismi

- puolisona alkoholistiperheestä tuleva ihminen, joka ei kestä sitä että mies/vaimo dokaa

- kamalat kankkuset

- lapsiperheellisyys

- muuten kiireinen elämäntilanne, johon ei mahdu hurvitteluun kuluva aika ja nollapäivä sen jälkeen

- se, ettei viihdy kännissä eikä kännisten ihmisten seurassa

Ja kaikki nämä syyt ovat jokaisen yksityisasioita, joita ei tartte sen kummemmin ihmetellä.

Vierailija
33/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vain jaksa juoda. Ei yksinkertaisesti kiinnosta. Viinan mausta pidän, joten siitäkään ei ole kysymys. Kelpaako tämä syy sinulle vai pitääkö olla jokin todella syvällinen selitys?

Ap

Kiinnostaako sinua kaikki asiat maailmassa? Curling? Postimerkkeily? Vieheiden kehityksen historia? Kaalikeittoreseptit? Jos ei, niin miksi ei? Mikä on syvällinen selitys?

Vierailija
34/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juomattomuutta pitäisi jotenkin perustella?

Yllättävän paljon saa perustella ja selittää ettei halua juoda :o Omassa lähipiirissä on kummasteltu :o Muutamat jopa sanoneet "Pitäähän sitä välillä rentoutua" ja myös semmoisia silmänpyörittely katseita :o.

Kannattaisiko hieman katsoa kenen kanssa aikaansa viettää? Minun ei tarvitse ainakaan ikinä selitellä juomattomuittani.

Vierailija
35/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä ihan hiivatin hyvät syyt, jotka liittyy sydänvikaan. Josta sinä et tiedä mitään eikä se sulle kissaasaan kuulukaan.

En haluu kertoa. Mun ei tarvi kertoa. Sulla ei oo oikeutta tietää. Deal with it.

Vierailija
36/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitähän voi olla monia, mutta ei niitä tarvitse perustella. Vai selittääkö ap heille miksi hän juo? Koska tykkää alkoholista, tykkää mausta, haluaa olla humalassa, on riippuvainen, ei osaa olla juomatta, ei osaa rentoutua ilman alkoa, on sosiaalisen paineen alla, on alkoholisti, vai kaikkea noita?

Vierailija
37/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan toki, jos joku kysyy. Se vapauttaa sosiaalisista estoista ja tulee iloisempi fiilis. 

Ap

Miksi alkoholin käyttäjä kyttää raitista, mutta väittää toisin päin?

38/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toivotko saavasi palstan vastauksista apua oman alkoholinkäyttösi vähentämiseen tai lopettamiseen? En näe mitään muuta järkevää syytä kysyä.

Vierailija
39/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei vain kiinnosta. Kukaan ei toisaalta ole koskaan tivannut syytä siihen, miksi en käytä alkoholia. Baareissakin aikoinaan paljonkin käyneenä tilasin yleensä vettä tai tuoremehua. 

Vierailija
40/139 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke krooniseen sairauteeni estää juomisen. En halua/jaksa kertoa kaikille sairaudestani tai lääkkeestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi