Narsistin hoviväkeen kuulunut, kysymys
Hävettikö sinua jälkeenpäin koskaan, kuinka höynäytettävä olit ja kuinka narsku syötti sulle valheita, jotka uskoit sumeilematta. Hävettikö edes silloin, kun sinua viisaammat ja narsistin läpi nähneet pitivät sinua yksinkertaisena juoruajana ja narsistin juoksupoikana/tyttönä?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta. Yllättävän monet olettavat noin, mutta eihän narsisti pysty salaamaan olemustaan juuri lainkaan, kun tekemisissä on useamman kerran. Heidän kanssaan viihtyvät ne, joilla on itselläänkin samaa problematiikkaa joko taustoissaan tai omassa psyykessään tai sitten ne, joiden ÄO ei ole kovin korkea.
Elämähän olisi aivan vainoharhaista ja hyvin raskasta jos lähtöoletus olisi aina, että toinen saattaa valehdella tai valehtelee. Tottakai kaikki haluaa uskoa ensimmäiseksi ihmisen vilpittömyyteen ja hyvyyteen sekä hyviin tarkoitusperiin. Ne varotuskellot soi sitten myöhemmin kun ihmisen todellinen luonne selviää.
Näen asian eri tavalla. Ehkä työnikin on vaikuttanut asiaan, mutta kyllä minä suodatan sitä mitä minulle kerrotaan totena. Ainakin siltä kannalta, että kyseessä on vain hänen oma näkökulmansa asiaan, ellei suorastaan valetta. On huolestuttavaa, jos joku uskoo kaiken mitä hänelle sanotaan suodattamatta sitä mitenkään. Narsistille on tyypillistä esittää itsensä uhrina ja valehdella, jotta toinen kokisi häntä kohtaan velvollisuudentunnetta ja ihailua. Erityisen helppo saalis on sellainen ihminen, joka uskoo hänen tarinansa vaikkapa muista ihmisistä, jotka muka ovat tehneet sitä ja tätä.
Järkevä ihminen muodostaa itse mielipiteen muista ihmisistä eikä usko muiden ”pahaa puhetta” yms
Juuri niin. Narsistisia piirteitä omaavat tunnistaa useimmiten aika lyhyenkin kanssakäymisen perusteella taipumuksesta puhua pahaa muista. Toinen merkki on uhrina ja toisaalta sankarina tai poikkeusyksilönä esiintyminen. Viimeksimainittu on huvittava, koska narsistit eivät itse ymmärrä olevansa kuin toistensa klooneja. Tylsempää "ihmisrotua" saa hakea. Kaikessa on aina kyse heistä eivätkä he yksinkertaisesti kykene käsittämään muiden erilaista ajattelutapaa ja elämää. Siihen ei älyllinen kapasiteetti ja harhaisuus anna myöten.
Tämä. Koko elämä on kulunut muiden uhrina ja vieläkin vainotaan.
Vierailija kirjoitti:
Näistä "lentävistä apinoista" suurin osa on tyhmiä , jotkut ohutnahkaisia narsisteja jotka saavat voimantunnetta peesatessaan itse SUURTA NARSKUA. Omakohtaista kokemusta on. Veljeni ja naisystävänsä uskoivat narskua ( diagnosoitu) joka levitti ympäri maata tietoa " se on murhannut oman äitinsä ja narskulla on siitä todisteet". En ole murhannut ketään , mutta keissin jatkuessa ilmeni että narsku oli tappanut oman lapsensa ja istunut vankimielisairaalassa. Juu , tarvittiin psykiatria ja poliisia , mutta nyt nuo paskat on olleet poissa elämästäni 35 vuotta. Tosin veli on yrittänyt uida takaisin "hän ei ole tehnyt mitään, hän ei tiedä mistään mitään " tyylillä. Siis niin oksettavaa sakkia että kun tätä kirjoitan niin meinaa laatta lentää. Jos tästä meikätyttö jotain lohtua saa niin huhut on kertoneet että veljeni asuu yksin katkerana , entinen naisystävänsä asuu naistenhakkaajan kanssa ja itse narsku kuoli kituliaasti kurkkusyöpään. So sad , so sad.
Narsisti kun sanoo jotain jonkun tehneen niin se on itse sen tehnyt. Suhteessa kun on tällaisen kanssa ja se alkaa jostain epäilyksiä esittä, että sinä teet. Voit olla 100% varma että on tehnyt tai tilanne on meneillään selkäsi takana tai tulevaisuudessa tapahtuu ja hän vain alustaa tilannetta etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen älykäs narsistinen henkilö on niin taitava että uskoo itsekkin valheisiinsa. Juuri siksi muutkin uskovat niihin. Ei, en häpeä että uskoin, kadun ja suren. Kadun omaa osuuttani, ja suren moisen valhettelijan kohtaloa. Onneksi en ollut itse ekana aiheuttamassa jos vaikka mitä.
Ei se älykäs ole vaan niin harhainen. Täytyy itsekin uskoa, että pystyy valehtelemaan uskottavasti.
Tiesitö että iso prosentti narsisteista toimii mm. lentokapteenina tai lääkäreinä, pappeina myös, eli jonkinverran älykkyyttä tarvitaan, että noihin hommiin pääsee,
Niin jotkut on. En ole väittänyt etteikö niin voisi olla. Kuitenkin suurin osa narsisteista on syrjäytyneitä, rikollisia, päihdeongelmaisia tai työttömiä. Harhaisia he silti ovat. Sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Älykkyys ei silti ole mikään narsismiin liittyvä piirre. He ovat älykkyydeltään keskivertoa.
Vankiloissa (joissa suurin osa diagnosoiduista narsisteista istuu) eivät ole ne väestön älykkäimmät tyypit, vaan enemmistö narsisteista on päinvastoin käynyt koulunsa sopeutetusti eikä elämäntapakaan suurta älykkyyttä osoita. Leffoista peräisin kai tällainen käsitys, että narsistit olisivat älykkäitä.
He eivät ole edes taitavia manipuloimaan. He luulevat ymmärtävänsä muita ja hallitsevansa heitä, ja tuollaiset harhat määrittelevät kaikkia ihmissuhteita. Narsistit ovat simppeleitä, tylsiä ja harhaisia. Siltä pohjalta manipulointi on vaikeaa.
Juuri näin! Suurin osa narskuista on surkeita luusereita. Koulu, työ tai mikään missä pitää tulla toimeen muiden kanssa, ei onnistu. Jatkuvissa riidoissa ja sodissa moneen suuntaan. Epäonnistumista kaikissa ihmissuhteissa. Ei se useinkaan mitään glamour-elämää ole.
He Luulevat lukevansa ihmisiä hyvin, mutta oikeasti useimmat narskut ovat siinä ja kaikissa ihmisasioissa surkeita. Sosiaalisilta taidoiltaan ja vuorovaikutustaidoiltaan ihan nollia. He kun hakevat vain tilannettä, että he määräävät mitä muut ajattelevat ja vain he ovat äänessä. Ei se maailma ihan niin pyöri 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hävetti jälkeenpäin. Olin lapsena narsistivanhemman johdateltavissa, pillin mukaan juoksin, halveksin ja mulkoilin ketä pitikin. Ei kukaan vihjaissut lapselle mistä oli kyse. Erittäin sairasta touhua, johon ulkopuolisten pitäisi puuttua, kun vaan olisi tietoa aiheesta.
Lapseni luokkakaverin äiti on tällainen, eikä kukaan vanhemmista uskalla lähteä ”hovista”, koska tietävät miten omalle lapselle käy!
Onneksi he ovat sen verran koulutettua sakkia, etteivät juoruile näitä narsisti-äidin valheita muista lapsista+perheistä eteenpäin. Pelkäävät vain, että tämä äiti tekee heidän lapselleen ja perheelleen saman kuin uhrien lapsille ja perheille.
Jopa opettajat uskovat narsistiäitiä - onneksi rehtori ja muutama kokeneempi opettaja näkevät narsistisen vihan. Enitenhän tästä tilanteesta kärsii narsistin oma lapsi.
Kyllä me opettajatkin saamme kuulla kunniamme. Narsistivanhempi on luokan pahin kiusaaja.
T. Ope
Mitä tarkoittaa narsistin hoviväki? Minä olen narsistin puoliso, kuulunko hoviväkeen vai ovatko nämä niitä muita hännystelijöitä?
Ei minua kyllä hävetä ollenkaan, kaikki ne valheet mihin olen uskonut ja miten olen laittanut itseni alttiiksi vain tullakseni petetyksi taas kerran. Mutta toki mietin, montako kertaa annan itselleni näin tehdä, kun vieläkin olen tässä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen älykäs narsistinen henkilö on niin taitava että uskoo itsekkin valheisiinsa. Juuri siksi muutkin uskovat niihin. Ei, en häpeä että uskoin, kadun ja suren. Kadun omaa osuuttani, ja suren moisen valhettelijan kohtaloa. Onneksi en ollut itse ekana aiheuttamassa jos vaikka mitä.
Ei se älykäs ole vaan niin harhainen. Täytyy itsekin uskoa, että pystyy valehtelemaan uskottavasti.
Tiesitö että iso prosentti narsisteista toimii mm. lentokapteenina tai lääkäreinä, pappeina myös, eli jonkinverran älykkyyttä tarvitaan, että noihin hommiin pääsee,
Niin jotkut on. En ole väittänyt etteikö niin voisi olla. Kuitenkin suurin osa narsisteista on syrjäytyneitä, rikollisia, päihdeongelmaisia tai työttömiä. Harhaisia he silti ovat. Sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Älykkyys ei silti ole mikään narsismiin liittyvä piirre. He ovat älykkyydeltään keskivertoa.
Vankiloissa (joissa suurin osa diagnosoiduista narsisteista istuu) eivät ole ne väestön älykkäimmät tyypit, vaan enemmistö narsisteista on päinvastoin käynyt koulunsa sopeutetusti eikä elämäntapakaan suurta älykkyyttä osoita. Leffoista peräisin kai tällainen käsitys, että narsistit olisivat älykkäitä.
He eivät ole edes taitavia manipuloimaan. He luulevat ymmärtävänsä muita ja hallitsevansa heitä, ja tuollaiset harhat määrittelevät kaikkia ihmissuhteita. Narsistit ovat simppeleitä, tylsiä ja harhaisia. Siltä pohjalta manipulointi on vaikeaa.
Juuri näin! Suurin osa narskuista on surkeita luusereita. Koulu, työ tai mikään missä pitää tulla toimeen muiden kanssa, ei onnistu. Jatkuvissa riidoissa ja sodissa moneen suuntaan. Epäonnistumista kaikissa ihmissuhteissa. Ei se useinkaan mitään glamour-elämää ole.
He Luulevat lukevansa ihmisiä hyvin, mutta oikeasti useimmat narskut ovat siinä ja kaikissa ihmisasioissa surkeita. Sosiaalisilta taidoiltaan ja vuorovaikutustaidoiltaan ihan nollia. He kun hakevat vain tilannettä, että he määräävät mitä muut ajattelevat ja vain he ovat äänessä. Ei se maailma ihan niin pyöri 😆
Eipä toimi ei. Mulla oli tämmöinen uhrinarsisti ystävänä, kunnes aloin kyseenalaistamaan hänen juttujaan. Hän kertoi aina sellaisia juttuja, missä muut olivat naurunalaisia, mutta lopullisesti tajusin asian nähdessäni miten sama tapahtuu hänen lapsilleen. Julkisesti nöyryytti heitä "hauskoilla" jutuilla lapsuudesta ynnä muuta vastaavaa. Ja sitten kun panin välit poikki, sain tutustua hänen ns. toiseen puoleensa. Eipä ihme, että kaikki ystävät katoavat ja ilmeisesti myös omat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestään he toki ovat aivan loistavia ihmistuntijoita ja osaavat lukea muiden ajatuksiakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä toimi ei. Mulla oli tämmöinen uhrinarsisti ystävänä, kunnes aloin kyseenalaistamaan hänen juttujaan. Hän kertoi aina sellaisia juttuja, missä muut olivat naurunalaisia, mutta lopullisesti tajusin asian nähdessäni miten sama tapahtuu hänen lapsilleen. Julkisesti nöyryytti heitä "hauskoilla" jutuilla lapsuudesta ynnä muuta vastaavaa. Ja sitten kun panin välit poikki, sain tutustua hänen ns. toiseen puoleensa. Eipä ihme, että kaikki ystävät katoavat ja ilmeisesti myös omat lapset.
Vielä tähän lisäys, että se hävettää, kun uskoin tämän henkilön puheet omasta miehestään. Olisi pitänyt ymmärtää, että kun aina lähinnä muista jotain pahaa sanottavaa, niin todellinen vika onkin tässä puhujassa itsessään. Mutta tiedänpähän nyt paremmin.
Narsisti projisoi omia tekemisiään uhriin. Eräs narsisti petti kumppaniaan, mutta haukkui uhria lutkaksi, horoksi jne, Omia tekemisiään siirsi uhriinsa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti projisoi omia tekemisiään uhriin. Eräs narsisti petti kumppaniaan, mutta haukkui uhria lutkaksi, horoksi jne, Omia tekemisiään siirsi uhriinsa.
Tämän sain kokea, kun paljastui ystävästä se ns. toinen puoli ja varmaan tätä samaa sai kokea mieskin.
Jos hovilainen ei häpeä yhtään tekemisiään saatuaan selville olevansa narsistin työmyyrä, onko hovilaisesta silloin tullut narsistin jatke?
Mun lähellä on henkilö, joka juoksuttaa muutamia läheisiään miten tykkää. Ei monesti edes kysy etukäteen käykö jokin vai ei, ilmoittaa vaan suoraan toiselle mitä palvelusta on vailla. "Pyyntö" alkaa usein niin, että kertoo, miten on ajatellut miten toinen voisi kohta tehdä niin tai näin. Pahaa puhutaan koko ajan muista. Edessäpäin sitten mielistellään. On huono sietämään erilaisia mielipiteitä. Kiihtyy hetkessä nollasta sataan ja takaisin. Syyttää muita samoista asioista, millainen on itse.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua harmittaa omat tuhlatut vuodet ja menetetyt kasvot, kuin häpeä. Mutta kyllä hävettääkin. Pohdin, miten korjaan oman kuvani muille ihmisille, en ole enää hovin jäsen, ja minuun voi nykyään luottaa. Sellainen olen syntyjäni ollut ja oikeasti olen, joten palaan juurilleni. Se tuntuu hyvältä, turvalliselta ja tosi energisoivalta! Narsku muovasi minusta vahanuken, jota en tunnista.
En ole kuitenkaan täysin pettynyt itseeni, narskun hoviin voi erehtyä fiksukin. Minä olin hyvin nuori, rankasta lapsuudestani haavoittunut ja "pakomatkalla", kun narsku levitti äidilliset pelastajan siivet ylleni. Olen narsistiäidin kasvattama ja siitä sujuvasti miehen narsistisen perheen leluksi.
Surullisinta on katsoa taaksepäin, suvussa on vuosikymmenien, puolen vuosisadan ja pidemmänkin pituisia narskutarinoita. He elävät näissä hoveissaan ikuisesti, lapset sairastuvat psyykkisesti, heistä tulee pahoinvoivia aikuisia, jotka kasvattavat jälleen rikkinäisiä lapsia syntipukki-kultalapsi ym. järjestelmässä. Pyörä pyörii. Sukuhovin kuningattaren paikka siirtyy matriarkaalisesti äidiltä seuraavalle. Vävyt ja miniät ovat lapsentekokoneita ja statisteja, toki jos heistäkin voi hyötyä niin hyvä.
Olen kovin onnellinen, etten ole tuossa enää mukana ja kun heitä tapaa pakollisen verran, on energia imetty kuiviin moneksi päiväksi. Ilo, valo ja onnellisuus ovat sellaisia asioita nykyään itsessäni, joita he eivät voi sietää. Sihisevät hymylleni kuin käärmeet.
Hienoa, hyvä sinulle! Narsistille on täysi mysteeri ja valtavan kateuden aihe, että joku kokee aitoa iloa, omaa hyvän ja (huom) terveen itsetunnon, on onnellinen, tasapainoinen ja tyytyväinen. Ne pitää kitkeä toisesta pois alistamalla ja lannistamalla. Näitä ominaisuuksia kun he eivät itse voi koskaan saavuttaa. Sisällä on syvä häpeä, pelko heikkoudesta ja huonommuudesta, olematon itsetunto ja tyhjyys. Näitä he "hoitavat" narsistisilla käyttäytymismalleilla.
itse asiassa narskuttaa juoksemassa miehen perässä, polvet narskuen mukulakivillä, ratikasta kun hypättiin pois.. siinä se taas on,
Vierailija kirjoitti:
Jos hovilainen ei häpeä yhtään tekemisiään saatuaan selville olevansa narsistin työmyyrä, onko hovilaisesta silloin tullut narsistin jatke?
Alunperin normaali ja hyvä ihminen voi mennä "pilalle" narskun takia ja tämä aiemmin hyvä ihminen muuttuu ajan myötä itsekin narsistiksi. Omaksuu samoja ajattelumalleja ja alkaa nähdä "ulkomaailman" uhkaavana ja "ulkopuoliset" ihmiset epäluotettavina. Vaikka ainut täysin epäluotettava on se narsku.
Aiemmin terve lähtee mukaan peleihin ja sotiin narskun mukana.
Usein herkkä ja heikko tyyppi, joka hakee väärästä suunnasta vahvistusta itsetunnolleen. Lopula häviten vain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä "lentävistä apinoista" suurin osa on tyhmiä , jotkut ohutnahkaisia narsisteja jotka saavat voimantunnetta peesatessaan itse SUURTA NARSKUA. Omakohtaista kokemusta on. Veljeni ja naisystävänsä uskoivat narskua ( diagnosoitu) joka levitti ympäri maata tietoa " se on murhannut oman äitinsä ja narskulla on siitä todisteet". En ole murhannut ketään , mutta keissin jatkuessa ilmeni että narsku oli tappanut oman lapsensa ja istunut vankimielisairaalassa. Juu , tarvittiin psykiatria ja poliisia , mutta nyt nuo paskat on olleet poissa elämästäni 35 vuotta. Tosin veli on yrittänyt uida takaisin "hän ei ole tehnyt mitään, hän ei tiedä mistään mitään " tyylillä. Siis niin oksettavaa sakkia että kun tätä kirjoitan niin meinaa laatta lentää. Jos tästä meikätyttö jotain lohtua saa niin huhut on kertoneet että veljeni asuu yksin katkerana , entinen naisystävänsä asuu naistenhakkaajan kanssa ja itse narsku kuoli kituliaasti kurkkusyöpään. So sad , so sad.
Narsisti kun sanoo jotain jonkun tehneen niin se on itse sen tehnyt. Suhteessa kun on tällaisen kanssa ja se alkaa jostain epäilyksiä esittä, että sinä teet. Voit olla 100% varma että on tehnyt tai tilanne on meneillään selkäsi takana tai tulevaisuudessa tapahtuu ja hän vain alustaa tilannetta etukäteen.
On käsittämätöntä, miten narsisti valehtelee toisen ihmisen sanomisista tai tekemisistä. Miten kehtaa?? Vielä käsittämättömämpää on, ettei toisella ole mitään osuutta asiaan vaan narsisti itse oli tehnyt tai sanonut. Kun narsisti mustamaalaa, pitäisi poistua heti paikalta ettei tue kuuntelemalla tai mennä kysymään suoraan mustamaalatulta kohteelta asioiden paikkansapitävyyttä. Siten ainakin selviää kuka valehtelee ja vähitellen alkaa selviämään syy. Kateus. Kaikki valehtelijat eivät ole narsisteja mutta kaikki narsistit valehtelevat.
Hovilainen on kuin sellainen, joka koulussa näkee ja todistaa kiusaamista, mutta on hiljaa eikä puutu asiaan. Koska on pelkuri selkärangaton nössö.
Yksikin tuntemani hovilainen on tekopyhä koulukiusaamisen vastustaja, vanhempainyhdistysaktiivi jne, sillä työpaikalla hän katsoo sormiensa läpi narsistin järkkyä tapaa kohdella ihmisiä. Ja hän on vielä HR:ssä töissä eli hänen jos jonkun pitäisi puuttua!
Jo moni on siltä työpaikalta lähtenyt hullun pomon takia. Ja tämä hovilainen ei tee MITÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa narsistin hoviväki? Minä olen narsistin puoliso, kuulunko hoviväkeen vai ovatko nämä niitä muita hännystelijöitä?
Ei minua kyllä hävetä ollenkaan, kaikki ne valheet mihin olen uskonut ja miten olen laittanut itseni alttiiksi vain tullakseni petetyksi taas kerran. Mutta toki mietin, montako kertaa annan itselleni näin tehdä, kun vieläkin olen tässä 🙄
Olet lähde. Osa hoviakin, koska palvelet ja tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestään he toki ovat aivan loistavia ihmistuntijoita ja osaavat lukea muiden ajatuksiakin :)
Juuri näin 🤣 He oikein mainostavat, miten hyviä ihmistuntijoita ovat. Silti aina heidän tulkintansa ihmisten puheista ja käytöksestä menevät niin pieleen kuin olla ja voi!
Ne on jotenkin ihan hämäriä ne heidän tulkinnat. Tai sitten ne typistyvät yksinkertaiseen tulkintaan kun he eivät muuta osaa: "ne muut on kateellisia". Heidän maailmansa on hyvin kapea, mustavalkoinen ja kaksiulotteinen, niin he luulevat, että muidenkin on.
Narskuilla ei jotenkin toimi muu suunta aivoissa kuin sisältä ulos. He vain paasaavat kaikenlaista sontaa korvat täyteen, mutta he eivät osaa oikeasti kuunnella ollenkaan - siis Oikeasti Kuunnella, asettua toisen asemaan ja Ymmärtää. Koska heiltä puuttuu empatiakyky. Siksi aito, _kahdensuuntainen_ vuorovaikutus ei onnistu. Suunta on vain yksi: narsku paasaa, narsku määrää, narsku on kaiken keskipiste, hän on paras tai hän on uhri, kaikkien muidenkin elämässä on kyse vain hänestä. Siis niin he luulevat 😅
Ehkä heillä on muutakin tekemistä kuin sinua miettiä.