Narsistin hoviväkeen kuulunut, kysymys
Hävettikö sinua jälkeenpäin koskaan, kuinka höynäytettävä olit ja kuinka narsku syötti sulle valheita, jotka uskoit sumeilematta. Hävettikö edes silloin, kun sinua viisaammat ja narsistin läpi nähneet pitivät sinua yksinkertaisena juoruajana ja narsistin juoksupoikana/tyttönä?
Kommentit (144)
Ei omaa yksinkertaisuutta älytä hävetä.
Osa niistä myös tietää, koska on itse narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Osa niistä myös tietää, koska on itse narsisteja.
Totta tuo.
Hävetti aivan h*lvetisti, toisaalta tunnen suurta myötätuntoa itseäni kohtaan, sillä olin silloin vielä jotenkin autuaan ja viattoman tietämätön siitä, että sellaista pahuutta todella voi olla oikeassa elämässä ja sattua vastaan omallekin kohdalle. En tunnistanut sellaista mikä ei ollut koskaan aiemmin ollut läsnä elämässäni.
Ja ei minua kukaan yrittänyt varoittaa, vaan itse hovista ymmärsin ensimmäisinä, kiitos nykyajan infon määrän netissä.
Miksi minun tulisi hävetä toisen ihmisen huonoa käytöstä ja sairasta elämänkatsomusta? Joo en hävennyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tulisi hävetä toisen ihmisen huonoa käytöstä ja sairasta elämänkatsomusta? Joo en hävennyt.
Eli et hävennyt kun levitit narskun kertomia vaalheita totuutena eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Hävetti aivan h*lvetisti, toisaalta tunnen suurta myötätuntoa itseäni kohtaan, sillä olin silloin vielä jotenkin autuaan ja viattoman tietämätön siitä, että sellaista pahuutta todella voi olla oikeassa elämässä ja sattua vastaan omallekin kohdalle. En tunnistanut sellaista mikä ei ollut koskaan aiemmin ollut läsnä elämässäni.
Ja ei minua kukaan yrittänyt varoittaa, vaan itse hovista ymmärsin ensimmäisinä, kiitos nykyajan infon määrän netissä.
Hienoa, että löytyy rehellisiä ja kehityskelpoisia yksilöitä.
Yksi innokkaimmista hovineidoista oli entinen koulukiusaaja. Jatkoi sitten aikuisena ja tuskin koskaan tulee kehittymään tuosta.
Kyllä. Naiseni oli narsku. Olin hänelle liian kova pala. Uskoin välillä valheensa kunnes ne paljastuivat. Rakastamaan jätti paska.
Nasse: Se ja se teki sellaista ja sellaista kuulemma. Älä vaan kerro kenellekään, ei ne kuitenkaan uskoisi millainen tyyppi se on.
Hovihenkilö lammasmaisella äänellä : joo emmää....
Kyllä hävetti jälkeenpäin. Olin lapsena narsistivanhemman johdateltavissa, pillin mukaan juoksin, halveksin ja mulkoilin ketä pitikin. Ei kukaan vihjaissut lapselle mistä oli kyse. Erittäin sairasta touhua, johon ulkopuolisten pitäisi puuttua, kun vaan olisi tietoa aiheesta.
Kyllä, hävettää vieläkin, vaikka nämä asiat tapahtuivat teini-iässä. (Kyllä, narsisti sai diagnoosinsa virallisesti myöhemmin.) Päädyin mm. lähettämään kamalia tekstiviestejä silloiselle rakkaalle ystävälleni, narsku nimittäin hallinnoi puhelinta. Ikinä en uskaltanut kertoa koko tarinaa ja välithän siinä menivät. Vieläkin surettaa, toivottavasti joskus elämä antaa mahdollisuuden selittää ja pyytää anteeksi. :'( Ja paljon kaikkea muuta kamalaa myös tapahtui...
Irrottauduin heti kun tajusin ihmisen narsistiksi. Tosin hänpä ei meinannut millään jättää rauhaan. Lopulta hänen ympärillään oleva porukka hajosi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Nasse: Se ja se teki sellaista ja sellaista kuulemma. Älä vaan kerro kenellekään, ei ne kuitenkaan uskoisi millainen tyyppi se on.
Hovihenkilö lammasmaisella äänellä : joo emmää....
Narsistin bravuuri on myös tiputtaa tieto ikään kuin sivulauseessa. On uskottavampaa kuin suoraan herjata.
Kolmoissuodatin:
"Eräänä päivänä Sokrates törmäsi tuttuunsa, joka pysäytti tämän kertoakseen uutisen: "Sokrates, tiedätkö mitä juuri kuulin eräästä tuttavastasi?"
"Hetkinen", Sokrates sanoi. "Ennen kuin alat kertoa, haluaisin, että läpäiset pienen testin. Sen nimi on Kolmoissuodatintesti."
"Kolmoissuodatin?", kysyi mies. "Juuri niin", Sokrates jatkoi. "Ennen kuin kerrot minulle mitä olet kuullut tästä tuttavastani, kokeillaanpa suodattaa se, mitä aiot sanoa.
Ensimmäinen suodatin on Totuus. Oletko varmistunut siitä, että se, mitä aiot kertoa, on totta?" "En", mies vastasi, "itse asiassa kuulin vain asiasta juuri..." "Hyvä on", sanoi Sokrates. "Eli et tiedä, onko asia totta vai ei.
Kokeillaan sitten seuraavaa suodatinta. Se on Hyvyys. Onko se, mitä aiot kertoa, tuon tuttavan kannalta hyvää?" "Ei. Pikemminkin päinvastoin...", mies aloitti. Mutta Sokrates keskeytti hänet: "Eli haluat kertoa minulle jotain pahaa tuttavastani vaikka et tiedä, onko se edes totta."
Mies meni jo hieman noloksi, mutta Sokrates jatkoi: "Voit silti läpäistä testin, sillä kolmas suodatin on Hyödyllisyys. Onko sillä tiedolla, jonka aiot tuttavastani kertoa, minulle jotain hyötyä?" "No, ei oikeastaan", mies vastasi.
"Jos kerran asia, jonka aioit kertoa minulle, ei ole välttämättä totta, eikä hyvää, eikä siitä ole minulle hyötyä, miksi edes kertoa siitä minulle?"
Vierailija kirjoitti:
Kolmoissuodatin:
"Eräänä päivänä Sokrates törmäsi tuttuunsa, joka pysäytti tämän kertoakseen uutisen: "Sokrates, tiedätkö mitä juuri kuulin eräästä tuttavastasi?"
"Hetkinen", Sokrates sanoi. "Ennen kuin alat kertoa, haluaisin, että läpäiset pienen testin. Sen nimi on Kolmoissuodatintesti."
"Kolmoissuodatin?", kysyi mies. "Juuri niin", Sokrates jatkoi. "Ennen kuin kerrot minulle mitä olet kuullut tästä tuttavastani, kokeillaanpa suodattaa se, mitä aiot sanoa.
Ensimmäinen suodatin on Totuus. Oletko varmistunut siitä, että se, mitä aiot kertoa, on totta?" "En", mies vastasi, "itse asiassa kuulin vain asiasta juuri..." "Hyvä on", sanoi Sokrates. "Eli et tiedä, onko asia totta vai ei.
Kokeillaan sitten seuraavaa suodatinta. Se on Hyvyys. Onko se, mitä aiot kertoa, tuon tuttavan kannalta hyvää?" "Ei. Pikemminkin päinvastoin...", mies aloitti. Mutta Sokrates keskeytti hänet: "Eli haluat kertoa minulle jotain pahaa tuttavastani vaikka et tiedä, onko se edes totta."
Mies meni jo hieman noloksi, mutta Sokrates jatkoi: "Voit silti läpäistä testin, sillä kolmas suodatin on Hyödyllisyys. Onko sillä tiedolla, jonka aiot tuttavastani kertoa, minulle jotain hyötyä?" "No, ei oikeastaan", mies vastasi.
"Jos kerran asia, jonka aioit kertoa minulle, ei ole välttämättä totta, eikä hyvää, eikä siitä ole minulle hyötyä, miksi edes kertoa siitä minulle?"
Kiitos tästä!!
Vierailija kirjoitti:
Kolmoissuodatin:
Neljäs. Ja hyödyllistä kenelle?
Kannattaa muistaa että kaikkiin narsistisesti vinksahtaneisiin suhteisiin ei kuulu kolmansia osapuolia, tai ei ainakaan niin että se josta puhutaan ikäviä olisi kuulijalle varsinaisesti tuttu. Ideana on kuitenkin että tavatessa haukutaan aina eksiä tai nyksiä tai työkavereita tavalla, joka ei edistä yhtikäs mitään. Keskustelun perusluonne on jonkin negatiivisen ilmiön ympärillä vellovaa.
Narsismi saa ravintonsa kaikesta kielteisestä ja valheellisesta. Eli se ilokin on teeskenneltyä, esitettyä, maireaa - sellaista jonka kyllä tajuaa feikiksi jos haluaa. Narsisti on kuolettavan kateellinen aidosta ilosta ja ilahtumisesta, koska ei pysty siihen itse. Vahingonilo on sensijaan hänen herkkuaan.
Ei taida tulla vastauksia, kukapa tunnustautuisi typeräksi edes anonyymisti.