Luonnokiharista - mikä vimma suoristaa?
Minulla on melkoisen jäätävä kiharapörrö luonnostaan. Se on todellakin pörröinen eikä lainkaan sileä. Jos muistatte Friendsien kohdan, jossa Monican hiukset menivät kosteudesta pörröön jollakin matkalla, saatte suunnilleen kupletin juonesta kiinni.
Olen käyttänyt aika paljon aikaa tämän suoristamiseen, koska... Miksi? Kampaajat haluavat aina suoristaa tämän. Pörröisyyttä varten markkinoidaan aineita. Olen jakkupukutyössä ja muuten sliipattu, mutta sitten tämä oman elämänsä sähköisku tekee minusta hipin näköisen.
Ihan älytön homma tuollainen suoristaminen, eikö? Voisi lopettaa koko paskan ja käyttää senkin ajan vaikka maiseman katselemiseen. Aloin juuri kyseenalaistaa koko homman. Aika kuvaavaa oli, että miehelleni selvisi luonnokiharat hiukseni vasta, kun muutimme yhteen. Hän oli ihan haltioissaan, kun tajusi kiharat. Ja minua hävetti.
Voi hemmetti että sitä on käyttänyt aikansa turhaan. Olen minä vain tyhmä. TÄstä eteenpäin en suorista mitään muuta kuin mattojen hapsuja ja tuskin niitäkään. Ihan turha tähän on lyhyttä elämäänsä käyttää.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Muistan nuoruudessani, että amerikkalaisissa hömppäsarjoissa pahat tytöt oli aina tummia. Kun suoristusraudat tuli markkinoille, pahat tytöt oli kiharapäitä ja ne, joiden puolella kuului olla sileätukkaisia.
Mä olen 46 ja olen elämäni aikana tavannut oikeasti yhden kampaajan, joka osasi leikata luonnonkiharaa. Se oli virolainen nainen, jolla itsellään samanlainen pehko kuin mulla. Mulla on paljon hiuksia ja osa menee ihan korkkiruuville ja osa vaan sellaiselle huonon permiksen näköiselle. Hiuslaatu on karhea, mutta yksittäinen hius ohut, minkä vuoksi esim. latvojen ohentaminen on yksi isoimmista virheistä, mitä voi tukalleni tehdä. Olen juuri vuoden kasvattamisen jälkeen saanut melkein pois edellisen "osaajan" taidon näytteen. Pyysin jonkinlaista massan vähennystä, että polkkatukka laskeutuisi nätimmin, eikä näyttäisi alaspäin levenevältä kolmiolta. Kampaajan ratkaisu oli vuolla hiusten latvoja melkein puolesta päästä lähtien ohuemmaksi. Meinasi itku päästä, kun kotona seuraavana päivänä tajusin, mitä oli tapahtunut.
Mä olen nyt korona-aikaan ollu pääsääntöisesti kotona ja antanut kiharoiden rehottaa. Olen saanut satunnaisesti tavatuilta työkavereilta kommentteja "koronatyylistä", "hippimeiningistä" ja "luomuilusta". Ihan superärsyttävää, että tosiaan yleinen ajatus on, että kihara kertoo aina jotenkin homssuisuudesta tms.
Kiharaa hiusta ei saa koskaan ”vuolla” latvoista ohuemmaksi. Se saa sen pörröttymään koko siltä alueelta miltä se on ohennettu. Ihme että kaikki kampaajat ei tajua tätä perusasiaa.
Suoristan luonnonkiharaa hiustani, koska se näyttää suoristamattomana todella huonokuntoiselta: alla sileää korkkiruuvia, edessä heinämäistä hamppukiharaa. Ei siis vaan näytä siistiltä luonnontilassaan mun hiukset. Toivon myös, että kampaaja aina suoristaa käsittelyn jälkeen hiukseni.
Mulla on takaa kihara, sivuilta melkeinpä suora ja otsatukka kääntyilee miten sattuu. Arvatkaa vaan onko siisti koskaan. Näyttää siltä niinkuin olisi kiireessä kiharreltu siltä täältä ja jäänyt pahasti kesken. Yleensä pidän nutturalla, ja siinä ne sivuhiuksetkin sitten vääntyvät jos haluaa myöhemmin pitää auki. Suoristaa en ole ikinä jaksanut eikä se oikein sovi mulle.
Jos on pitemmät hiukset, tulee tosi nätti , jos tekee löysän nutturan. On yllättävän tyylikäs.
Vierailija kirjoitti:
Kampaajat suoristaa lopuksi kiharat hiukset, että näkee leikkausjäljen. Jos sen jättää kiharaksi, on mahdoton tietää täytyykö joltakin suunnalta vielä siistiä tai onko lopputulos kauttaaltaan samanlainen!
Kerran satuin itse kampaajalle joka ei suoristanutkaan lopuksi, ja kotona sitten tarkastelin leikkausjäljen ja tuli seuraavana päivänä uusintareissu kampaajalle. Leikkaus oli päin honkia, mitä ei tietty huomannut lähtiessä koska hiuksia ei oltu suoritettu.
Okei..kiharassa hiuksessa ei ehkä niin näy mikä on leikkauksen lopputulos, mutta jos maksan, niin haluan yhtä hyvän lopputuloksen ku suorahiuksinenkin
En kyllä käsitä tätä. Mielestäni hiukset pitää leikata siten, että ovat luonnollisesti ollessaan hyvän näköiset. Jos on kihara hius, niin leikkaus siten että on kiharalla optimaalinen. Jos leikkaat siten, että kihara on suoristettuna hyvä, niin se ei välttämättä ole sitä enää kiharalla.
Ei ne kiharat koskaan käyttäydy myötämielisesti. Varsinkin kostealla ilmalla koomisen näköiset luonnollisina. L
Mulla on täysin piikkisuorat hiukset itselläni, mutta en ole koskaan tajunnut ihmisiä jotka yrittävät suoristaa luonnonkiharaa tukkaa! Luonnonkiharathan on ihan huippu juttu! Varmasti huono puoli se, ettei Suomessa ole niin helppo löytää osaavaa kampaajaa mutta ainakin nykyään netti on täynnä vinkkejä, miten luonnonkiharaa voi hoitaa helposti. Ja jos on sellaisessa työssä, ettei halua olla liian "pörröpäänä", niin ainahan voi laittaa hiuksiin jotain huiveja/hiuspantoja, tai sitten letti/nuttura. Järjetöntä käyttää aikaa ja vaivaa hiusten suoristamiseen mikä vieläpä vaan kuluttaa hiusta. Kannattaa hyväksyä se hiuslaatu mikä on. Esim. nuorempana itse yritin väkisin kihartaa omaa hiusta, mikä oli myös silkkaa hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin piikkisuorat hiukset itselläni, mutta en ole koskaan tajunnut ihmisiä jotka yrittävät suoristaa luonnonkiharaa tukkaa! Luonnonkiharathan on ihan huippu juttu! Varmasti huono puoli se, ettei Suomessa ole niin helppo löytää osaavaa kampaajaa mutta ainakin nykyään netti on täynnä vinkkejä, miten luonnonkiharaa voi hoitaa helposti. Ja jos on sellaisessa työssä, ettei halua olla liian "pörröpäänä", niin ainahan voi laittaa hiuksiin jotain huiveja/hiuspantoja, tai sitten letti/nuttura. Järjetöntä käyttää aikaa ja vaivaa hiusten suoristamiseen mikä vieläpä vaan kuluttaa hiusta. Kannattaa hyväksyä se hiuslaatu mikä on. Esim. nuorempana itse yritin väkisin kihartaa omaa hiusta, mikä oli myös silkkaa hulluutta.
Suorahiuksiset ei vaan tiedä millaiset ne on. Ei ne ole mikään nätti kiharapilvi, vaan kuin moppi. Nätisti asettuvat kiharat vaatii itselläni ainakin monia aineita ja silti aina vähän tuurista kiinni että tuleeko hyvä vai huono. Ei ne kauniit kiharat ole useimmilla aamulla herätessä sen näköiset. Itselläni on aina sotkunuttura. En vaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei ole mitään ”helppo tapa hoitaa kiharaa hiusta”. Se curly girl on kuin joku uskonlahko. Sille omistetaan elämä. Itse sain niistä ohjeista järjettömästi hilsettä.
Suorana hiukset näyttävät pitkiltä, kiharina mummojen suosimalta pyöreältä permikseltä. Hiukseni eivät kasva juuri pidemmäksi kuin olkapäälle.
Minulla on iso pää ja kiharana näyttää vielä isommalta. Tämän vuoksi suoristan.
Omaan silmäänhän ne näyttää räjähtäneeltä vaikka ei oikeasti olisikaan.
Kunnon luonnonkiharaa ei saa suoraksi ilman pesua, harjan kanssa föönäustä ja suoristusrautaa ja muotoiluaineita. Kostealla säällä ihan turha edes yrittää.
Itse suoristan enää silloin tällöin, kun haluan vaihtelua. Muuten menen nutturoilla.
Luonnonkiharaa sinänsä helppo muotoilla muuten jos ei ihan sliipattua lookkia kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajat suoristaa lopuksi kiharat hiukset, että näkee leikkausjäljen. Jos sen jättää kiharaksi, on mahdoton tietää täytyykö joltakin suunnalta vielä siistiä tai onko lopputulos kauttaaltaan samanlainen!
Kerran satuin itse kampaajalle joka ei suoristanutkaan lopuksi, ja kotona sitten tarkastelin leikkausjäljen ja tuli seuraavana päivänä uusintareissu kampaajalle. Leikkaus oli päin honkia, mitä ei tietty huomannut lähtiessä koska hiuksia ei oltu suoritettu.
Okei..kiharassa hiuksessa ei ehkä niin näy mikä on leikkauksen lopputulos, mutta jos maksan, niin haluan yhtä hyvän lopputuloksen ku suorahiuksinenkinEn kyllä käsitä tätä. Mielestäni hiukset pitää leikata siten, että ovat luonnollisesti ollessaan hyvän näköiset. Jos on kihara hius, niin leikkaus siten että on kiharalla optimaalinen. Jos leikkaat siten, että kihara on suoristettuna hyvä, niin se ei välttämättä ole sitä enää kiharalla.
No siinäpä se.. Tässä tullaan sit varmaan siihen kampaajan ammattitaitoon. Kihara hius on sit varmaan aika vaikea leikata niin, että lopputulos on optimaalinen just omalle kiharatyypille. Varsinki jos hiuslaatu ei ole tasainen, kuten itellä... Takaa voimakkaasti kihara, päältä ja sivuilta laineileva. Ite käyn kampaajalla, joka on opiskellut alaa mestarintutkintoon asti ja hän kyllä aina suoristaa lopuksi, että näkee linjat paremmin. Tukka on sen jälkeen toiminu sekä luonnontilassa että suoraksi föönattuna/suoristettuna
Juhlittiin juuri tyttäreni rippijuhlia. Tytär, jolla on kiharat hiukset, suoristi ne. Minä ja toinen tytär olemme suoratukkaisia, ja me kiharsimme. Naurettiin vähän tälle älyttömyydelle.
Ne kenellä on kiharat, koittaa suoristaa. Ne kenellä suorat, tahtoo kihartaa.
Jos haluan näyttää siistiltä niin suoristan. Pörröisten kiharoiden kanssa näytän homssuiselta ja en niin siistiltä.
Kiharat hiukset vanhentavat monia ja korostaa ryppyjä varsinkin jos ne ovat kuivat kuten luonnonkiharat usein ovat. Suorat hiukset ovat nuorekkaammat.
Kuinka usein uskallatte pestä hiuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kiharat hiukset vanhentavat monia ja korostaa ryppyjä varsinkin jos ne ovat kuivat kuten luonnonkiharat usein ovat. Suorat hiukset ovat nuorekkaammat.
Varmaan siksi minua aina sanottu 10 -15 v. nuoremmaksi. Luonnonkihara, jota en ole ikinä suoristanut.
Se, että sinä näytät kurpalta kiharissa hiuksissa ei tarkoita, että me muut näyttäisimme :)
No itse suoristan, koska en pidä tästä pörröisyydestä. Tosin en läheskään aina suorista piikkisuoraksi vaan lähinnä isoilla osioilla ja päältä .