Luonnokiharista - mikä vimma suoristaa?
Minulla on melkoisen jäätävä kiharapörrö luonnostaan. Se on todellakin pörröinen eikä lainkaan sileä. Jos muistatte Friendsien kohdan, jossa Monican hiukset menivät kosteudesta pörröön jollakin matkalla, saatte suunnilleen kupletin juonesta kiinni.
Olen käyttänyt aika paljon aikaa tämän suoristamiseen, koska... Miksi? Kampaajat haluavat aina suoristaa tämän. Pörröisyyttä varten markkinoidaan aineita. Olen jakkupukutyössä ja muuten sliipattu, mutta sitten tämä oman elämänsä sähköisku tekee minusta hipin näköisen.
Ihan älytön homma tuollainen suoristaminen, eikö? Voisi lopettaa koko paskan ja käyttää senkin ajan vaikka maiseman katselemiseen. Aloin juuri kyseenalaistaa koko homman. Aika kuvaavaa oli, että miehelleni selvisi luonnokiharat hiukseni vasta, kun muutimme yhteen. Hän oli ihan haltioissaan, kun tajusi kiharat. Ja minua hävetti.
Voi hemmetti että sitä on käyttänyt aikansa turhaan. Olen minä vain tyhmä. TÄstä eteenpäin en suorista mitään muuta kuin mattojen hapsuja ja tuskin niitäkään. Ihan turha tähän on lyhyttä elämäänsä käyttää.
Kommentit (63)
Olen antanut kihartuvien hiusten vaan kasvaa viime vuodet. Ennen leikkautin ne edestä ja sivuilta lyhyemmiksi, pidin myös otsatukkaa.
Yllättävän helppohoitoiset: kosteus/ hoitoaine tärkeitä. Mutta hiukset tykkää ja mieli lepää. En anna kampaajien puoskaroida tukkaa enää.
Mulla on ohuet hiukset joita on paljon. Kivana lisänä vielä hiusten ”lasimaisuus” eli ei paljoa huokosia - hiukset ovat siis vaikeasti käsiteltävät, kun karheutta ei ole. Kiharat lainetta, ei mitään korkkiruuveja. Tämä on aika tyypillinen tilanne suomalaisella kiharapäällä. Tällaiseen päähän ei auta afroamerikkalaiseen hiuslaatuun tehtailtu curly girl -metodi, kun kaikki öljyt ja hoitoaineet sekä muotoilutuotteet ovat liian raskaita ja vaan jumahtavat hiuksen päälle, jolloin hiukset latistuvat. Myös sää vaikuttaa paljon hiusten tilaan, kun kostealle syyskelille pitäisi olla omat tuotteensa ja rutiininsa ja kuivalle talvikelille omansa. Lisäksi vaikka toimit kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, lopputulos ei koskaan ole täysin ennustettava ja usein näyttää hyvältä vain yhden päivän, ei kestä yön yli. Ymmärrän hyvin, miksi moni tällaisen hiuslaadun omaava ennemmin vaan suoristaa hiuksensa, sillä siten pääsee usein helpommalla ja hiukset näyttää sentään siistiltä.
Itse suoristan luonnonkiharat hiukseni, mutta en piikkisuoriksi vaan oikeastaan vain silottelen.
Kihara vanhentaa minuakin ja tykkään suoremmista hiuksista.
Etelän kosteassa ilmastossa, sateella yms. Laitan hiukset aina ponnarille tai sykerölle kiinni, koska silloin menevät todinkiharalle.