Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?

Vierailija
19.08.2020 |

Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?

Kommentit (363)

Vierailija
261/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ei huomioi, että en halua syödä soija/kaura maitoja/kermoja. Itseasiassa kehtasi juhlissa joissa oli ainoa vegaani selittää, että ei tarvitsisi tehdä hänelle eri vaihtoehtoja kun kaikki söisivät samaa. Ei käynyt mielessä, että hänelläkään ei ole allergiaa joka estää maidot, kananmunat...

Vierailija
262/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vegaaniseen ruokaan tottumaton sekasyöjä mättää napaansa kunnon papu- ja linssipohjaisen kattauksen, menee pakki sekaisin ja pers laulaa seuraavat päivät huolella.

Syön päivittäin kilon verran kasviksia, vaikka olen sekasyöjä. Linssikeittoa syön viikoittain eikä se aiheuta vatsanpuruja. Ihmetyttää miten vegaanijuhlissa yleensä tarjotaan sitä kaikkein vaikeimmin sulavinta ruokaa (juuri pavut ja linssit yleensä jonkinlaisina muhennoksina). En ole vielä maistanut yhtään aidosti hyvää vegaanista kakkua. Etenkin vegaaniset raakakakut mielläni korvaisin ihan vaikka hedelmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä eettisistä syistä. Mieleeni ei ole ikinä juolahtanutkaan, että joku toivois saavansa mun kotona, mun järjestämissäni pippaloissa tarjoiltavana lihaa! 😅 Tottakai, kun kyse eettisistä syistä, en luonnollisestikaan aio ostaa tai valmistaa lihaa! Tietysti tarjolla on aina vain kasvisruokaa. Kyllä ainakin mun kaverit tulee mun juhliin mun eikä tarjottavien takia 😀 Siis mitä ihmettä 😀

Jos menen itse juhliin, joissa ei ole valmistettu kasvisruokavaihtoehtoja, en tietenkään loukkaannu vaan syön vain esim leipää yms. Itse en tosin ole (ainakaan toistaiseksi) vegaani, joten mun ruokavalio on kyllä "helpompi". Mutta en ole enää tällaiseen törmännyt, nykyään kasvisvaihtoehdot on tullut joka paikkaan ja hyvä niin. Vaikka esim mun kaikki sukulaiset ei tiedä, että olen kasvissyöjä (olen ollut vasta pari vuotta), niin silti on tarjolla kasvisjuttujakin. Yhä useampi nykyään on kasvissyöjä tai suosii enemmän kasviksia. Voi kyllä olla, että asuinpaikkakin vaikuttaa tässä. Minä ja mun kaverit, sukulaiset yms asutaan kaikki pk-seudulla tai sen lähialueilla. Maalla voi olla eri meininki.

Vierailija
264/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.

Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.

Miten niin ei pysty? Enpä ole koskaan tavannut ihmistä jonka ruokavalio koostuu pelkästä lihasta - varmaan aika sairaalloinen ja kärsii jos jonkinlaisesta puutostilasta. 

Vierailija
265/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.

Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.

Miten niin ei pysty? Enpä ole koskaan tavannut ihmistä jonka ruokavalio koostuu pelkästä lihasta - varmaan aika sairaalloinen ja kärsii jos jonkinlaisesta puutostilasta. 

Niin, ihminen voi esimerkiksi olla allerginen joillekin kasviksille. Itse olen esimerkiksi allerginen tomaatille, kaaleille ja sipulille. Lisäksi ärtyvän suolen takia kaikki linssit ja pavut aiheuttavat kovia vatsavaivoja. Mitä vegaanista minulle tarjoaisit?

Vierailija
266/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissä on niin paljon eri ruokavaliota ja allergisia joten olen usein katsonut helpoimmaksi tehdä  tarjoilut pääosin vegaanisina. Hyvin ovat uponneet kaikille ja tulevat mielellään kylään uudestaankin. 

Kysyn siis allergiat ja ruokarajoitteet aina etukäteen. 

Vierailija
267/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös vieraana itse ainakin on kohteliasta kunnioittaa toisen arvoja jos ei syö lihaa esimerkiksi eettisistä syistä.

Miksei kasvissyöjän sitten tarvitse koskaan kunnioittaa esim. metsästäjän eettisiä arvoja, jolle on tärkeää että kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa?

Jos minun luokseni tulee joskus kylään metsästäjä, jonka kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa, lupaan kunnioittaa hänen arvojaan. Tosin ystäväpiiriini ei kuulu yhtäkään metsästäjää.

Se on helppo antaa lupauksia, joista luulee, ettei niitä tarvitse koskaan pitää.

Vierailija
268/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan itse ketogeenistä ruokavalioita. En ole siis pelkästään lihansyöjä, mutta sopivia ruokia löytyy harvoin kasvisruoista. Ne kun usein sisältävät pastaa, leipää tai muuta hiilaripitoista. Osa tutuistani on laittanut minulle kyläiltäessä sopivaa ruokaa mikä on hienoa. On kuitenkin outoa että tätä ruokavaliota pidetään ikään kuin ohi menevänä diettinä ja osa ei ota sitä ollenkaan huomioon. Myös koulun ruokalasta on usein hankala löytää sopivaa vaihtoehtoa. Tällä ruokavaliolla olen mm. saanut lopetettua hampaideni reikiintymisen, laihduttua normaalipainoon ja parannettua verenpainettani.

Vierailija
269/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä , minä ,minä ! Ei huomioi , kun ittensä.Kasvissyöjät kuvittelevat , olevansa parempia , kun muut!

Vierailija
270/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihminen voi esimerkiksi olla allerginen joillekin kasviksille. Itse olen esimerkiksi allerginen tomaatille, kaaleille ja sipulille. Lisäksi ärtyvän suolen takia kaikki linssit ja pavut aiheuttavat kovia vatsavaivoja. Mitä vegaanista minulle tarjoaisit?

Sitten varmaan kannattaa kertoa isännälle sun allergiat etukäteen koska tosi monissa liharuuissakin on sipulia ja tomaattia. 

Itse tarjoaisin vierailuajankohdasta riippuen esim juureen tehtyä uunituoretta leipää vaikka salaatin tai keiton kera, peruna-kukkakaalicurryä ja naanleipää,  kesäkeittoa (kauramaitoon tehtynä) ja tuoretta leipää, spaghetti aglio e olio (tai miljoona muuta pastaruokaa) vegaanisia amerikkalaistyyppisiä pannukakkuja ja marjoja/hilloa, vegaanista suklaakakkua, bataatti-kookoskeittoa, sitruunarisottoa, vegaanisia tacoja tai fajitaksia jotka jokainen ruokailija kokoaa itse ja valitsee mieleisensä täytteet,  Oreo-juustokakun (helppo tehdä vegaanisena) tai jotain muuta josta tietäisin sinun erityisesti pitävän,  

Yllämainitut tulivat ekana mieleen koska noita kaikkia olen tehtnyt ja tarjonnut perheelle ja kavereille kesälomalla. 

Vierailija
271/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, mutta yli puolet tutuista on kasvissyöjiä/vegaaneja vaikken itse ole. En siis pidä tätä haittana, mutta sinänsä hauska sattuma.

Aina kun ollaan isompana ryhmänä koolla, teen joko vegaanista tarjoiltavaa (koska en jaksa selittää että mitä tässä ja tuossa kulhossa on jokaiselle erikseen, plus teen sellaista purtavaa josta itsekin pidän), tai vaihtoehtoisesti sovitaan että pidetään nyyttärit.

Kukaan vegaani-kavereistani ei ole koskaan tarjonnut ei-vegaani ruokaa, kun olen ollut heillä kylässä, sipsit ja karkit ainoa poikkeus. Maassa maan tavalla, en näe tätä ongelmana. Puolet ovat kasvissyöjiä/vegaaneja eettisistä syistä, joten hyvin ymmärrän jos eivät halua pistää rahaa johonkin, jonka kokevat haitalliseksi. Loput taas kasvissyöjiä/vegaaneja muista syistä, mutta tarjoavat sellaista syötävää mikä on tuttua ja maistuu hyvältä.

Mielestäni jos joku on niin nirso ettei voi edes kohteliaisuudesta syödä mitä on tarjolla, niin ei tarvitse syödä ja voi tuoda omat ruoat.

Vierailija
272/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi söisin epämääräisiä kasveja, kun eläimet mielellään niitä popsivat ja tuottavat samalla herkullista lihaa?

Vierailija
273/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on niin että juhlissa isäntäväki päättää mitä tarjoaa. Useimpien mielestä on hyväksyttävää olla tarjoamatta alkoholia esim. uskonnollisista syistä, vaikka se alkoholi monelle maistuisikin. Mielestäni on ihan vastaava asia olla tarjoamatta eläinperäisiä tuotteita jos juhlien järjestäjä ei niitä hyväksy eettisistä syistä.

Vierailija
274/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pavuissa on lektiinejä, siksi sunkaan ei kannata niitä syödä.

Noissa muissa on muuten parempi aina valita se luomuvaihtoehto muutenkin, koska ainakin mulle tulee tavallisesta tomaatista rakkuloita suuhun - miksei sitten muuallekin?

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/n%C3%A4in-saat-hy…

Yhteinen tekijä niissä on se pestisidi, jota Suomessa käytetään kaikessa muussa paitsi luomussa ei saa.

Vierailija
275/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hankkija.fi/Maatalous_ja_metsa/kasvinsuojeluaineet/rekister…

tuota pestisidiä on niissä mille olet allerginen. Jospa johtuukin siitä?

Vierailija
276/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin huomioin ruokavaliot tekemällä ihan kokonaisia syötäviä, esim. pizzaa heille. Voishan ne kasvissyöjät syödä vain dippikasviksia.

Miksei siis se kasvissyöjä huomioisi samalla tavalla?

Vierailija
277/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ilmoittaa, ettei syö lihaa, hänelle voi varmaan kuitenkin tarjota esim. maksalaatikkoa, maksapihvejä, verilettuja, mustaamakkaraa ja b-luokan makkaraa, niissähän ei ole lihaa.

Vierailija
278/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on niin että juhlissa isäntäväki päättää mitä tarjoaa. Useimpien mielestä on hyväksyttävää olla tarjoamatta alkoholia esim. uskonnollisista syistä, vaikka se alkoholi monelle maistuisikin. Mielestäni on ihan vastaava asia olla tarjoamatta eläinperäisiä tuotteita jos juhlien järjestäjä ei niitä hyväksy eettisistä syistä.

On myös täysin hyväksyttävää olla menemättä juhliin, joiden järjestävät eivät välitä vieraistaan sen vertaa, että nämä nauttisivat tarjoiluista.

Vierailija
279/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin huomioin ruokavaliot tekemällä ihan kokonaisia syötäviä, esim. pizzaa heille. Voishan ne kasvissyöjät syödä vain dippikasviksia.

Miksei siis se kasvissyöjä huomioisi samalla tavalla?

Koska jos on kasvissyöjä eettisistä syistä ei edelleenkään voi ostaa eikä valmistaa lihaa. Se on mulle sama, kun valmistaisin ihmisen lihaa syötäväks pöytään! Jos joku vieras haluaa tuoda omat lihat tarjolle mun juhliin, se on mulle ihan fine. Ei se kasvisten tarjoilu todellakaan ole sama asia, mä en ymmärrä miten tää ei mee jakeluun.

Vierailija
280/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös täysin hyväksyttävää olla menemättä juhliin, joiden järjestävät eivät välitä vieraistaan sen vertaa, että nämä nauttisivat tarjoiluista.

Aivan. Se oikeus sinulla on. Voit ihan itse päättää haluatko ylläpitää hyvät välit ihmisiin, jotka eivät tarjoa sinulle mielesi mukaista ruokaa. Vaikka suurimman osan ajasta saatkin syödä ihan mitä haluat.