Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
No entäs kun kylään tulee kaveri, joka ei juo kahvia. Olettaa itsestäänselvänä, että kahvinjuojan kotoa löytyy teetä ja vieläpä useampaa sorttia. Kun itse menet kylään paikkaan, missä ei juoda kahvia, niin ei sitä sinullekkaan keitetä vaan oletusarvona on, että tee maistuisi kaikille. Monenkaan teen juojan kotoa ei löydy edes kahvinkeitintä. Mielestäni aikuinen fiksu ihminen pystyy juomaan kumpaa tahansa kupillisen tekemäti asiasta isompaa numeroa ja näin kahvinjuojat tekevätkin, juovat kohteliaasti kiittäen teetä kyläillessään paikassa jossa teetä juodaan. Teen juoja ei koskaan juo kahvia jos teetä ei ole tarjolla.
Itse asiassa kahvi ei suinkaan sovi kaikille. Jotkut taas eivät pysty juomaan sitä enää illalla tai loppuiltapäivästä, tai unirytmi menee. Itselleni tuli aiemmin kahvista sydämentykytystä.
Mikä veganismissa oikeasti risoo niin monia? Täällä heitä väitetään itsekkäiksi ja vaativiksi minäminä-ihmisiksi ja joku sanoi, että he tarjoavat vieraillekin täysin vegaanista ruokaa vain siksi, että voisivat näyttää olevansa parempia. Ei oo tarkoitus olla itsekäs tai näyttää mitään kenellekään, vaan eettisistä syistä vegaani on yleensä vegaani niiden eläinten vuoksi. Monelle vaikein osuus vegaaniksi ryhtymisessä on nimenomaan kyläilyt, koska moni haluaisi olla sekä kiltti eläimille että kohtelias kanssaihmisille, ja jostain ihmeen syystä nämä sit riitelee keskenään.
Olin kerran juhlissa, joissa joku näki ettei mun lautasella ollut lihaa. Sit siellä alettiin kertoa jotain vitsejä, että "Mistä tunnistaa vegaanin? Se kertoo sen kyllä", ja joku selosti lukemansa sarjakuvan, jossa hautajaisissa kaikkien ollessa hiljaa vainajan ympärillä joku oli sanonut "Olen vegaani". Kaikki nauro, että sellasia ne vegaanit on, aina tekemässä numeron itsestään. Mulle kerrottiin että mä en kuitenkaan oo sellainen. Kysyin sit ketä muita vegaaneja tää meidän pieni suku tuntee.... no ei kukaan tuntenu ketään muuta ku mut, mut tiesivät kuitenki että kaikki muut vegaanit on just tollasii ku noissa vitseissä.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.
Paitsi jos on persu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös vieraana itse ainakin on kohteliasta kunnioittaa toisen arvoja jos ei syö lihaa esimerkiksi eettisistä syistä.
Miksei kasvissyöjän sitten tarvitse koskaan kunnioittaa esim. metsästäjän eettisiä arvoja, jolle on tärkeää että kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa?
En minä ainakaan kasvissyöjänä ole estänyt vielä yhtäkään metsästäjää syömästä, mitä haluaa. Mutta jos hän kuvittelee, että hänen ollessa tulossa meille syömään, ostan varta vasten aseen ja lähden metsään etsimään riistaa, niin väärin luulee. Tuskinpa osaisin metsästää, joten sitä ei voi vaatia. Ja kaupasta ostettu ruokahan ei olisi itse pyydettyä, joten se ei sitten enää olisi hänen arvojensa mukaista. Joten jos noin tarkka ruokavalio on, silloin meidän täytyisi nähdä jossain muissa merkeissä kuin ruokailun tiimoilla, sillä minä en edes osaa metsästää. Kun oletettavastihan sitten pulla ja kahvikaan ei käy, jos kerran KAIKEN syötävän täytyy olla itse metsästettyä riistaa. Toki, jos hänelle käy MYÖS muu kuin riista, niin eiköhän vaikka pullapitko järjestyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
Miten niin ei pysty? Enpä ole koskaan tavannut ihmistä jonka ruokavalio koostuu pelkästä lihasta - varmaan aika sairaalloinen ja kärsii jos jonkinlaisesta puutostilasta.
Niin, ihminen voi esimerkiksi olla allerginen joillekin kasviksille. Itse olen esimerkiksi allerginen tomaatille, kaaleille ja sipulille. Lisäksi ärtyvän suolen takia kaikki linssit ja pavut aiheuttavat kovia vatsavaivoja. Mitä vegaanista minulle tarjoaisit?
No vaikkapa thai aterian vegaanisena ilman noita aineita.
alkuruokana kevätkääryleitä
pääruokana Pad Thai
jälkkäriksi mangolassi
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.
Ei se kasvissyöjäkään siihen lihaan kuole.
Olen sekasyöjä. Aamupalalla oli kahvia, leipää, margariinia, tomaattia, kaurapuuroa ja hilloa. Apua! Unohdin syödä lihaa! Olenko nyt pettänyt aatteeni?
Huomioivatko kala-allergikot kalansyöjät tarjoiluissaan? Entä ne jotka inhoavat piimää, kai he tarjoavat piimää aina kaikille mahdollisille piimän ystäville? Vai tarjoavatko sellaista, mistä itse pitävät ja josta uskovat muidenkin pitävän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap
Ei ole.
Ja miksi pitäisikään olla? Hyviä juhlaruokia voi tehdä ilman lihaakin. Joskus tukee vasta jälkikäteen ajatelleeksi, että ai siellähän ei tarjottu ollenkaan lihaa. Ja hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ap:lle tämä asia täytyy näköjään vääntää rautalangasta, niin kokeilepa miettiä asiaa raaka-ainepohjalta. Saattaa helpottaa asian ymmärtämistä.
On täysin eri asia vaatia jotain tiettyä raaka-ainetta tarjottaviin kuin jonkin pois jättämistä. Itse laitan kotona lämpimiin ruokiin melkeinpä aina sipulia ja valkosipulia, mutta en minä siihen kuole, jos niitä ei jonkun muun laittamissa ruoissa ole. Vaikea uskoa, että kotona aina lihaa laittavakaan kuolisi siihen, ettei kyläpaikassa ole lihaa.
Ilmoita siis kylään mennessäsi ne jutut, mitä et syö. Niin kuin vegaanitkin ilmoittavat, etteivät syö eläinperäisiä tuotteita. Olen itse sekasyöjä, joka syö kaikkea muuta paitsi nautaa, sikaa ja siivekkäitä. Mieheni on keliaakikko, joka ei tykkää raa'asta tomaatista tai sipulista. Tästä lähdetään aina ruokia laitettaessa liikkeelle, eli ylläolevat jätetään pois. Sitten kun on tulossa vieraita, niin kysyn kaikilta vielä allergia- ja inhokkiraaka-aineet ja jätän nämäkin pois. Ainakin avokado- ja kala-allerginen löytyy lähipiiristä. Samoin laktoosi-intolerantteja. Tiedän myös olla laittamatta sieniä, papuja, vuohenjuustoa ja valkosipulia silloin kun niitä inhoavia on tulossa. Vegaania varten jätän eläinperäiset tuotteet pois. No problem. Jäähän tuossa vielä vaikka minkälaisia raaka-aineita käytettäviksi. Kaupoissa on elintarvikepuolella satoja.
Yllämainituillakin spekseillä saa tehtyä kaikenlaista, jos ei ole avuton. Jos on, niin ostaa valmista. Jos ei muuten keksi kaikille sopivaa, niin hyvä vaihtoehto on tapas-pöytä, josta jokainen voi noukkia mielensä mukaan. Tai ne jonkun jo mainitsemat tortillat täytteineen. Jälkkäriksi sopisi vaikka hedelmäsalaatti, ja onhan noita gluteenittomia ja vegaanisia makeita reseptejäkin vaikka kuinka.
Olut ja perus perunalastutkin ovat vegaanisia, ja niistä ei kyllä ole raavaskaan mies koskaan valittanut.
Oluet eivät kyllä ole yleensä vegaanisia koska kirkastamiseen käytetään usein eläinperäisiä aineita kuten kalaliimaa, liivatetta tai kaseiinia.
Hyvä pointti. Onneksi sentään "[v]altaosa kirkkaista alkoholijuomista sekä Suomessa valmistetuista isojen ja pienien panimoiden oluista, siidereistä ja lonkerosta ovat vegaanisia" (vegaanituotteet.net) Viinien kanssa saa myös olla tarkkana.
- Tuon pitemmän tekstin kirjoittaja
Olen vegaani. Jos minulle tulee sekasyöjiä kylään, saatan joissain harvoissa tapauksissa tehdä heille esim. pizzan jossa on tavallista juustoa päällä (itse en tietenkään tätä syö). Jotkut vegaanijuustot ovat sellaisia, että jotkut sekasyöjät - ja etenkin sekasyöjälapset - niistä huomauttavat, kun eivät ole tottuneet koostumukseen.
Tiedän monia sekasyöjiä, jotka syövät mielellään hyvin tehtyä vegaaniruokaa. Esimerkiksi oma isäni - joka rakastaa kunnon pihvejä, riistaa ja kalaa - ei ole ikinä nillittänyt tekemästäni vegaaniruoasta, vaan pikemminkin päinvastoin. Minulla raja menee siinä, että lihaa en osta tai valmista.
On olemassa hyvää vegaaniruokaa ja huonoa vegaaniruokaa. Valitettavasti jälkimmäinen on edelleen yleisempää, ja siihen moni käsityksensä perustaa. Väitän, että kunnon vegaaniruoan laittaminen on oma taitonsa, jota pitää harjoitella ja joka vaatii tietoa raaka-aineista ja siitä miten ne käyttäytyvät ja miten niitä maustetaan. Ei voi vain heittää mitä tahansa kasviksia pannulle ja sanoa, että se on siinä.
Pelkästään pehmeitä rasvoja sisältävän aterian nauttiminen silloin tällöin ei ole kenellekään pahasta (ja tähän on ihan turha tulla saivartelemaan mitään allergioista tai yliherkkyyksistä, sillä ne ovat ihan oma lukunsa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on niin että juhlissa isäntäväki päättää mitä tarjoaa. Useimpien mielestä on hyväksyttävää olla tarjoamatta alkoholia esim. uskonnollisista syistä, vaikka se alkoholi monelle maistuisikin. Mielestäni on ihan vastaava asia olla tarjoamatta eläinperäisiä tuotteita jos juhlien järjestäjä ei niitä hyväksy eettisistä syistä.
On myös täysin hyväksyttävää olla menemättä juhliin, joiden järjestävät eivät välitä vieraistaan sen vertaa, että nämä nauttisivat tarjoiluista.
Aivan. Se oikeus sinulla on. Voit ihan itse päättää haluatko ylläpitää hyvät välit ihmisiin, jotka eivät tarjoa sinulle mielesi mukaista ruokaa. Vaikka suurimman osan ajasta saatkin syödä ihan mitä haluat.
Tottakai haluan pitää hyvät välit kasvissyönnin tuputtajiin. Minimi on noin 50km.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ainakin niin monimutkainen ruokavalio, että kasvissyöjäystävistäni on yksinkertaisinta tarjota minulle kanaa ja keitettyjä perunoita. Niitä ainakin pystyn syömään. Luonnollisesti tämä on vastavuoroista eli otan myös ystäväni huomioon ja laitan heille sopivaa ruokaa.
Saa olla tosi monimutkainen ruokavalio, että itse alkaisin tarjota lihaa jollekulle. Ja onko silläkin oikein väliä, missä muodossa perunat on?
Vierailija kirjoitti:
Kun vegaaniseen ruokaan tottumaton sekasyöjä mättää napaansa kunnon papu- ja linssipohjaisen kattauksen, menee pakki sekaisin ja pers laulaa seuraavat päivät huolella.
Syön päivittäin kilon verran kasviksia, vaikka olen sekasyöjä. Linssikeittoa syön viikoittain eikä se aiheuta vatsanpuruja. Ihmetyttää miten vegaanijuhlissa yleensä tarjotaan sitä kaikkein vaikeimmin sulavinta ruokaa (juuri pavut ja linssit yleensä jonkinlaisina muhennoksina). En ole vielä maistanut yhtään aidosti hyvää vegaanista kakkua. Etenkin vegaaniset raakakakut mielläni korvaisin ihan vaikka hedelmällä.
Edellisen kerran kuin söin vegaanisen aterian (oikein herkullinen, ei vikaa todellakaan maussa), sain suolitukoksen. Ymmärrettävästi en halua kokeilla uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani. Jos minulle tulee sekasyöjiä kylään, saatan joissain harvoissa tapauksissa tehdä heille esim. pizzan jossa on tavallista juustoa päällä (itse en tietenkään tätä syö). Jotkut vegaanijuustot ovat sellaisia, että jotkut sekasyöjät - ja etenkin sekasyöjälapset - niistä huomauttavat, kun eivät ole tottuneet koostumukseen.
Tiedän monia sekasyöjiä, jotka syövät mielellään hyvin tehtyä vegaaniruokaa. Esimerkiksi oma isäni - joka rakastaa kunnon pihvejä, riistaa ja kalaa - ei ole ikinä nillittänyt tekemästäni vegaaniruoasta, vaan pikemminkin päinvastoin. Minulla raja menee siinä, että lihaa en osta tai valmista.
On olemassa hyvää vegaaniruokaa ja huonoa vegaaniruokaa. Valitettavasti jälkimmäinen on edelleen yleisempää, ja siihen moni käsityksensä perustaa. Väitän, että kunnon vegaaniruoan laittaminen on oma taitonsa, jota pitää harjoitella ja joka vaatii tietoa raaka-aineista ja siitä miten ne käyttäytyvät ja miten niitä maustetaan. Ei voi vain heittää mitä tahansa kasviksia pannulle ja sanoa, että se on siinä.
Pelkästään pehmeitä rasvoja sisältävän aterian nauttiminen silloin tällöin ei ole kenellekään pahasta (ja tähän on ihan turha tulla saivartelemaan mitään allergioista tai yliherkkyyksistä, sillä ne ovat ihan oma lukunsa).
Mä syön ennakkoluulottomasti ja mielelläni lakto-ovo-kasvis- ja vegaaniruokaa kun sitä on tarjolla. Itsekin pyrin vähentämään lihaa ruokavaliossani.
Mutta kun tuo rasva tuli puheeksi, niin ihan vinkkinä vegaaneille. Koska kasvisperäisessä ruoassa on luonnostaan vähemmän rasvaa kuin lihaa ja maitotuotteita sisältävässä, niin varsinkin juhlissa, joissa on paikalla myös sekasyöjiä, rasvaa voisi annostella vähän reippaamalla kädellä. Rasva tuo paremmin esiin mausteiden ja kasvisten maut.
Ehkä vannoutuneet lihansyöjätkin pääsisivät siitä käsityksestä, että kasvisruoka on pahaa.
Olen ollut kaksissa vegaanihäissä joissa ruokaan oli panostettu ja se oli pääosin hyvää, mutta kuivakkaa. Ja olen syönyt hyvääkin vegaaniruokaa, eli vertailukohtaa on.
Minä voin kyllä syödä ihan puhdasta kasvisruokaakin, kunhan se on jotain muuta kuin sitä ituhippien iänikuista linssiä ja soijarouhetta.
T: liharuokien ystävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap
Ei ole.
Olisi asiallista kertoa tällaiset vastaukset minä-muodossa eli sinun olisi kannattanut kirjoittaa, että "Ei minun juhlissani."
En ole kasvissyöjä ja vastasin kokemusperäisesti.
100% niistä kasvissyöjien järjestämistä juhlista, joihin olen osallistunut, on tarjottu vain kasvisruokaa.
Montako juhlaa?
Yleensä juhlissa makeaa tarjolla, joten ei kukaan muutenkaan lihoja kaipaa.
Eihän tuo ole mitenkään vaikeaa. Toki kannattaa ilmoittaa etukäteen, mitkä ruoka-aineet eivät sovi. Helppoja vegaanisia ruokia, jotka sopivat sinun ruokavalioosi voisi olla vaikka kasviskeitto kotimaisista juureksista/vihanneksista, sen kanssa jotain leipää tai sämpylää, jonka päälle voi laittaa kurkkua, tai sitten leivän kanssa voisi tehdä oliiviöljystä ja punaviinietikasta sekoituksen, johon leivänpaloja voi kastaa. Myös uuniruuat voisivat olla hyviä - yksi ystävä joskus tarjoili minulle tosi ihania uunissa valmistettuja kasviksia, jotka oli maustettu tosi onnistuneesti. Ehkä myös joku vegaaninen kasvispiirakka voisi olla hyvä idea. Tai sitten esim. sienikeitto tai paistetut kanttarellit - mikäli tykkäät sienistä, minkä toki varmistaisin, koska kaikille sienet eivät maistu. Jälkiruuaksi voisi olla jotain leivonnaisia ja vaikka vegaanista suklaata (esim. Wiener Nougat) sekä mansikoita.
Jotkut ihan tututkin tuotteet muuten voivat olla vegaanisia. En muista merkkiä, mutta ihan marketeista saa jopa vegaanisia karjalanpiirakoita. Joten mikä ettei niitä voisi tehdä itsekin. Soijamaidon sijaan sitten vaan jotain muuta kasvimaitoa. Ja kaikessa vegaaniruuassa ei suinkaan ole soijaa, papuja tai linssejä.