Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Kunhan on kahvimaitoa tai kermaa, niin ok. Sen verran voi vegaanikin venyä, ettei tarvi kauraa kahviin laittaa.
Itse tehdään kyllä chili sin carnet ja vegaaniset suklaakakut kun tuttu vegaanityttö tulee kylään. Niin tehdään myöskin laktoosittomat ja gluteenittomat leivonnaiset kun kaverin tulee vaimoineen kylään. Se on kohteliaisuutta (glutti tietysti ihan selvä terveysjuttu) ja esim. tuo chili sin carne ja sininen keiju on sellaista, että me viestitään, että sinä olet meille tärkeä ja rakas, vaikka elämänkatsomuksesi on erilainen kuin meidän. Samalla tavalla meidän sydäntä lämmittää kun hän joskus lähtee meidän kanssa syömään sushia, josta hänkin pitää, vaikka onkin vegaani ja sellaiseksi tunnustautuu. Silloin ajattelen, että hänen uskonsa vegaanisuuteen ei ole niin heikko, että sitä pari kalanpalaa horjuttaisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
Miten niin ei pysty? Enpä ole koskaan tavannut ihmistä jonka ruokavalio koostuu pelkästä lihasta - varmaan aika sairaalloinen ja kärsii jos jonkinlaisesta puutostilasta.
Niin, ihminen voi esimerkiksi olla allerginen joillekin kasviksille. Itse olen esimerkiksi allerginen tomaatille, kaaleille ja sipulille. Lisäksi ärtyvän suolen takia kaikki linssit ja pavut aiheuttavat kovia vatsavaivoja. Mitä vegaanista minulle tarjoaisit?
Sitten varmaan kannattaa kertoa isännälle sun allergiat etukäteen koska tosi monissa liharuuissakin on sipulia ja tomaattia.
Itse tarjoaisin vierailuajankohdasta riippuen esim juureen tehtyä uunituoretta leipää vaikka salaatin tai keiton kera, peruna-kukkakaalicurryä ja naanleipää, kesäkeittoa (kauramaitoon tehtynä) ja tuoretta leipää, spaghetti aglio e olio (tai miljoona muuta pastaruokaa) vegaanisia amerikkalaistyyppisiä pannukakkuja ja marjoja/hilloa, vegaanista suklaakakkua, bataatti-kookoskeittoa, sitruunarisottoa, vegaanisia tacoja tai fajitaksia jotka jokainen ruokailija kokoaa itse ja valitsee mieleisensä täytteet, Oreo-juustokakun (helppo tehdä vegaanisena) tai jotain muuta josta tietäisin sinun erityisesti pitävän,
Yllämainitut tulivat ekana mieleen koska noita kaikkia olen tehtnyt ja tarjonnut perheelle ja kavereille kesälomalla.
Mitä alapeukuttamista tässä nyt oli. Mun mielestä kaikki ruuat kuulostavat herkullisilta ja siltä että kirjoittaja panostaa siihen että tarjoaa hyvää ruokaa vierailleen?
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on kahvimaitoa tai kermaa, niin ok. Sen verran voi vegaanikin venyä, ettei tarvi kauraa kahviin laittaa.
Itse tehdään kyllä chili sin carnet ja vegaaniset suklaakakut kun tuttu vegaanityttö tulee kylään. Niin tehdään myöskin laktoosittomat ja gluteenittomat leivonnaiset kun kaverin tulee vaimoineen kylään. Se on kohteliaisuutta (glutti tietysti ihan selvä terveysjuttu) ja esim. tuo chili sin carne ja sininen keiju on sellaista, että me viestitään, että sinä olet meille tärkeä ja rakas, vaikka elämänkatsomuksesi on erilainen kuin meidän. Samalla tavalla meidän sydäntä lämmittää kun hän joskus lähtee meidän kanssa syömään sushia, josta hänkin pitää, vaikka onkin vegaani ja sellaiseksi tunnustautuu. Silloin ajattelen, että hänen uskonsa vegaanisuuteen ei ole niin heikko, että sitä pari kalanpalaa horjuttaisi :D
Älä juo kahvia.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa hyvää vegaaniruokaa ja huonoa vegaaniruokaa. Valitettavasti jälkimmäinen on edelleen yleisempää, ja siihen moni käsityksensä perustaa. Väitän, että kunnon vegaaniruoan laittaminen on oma taitonsa, jota pitää harjoitella ja joka vaatii tietoa raaka-aineista ja siitä miten ne käyttäytyvät ja miten niitä maustetaan. Ei voi vain heittää mitä tahansa kasviksia pannulle ja sanoa, että se on siinä.
Minusta tämä lainaus tiivistää yhden olennaisemmista pointeista; suurin osa laitosten yms. kasvisruoista ovat niin kuvottavan makuisia, ettei niitä tahdo saada alas mitenkään. Tämän takia esimerkiksi kouluissa ei tykätä kasvisruokapäivistä. Laitosten kasvisruoka on paras tapa saada ihmisiä pysymään yhä enemmän liharuoan parissa.
Olen kasvissyöjä ja mies vegepainotteisesti syövä sekasyöjä. Me tarjoilemme yleensä juhlissa kuitenkin vain kasvisruokaa ja sen lisäksi esimerkiksi kalaruokia. Aina on kaikki ruoka mennyt mitä tarjoiltu ja vieraat ovat tykänneet. Luulisi että sekasyöjillekin kelpaa kala ja hyvät kasvisherkut ilman ongelmia, eikä sitä lihaa varmaan sinne edes kaipaa, kun tarjoilut ovat muuten monipuoliset. Joskus mies on halunnut tehdä jotain riistaa tai poroa ja se sopii minulle vallan mainiosti. En itse ole hyvä tekemään liharuokia (olen ollut kasvissyöjä 12-vuotiaasta ja nyt ikää 30+), joten en edes tohtisi väsätä mitään lihasysteemejä vieraille, kun epäonnistuisivat kuitenkin.
Tässäkin ketjussa on mennnyt vegaaninen ja kasvisruoka iloisesti sekaisin... ap:n aloitus oli hölmö (tai provo), mutta siinä puhuttiin kyllä kasvissyöjistä, ei vegaaneista. Luulisin, että useimmille sekaaneille kelpaisi lakto-ovokasvisruoka! Mulle kyllä.
P.S. Toki vegaaninenkin, ainakin yksien kutsujen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on mennnyt vegaaninen ja kasvisruoka iloisesti sekaisin... ap:n aloitus oli hölmö (tai provo), mutta siinä puhuttiin kyllä kasvissyöjistä, ei vegaaneista. Luulisin, että useimmille sekaaneille kelpaisi lakto-ovokasvisruoka! Mulle kyllä.
P.S. Toki vegaaninenkin, ainakin yksien kutsujen ajan.
En tiedä missä vika, mutta lakto-ovokasvisruoka kuulostaa jo sanana kaikkea muuta kuin maittavalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ja mies vegepainotteisesti syövä sekasyöjä. Me tarjoilemme yleensä juhlissa kuitenkin vain kasvisruokaa ja sen lisäksi esimerkiksi kalaruokia. Aina on kaikki ruoka mennyt mitä tarjoiltu ja vieraat ovat tykänneet. Luulisi että sekasyöjillekin kelpaa kala ja hyvät kasvisherkut ilman ongelmia, eikä sitä lihaa varmaan sinne edes kaipaa, kun tarjoilut ovat muuten monipuoliset. Joskus mies on halunnut tehdä jotain riistaa tai poroa ja se sopii minulle vallan mainiosti. En itse ole hyvä tekemään liharuokia (olen ollut kasvissyöjä 12-vuotiaasta ja nyt ikää 30+), joten en edes tohtisi väsätä mitään lihasysteemejä vieraille, kun epäonnistuisivat kuitenkin.
Kaikki ei todellakaan pysty syömään kalaa, joten tuo ”luulisi” on nimenomaan luuloa.
Toisaalta voisi ihan hyvin luulla, että kasvissyöjillekin kelpaa ”hyvät lihaherkut” ilman ongelmia, eikä niitä kasviksia varmaan sinne edes kaipaa, kun tarjoilut ovat muuten monipuoliset.
Eihän sitä nyt koko ikänsä lihaa syönyttä voi vaatia väsäämään vierailleen jotain kasvissysteemejä. Epäonnistuisivat kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.
Sori, mutta tästä tulee mieleen, että ajattelet liharuuasta pitävien haluavan syödä lihaa oli se mitä sitten olikaan makunautinnoista huolimatta. Ihan sama miltä maistuu, kunhan se on vain lihaa.
Et varmaan sitä kanakaan osaa kokata kuitenkaan, mutta se on mielestäsi nyt jotenkin helpompi kokata kuin punaista lihaa. Jätä suosiolla myös ne kanan kokkaukset pois ja keskity täysillä siihen kasvisruokaan.
Osaan kyllä, en ole koko elämääni ollut kasvissyöjä. Punaisesta lihasta en välittänyt silloinkaan maun vuoksi, mutta hyvää kanaa osaan tehdä.
Mielestäni kotonaan tarjoilun järjestävä saa tarjoilla sellaisia ruokia, kuin haluaa. Eihän kenenkään ole pakko mitään syödä. Allergiat toki voi kohteliaana ihmisenä huomioida ja vältää esim. kalaa tai pähkinää, jos tietää jonkun vieraan olevan allerginen.
Olen sekasyöjä ja kasvissyöjän tarjoilemat kasvisruoat on ihan ok. Vastaavasti, jos itse järjestäisin tarjoilun, niin liharuoasta pitävänä tarjolla olisi varmasti liharuokia. Ne kasvissyöjät voi jättää syömättä. Allergiat ottaisin huomioon.
Miksiköhän normaalille syömiselle on pitänyt keksiä tuollainen pilkkanimi kuin sekasyöjä? Mieleen tulee lähinnä sekasikiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä on nimenomaan sekasyöjä, eli voi syödä sekä kasvis-, että liharuokaa. Kasvissyöjän ruuat siis käyvät myös sekasyöjälle.
Eivät kaikille. Eivät kaikki pysty syömään automaattisesti kasvisruokaa tai vegaanista ruokaa.
Esim. vegaanisissa leivonnaisissa on erikoisia keinotekoisia raaka-aineita, jotta ne pysyisivät kasassa ja näyttäisivät kakuilta.
Eivät ne sovi kaikille.
Kasvisyönti tai mieluummin lakto-ovo-vegetarismi kalalla täydennettynä on paras ruokavalio.
Veganismi on ohimenevä villitys.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän normaalille syömiselle on pitänyt keksiä tuollainen pilkkanimi kuin sekasyöjä? Mieleen tulee lähinnä sekasikiö.
Taisit nukkua bilsantunnit?
Jos olisit ollut hereillä, tietäisit eläinten olevan lihansyöjiä, kasvinsyöjiä tai sekasyöjiä. Ihminen, kuten muutkin kädelliset on sekasyöjä.
M 44 kirjoitti:
Mielestäni kotonaan tarjoilun järjestävä saa tarjoilla sellaisia ruokia, kuin haluaa. Eihän kenenkään ole pakko mitään syödä. Allergiat toki voi kohteliaana ihmisenä huomioida ja vältää esim. kalaa tai pähkinää, jos tietää jonkun vieraan olevan allerginen.
Olen sekasyöjä ja kasvissyöjän tarjoilemat kasvisruoat on ihan ok. Vastaavasti, jos itse järjestäisin tarjoilun, niin liharuoasta pitävänä tarjolla olisi varmasti liharuokia. Ne kasvissyöjät voi jättää syömättä. Allergiat ottaisin huomioon.
Oon samaa mieltä, että kaikki saa tarjota kotonaan just sitä mitä haluaa. Ja ne joille ei kelpaa voi jättää syömättä. Kuulostaa täydellisen yksinkertaiselta, mutta meniskin niin. Yleensä sit ne juhlienpitäjät loukkaantuu kamalasti, kun vegaani ei heidän vuokseen voi syödä karjalanpaistia, ja suututaan kun miksei muka voi noukkia sieltä lihaliemestä kaikkea paitsi lihanpaloja. Mulle olis maailman helpointa olla vaikka pari vuorokautta kokonaan syömättä, mut noi vänkäämiset ei oo helppoja.
Mut toisaalta oon kokenut sellaistakin, että mut vaatimalla vaadittiin kylään syömään, eikä ketään muita oltu kutsuttu. Heillä oli pelkkää liharuokaa, ja mulle oli oikeasti pelkkiä salaatinlehtiä. Toi oli niin silkkaa vittuilua, enkä uskonut että jollakin olis oikeasti pokkaa tollaseen. Haluttiin kai nähdä että olisin "sortunut" liharuokaan tms. Ruokana oli vieläpä sellainen pata ettei voinut ottaa edes perunaa kun kaikki oli sotkettu siihen lihamössöön. No söin lehteni mut en kyllä toiste heille mene syömään.
Eli mun mielestä kenenkään ei oo pakko tarjota mitään, mut esim kutsuttaessa vaikka vegaanin/pähkinäallergikon syömään olis hyvä mainita jos ruokana on pelkästään lihaa/pähkinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. vegaanisissa leivonnaisissa on erikoisia keinotekoisia raaka-aineita, jotta ne pysyisivät kasassa ja näyttäisivät kakuilta.
Eivät ne sovi kaikille.
Kasvisyönti tai mieluummin lakto-ovo-vegetarismi kalalla täydennettynä on paras ruokavalio.
Veganismi on ohimenevä villitys.
Normaali leivos: jauho, sokeri, rasva, neste, muna.
Vegaaninen leivos: jauho, sokeri, rasva, neste.
Totta, enpä ookaan tajunnut miten keinotekoinen toi vegaaniversio on. Pitää varmaan heti vaihtaa takaisin normaaliin sekaravintoon, etten saa jotain myrkytystä noista keinotekoisista ainesosista. Kunnon myrkkyä noi vegaanijutut.
Vegejäätelöt ovat kyllä huonoja.
Maistuu vedelle, sokerille ja lisäaineille.
Vilkaisen ainesluetteloa: ensimmäinen raaka-aine on vesi.
Lisäksi vegepöperöt pilataan yleensä niillä ainaisilla linsseillä ja soijalla. Molemmista tulen kipeäksi.
Otan vieraideni terveydelliset ruokarajoitteet huomioon, totta kai. Mutta vegehienostelijoille en ala vääntää safkaa jota en itse halua syödä. Tarjolla on siis luultavasti salaattia (josta voi ihan itse noukkia fetan pois), leipää ja perunoita.
Jälkiruoaksi kahvi ja hedelmä.
Vegekakut ovat kuivia känttyjä tai yltiösokerista töhnää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne sovi kaikille.
Veganismi on ohimenevä villitys.Normaali leivos: jauho, sokeri, rasva, neste, muna.
Vegaaninen leivos: jauho, sokeri, rasva, neste.Totta, enpä ookaan tajunnut miten keinotekoinen toi vegaaniversio on. Pitää varmaan heti vaihtaa takaisin normaaliin sekaravintoon, etten saa jotain myrkytystä noista keinotekoisista ainesosista. Kunnon myrkkyä noi vegaanijutut.
Mikä ihmeen neste?
Teepä sinä kakkusi aivan vapaasti mistä nesteestä ja kaarnanpaloista haluat, mutta älä oleta että kukaan muu niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit nukkua bilsantunnit?
Jos olisit ollut hereillä, tietäisit eläinten olevan lihansyöjiä, kasvinsyöjiä tai sekasyöjiä. Ihminen, kuten muutkin kädelliset on sekasyöjä.
Minä puhuinkin ihmisen normaalista syömisestä.
En muistaakseni nukkunut biologian tunneilla, mutta edellisestä on jo yli 30 vuotta aikaa, joten en voi muistaa, miten juuri tuota asiaa oli siellä käsitelty.
Mutta opetettiinhan siellä paljon muutakin hyvin ylimalkaisesti.
Ei ja joo. Kysehän ei ole mistään ihmisryhmästä vaan erillisitä ihmisistä. Jos ei ota huomioon muiden allergioita ja ruokavalioita niin se on huono juttu. Kenekään ruokavalio ei ole pelkkä liharuoka, joten kasvis ruoan tarjoaminen on sekasyöjän huomioimista.
Olen sekasyöjä mutta menee melkein kuukausi että syön lihaa. Kalaa useammin mutta välissä viikonkin kasvispäiviä. Ei ongelmaa. Kaikki hyvin laitettu ruoka on hyvää.