Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi: “Joillakin kolmekymppisillä juna lasten saantiin on jo mennyt”

Vierailija
18.08.2020 |

Yrittäkää nyt ymmärtää, että lapset tulee tehdä nuorena!

https://yle.fi/uutiset/3-11228907

"Hedelmällisyys voi laskea, vaikka vaihdevuosiin olisi vielä pitkä aika.

– Valitettavasti joillakin kolmekymppisillä juna lasten saannin suhteen on jo mennyt. Nelikymppisillä se on jo hyvin yleistä, sillä naisen hedelmällisyys alkaa laskea voimakkaasti 35-vuotiaana, sanoo lapsettomuuteen erikoistunut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Paula Kuivasaari-Pirinen."

"50-vuotiaan munasarja kolmekymppisellä

Moni luulee, että hyvä terveys ja hyvä kunto ja terveet elintavat ovat suoraan tae hedelmällisyyden säilymisestä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan iän vaikutus hedelmällisyyteen on armoton.

Valtaosalla kolmekymppisistä naisista munasarjat toimivat vielä täydellä teholla, mutta joskus gynekologi tapaa vastaanotolla naisia, joiden munasarjat ovat saman näköiset kuin 50-vuotiaalla."

Niin. Että mitkä on ne syyt parinkympin ikävuosina lykätä lastenhankintaa, jos lapsia haluaa ja jos puitteet on muuten kunnossa? Kun tekee mieli bilettää ja matkustella? Ei ole hyvä syy! Matkustella voi lastenkin kanssa ja sitten taas itsekseenkin, kun lapset ovat täysi-ikäisiä tai riittävän vanhoja muuten, mutta hedelmällistä ikää ei voi lykätä myöhemmäksi. Kun tekee mieli kouluttautua, tehdä töitä, luoda uraa, eikä ole rahaa? Ei kelpaa syyksi! Ehdit kouluttautua, tehdä töitä ja luoda uraa myöhemminkin, mutta hedelmällistä ikääsi et edelleenkään voi lykätä myöhäisemmäksi. Eikä rahakaan ole ongelma, sitä kun saa viime sijassa Kelasta.

Kommentit (284)

Vierailija
141/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekat lapset alle 30v. Sitten pitkä väli, koska ensin ajateltiin, että lapsiluku on tässä ja kun päätettiin toisin, en tullut raskaaksi. Olin 35v. Kesti lähes vuoden ja tulin raskaaksi, mutta meni kesken. Meni taas 9 kk ja sitten vasta tulin taas raskaaksi. Sekin meni kesken. Sen jälkeen pian alkoi raskaus, josta syntyi terve lapsi. Seuraava raskaus alkoi täysimetyksestä huolimatta ja syntyi terve lapsi. Ja viimeisin syntyi terveenä, kun olin täyttänyt 40v. Eli kolme lasta saatiin vielä sen jälkeen, kun olin täyttänyt 35v. Nyt on varmaan se lapsiluku täynnä :)

Vierailija
142/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia on pakko katsella nuoria naisia.

M38

Saahan sitä katsella. Alta 30v. silmissä olet useimmille jo pappa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaikki suomalaiset eivät ajattele, että  raha ei ole ongelma, kun sitä saa Kelasta.

Vierailija
144/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos munasarjat on kolmekymppisenä pois pelistä, niin jotain häikkää niissä on varmasti ollut jo parikymppisenä, ehkäpä aina.

Minua hieman vaivaa se, että lapsettomuus luetaan aina naisen vaivaksi ja syyksi. Myös miehen sperma voi olla huonolaatuista, tai se lapsentekokumppani geneettisesti sopimaton. Naisen keho on hyvin valikoiva siittiöiden suhteen ja torjuu ne, jos mies ei ole terve ja immuniteetiltaan sopiva. Nainen voi olla yhden miehen kanssa lapseton ja toisen kanssa taas nappaa kerrasta. Seuratkaa nenäänne, naiset. Se kertoo teille kenen kanssa lisääntyä.

Vierailija
145/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei todellakaan kannata tehdä sillä ajatuksella, että Kelasta saa tukia.

Ennen lastenhankintaa pitää olla vakaa taloudellinen tilanne, riittävästi säästöjä ja molemmilla puolisoilla sen verran hyvä palkka, että pienituloisempikin pystyy tarvittaessa elättämään perheen yksin.

Joo, jos on terve ja tuo tulojen nousu on realistinen odotus ja saavutettavissa. Monet ihmiset sen sijaan eivät voi välttämättä itse valita, ovatko töissä vai eivät, joko työllisyystilanteen, terveyden tai muun pakottavan syyn vuoksi. Heilläkin on oikeus elää perhe-elämää ja silloin se on oikeutettua Kelan tuilla. Eli en voi tukea tuota ajatusta, että ennen lasten saantia pitäisi aina olla hyvät tulot itsellä. Se toimii etuoikeutetuille ihmiselle, mutta ei kaikille.

Vierailija
146/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiajattelemalta tuntuu tosi oudolta ajatukselta, ettei ihminen saisi lasta edes neljäkymppisenä. Onko jotain perustavanlaatuista muuttunut ihmisten lisääntymiskyvyn sitten vanhan maailman? Ennen oli ihan normaalia saada ne viimeiset vielä viidenkympin paikkeilla eikä kukaan nostanut haloota (koska ei ollut ehkäisymahdollisuuksia). Nykyään ihmiset pelkää omaa peilikuvaansakin.

Ei ollut erityisen tavanomaista, edes ajalla ennen ehkäisyä. Ei ihmisen fysiologia ole miksikään muuttunut. Kovin moni viisikymppinen ei pamahtaisi paksuksi nykyäänkään, vaikka jättäisi ehkäisyn. T. sukututkija

2/3 yli 40-v. naisista pystyy tulemaan raskaaksi vuoden sisään. Minusta tämä on paljon. Tutkit ilmeisesti jotain erityisherkkien sukua jossa ei pysty edes parittelemaan.

Jep, minunkin äiti sai nuorimmaisensa 35v. sitten ollessaan 41v. Sen jälkeenkin raskautui vielä 5 kertaa, mutta kaikki meni kesken. Se pelkkä raskautuminen ei siis riitä, pitäs pystyä viemään raskaus loppuun asti. Se taas vaikeutuu kun äiti on yli 40v.

Vierailija
147/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri sai just esikoisen kun oli 38 vain siksi että ehkäisy petti

Vierailija
148/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella väsynyttä settiä taas, kun jälleen kerran se iänikuinen biletys ja matkustelu pitää vetää syyksi nuorten naisten lapsettomuuteen. Eikö mitään muuta keksitä?

Tässäkään jutussa ei sanallakaan mainita siihen lisääntymiseen tarvittavaa toista osapuolta. Kuinka moni nuori mies on nykyään valmis lisääntymään ja hoitamaan osansa perheessä? Miksi miehet jätetään aina ulkopuolisiksi, kun tehdään juttuja lisääntymisestä?

Aivan käsittämätöntä naisen älykkyyden aliarviointia, ettei muka käsitetä hedelmällisyyden laskevan iän myötä. Jos elämäntilanne ei salli lasten hankintaa tai siihen sopivaa kumppania ei ole, ei lasta silloin voi hankkia, vaikka haluaisikin. Yrittäisi nyt tämä arvon gynekologi sen ymmärtää.

Vierailija
149/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella väsynyttä settiä taas, kun jälleen kerran se iänikuinen biletys ja matkustelu pitää vetää syyksi nuorten naisten lapsettomuuteen. Eikö mitään muuta keksitä?

Tässäkään jutussa ei sanallakaan mainita siihen lisääntymiseen tarvittavaa toista osapuolta. Kuinka moni nuori mies on nykyään valmis lisääntymään ja hoitamaan osansa perheessä? Miksi miehet jätetään aina ulkopuolisiksi, kun tehdään juttuja lisääntymisestä?

Aivan käsittämätöntä naisen älykkyyden aliarviointia, ettei muka käsitetä hedelmällisyyden laskevan iän myötä. Jos elämäntilanne ei salli lasten hankintaa tai siihen sopivaa kumppania ei ole, ei lasta silloin voi hankkia, vaikka haluaisikin. Yrittäisi nyt tämä arvon gynekologi sen ymmärtää.

Tässä yritetään myös sanoa hienovaraisesti naisille, että se markkina-arvo miesten silmissä ei kasva sen hömppämaisteritutkinnon saavuttamisen ja ikääntymisen jälkeen. Eli ei kannata nirsoilla sen puolison valinnassa liikaa, koska täydellistä puolisoa ei ole olemassa. Täälläkin olevat prinsessatarinat - onnenkantamoinen jossa tapasin sielunkumppanini - on luultavasti käytetty paljon värikynää ja jätetty pois normaalit parisuhteen ongelmat.

Enkä nyt menisi vannomaan tuosta biologiastakaan kun vähän joka toinen nainen tuntuu hörähtäneen johonkin wellness-treenaus-jooga -hömppään.

Vierailija
150/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kummallinen ja aggressiivinen aloitus. Siis kuinka monella parikymppisellä on niin vakaa parisuhde, että siihen voisi harkita lapsia? Ei taida monella olla.  Aika moni ei tapaa ollenkaan sellaista ihmistä, jonka kanssa haluaisi perustaa perheen.  

Vierailija
151/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin ekan lapsen kanditutkinnon jälkeen päälle parikymppisenä. On hyvin myös työkokemusta. 25 vuotiaana sain seuraavan. Opiskelin koko ajan opintoja eteenpäin, vaikka äitiyslomalle en IHAN normitahtia opiskellut, mutta lähestulkoon. Ihan just valmistun maisteriksi ja 2 lasta saatu nuorena. Suosittelen. Kohta on aikaa keskittyä työelämään! Eipähän tule taukoa työelämään enää! :)

Hyvin tyytyväinen olen tähän päätökseen!

Vierailija
152/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan fakta, että kaikki tuo mitä ap luettelee on huomattavasti helpompaa ilman niitä lapsia! Ja helpompaa ja kivempaa nuorena ja terveenä myös. Toki keski-ikäisenä ja eläkeläisenä voi myös matkustella ja juhlia, mutta se on ihan eri asia.

Musta alkaa jo mennä mauttomaksi nämä nuoriin naisiin kohdistuvat arvostelut ja vaatimukset, mitä tulee lisääntymiseen. On ollut puhetta synnytystalkoista, perhearvoista ja munasarjoista. Kaikki räväytetään julkiseen keskusteluun ja unohdetaan, että nyt on kyse a) yksityisasioista b) valinnoista. Myöskään miehiltä ei edellytetä mitään, koskaan näissä avautumisissa.

Täälläkin saa melkein päivittäin lukea aloituksia, joissa mies odotuttaa naista lasten hankinnalla vuosikausia kunnes päättää, ettei niitä haluakaan. Ja miehellä on tähän täysi oikeus- eihän nyt miestäkään voi pakottaa isäksi vastoin tahtoa. Pistää miettimään, mitä nämä munasarja-vauhkoajat oikein haluavat naisten tekevän: salaa jättävän pillerit pois, tai pokaavan baarista jonkun miehen, joka on niin kännissä ettei se edes muista siemennyksen tapahtuneen edellisenä yönä.

Vierailija
153/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hankin ekan lapsen kanditutkinnon jälkeen päälle parikymppisenä. On hyvin myös työkokemusta. 25 vuotiaana sain seuraavan. Opiskelin koko ajan opintoja eteenpäin, vaikka äitiyslomalle en IHAN normitahtia opiskellut, mutta lähestulkoon. Ihan just valmistun maisteriksi ja 2 lasta saatu nuorena. Suosittelen. Kohta on aikaa keskittyä työelämään! Eipähän tule taukoa työelämään enää! :)

Mites se mies? Oliko töissä vai kandeiliko kanssa? Oliko saman ikäinen, vanhempi? Ei sitä lasta oikein voi tehdä jos ei ole miestä/mies ei halua parikymppisenä isäksi/ molemmat ovat opiskelijoita johonkin harmaan tulevaisuuteen.

Mielestäni olet kyllä oikeassa ja itsekin olisin mielelläni tehnyt tuollaisia valintoja, mutta ei nainen oikein voi yksipuolisesti sanella milloin aletaan lapsentekoon.

Vierailija
154/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela elättää, jep jep :D

Mitähän hittoa nyt taas? Kukaan normaali, fiksu aikuinen ei tee näin suuria valintoja elämässä sen perusteella, että saa sitten Kelasta massia.

Vierailija
155/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se mies? Oliko töissä vai kandeiliko kanssa? Oliko saman ikäinen, vanhempi? Ei sitä lasta oikein voi tehdä jos ei ole miestä/mies ei halua parikymppisenä isäksi/ molemmat ovat opiskelijoita johonkin harmaan tulevaisuuteen.

Mielestäni olet kyllä oikeassa ja itsekin olisin mielelläni tehnyt tuollaisia valintoja, mutta ei nainen oikein voi yksipuolisesti sanella milloin aletaan lapsentekoon.

Näissä avautumisissa aliarvioidaan sekä nuoria naisia että miehiä. Kait ajatuksena on, että mies on peniksensä ohjailema vätys ilman omaa tahtoa, arvomaailmaa ja päätöksentekokykyä. Kun nainen vaan päättää avata haarat, niin niitä lapsiahan tulee. Miehestä viis.

Vierailija
156/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva tarina ja hyvä, että sait järjesteltyä elämäsi kuten haluat.

Itsellänikin tuttavapiirissä useita parikymppisenä lisääntyneitä pariskuntia joilla oli siinä vaiheessa vielä opinnot kesken (ja osa opiskellut myöhemmin lisääkin) enkä siis pidä tuota mitenkään ihmeellisenä, ovat vain ihmisiä joille on ollut tärkeää löytää kumppani, saada lapsia, oma koti ym. ja ovat sitten löytäneet elämänkumppaninsa nuorena ja perustaneet perheen nuorena, that’s it.

Itse olen nyt 27v enkä ole vielä edes tavannut miestä jonka kanssa tunteet kohtaisi, eli en ole ikinä edes seurustellut.

Perheen perustaminen ei ole haaveena, mutta jos joskus tapaan sellaisen miehen jonka kanssa tulee sellainen olo, että perheen voisi perustaa, niin sitten varmaan perustan.

Ihmisillä on hirveän erilaisia elämäntilanteita, elämäntyylejä, haaveita, persoonia ym. ettei mitään yhtä tyytyväiseksi tekevää tietä ole olemassa.

Ideaali tietysti olisi, että jokainen saisi elää sellaista elämää mikä itselle sopivalta tuntuu, mutta valitettavasti se ei aina mene niin.

Vierailija
157/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on hyvät välit omiin vanhempiin, niin raaka totuus on se, että mummi ja vaarikin jaksavat paremmin menossa mukana, kun lapset tekee nuorina. 

Isän vanhemmat olivat nelikymppisiä, kun isä syntyi ja isä kolmikymppinen, kun minä synnyin, eikä isovanhempiin ehtinyt syntyä sellaista suhdetta, että siitä olisi muistoja jäänyt. 

Vierailija
158/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen oikein tyytyväinen että niitä taukoja on tullut työelämään. Kyllä harmittaisi olla koko ajan vaan töissä ja pitää vaan ansaitut lomat. Minusta tämä kaikki oli niin mukavaa että aloin tekemään osa-aikaista työtä. Taidat olla aika naivi eikä sinulla taida olla hirveästi kokemusta työelämästä.

Vierailija
159/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus täyttää ensi kuussa 18v. Olen itse 39v sinkku. Mulla on vielä ihana oma elämä edessä. Muut saman ikäiset tuttavani vasta suunnittelee lasten hankintaa tai elävät pikkulapsihelvetissä. Mun ei enää tarvitse, se kaikki on jo ohi!

Vielä parempi vaihtoehto on se, ettei hanki lapsia ollenkaan. MIKSI joku vapaaehtoisesti hankkiutuisi pikkulapsihelvettiin minkään ikäisenä?

On myös ihmisiä, jotka pitävät lapsista. Suomessa se taitaa kyllä olla harvinaista.

Vierailija
160/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa ahistava aloitus. Ite oon 27 v ja eronnut noin vuosi sitten 5 v suhteesta. Suhde kaatui siihen ettei mies sittenkään halua lasta. Nyt tuntuu, että oon paniikin kourissa siitä, että en niitä lapsia tuu samaan. Joka tuutista tunnutaan toitottavan tota, että lapsia pitäisi tehdä. No mitäs jos niitä haluaa tehdä, mutta ei ole kumppania? Ja kyllä olen käynyt treffeillä, huonoin tuloksin. Tuntuu, että monet omanikäiset miehet elää jotain fantasia maailmaa ja haluaa olla villi ja vapaa. Ahistaa hirveästi jos jään lapsettomaksi. Hedelmöityshoitojan olen miettinyt ja itse lapsen hankkimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan