Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ASP-tilistä olla jotain haittaa?

Vierailija
02.01.2023 |

Jossain ainakin luki, että se estää jotain Kelan etuuksia.

Mietin tässä kannattaako avata tuo tili vai ei. Minulla on kyllä jo säästettynä 15 pros asunnon ostohinnasta eli omarahoitusosuus periaatteessa jo on kunnossa. Mutta olisikohan asp:stä silti jotain hyötyä? Eniten kiinnostaa nyt kuitenkin ne mahdolliset haitat.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä sen kummempaa haittaa ole kuin säästöistä missään muullakaan tilillä.

Vierailija
2/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa ei saa olla säästöjä. ASP-tili on säästö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asumistuki?

Ap

Vierailija
4/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asumistuki?

Ap

Sieltä ne asumistuen alta löytyy mitä saa olla ja mitä ei saa olla. Me ei olla googlesi.

Vierailija
5/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asumistuki?

Ap

Saa olla. Saan asumistukea nyt näin opiskelijana ja ASP:lla hyvä tili kerättynä.

Ainut huonopuoli, joka tulee itselle mieleen on se, että asunnolla ei saa tienata. Jos joudut muuttamaan vaikka toiselle paikkakunnalle, et voi laittaa ASP asuntoa vuokralle.. Itselle tämä on aikamoinen miinus, vakaasti harkitsen normaalia asuntolainaa, kunhan tästä valmistun. 

Vierailija
6/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä asp-tiliä. Jos minulla on nyt säästöjä muualla 40 000 euroa eli omarahoitusosuus. Ja olen kiinnostunut saamaan 160 000 euroa asp-lainaa. Niin paljonko minun pitää kahden vuoden aikana siirtää asp-tilille noista 40 000 euron säästöistä?

Ap

Vierailija
7/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asumistuki?

Ap

Saa olla. Saan asumistukea nyt näin opiskelijana ja ASP:lla hyvä tili kerättynä.

Ainut huonopuoli, joka tulee itselle mieleen on se, että asunnolla ei saa tienata. Jos joudut muuttamaan vaikka toiselle paikkakunnalle, et voi laittaa ASP asuntoa vuokralle.. Itselle tämä on aikamoinen miinus, vakaasti harkitsen normaalia asuntolainaa, kunhan tästä valmistun. 

Mutta voihan sen myydä.

Vierailija
8/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä asp-tiliä. Jos minulla on nyt säästöjä muualla 40 000 euroa eli omarahoitusosuus. Ja olen kiinnostunut saamaan 160 000 euroa asp-lainaa. Niin paljonko minun pitää kahden vuoden aikana siirtää asp-tilille noista 40 000 euron säästöistä?

Ap

Kaikki?

Vierailija
9/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumis- tai toimeentulotukea hakiessa siitä voi olla haittaa koska Kela katsoo sen tuloksi. Siksi säästötilejä tai vastaavia ei pidä Kelalle paljastaa. Kelalla ei ole mitään keinoa saada selville mitä tilejä sinulle missäkin on tai että onko sinulla vaikkapa pankin tallelokerossa säilössä jokin kallis esine.

Vierailija
10/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asumistuki?

Ap

Mutta voihan sen myydä.

Tottakai ja se onkin ainut vaihtoehto. Entä, kun ei menekään kaupaksi, niin makseleppa siinä sitten tyhjää asuntoa ja vuokraa muualla.. Ja kyllä, aina menee kaupaksi, jos hinta kohdillaan, mut ei sitä super tappiollakaan viitsisi myydä

Vierailija
11/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osaisiko joku neuvoa tässä?

Vierailija
12/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin asumistukea tarvitset ?

Vierailija
13/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin asumistukea tarvitset ?

Etkö aikuinen ihminen tiedä mikä asumistuki on?

Vierailija
14/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumis- tai toimeentulotukea hakiessa siitä voi olla haittaa koska Kela katsoo sen tuloksi. Siksi säästötilejä tai vastaavia ei pidä Kelalle paljastaa. Kelalla ei ole mitään keinoa saada selville mitä tilejä sinulle missäkin on tai että onko sinulla vaikkapa pankin tallelokerossa säilössä jokin kallis esine.

Kaikki eivät suunnittele tulevaisuuttaan sen pohjalta miten pystyvät parhaiten huijaamaan Kelaa. Onneksi, sillä meitä muita tarvitaan maksamaan sinunkaltaisten elämä.

Vierailija
15/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät suunnittele tulevaisuuttaan sen pohjalta miten pystyvät parhaiten huijaamaan Kelaa. Onneksi, sillä meitä muita tarvitaan maksamaan sinunkaltaisten elämä.

Lässytä mitä lässytät, mutta opiskeluaikoinasi sinäkin piilottelit ylimääräisiä rahojasi sen minkä taisit. Nyt olet kuitenkin ehtinyt jo "unohtaa" asian.

Vierailija
16/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Osaisiko joku neuvoa tässä?

Tuo on ihan alkeellinen asia. Kannattaa googlata asp tili ja lukea siitä pankin tai valtiokonttorin sivulta, kun et ole näin jo tehnyt. Vastaus löytyy hyvin helposti.

Vierailija
17/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässytä mitä lässytät, mutta opiskeluaikoinasi sinäkin piilottelit ylimääräisiä rahojasi sen minkä taisit. Nyt olet kuitenkin ehtinyt jo "unohtaa" asian.

Ai mitä ylimääräisiä rahojani? Tienasin kesätöissä alle sen verran kuin opintotuen puitteissa sai, ei niitä tarvinnut piilotella. Eikä ollut tosiaankaan ylimääräistä.

Vierailija
18/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä asumistuki?

Ap

Tai sit vaan vaihdat sen lainan kun muutto on edessä...

Vierailija
19/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vähintään 10 % asunnon velattomasta hinnasta. Noin 17.700 e, jos haluat ASP-rahoitusta 160.000 e.

Kahden vuoden aikana saat tilille maks 24.000 e.

Vierailija
20/47 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vähintään 10 % asunnon velattomasta hinnasta. Noin 17.700 e, jos haluat ASP-rahoitusta 160.000 e.

Kahden vuoden aikana saat tilille maks 24.000 e.

Olen kyllä lukenut tuon, että omia säästöjä pitää olla 10 pros asunnon ostohinnasta. Mutta missään ei lue, että onko niiden oltava juuri asp-tilillä vai voiko ne omat säästöt olla osin muullakin tilillä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän