Kuinka yleistä on koeajalla irtisanominen?
Vakituisessa työssä 3-4kk irtisanomisaika. Kuinka yleisesti tuona aikana todetaan, ettei valitusta työntekijästä olekaan työntekijäksi?
Oletko itse joutunut koeajalla irtisanotuksi?
Kommentit (106)
Nykypäivänä ainakin jotkin pienemmät yritykset tekevät niin, että henkilö päätetään alun perinkin irtisanoa koeajan lopulla. Kaverilleni kävi niin, että hänellä ei ollut koneelleen edes omia tunnuksia: töitä tehtiin esimiehen tunnuksilla. Hän olisi halutessaan päässyt lukemaan siis myös kaikki pomon meilit ja selainhistoriat yms. Kaverini työsuorite oli sellainen, että pomo istui hänen vieressään ja saneli "reaaliajassa" mitä tehdään.
Pomolta tuli tietty "virta" määräyksiä joita kaverini suoriutui vain osittain, siitä huolimatta että osasi mutta ei vain kerennyt kirjoittamaan vaadittuun tahtiin. Pomo sitten "pehmensi" kaverini niin ettei hän enää jaksanut edes valittaa vaan lähti firmasta koeajan lopussa negatiivinen työtodistus kädessään. Firma sai käytettyä häntä riittävän tehokkaasti, sillä hän teki palkatta töitä myös öisin koska työtilanne oli huono ja hän oli tyytyväinen päästessään näyttämään osaamistaan.
Tilanne on siis kuin vanhasta Ketosen ja Myllyrinteen "Koodaaja"-sketsistä. Mutta tänä päivänä ilmeisesti arkipäivää myös muilla kuin vastavalmistuneilla.
Olen lähtenyt koeajalla. Syynä se, ettei oikeastaan mikään asia pitänyt paikkansa, mitä työsopparia kirjoittaessa oli lupailtu. Työajat olivat ihan muuta kuin piti, asianmukaista koulutusta ei saanut, koko firman johtamiskulttuuri oli kivikautinen ja työntekijät saivat pelkkää kuraa niskaan. Kyseisestä firmasta lähti ainakin puolet työntekijöistä kävelemään jo koeajalla, eikä kukaan tuntunut viihtyvän töissä.
Siirryin kilpailijan leipiin ja olen ollut tyytyväinen. Nykyinen työnantaja on täysin tietoinen ex-työnantajani ongelmista, eikä koeaikapurkua tarvinnut millään tavalla selitellä.
Mulle taas lätkäistiin IT-startupissa valtavia työtehtäviä niin ihmeellisillä aikatauluilla että tiesin ettei hommasta tule mitään. Yllättäen tuli heti koeajan lopussa kenkää, mutta olisin kyllä irtisanoutunut itse jos siitä ei saisi karenssia.
Kummasti muuten nämä älyttömimmän aikataulun omaavat hommat olivat sellaisia joita en edes tiennyt että joutuisin tekemään.
Kahdesti on työsuhteeni irtisanottu koeajalla. Ei noita pidä ottaa minään maailmanloppuina, vaikka sillä hetkellä v*tuttaakin raskaasti.
Ja esimiehiä kielletään perustelemasta koeajan irtisanomisia mitenkään, koska tuolloin voi lipsahtaa ulos oikea syy, ja irtisanottu voi saada syyn haastaa firma oikeuteen.
Tarhantätiystäväsi rikkoi törkeästi vaitiolovelvollisuuttaan ja hänet voitaisiin myös tästä syystä irtisanoa. Hävetkää!
Voisin epäillä, että tiedän tämän paikan. Tosin tietämässäni paikassa työsuhde oli peruttu työvuoron aluksi. Eniten oli harmittanut se, että oli aamulla ajanut toistasataa kilometriä töihin ja saman tien takaisin. Huonompi homma, kun työntekijä on irtisanoutunut aiemmasta vakituisesta paikasta ja sitten tuleekin koeajan lopussa kenkää uudessa. Tietämässäni tapauksessa kyseinen henkilö pääsi ensin työhön perheensä yritykseen ja sai pian uuden työn.