Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä on koeajalla irtisanominen?

Vierailija
26.08.2013 |

Vakituisessa työssä 3-4kk irtisanomisaika. Kuinka yleisesti tuona aikana todetaan, ettei valitusta työntekijästä olekaan työntekijäksi?

Oletko itse joutunut koeajalla irtisanotuksi?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikaa väärinkäytetään myös, valitettavasti. Itselleni kävi näin. Vanha työntekijä  irtisanoutuu ja lähtee reissuun muutamaksi kuukaudeksi, palkataan uusi työntekijä. Kappas vaan, sama työntekijä tulee takaisin ja uusi saa kenkää koeajalla.

Mikä on työntekijän oikeus? Koeajalla voi irtisanoa, eikä tarvitse kertoa edes syytä. Tämän kokemuksen jälkeen olen ollut tosi varovainen.

Vierailija
42/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissähän taitaa olla ihan tapana, että uudet työntekijät potkitaan pihalle koeajan lopussa ja otetaan uudet, nuoret ja freshit henkilöt kiertoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä huolehdi. Kuten tästäkin ketjusta voit huomata, koeajalla saa potkut jos on erityisen hankala tyyppi tai huono työntekijä (mitä et varmasti ole!) tai jos kyseessä on ketkufirma. Jos jälkimmäinen osuisi kohdallesi, ei sellaisessa firmassa varmaan haluakaan työskennellä yhtään pidempään.

2kk on tosi lyhyt aika oppia kaikkea, joten keskity välillä miettimään myös sitä mitä olet oppinut. Itselläni on aina ollut kauhea "apua en osaa mitään"-paniikki uusissa työpaikoissa ja yhdessä paikassa jopa pari muuta työntekijää alkoi vihjailla, että et taida olla täällä enää koeajan loppuun. No, koeaika loppui, minä sain palkankorotuksen ja loppujen lopuksi olin siinä firmassa pidempään kuin ne kaksi kotkaa.

Tsemppiä sulle ja kyllä se iloksi vielä muuttuu :)

Vierailija
44/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään kohtuuttoman yleistä, mutta tiedän kymmeniä tapauksia. Akateemisten asiantuntijatehtäviä pk-seudulla. Voi johtua ties mistä, ei kannata surkutella.

Vierailija
45/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työssä on työn kannalta oleellista tietää työntekijöiden siviilisääty ja lasten lukumäärä? Muussa tapauksessa on laitonta edes kysyä tällaisia työnhakutilanteessa ihan niin kuin tulevaisuudensuunnitelmista koskein raskauksia ym. En voi millään uskoa, että tämän kirjoittaja on oikeasti työnantaja, koska tietää näin vähän.

Vierailija
46/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:20"]

Missä työssä on työn kannalta oleellista tietää työntekijöiden siviilisääty ja lasten lukumäärä? Muussa tapauksessa on laitonta edes kysyä tällaisia työnhakutilanteessa ihan niin kuin tulevaisuudensuunnitelmista koskein raskauksia ym. En voi millään uskoa, että tämän kirjoittaja on oikeasti työnantaja, koska tietää näin vähän.

[/quote]

Tämä siis numerolle 11.

Vierailija
47/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 12:21"]

Minut on irtisanottu kahdesti koeajalla. Tapaukset ovat hyvin samankaltaisia: minut palkattiin hieman ennen kesälomien alkamista ja irtisanottiin koeajan viimeisellä viikolla. Kummallakaan kerralla työnteossani ei ennen irtisanomista osoitettu olevan mitään vikaa, vaan olin saanut runsaasti jopa kehuja. Koeaikapurku tuli molemmilla kerroilla täysin puun takaa ja kummallakin kerralla työnantajan edustaja joka purun minulle ilmoitti kieltäytyi ykskantaan perustelemasta purkua millään tavoin ja kieltäytyi edes antamasta palautetta työstäni, kun pyysin edes vinkkejä siitä miten voin jatkossa muualle töihin mennessäni parantaa työpanostani. Hoettiin vaan että mitään ei heidän tarvitse sanoa.

Purkujen todellisia syitä voin arvailla, mutta totuutta en saa varmaan ikinä tietää. Kyllähän se ottaa itsetunnon päälle, ja masensi. Lohdullista on se että kyseisellä alalla vastaava toiminta on hyvin yleistä, ja saman kohtalon kokeneita on useita. Toisen koeaikapurun osuessa kohdalle kuulin että saman firman kahdessa muussa toimipisteessä oli tehty tismalleen samoin, haettiin huhtikuun tienoilla työntekijää, ja neljän kuukauden päästä koeajan vedellessä viimeisiään irtisanotaan eikä selitetä mitenkään. Liitto ei tietenkään ota mitään kantaa, ellei irtisanottava ole raskaana tms.

[/quote]

Kertoisitko, mitä alaa tarkoitat? Kuulostaa valitettavasti kovin tutulta toimintatavalta...

Vierailija
48/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työpaikalla irtisanottu useitakin koeajalla. Syynä se, että eivät ole tehneet töitä täysillä vaan tulleet töihin vain pyörittelemään peukaloita tai seisoskelemaan tyhjän panttina. Joku oli tullut useamman kerran kännissä töihin jne.

Ei ihan pienistä syistä ainakaan ole tiedossa, että ois irtisanottu.

Vierailija
49/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt puuttua tuohon 11:n kirjoitukseen. Mun käsittääkseni päiväkodin henkilökuntaa koskee vaitiolovelvollisuus, eivät he saa levitellä tietoja, kenen lapset heillä on hoidossa, eikä varsinkaan lasten "erityisyyksistä" ja poissaoloista. Toivottavasti irtisanottu äiti vei asian eteenpäin.

Eri asia on sitten tuo hakemuksessa valehtelu, väärinhän sekin on.

Vierailija
50/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:22"]

Kertoisitko, mitä alaa tarkoitat? Kuulostaa valitettavasti kovin tutulta toimintatavalta...

[/quote]

Ravintola-ala kyseessä.

Vierailija
51/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koejalla muuten puretaa, ei irtisanota. Mammoilla ihan työelämän peruskäsitteetkin hukassa. Tietämissäni tapauksissa syinä henkilökemiat, työtilanteen muuttuminen, epäluottamus, virheet, motivaatiopuute ym.

Vierailija
52/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:27"]

Pakko nyt puuttua tuohon 11:n kirjoitukseen. Mun käsittääkseni päiväkodin henkilökuntaa koskee vaitiolovelvollisuus, eivät he saa levitellä tietoja, kenen lapset heillä on hoidossa, eikä varsinkaan lasten "erityisyyksistä" ja poissaoloista. Toivottavasti irtisanottu äiti vei asian eteenpäin.

Eri asia on sitten tuo hakemuksessa valehtelu, väärinhän sekin on.

[/quote]

Valehtelu ja liioittelu on hieman eri asioita, mutta jos ihan katteettomia lupauksia antaa taidoistaan, niin kyllä se voi huonosti päättyä. Itsellä syynä oli täysin sairas työyhteistö jossa oli moukkia, palkka huono ja työssäoppimista ei tuettu lainkaan eikä mitään perehdytystä tullut. Hyvä asia että loppui, mutta onhan se vaikea selittää seuraavassa haastattelussa että miksi hakee uutta tehtävää..

Vierailija
53/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo on ihan totta mitä 24 kirjoittaa. Tokihan koeajan aikana voi irtisanoakin, mutta silloin pätee ihan samat säännöt kuin irtisanomisessa yleensä, eli syy, irtisanomisaika yms. Jos koeajalla ilmoitetaan, että ei tarvi huomenna tulla, niin se on tosiaan työsuhteen purkaminen koeajalla. Ja siihenkin tarvitaan koeaikaan liittyvä syy.

-22

Vierailija
54/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaolo perhesyistä koskee vain äkillisiä tapauksia. Jos lapsi saa terapian tai kuntoutuksen Kelan kautta, se hoidetaan siellä missä lapsi on päivät. Eli terapeutti menee päiväkotiin, jos lapsi siellä on.

Vierailija
55/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä asiassa ihan tuon irtisanoneen pomon puolella jonka ystävä möläytti kännissä totuuden. Miettikää itse, jos jokainen äippä tai iskä voisi olla milloin vain keskellä päivää pois töistä? Kuka ne työt tekee jos kaikki ramppaavat pitkin päivää ties missä?! Ja mielestäni juuri taloon tullut ei todellakaan voi vaatia samaa kohtelua kuin pitkään talossa ollut. Mutta tätä on nykypäivä, minä minä minä ja mun oikeudet. Ja mammat voisivat lopettaa tuon jeesustelun vaitolovelvollisuudesta, mitä pienenpi paikkakunta niin taatusti asiat juorutaan. Oli kyse sitten koulu, sairaala tai päiväkoti.

Vierailija
56/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 16:10"]

Olen tässä asiassa ihan tuon irtisanoneen pomon puolella jonka ystävä möläytti kännissä totuuden. Miettikää itse, jos jokainen äippä tai iskä voisi olla milloin vain keskellä päivää pois töistä? Kuka ne työt tekee jos kaikki ramppaavat pitkin päivää ties missä?! Ja mielestäni juuri taloon tullut ei todellakaan voi vaatia samaa kohtelua kuin pitkään talossa ollut. Mutta tätä on nykypäivä, minä minä minä ja mun oikeudet. Ja mammat voisivat lopettaa tuon jeesustelun vaitolovelvollisuudesta, mitä pienenpi paikkakunta niin taatusti asiat juorutaan. Oli kyse sitten koulu, sairaala tai päiväkoti.

[/quote]

Vaitiolovelvollisuus on lakisääteinen ja sitä kyllä noudatetaan pienilläkin paikkakunnilla.

Vierailija
57/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin sitoo vaitiolovelvollisuus työsuhteen loputtua. Lisäksi ihan juridinen katastrofi tuo yksi perhesuhteiden takia kenkinyt av-mamma. Pelottava ajatus että tällaisia ihmisiä on esimiesasemassa.

Vierailija
58/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 16:10"]

[/quote]

Vaitiolovelvollisuus on lakisääteinen ja sitä kyllä noudatetaan pienilläkin paikkakunnilla.

[/quote]

No, ehkä jossain noudatetaan, itse olen kuullut ihan tarpeeksi ko. aloilla työskentelevien juttuja. Ja ihan nimillä puhuvat "asikkaistaan". Juu, ja tietävät etteivät saisi mutta kun on vaan pakko päästä juoruamaan..

Vierailija
59/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:53"]

parhin 11.

Jos tapauksesi on totta, on siinä syyllistytty useampaan laittomuuteen. Ensinnäkin päiväkodin työntekijällä on ehdoton vaitiolovelvollisuus vaikka työsuhde olisi päättynyt 20 vuotta sitten. Toiseksi, haastattelussa tai hakemuksessa ei saa kysyä perhesuhteita, niistä saa valehdella. Vaikka työntekijä niistä valehtelisi, se ei ole pätevä syy irtisanoa tai purkaa työsuhdetta. Ei sekään, että työntekijä yritttää muuttaa työaikoja. Teillähän oli jo tapaus että toisen kohdalla oli joustettu. Jos tarkkoja ollaan, niin se tarkoittaa että muidenkin kohdalla on joustettava, tiedät varmaan että työntekijöitä on kohdeltava tasavertaisesti.

Luojan kiitos en ole teillä töissä.

[/quote]

Joo, ja luojan kiitos etten ole samassa työpaikassa kun sinä! Ihme asenne täälläkin ihmisillä, työnantajaa saa kusettaa, valehdella, pimittää tietoa ja juosta omilla asioilla pitkin päivää. Ja jos joutuu näistä syistä irtisanotuksi niin jo uhkaillaan liiton lakimiehillä. Pahimmat työkaverit ovat juuri äitejä, Pyhä Äitiys oikeuttaa kaikkeen ja muiden on joustettava niin lomissa ja tehtävä tuplatyöt kun Pyhä Äiti ramppaa erityislapsen kanssa terapeutilla.

Vierailija
60/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä terapeutilla turhan takia rampata. Miten asia pitäisi järjestää? Millä erityislasten vanhemmat elävät elleivät voi käydä töissä? Perhesuhteista ei saa työhaastattelussa kysyä eikä lapsen terapiakäyntien takia voi irtisanoa. Nuo asiat täytyy vaan sopia.